المليز....درع سيناء

ههههههههههه

قديمك نديمك

طب قولي ايه رأيك

خلي بالك انا مقربلك جامد علي الدشم نفسها لكن يمكنك ان تحكم علي مدي تماهيها مع البيئه المحيطه خصوصا لو قذف من ارتفاع شاهق

صح عليك...
خاصة الصورة الأولى

و يقلل زمن الاستجابة بشدة
كل الدشم على بداية او نهاية المدارج بحيث لو حصل هجوم .. سكرامبل فوري
بدل ما اقود الطائرة من الداون تاون للمدرج :D و اشوف المريات بقى و حوار

شكرا لك, الصراحه لا اعتقد احد لديه معلومه او مقارنه حقيقيه بين القواعد الجويه العسكريه كي يقول لك اكبر قاعده في المطلق
هي تبقي مسأله اراء مثلا انا ممكن اقول قاعده فايد و احد اخر يقول الاسماعيليه و غيره يقول جناكليس تبقي اراء و العلم عند الله
جانكليس لانها اكبر قاعدة بيقام فيها مناورات

و يقلل زمن الاستجابة بشدة
كل الدشم على بداية او نهاية المدارج بحيث لو حصل هجوم .. سكرامبل فوري
بدل ما اقود الطائرة من الداون تاون للمدرج :D و اشوف المريات بقى و حوار
هذا مثل الإقلاع الفوري في القوات الجوية السعودية
الطائرة في دشم قريب من المدرج ومسلحة بصواريخ جو جو
والطيارين يمكثون في مكان مخصص في الدشم

فترة وجيزة وتحصلهم في الأجواء

مقطع جميل

مشاهدة "القوات الجوية السعودية حالة التأهب السريع 1990" على YouTube -

قاعده فايد اكبر :):)
قاعده فايد ليست فى المركز التانى حتى :)
قاعده بني سويف الجويه ثانى اكبر قاعده فى مصر من حيث المساحه ;)
لاحظ انا اقول من حيث المساحه فمثلا قاعده غرب كانت شبه متوقفه عن العمل منذ خروج الفانتوم و لحين بدايه دخول الاف 16 بلوك 52 بسبب التطويرات و التجديد

العمليه مش محتاجه انفاق مهوله في سيناء انا مش محتاج استخبي في ارضي!!
كل المطلوب هو نقاط تمركز لصد موجات الهجوم لحين وصول الجيشين الثاني و الثالث و هو امر لن يستغرق عده ساعت بالكثير
و بالفعل نقاط التمركز موجوده و قادره علي الصمود وحدها فتره طويله و المليز هو واحد منها فقط

الكلام ده لو كانت الانفاق معموله عشان احط فيها قوات مشاة تحت الارض لصد اى هجوووم

انما الانفاق ملهاش علاقة بقوات المشاه ولا للدفاع عن سينا اساسا
دى للهجووم

علي فكره يا اخوه من سيبحث اليوم عن " المليز " علي جوجل صور سوف تظهر له في الصور صور معرفاتنا هنا , انا و mody100 @mody100 , كاهن حرب @كاهن حرب و adel dwedar @adel dwedar و ss21 @ss21 و عزت @عزت و العُقـاب الحـارس @(( العُقـاب الحـارس ))
بصراحه سعيد لمدي التفاعل و الاهم هو وصول الموضوع الي مكانه اعتباره من مراجع البحث علي الانترنت

علي فكره يا اخوه من سيبحث اليوم عن " المليز " علي جوجل صور سوف تظهر له في الصور صور معرفانتا هنا , انا و mody100 @mody100 , كاهن حرب @كاهن حرب و adel dwedar @adel dwedar و ss21 @ss21 و عزت @عزت و العُقـاب الحـارس @(( العُقـاب الحـارس ))
بصراحه سعيد لمدي التفاعل و الاهم هو وصول الموضوع الي مكانه اعتباره من مراجع البحث علي الانترنت
مبروك ياحج ليك و للاخوة .. قريبا هتشرفو عند محسن بيه :p:D
الحمد لله اسمى مش مكتوب .. بصوت عادل امام فى شاهد مشفش حاجه :)

مبروك ياحج ليك و للاخوة .. قريبا هتشرفو عند محسن بيه :p:D
الحمد لله اسمى مش مكتوب .. بصوت عادل امام فى شاهد مشفش حاجه :)

يا باشا انا اسمي مكتوب من ايام سلسله العلاقات العسكريه التركيه الاسرائيليه
ربنا يبعد عنا محسن بك
انا ماشي جوه الحيط و الله مش جنبها حتي

علي فكره يا اخوه من سيبحث اليوم عن " المليز " علي جوجل صور سوف تظهر له في الصور صور معرفاتنا هنا , انا و mody100 @mody100 , كاهن حرب @كاهن حرب و adel dwedar @adel dwedar و ss21 @ss21 و عزت @عزت و العُقـاب الحـارس @(( العُقـاب الحـارس ))
لي الشرف والله أن يتم ذكري بجانب حرباء سيناء المليز،
وسعيد بمستوى التفاعل والنقاش حول هذا الموضوع المهم

انت الاصل والباقي تقليد يا نيل
:):):):)

M @MrHBK
مصمم انت تودينا الكيلو 40 صحراوي :cool: يا عم انا مش حتجوز و كل امنيتي في الحياة اركب حاجة غير ال 504 :rolleyes: فنلحق حاجة طيب :D:D
سيب المطارات بلا تحرش :D:D:D
و على فكر محسن بيه معدش ماسك ، مجدي بيه اللي نزل من ال management broad من بعد الثورة يمسك operations و دا شخص كمي سيكولوجي
ياعني هاتولي المنتدى كله على shutter island

عودة
أعلى