مصر تتسلم أسلحة روسية كان أعلن عن التفاوض عليها

بس مش ذاكرين اى اعداد لا تم الطلب امته ولا حتى فى موضوع القوات الجيه نفسه جايبين صورتها
شكلهم شافونا ف المنتدى وحطوها وخلاص
عموما الويكى العربى لا اثق فيه
الويكي مش مصدر انا كان قصدي فرحه المصريين و سرعه الاضافه

بس مش ذاكرين اى اعداد لا تم الطلب امته ولا حتى فى موضوع القوات الجيه نفسه جايبين صورتها
شكلهم شافونا ف المنتدى وحطوها وخلاص
عموما الويكى العربى لا اثق فيه

انا شايفها موجوده من حوالي سنه او اكتر :D

وكالة روسية:مصر توقع عقدا مع شركة "إيركوت" لتوريد 12 مقاتلة "سو-30كا"
أعلنت وكالة "تاس" الروسية للأنباء أن روسيا ومصر وقعتا عقدا كبيرا لتوريد 12 مقاتلة من الجيل الرابع من مقاتلة السيادة الجوية الحديثة "سو 30 كا" من عائلة مقاتلات سوخوى الشهيرة. وأشارت الوكالة الروسية إلى أن العقد تم توقيعه مع شركة "إيركوت" الروسية، والاتفاق تم على مد مصر بـ12 مقاتلة من الجيل الحديث "4+" وهى سو-30كا. وأشارت الصحيفة الروسية إلى أنه أيضا تم إبرام صفقة كبرى لتوريد الطائرات المقاتلة والمروحيات وأنظمة الدفاع الجوى وأنظمة مضادة للصواريخ، ومن بين هذه الأسلحة مقاتلة الجيل الرابع من طراز ميج 29إم، ومروحيات هجومية من طراز Mi-35M، وأنظمة صواريخ مضادة للطائرات S-300VM و"تور 2ME"، وكذلك الصواريخ المضادة للسفن الساحلية النقالة "باستيون"، ووفقا لمعلومات من مصادر أخرى، توجد صفقة أيضا لمجمعات الصواريخ المضادة للدبابات "كورنيت" ومروحيات نقل الجنود من طراز Mi-17.

مادام هناك طرف يتحالف مع الروس بشكل كبير و بشقين مدني و عسكري و يشتري سلاح بالروبل
فتوقع اخبار من نوعية " مصر تتسلم قنابل نووية تكتيكية الخميس " من مصادر روسية كل اسبوع مرة على الاقل

اهدوا شوية ولا تضيعوا مجهودكم في نقاش بلا طائل و انتظروا لنرى

مادام هناك طرف يتحالف مع الروس بشكل كبير و بشقين مدني و عسكري و يشتري سلاح بالروبل
فتوقع اخبار من نوعية " مصر تتسلم قنابل نووية تكتيكية الخميس " من مصادر روسية كل اسبوع مرة على الاقل

اهدوا شوية ولا تضيعوا مجهودكم في نقاش بلا طائل و انتظروا لنرى

ايتار تاس ذكرت كل انواع الاسلحه اللى كان عليها كلام فى مليون وكاله قبل كده يكبير
دى مش وكاله بير السلم يعنى
وبعدين الاتفاق الرسمى 3.5 مليار دولار
وكل الاسلحه اللى فاتت مؤكده بالنسبه لينا ومش مستغربين
الاستغراب بس من السو30

الموضوع كدة وسع قوي ومش داخل دماغي السو 30
بيقولوا ياخبر بفلوس بكر يبقي ببلاش .
ما شاء الله علي الشبااب السيسي عامل في دماغكم روشة شغالين تلفوا وتدوروا وراه في المنتديات
ريحوا نفسكم لما الجيش عاوز يعرض شئ مش حيتاخر.

والله يا اخي علي جبر الجماعة الي هنا حيضيعوك حيضيعوك ولا حتلحق الشغل ولا الماجستير
انا افضل لك ان تدرس الماجسيتر في الصفقات العسكرية المصرية
اهو حاجات كتير ومتشعبة اختر الي تحبة

فنكوشششششششششش
هههههههههههههههههههههههههههههههه
احلق الفروه
لا مكان للمهرجين هنا
لسة الجو برد ياعم والي مثله لو حلق الفروة حيبقي موليطي ويبرد ويروح فيها
انا اقول الصيف حلو اهو يرفع عن نفسه

وكالة روسية:مصر توقع عقدا مع شركة "إيركوت" لتوريد 12 مقاتلة "سو-30كا"
أعلنت وكالة "تاس" الروسية للأنباء أن روسيا ومصر وقعتا عقدا كبيرا لتوريد 12 مقاتلة من الجيل الرابع من مقاتلة السيادة الجوية الحديثة "سو 30 كا" من عائلة مقاتلات سوخوى الشهيرة. وأشارت الوكالة الروسية إلى أن العقد تم توقيعه مع شركة "إيركوت" الروسية، والاتفاق تم على مد مصر بـ12 مقاتلة من الجيل الحديث "4+" وهى سو-30كا. وأشارت الصحيفة الروسية إلى أنه أيضا تم إبرام صفقة كبرى لتوريد الطائرات المقاتلة والمروحيات وأنظمة الدفاع الجوى وأنظمة مضادة للصواريخ، ومن بين هذه الأسلحة مقاتلة الجيل الرابع من طراز ميج 29إم، ومروحيات هجومية من طراز Mi-35M، وأنظمة صواريخ مضادة للطائرات S-300VM و"تور 2ME"، وكذلك الصواريخ المضادة للسفن الساحلية النقالة "باستيون"، ووفقا لمعلومات من مصادر أخرى، توجد صفقة أيضا لمجمعات الصواريخ المضادة للدبابات "كورنيت" ومروحيات نقل الجنود من طراز Mi-17.

عليا الطلاق سارقين الخبر من المنتدي

طبعا....مش فاضيين يترجموا اصلا

اغلب وسائل الاعلام في نفوخها حاجه .. و ده فكرني بخبر انا كنت مفبركه في منتدي بحريني ايام ثورة الشيعة في البحرين ان طنطاوي بعت قوات عسكرية و سفن هناك .. ابص بعدها بخمس دقايق الاقي البي بي سي حطاه في العاجل.

يومها طبعا مكنتش هبات في البيت

اغلب وسائل الاعلام في نفوخها حاجه .. و ده فكرني بخبر انا كنت مفبركه في منتدي بحريني ايام ثورة الشيعة في البحرين ان طنطاوي بعت قوات عسكرية و سفن هناك .. ابص بعدها بخمس دقايق الاقي البي بي سي حطاه في العاجل.

يومها طبعا مكنتش هبات في البيت

عشان كده بناخد مصادرنا من الدول المصنعه نفسها​

مش قولتكوا قبل كده بنسمع مصر انها مهتمة بسلاح , بعدها بنسمع ان مصر استلمت السلاح اصلا من زمان :confused:
مفيش رحمة في قلوب الناس دي :eek:
اقولوكوا تحيا مصر:)

وبعدين هانقعد نرغى كتير ليه
جيش مصر دى قوته وده سلاحه وده تعداده
اننا لابطبل لمبارك ولا لمرسى ولا للسيسى
بس الجيش دى قوته ... نقول لا يعنى
ادينى مساعدات وانا اتسلح يافننس

عودة
أعلى