المليز....درع سيناء

وجود منظومات حرب اليكترونيه متفوقه واعاقه ايجابيه وسلبيه هام للقاعد لانها في الواجهه
ستقلل بشكل كبير من فاعلية الهجوم الجوي والصاروخي اذا بداء من طرف الصهاينه

وجود منظومات حرب اليكترونيه متفوقه واعاقه ايجابيه وسلبيه هام للقاعد لانها في الواجهه
ستقلل بشكل كبير من فاعلية الهجوم الجوي والصاروخي اذا بداء من طرف الصهاينه

اعتقد وجود الكراسوخا هناك سيجعل المكان رهيب و الله رهيب

يعني حضرتك تفتكر لو فيه واحد مخابرات اجنبية عايز يعرف منك المعلومات ده هيمنعه ان حضرتك بتقولها لزميل في المنتدي علي الخاص

الخاص و العام بالنسبة للمخابرات واحد
:D
طبعاً أنا فاهم كلام حضرتك كويس ، والمعلومات التي كنت سأذكرها على الخاص ليست معلومات مصنفه ولكن معلومات ليس لها مصادر على الأنترنت وبالطبع هي معروفه لكل العسكريين من الأصدقاء والأعداء ، والسبب الذي يجعلني ذكرها على الخاص وليس العام هو ردود الأخوه الظرفاء من المشككين والساخرين والساخطين والمرضى النفسيين ، واللذين لن يتمكنوا من أستعمال مواهبهم الرائعه تلك إذا ما ذكرت أنا هذه المعلومات على الخاص .......... أعتقد حضرتك فهمت وجهت نظري ، والتي لم تكن بأي حال من الأحوال كما توقعت حضرتك ................ تحياتي وتقديري لحضرتك

كلام غير واقعي

الـC-RAM و القبة الحديدية يمكنها التصدي لقذائف بكثافة ضعيفة متفرقة قذيفة كل دقيقة مثلاً ضد تنظيمات ميليشيا زي الحوثيين او حماس

لكن ليس لتمهيد مدفعي بكثافة عسكرية ....

الطريقة الوحيدة لتخمد قصفاً مدفعياً هي إما أن ترد عليه بقصف مدفعي مماثل أو تطلب غطاء جوي ..
مع الكثافة النيرانية ولا لها اى فائدة
هى مصممة لضد رشقات الهاون صواريخ حماس صاروخين تلاتة يتعاملوا معاهم
لكن تخيل كتيبة مدفعية وراجمات تطلق محتاجين بدل المنظمة الواحدة مئات منها
انا ردي على الاستاذ
MrHBK
لما قال انه لا يمكن صد قذائف المدفعية حبيت أوضح له انه يمكن ذلك و لم أقصد التصدي لاغراق صاروخي
بالنسبة للراجمات دكتور عادل ايضا يمكن صدها و لكن لا يمكن صد اغراق صاروخي 100%

بالنسبة لأسرائيل للامانه عاملين جهد كبير في الدفاع الجوي
يكفي انهم حاولوا التصدي حتى لقذائف عيار 120 ملم
يعني غير الباك 2 و 3 و الهوك و و الخ
و مشاريعهم( رفيال مع رايثون )
مقلاع داود
ايضا باك 4
الي راح يدخل قريب
سرعة الصاروخ 7.5 ماخ تخيلوا صاروخ دفاع جوي بهذه السرعه :eek:

الاختراق ليس مستحيل و لكن ليس بهذه السهولة

يا كبير اذا كان اصحاب الارض الاصليين مش معترضين علي المطار انا هعترض ليه؟
بعدين زي ما احنا بنكسر كامب ديفيد هما كمان بيكسروها يعني مش اقل مننا
بس يسلم ايديه اللي عمل المطار قريب من الحدود كده لا محتاج صواريخ ولا طيران هما مدفعية في مواقع متقدمه في سيناء و يجي الارض و المدفعية مالهاش دفاع الا انهم يضربوا المدفع نفسه
حضرتك تقدر تقول على المطار الأسرائيلي ده بكل معداته و طياراته وتجهيزاته والعاملين فيه يا رحمن يا رحيم إذا حدث أي تداعي للأتفاقية السلام ، هذا ليس في مرمى المدفعيه فقط ده في مرمى رجالتنا على أقدامهم

وبعدين من الأخر كده المطار ده أنشيئ في منتصف التسعينات نتيجه لأختراقات الهليكوبتر المصريه المتكرره من جازيل ومي 8 والخاصه بالدفاع المدني التي كانت بتضل طريقها خطاً بشكل منتظم ، فأنشئ المطار حتي يكون يحقق أستجابه سريعه من الهل الخاص بهم لأعتراض هذه الهليكوبترات المدنيه المصريه البريئه

هقولك على معلومة وانا مصدرها شخصيا لما كنت بقضى جيشى فى سيناء
مش المطار بس وغلاوتك اللى فيه انفاق
صحراء سينا نفسها مليانه انفاق .. لحد هنا و نقطه و من اول السطر
بس ايه اللى جوه الانفاق معذرة امتنع عن الاجابه
وكل عام وحضراتكم جميعا بخير
حضرتك مش واخد بالك مش كل الشغل ده إحنا إللي عاملينه فيه منه هما ولاد التيييت هما ألي عملوه وبالتالي عارفين مكانه

سيناء حصن طبيعي شديد التعقيد خصوصا في وسط سيناء منطقة الممرات
المكان الوحيد المنبسط هو الطريق الساحلي الشمالي غير كده مستحيل و عملية مستحيلة من العدو ..

الي مستغرب له هو تحويل الميلز لمطار دولي ؟ رغم قربه من شرم الشيخ مش عارف هل في تخطيط لتحويل وسط سيناء لمنطقه سياحية او يمكن في المستقبل تبقي العريش بردو زي شرم الشيخ وهي فعلا منطقه جميله جدا روحتها زمان جوها نقي جدا و البحر فيها شكلة منعش
او يمكن يبقي احتياطي لشرم الشيخ او يساعد معاه في حركة السواح

سيناء حصن طبيعي شديد التعقيد خصوصا في وسط سيناء منطقة الممرات
المكان الوحيد المنبسط هو الطريق الساحلي الشمالي غير كده مستحيل و عملية مستحيلة من العدو ..

الي مستغرب له هو تحويل الميلز لمطار دولي ؟ رغم قربه من شرم الشيخ مش عارف هل في تخطيط لتحويل وسط سيناء لمنطقه سياحية او يمكن في المستقبل تبقي العريش بردو زي شرم الشيخ وهي فعلا منطقه جميله جدا روحتها زمان جوها نقي جدا و البحر فيها شكلة منعش
او يمكن يبقي احتياطي لشرم الشيخ او يساعد معاه في حركة السواح

اعتقد انه هناك خطه ما لقلب سيناء او يكون هذا المطار هو من سيخدم منطقه محور قناه السويس شرقا فمثلا ان كان هناك مدينه صناعيه فبالتاكيد ستحتاج طائرات شحن من و الي. ربما لهذه الغايه يتم التجديد.
ملحوظه اخري غريبه قليلا المليز حوله مطارين مهجورين
لماذا جعل المليز مزدوج الاستخدام و عدم ترميم اي واحد من الاثنين و جعله مطار مدني منفصل؟!

حضرتك مش واخد بالك مش كل الشغل ده إحنا إللي عاملينه فيه منه هما ولاد التيييت هما ألي عملوه وبالتالي عارفين مكانه

ارض مصر اتعمل فيها انفاق من ايام الهكسوس
بدور في مطارات مصر اصلا لقيت كان فس مطار عامله الانجليز في الحرب العالميه ببص عليه دلوقت لقيته بقي " غيط "
الانفاق سهل التعديل عليها مما يغير شكلها تماما مجرد تغيير فتحات الدخول و الخروج كانها انفاق جديده

تصحيح حول مطار المليز تقريبا او بمعني ادق في الثلث الاول من سيناء ثلاث مطارات مهجوره تماما

الكلام كبير
كم تحتاج المطارات لتدحل الخدمه لو توترت الاجواء؟
هذه المطارات؟ تحتاج الكثير من العمل اعتبره انشاء مطار من اول و جديد المدرج فيهم مهترئ و مغطي بالرمال و اجزاء كثيره مدفونه
علي فكره هناك المطارات التي انشأتها اسرائيل في سيناء منعت مصر من استخدامها باعتبارها حق مادي لهم يعني فتركت في العراء حتي اختفت او كادت
هل هذه المطارات منهم؟ الله اعلم يظل الاحتمال الاغلب علي الاقل واحد منهم اكيد هو اسرائيلي هو مطار بالوظه

انا فاهم قصدك بس اللى انا بتكلم عليه ده محدش يعرف عنه حاجه ولا هما ولا حتى قوات المشاه المصرية اللى فى سينا
عدد محدود جدا اللى يعرف مكانه وحتى لو عرفت مكانه مش هتعرف ايه اللى جواه

انا فاهم قصدك بس اللى انا بتكلم عليه ده محدش يعرف عنه حاجه ولا هما ولا حتى قوات المشاه المصرية اللى فى سينا
عدد محدود جدا اللى يعرف مكانه وحتى لو عرفت مكانه مش هتعرف ايه اللى جواه

العمليه مش محتاجه انفاق مهوله في سيناء انا مش محتاج استخبي في ارضي!!
كل المطلوب هو نقاط تمركز لصد موجات الهجوم لحين وصول الجيشين الثاني و الثالث و هو امر لن يستغرق عده ساعت بالكثير
و بالفعل نقاط التمركز موجوده و قادره علي الصمود وحدها فتره طويله و المليز هو واحد منها فقط

اعتقد انه هناك خطه ما لقلب سيناء او يكون هذا المطار هو من سيخدم منطقه محور قناه السويس شرقا فمثلا ان كان هناك مدينه صناعيه فبالتاكيد ستحتاج طائرات شحن من و الي. ربما لهذه الغايه يتم التجديد.
لماذا جعل المليز مزدوج الاستخدام و عدم ترميم اي واحد من الاثنين و جعله مطار مدني منفصل؟!
انا كان في دماغي مطار العريش الي يبقي دول لو ناوي علي ان شمال سيناء تبقي منطقه سياحية
بس المليز مش عارف اهضمها كمطار مدني

العمليه مش محتاجه انفاق مهوله في سيناء انا مش محتاج استخبي في ارضي!!
كل المطلوب هو نقاط تمركز لصد موجات الهجوم لحين وصول الجيشين الثاني و الثالث و هو امر لن يستغرق عده ساعت بالكثير
و بالفعل نقاط التمركز موجوده و قادره علي الصمود وحدها فتره طويله و المليز هو واحد منها فقط
بردو اختلف معاك في نقطه انت مش محتاج الجيشين اصلا افتكر في حرب 1973 اسرائيل بشوية صواريخ مضادة للدروع عملت ايه في عملية تطوير الهجوم و ببعض دبابات علي ارتفاعات عاليه
يعني يا دوب فرق صاعقه تقفل لك المضايق دي الاسرائيلين اندفاعتهم في 56 و 67 كانت من الطريق الساحلي هنا انت محتاج مدينة كبري هناك او علي الاقل يبقي في حائط صد

انا كان في دماغي مطار العريش الي يبقي دول لو ناوي علي ان شمال سيناء تبقي منطقه سياحية
بس المليز مش عارف اهضمها كمطار مدني

العريش و الله اعلم مرسوملها تبقي منطقه صناعيه او تجاريه عشان كده الاهتمام بتطوير الميناء حتي في معدات من حفر قناه السويس الجديده لما خلصت طلعت علي هناك تشتغل. غير ان مناطق الجذب السياحي اصلا في شمال سيناء لا تقارن بالمناطق في جنوب سيناء.
ولا انا عارف اهضمها و ادينا بنحلل و ندرس

بردو اختلف معاك في نقطه انت مش محتاج الجيشين اصلا افتكر في حرب 1973 اسرائيل بشوية صواريخ مضادة للدروع عملت ايه في عملية تطوير الهجوم و ببعض دبابات علي ارتفاعات عاليه
يعني يا دوب فرق صاعقه تقفل لك المضايق دي الاسرائيلين اندفاعتهم في 56 و 67 كانت من الطريق الساحلي هنا انت محتاج مدينة كبري هناك او علي الاقل يبقي في حائط صد

مفيش مشكله تعال نختلف و نتناقش و نحاول نوصل لنتيجه منطقيه
مفيش حد ينكر اني محتاج مدن كبيره عشان تبقي حائط صد. بس انا مش هحكم نفسي ان اسرائيل 56 او 67 او 73 هي هي اسرائيل 2015 مثلا.
عارف الهجمه المرتده في الكره؟ اهي مصر عامله كده بالظبط
المليز ده هو ال SS او ال shadow\second striker المهاجم الوهمي او المهاجم الثاني
شويه و هنزل صانعي الالعاب من تحته هنفاجئ

عودة
أعلى