اخبار صفقة الميج 35 لسلاح الجو المصري

بص يا ريس خلينا ناخدها واحدة واحدة ..
اول حاجة الميج-35 برادار ايسا AESA (لو في وقت حبقى اشرح يعني ايه رادار ايسا في مشاركة لاحقة) وهي الاقدر والافضل بلا منازع للقيام بهذه المهمة وقد لا تستطيع الاف-16 او الميراج المصرية القيام بهذه المهمه بنجاح ... ليه ؟؟؟ لان الرادار ايسا بيعطي المقاتلة افضلية كبيرة في التخفي والقدرة التسلل لانه موجات الرادار عند تشغيله باقصى طاقتها لا تسطيع رادرات العدو تحديد مكانه بعكس الرادرات الاخرى لما حتشغله باقصى طاقته حيكون نقطة مضيئة على شاشات رادار العدو (بالمناسبة رادار السو-35 عادي وليس ايسا) وانت عند التسلل محتاج تشغل ردارك باقصى طاقته لانك بتقتحم مجال جوي عدائي لا تعرف ما هو نوع العدائيات الذي ستواجه ... اما موضوع الطيران في وضع منخفض والتخفي بين التضاريس لاخفاء جسم المقاتلة فكل المقاتلات التي نملكها تستطيع القيام بذلك ..

النقطة التانية الميج-35 بخزانين وقود خراجين اقصى مدى ليها 3200 كلم وبدون خازانات خارجية مداها 2000 كلم لو طلع مع كل مقاتلة مقاتلة اخرى باربع خزانات ورجعت المقاتلة ذات الخزنات الاضافية بعد 1500 كلم واعطت وقود خازين الوقود الثالث والرابع للمقاتلة التي ترافقها حيكون عندك مقاتلة ميج-35 بمدى 4400 كلم .. ومتنساش التانكر مصيبه في حجمها ومش سهل حركتها ابدا وحتلاقي البحر الاحمر متلغم من امريكا اوسرائيل برادرات بحرية وتحذير مبكر لحماية السد (اثيوبيا) حليفتهم لقصم ظهر مصر بافقارها مائيا (وهما بلا شك الي ورا الموضوع ده) وفي نفس الوقت التناكر مش ممكن تسلل من المجال الجوي للسودان او تشاد ...

انا عارف والله ايه هو الرادار الايسا !!
ثانيا انا قلت مرونه فى القدره على اخيار الطياره المناسبه !!
مين الاقوى ( كاسطول مصرى ) فى القصف الجوى ومين الاقوى فى القتال الجوى !!
الميج-35 طبعا اقوى من الاف-16 !! ليه لان صواريخها مش هايبقى عليها حظر .. زى حظر الامرام على الاف-16 !! وطبعا علشان رادارها المتقدم .. وانظمه الكشف اللى فيها زى ال OLS-35 !!
فانا اطلع الميج-35 للحمايه بدل ماطلعها قصف وطلع معاها الاف-16 للقصف !!
ساعتها هابقى استغليت نقطه الرادار اللى انت اتكلمت عليها !! و استغليت وجود صواريخ متوسطه-بعيده المدى على الميج-35 وغير موجوده على الاف-16 !!
طيب فى الحاله دى انا محتاج تانكر !! يوفر قدره لتموين الطائراتان فى نفس الوقت !!

الميج-35 طبعا اقوى من الاف-16 !! ليه لان صواريخها مش هايبقى عليها حظر .. زى حظر الامرام على الاف-16 !! وطبعا علشان رادارها المتقدم .. وانظمه الكشف اللى فيها زى ال OLS-35 !!
ساعتها هابقى استغليت نقطه الرادار اللى انت اتكلمت عليها !! و استغليت وجود صواريخ متوسطه-بعيده المدى على الميج-35 وغير موجوده على الاف-16 !!

اطلع اف-16 ليه طالما الميج-35 قادرة على حمل ما ستقصف به السد مهو المهمة لو اتكشفت (وده وارد جدا) الاف-16 حتعمل ايه ساعتها لازم حتشغل رادرها (واحتمال كبير يكون في مقاتلات او دفاع جوي اسرائيلي هناك) وحتكون فرصة اصابتها كبيرة جدا في هذه الحالة من الدفاع الجوي المعادي وحيكون لدى اثوبيا حطام طائرتك الاف-16 وعندها الطيار بتاعك وحتوديك في داهية في مجلس الامن وحتلبسك عقوبات دولية ترجعك 200 سنة ورا خصوصا ان وراها امريكا واسرائيل ... التانكر حتتسلل ازاي ومنين مهي لازم تقطع نصف المسافة او ثلثيها على الاقل
ومتنساش التانكر مصيبه في حجمها ومش سهل حركتها ابدا وحتلاقي البحر الاحمر متلغم من امريكا اوسرائيل برادرات بحرية وانذار مبكر لحماية السد (اثيوبيا) حليفتهم لقصم ظهر مصر بافقارها مائيا (وهما بلا شك الي ورا الموضوع ده) وفي نفس الوقت التناكر مش ممكن تسلل من المجال الجوي للسودان او تشاد ...

الموضوع مش موضوع مرونة الموضوع هو مين الي يقدر يقوم بالمهمة بنجاح ... سقوط مقاتلة هناك مصيبة ...

التعديل الأخير:

وبعدين مهو لو الاف-16 او الميراج المصرية قادرة على التزود بالوقود من الجو ما ممكن تاخد وقود من الميج-35 الي حستخدمها كتناكر زيها زي الميج-35

خلي الي ورا اف-16 او ميراج ايه المانع

اطلع اف-16 ليه طالما الميج-35 قادرة على حمل ما ستقصف به السد مهو المهمة لو اتكشفت الاف-16 حتعمل ايه ساعتها وهي في المجال الجوي الاثيوبي لازم حتشغل رادرها وحتكون فرصة اصابتها كبيرة جدا في هذه الحالة من الدفاع الجوي المعادي وحيكون لدى اثوبيا حطام طائرتك الاف-16 وحتوديك في داهية في مجلس الامن وحتلبسك عقوبات دولية ترجعك 200 سنة ورا خصوصا ان وراها امريكا واسرائيل ... التانكر حتتسلل ازاي ومنين مهي لازم تقطع نصف المسافة او ثلثيها على الاقل

وهى يعنى الميج-35 مقطعها صغير .. دى فتحه محركتها مصيبه لواحدها !! ولما تجيب 6 و تحطلهم 4 تانكات وقود .. الرادار هيزغرط لما يشوفهم !!

حته انهم يكون ليهم حطام طياراتك ماتخافش !! ممكن اصلا تلاقى تسجيل رحلت الطيران والقصف على اقمارهم الصناعيه !! .. ماتشغلش نفسك بالنقطه دى .. مش هايبقى القصف هو الحل الا فى حاله واحده بس !!

انا مكنتش بتكلم عن اثيوبيا تحديدا انا كنت بتكلم عموما !!
بصراحه انا معنديش فكره اذا كانت الميج-35 و الاف-16 ممكن يعملوا مع بعض فى ظل تفعيل الميج-35 لل jamers الخاصه بيها !! ودى نقطه قويه جدا لازم تتحط فى الحسبان !!

وبعدين مهو لو الاف-16 او الميراج المصرية قادرة على التزود بالوقود من الجو ما ممكن تاخد وقود من الميج-35 الي حستخدمها كتناكر زيها زي الميج-35

خلي الي ورا اف-16 او ميراج ايه المانع

ﻻ يا راجل .. الاف-16 لازم تاخد حقن جوى .. وده صعب يبقى وجود فى اى بود .. لانه بيبقى حجمه كبيره جدا لانه يتحط جوا بود تحمله مقاتله !!

ملاحظ حجم ذراع الحقن بحجم المقاتله اصلا !!

غير الارضاع اللى بيعتمد على زراع وقود فى انف الطائره و خرطوم وقود بيخرج من بود مجهز للغرض ده .. زى الموجود فى صوره الميج .. واللى ممكن تلاقيه فى الاف-18 بردوا .. !!

وهى يعنى الميج-35 مقطعها صغير .. دى فتحه محركتها مصيبه لواحدها !! ولما تجيب 6 و تحطلهم 4 تانكات وقود .. الرادار هيزغرط لما يشوفهم !!

حته انهم يكون ليهم حطام طياراتك ماتخافش !! ممكن اصلا تلاقى تسجيل رحلت الطيران والقصف على اقمارهم الصناعيه !! .. ماتشغلش نفسك بالنقطه دى .. مش هايبقى القصف هو الحل الا فى حاله واحده بس !!

انا مكنتش بتكلم عن اثيوبيا تحديدا انا كنت بتكلم عموما !!
بصراحه انا معنديش فكره اذا كانت الميج-35 و الاف-16 ممكن يعملوا مع بعض فى ظل تفعيل الميج-35 لل jamers الخاصه بيها !! ودى نقطه قويه جدا لازم تتحط فى الحسبان !!

المقاتلة سواء مقطعها كبير او صغير الرادار حيشوفها ... التسلل حيكون على ارتفاع منخفض جدا واستغلال التضاريس الوعرة لاثيوبيا والجبال للتخفي ... نفس سيناريو الي استخدمته اسرائيل ضد العراق وسوريا ... ولكن الرادار لو مش ايسا حتى لو المقاتلة على ارتفاع منخفض الموجات الرداراية بتاعتها حتكون منورة وعلى ارتفاع كبير ...

التشويش مينفعش لانه حينبه العدو وحيخلي كل مقاتلاته تطلع تمسح المنطقة الي هي اصلا المفروض في وضع تأهب ورادار المقاتلة مينفعش معاه التخفي بالطيران على ارتفاع منخفض بين التضاريس لان شايفك من فوق ...

اما موضوع التسجيل على الاقمار الصناعية فلازم دليل مادي لتوقيع عقوبات دولية وروسيا لو حتحميك لن تسطع حمايتك في ظل وجود دليل مادي كحطام الطائرة والطيار بتاعك ... عارف طيارة ماليزيا الي اضربت فوق اوكرانيا الفاعل معروف بس محدش قادر يعمل حاجة لان مفيش دليل مادي

التعديل الأخير:
ﻻ يا راجل .. الاف-16 لازم تاخد حقن جوى .. وده صعب يبقى وجود فى اى بود .. لانه بيبقى حجمه كبيره جدا لانه يتحط جوا بود تحمله مقاتله !!

ملاحظ حجم ذراع الحقن بحجم المقاتله اصلا !!

غير الارضاع اللى بيعتمد على زراع وقود فى انف الطائره و خرطوم وقود بيخرج من بود مجهز للغرض ده .. زى الموجود فى صوره الميج .. واللى ممكن تلاقيه فى الاف-18 بردوا .. !!

الي اعرفه ان فيه طيارة عراقية من نوع سو تقريبا (منذ زمن كبير) تم تعديلها لارضاع عدة مقاتلات لديهم بهذا الاسلوب في موضوع في المنتدى عنه مزود بصور ...

ايه حكاية الصورة ديه

images

بس برضه مقلتليش ايه المسار المقترح لطيران التانكر ؟؟

وعلى كل حال ليس هذا صلب الموضوع ... انا وجهة نظري انه لو فيه ميج-35 فهي الاقدر للقيام بالمهمة من اف-16+ تانكر

التعديل الأخير:
[ .. ومتنساش التانكر مصيبه في حجمها ومش سهل حركتها ابدا وحتلاقي البحر الاحمر متلغم من امريكا اوسرائيل برادرات بحرية وتحذير مبكر لحماية السد (اثيوبيا) حليفتهم لقصم ظهر مصر بافقارها مائيا (وهما بلا شك الي ورا الموضوع ده) وفي نفس الوقت التناكر مش ممكن تسلل من المجال الجوي للسودان او تشاد ...[/QUOTE]

البحر الاحمر مياه اقليمية لمصر والسعودية

لنا حق فرض الهيمنة المسلحة لو الامر يتعلق بضرب السد ولا مناص

وطظ فى اسرائيل

البحر الاحمر مياه اقليمية لمصر والسعودية

لنا حق فرض الهيمنة المسلحة لو الامر يتعلق بضرب السد ولا مناص

وطظ فى اسرائيل

البحر الاحمر كله ؟؟؟ امال سواحل السودان واريتريا راحت فين ومياهم الاقليمية !!! وبعدين الموضوع مش حقك او مش من حقك ... الموضوع زي ما انا ذكرت "رادرات بحرية وانذار مبكر امريكية او اسرائيلية" مهي المهمة لو اترصدت وهي في الطريق دون اعتراض فشلت !!!!!

وبعدين لو السعودية سمحتلك باستخدام مجالها الجوي فهي حتكون مشتركة معاك يبقى خلاص تعتمد على التانكرز بتاعها وخلاص

التعديل الأخير:
البحر الاحمر كله ؟؟؟ امال سواحل السودان واريتريا راحت فين ومياهم الاقليمية !!! وبعدين الموضوع مش حقك او مش من حقك ... الموضوع زي ما انا ذكرت "رادرات بحرية وانذار مبكر امريكية او اسرائيلية" مهي المهمة لو اترصدت وهي في الطريق دون اعتراض فشلت !!!!!

نضرب محطات الانذار المبكر لو فى معلومات تؤكد وجودها

نضرب محطات الانذار المبكر لو فى معلومات تؤكد وجودها

يا نهار اسود :eek: عاوز تضرب سفينة امريكية في المياه الدولية :confused: بتهزر صح
المسار الانسب هو من السوادن (مناطق النزاع غرب وجنوب السودان) ولكن التانكرز لا يمكنها التسلل من هذا المسار

الي اعرفه ان فيه طيارة عراقية من نوع سو تقريبا (منذ زمن كبير) تم تعديلها لارضاع عدة مقاتلات لديهم بهذا الاسلوب في موضوع في المنتدى عنه مزود بصور ...

ايه حكاية الصورة ديه

images

بس برضه مقلتليش ايه المسار المقترح لطيران التانكر ؟؟

وعلى كل حال ليس هذا صلب الموضوع ... انا وجهة نظري انه لو فيه ميج-35 فهي الاقدر للقيام بالمهمة من اف-16+ تانكر

اللى انا اعرفه .. ان كل الطائرات الروسيه تستخدم الارضاع الجوى .. زى الميج و الميراج و الاف-18 و التايفون و الرافال و السو !!

لكن اللى اعرفه بردوا ان مافيش اى طائره اتعدلت ببودات لاعاده تزويد الوقود عن طريق الحقن !!
طائرات بتستخدم الحقن زى f-15 .. f-16 .. f-22 .. f-35 !!

حكايه الصوره .. مش فاهم تقصد ايه .. دى تايفون بتتزود بالوقود !!
.......

المسار المقترح لطيران التانكر .. ادينى مسارات الطيران التجارى الدوليه .. وخريطه استطلاع بمواضع تمركز القطع البحريه و الرادارات المعاديه و الصديقه .. وانا اطلعلك مسار الرحله !! ^_^

انا متفق معاك .. ان الميج اقدر و احسن .. بس انا كل فكرتى انها لو اتخصصت بالحايه و خصصت الاف-16 بالقصف !! هايبقى انا كده كيفت الاسطول بتاعى للمهمه بشكل احسن !!

يا نهار اسود :eek: عاوز تضرب سفينة امريكية في المياه الدولية :confused: بتهزر صح
المسار الانسب هو من السوادن (مناطق النزاع غرب وجنوب السودان) ولكن التانكرز لا يمكنها التسلل من هذا المسار

انا قولت سفينة

اقصد رادارات موجودة على الارض

المقاتلة سواء مقطعها كبير او صغير الرادار حيشوفها ... التسلل حيكون على ارتفاع منخفض جدا واستغلال التضاريس الوعرة لاثيوبيا والجبال للتخفي ... نفس سيناريو الي استخدمته اسرائيل ضد العراق وسوريا ... ولكن الرادار لو مش ايسا حتى لو المقاتلة على ارتفاع منخفض الموجات الرداراية بتاعتها حتكون منورة وعلى ارتفاع كبير ...

التشويش مينفعش لانه حينبه العدو وحيخلي كل مقاتلاته تطلع تمسح المنطقة الي هي اصلا المفروض في وضع تأهب ورادار المقاتلة مينفعش معاه التخفي بالطيران على ارتفاع منخفض بين التضاريس لان شايفك من فوق ...

اما موضوع التسجيل على الاقمار الصناعية فلازم دليل مادي لتوقيع عقوبات دولية وروسيا لو حتحميك لن تسطع حمايتك في ظل وجود دليل مادي كحطام الطائرة والطيار بتاعك ... عارف طيارة ماليزيا الي اضربت فوق اوكرانيا الفاعل معروف بس محدش قادر يعمل حاجة لان مفيش دليل مادي

علشان المظلل بالاحمر ده انا قلت ان كده كده المضووع هايبقى مفقوس لو تم عن طريق ضربه جويه ..
انت طاير على ارتفاع منخفض !! طيب ماهو ممكن تلاقى اواكس ماشيه بتدلع فى السما تلقطك .. ومن مدى ابعد من رصدك ليها !!
قمم الجبال لو عليها محطات رادار .. هاترصدك بردوا !!

.......

المسار المقترح لطيران التانكر .. ادينى مسارات الطيران التجارى الدوليه .. وخريطه استطلاع بمواضع تمركز القطع البحريه و الرادارات المعاديه و الصديقه .. وانا اطلعلك مسار الرحله !! ^_^

وحتعمل ايه بخريطة بمواضع تمركز القطع البحريه و الرادارات المعاديه و الصديقه مهو رادار الانذار المبكر الي في البحر الاحمر بغض النظر عن مكان تمركزه كاشف البحر الاحمر كله واريتريا كلها وجزء من السودان وجزء من السعودية ... بالمناسبة مصر رصدت الطائرات الاسرائيلية التي تسللت من البحر الاحمر وضربت اهداف داخل السودان

وحتعمل ايه بخريطة بمواضع تمركز القطع البحريه و الرادارات المعاديه و الصديقه مهو رادار الانذار المبكر الي في البحر الاحمر بغض النظر عن مكان تمركزه كاشف البحر الاحمر كله واريتريا كلها وجزء من السودان وجزء من السعودية ... بالمناسبة مصر رصدت الطائرات الاسرائيلية التي تسللت من البحر الاحمر وضربت اهداف داخل السودان

امال انا هاحط مسار الرحله ازاى .. ماهى اول حاجه لازم اعرفها الثغرات الموجوده فى انظمه الدفاع الجوى !! او على القل المسار الاقل خطوره و الاقل عرضه للاكتشاف !!

علشان المظلل بالاحمر ده انا قلت ان كده كده المضووع هايبقى مفقوس لو تم عن طريق ضربه جويه ..
انت طاير على ارتفاع منخفض !! طيب ماهو ممكن تلاقى اواكس ماشيه بتدلع فى السما تلقطك .. ومن مدى ابعد من رصدك ليها !!
قمم الجبال لو عليها محطات رادار .. هاترصدك بردوا !!

حلوة بتدلع ديه ... المهم تختار المسار ... غرب السودان (دارفور) وشرق تشاد وجنوب السودان (مسار دفاعه الجوي شوربه) فشمال اثويبيا (السد قريب من الحدود الشمالية الاثويبية) لو الميج-35 حتتسلل من المسار ده ولو في دعم جوي اسرائيلي لاثيوبيا حيتم كشفها ولكن مع رادرها الايسا والمناورة وسيناريو الضربه الخاطفة حتكون نسبة اصابتها قليلة جدا لان فيه تكافئ ... اما لو اف-16 مصرية واتكشفت وطلع ورها اف-15 اسرائيلية حتجيبها وطبعا انت عارف الاف-16 بتاعتنا من غير دفاع جوي حتعمل ايه (لا رادار ايسا ولا صواريخ BVR) مع الاف-15 الاسرائيلية ..

التعديل الأخير:
امال انا هاحط مسار الرحله ازاى .. ماهى اول حاجه لازم اعرفها الثغرات الموجوده فى انظمه الدفاع الجوى !! او على القل المسار الاقل خطوره و الاقل عرضه للاكتشاف !!

مش المقصود ... المقصود انه حتى لو عرفت اماكنها الاواكس كده كده مرصود وخصوصا انه بترافقه مقاتلاتك ... البحر الاحمر كتاب مفتوح لامريكا ... وتسلل الاواكس من السودان او تشاد مستحيل انما مقاتلات اخرى ممكن وممكن جدا كمان

التعديل الأخير:
انا قولت سفينة

اقصد رادارات موجودة على الارض

وايه علاقة ده بالنقاش ... احنا بناقش مسار الاواكس من البحر الاحمر هل حيتم رصده ام لا ... هو في البحر الاحمر فيه رادارات ارضية امريكية !!!!!!

أنا أقترح أن يوضع أفضل سيناريو لضرب السد اﻹثيوبي البغيض في موضوع مستقل
مع اﻷخذ في الحسبان الفترة الزمنية اللازمة ليضرب السد خلالها،
وبحث تبعات ذلك السياسية،
ﻷني أرى تردد كبير في اﻷدارة الحالية عكس الحزم الشديد الذي كانت تعلنه ادارة مبارك سابقا،
وحتى تغير اﻹدارة والظروف الحالية لاينبغي أن تكون عذرا في تمييع قضية السد والتهوين من خطرها

عودة
أعلى