مصر تستأنف برنامج الابرامز رسميا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
مفيش تطوير يعني هيتم تصنيع نفس النسخه m1a1 ولا في اصدارات احدث.
على فكره حصل اتفاق على التطوير لمعيار m1a2
وعلى فكره برضو الميسترال هيركب عليها t90 روسيى مش ابرامز لانها وزنه اخف و الميسترال ممكن تشيل منها اكتر من الأبرامز
و فى خطوه لتحديث اسطول t55 و ف62 الى t90
و الأرماتا ستحل محل الأبرامز فى حاله نقل تكنولوجيا و تصنيع ان شاء الله

على فكره حصل اتفاق على التطوير لمعيار m1a2
وعلى فكره برضو الميسترال هيركب عليها t90 روسيى مش ابرامز لانها وزنه اخف و الميسترال ممكن تشيل منها اكتر من الأبرامز
و فى خطوه لتحديث اسطول t55 و ف62 الى t90
و الأرماتا ستحل محل الأبرامز فى حاله نقل تكنولوجيا و تصنيع ان شاء الله

اولا المعلومات ان مصر صرفت نظر عن التطوير بعد تطوير عدد محدود نظرا للتكلفه
ثانيا قبل ما نقول الميسترال هيركب عليها تي 90 نجيب تي 90 الاول بعدين نركبها زي ما احنا عايزين
تحديث تي 55 و تي 62 الي اي نوع حديث اصلا ضروره تفرضها الظروف نظرا لخروج كميات هائله منهم من الخدمه و عدم جدوي تطويرهم
بالنسبه للارماتا ربنا يسهل لما تحل محل ال تي في الجيش الروسي نفسه نقول تحل محل حاجه عندنا!

التعديل الأخير:
انا شايف اليابان بدأت بجدية فى التصنيع العسكرى طائرة الجيل الخامس اليابانية تحت التجريب الان
والدبابة اليابانية رائعة جداا تقارع الليوبارد
واتمنى تصنيعها فى مصر ولكن خوفى ايضا من علاقات اليابان بامريكا والضغوط الامريكية

انا شايف اليابان بدأت بجدية فى التصنيع العسكرى طائرة الجيل الخامس اليابانية تحت التجريب الان
والدبابة اليابانية رائعة جداا تقارع الليوبارد
واتمنى تصنيعها فى مصر ولكن خوفى ايضا من علاقات اليابان بامريكا والضغوط الامريكية

لو اتجهنا لليابان يبقي مخرجناش من امريكا اصلا

انا مش باخد منهم ببلاش شحاته و لا معونه بدل فقر
دي اتفاقيه امريكا ملزمه انها تدفع لمصر كنوع من التعويض عن الخسائر في 73 و ما قبلها
بالعكس , لو هنتحاسب هناخد منهم اضعاف المعونة نظير اللى بيحصلو عليه
الكونجرس نفسه قال "الجيش المصري يسهل طلبات الجيش الأمريكي لعبور قناة السويس والتحليق في المجال الجوي المصري، وتخزين المعدات العسكرية الأمريكية في مصر "
خلال الفترة من 2001 إلى 2005 سمحت مصر بعبور 681 قطعة امريكية لقناة السويس بتصاريح على وجه السرعة زى ما قالوا مع توفيرها الحماية اللازمة لعبورها , ده غير اكتر من 36 الف مرة سمح للطيران الامريكى باستخدام الاجواء المصرية
الكلام ده لو يتقيم بفلوس حقنا يبقى 10 اضعاف المعونه ونحط رجل على رجل

بالعكس , لو هنتحاسب هناخد منهم اضعاف المعونة نظير اللى بيحصلو عليه
الكونجرس نفسه قال "الجيش المصري يسهل طلبات الجيش الأمريكي لعبور قناة السويس والتحليق في المجال الجوي المصري، وتخزين المعدات العسكرية الأمريكية في مصر "
خلال الفترة من 2001 إلى 2005 سمحت مصر بعبور 681 قطعة امريكية لقناة السويس بتصاريح على وجه السرعة زى ما قالوا مع توفيرها الحماية اللازمة لعبورها , ده غير اكتر من 36 الف مرة سمح للطيران الامريكى باستخدام الاجواء المصرية
الكلام ده لو يتقيم بفلوس حقنا يبقى 10 اضعاف المعونه ونحط رجل على رجل

طيب لو المعامله كده يبقوا يعدوا في قناه السويس بالدور زيهم زي غيرهم و الاجواء دي اعتقد من 2011 و هما مالهمش عبور عندنا
بالنسبه لتخزين معدات كان في و خلص يروحوا يخزنوا قات

يا عم انا دمي محروق اصلا و انت داخل تولع فيا زياده؟

طيب لو المعامله كده يبقوا يعدوا في قناه السويس بالدور زيهم زي غيرهم و الاجواء دي اعتقد من 2011 و هما مالهمش عبور عندنا
بالنسبه لتخزين معدات كان في و خلص يروحوا يخزنوا قات

يا عم انا دمي محروق اصلا و انت داخل تولع فيا زياده؟
هههههه حبيبى , اعملك واحد لمون
نفسى نتعامل مع ولاد الكلب دول بالفلوس ونستغنى عنهم كلما امكن

هههههه حبيبى , اعملك واحد لمون
نفسى نتعامل مع ولاد الكلب دول بالفلوس ونستغنى عنهم كلما امكن

و الله دمي محروق من ساعه ما قريت مشاركه دكتور عادل
بصراحه موضوع الفلوس و امريكا محير جدا جدا
يعني هل مصر بتستعيض عن التسهيلات التي تمنحها لامريكا بمصالح في الجوانب المدنيه؟
تقريبا امريكا اكبر او تاني اكبر شريك تجاري لمصر
هل يكون اننا بناخد مصالح و تسهيلات مدنيه قصاد مثلا خدمات المرور من قناه السويس بشكل عاجل او تخرين المعدات لدينا؟
اصل مستحيل نكون بنسيب حقنا كده او حتي بناخد اقل من حقنا منهم
بصراحه في جوانب غامضه كثيره في علاقتنا معاهم انا مش فاهمها و لا عندي حتي المعطيات الكافيه اني ابتدي احلل الموقف

مع احترامي لاخي الدكتور عادل اولا مينفعش تقول كده ثاني حاجه اه فلا كلامك عن ايقاف 200دبابة صحيح لكن مش بسبب نقص قطع الغيار عندنا وهنا الفرق مشوهقدر اقول اكثر لكن كانت وقفه لان امريكا لم تورد قطع الغيار الملزمه بتوردها وده نوع من الضغط علي الجيش الامريكي لكن في حالة الحرب الحقيقية مع اي حد اكيدلك عندنا قطع غيار تكفينا سنين بدون مبالغة تحياتي للجميع ام تطوير للمعيار ام1اي2 احنا الا مش عاوزينه لاسبب لا نملك ذكرها لكن نخطط من فطره كبيره لوجود دبابا جديدة اكثر قوة واقل تكلفه لتسمح للجيش بزيادة قدراته الكمية في سلاح المدرعات

مع احترامي لاخي الدكتور عادل اولا مينفعش تقول كده ثاني حاجه اه فلا كلامك عن ايقاف 200دبابة صحيح لكن مش بسبب نقص قطع الغيار عندنا وهنا الفرق مشوهقدر اقول اكثر لكن كانت وقفه لان امريكا لم تورد قطع الغيار الملزمه بتوردها وده نوع من الضغط علي الجيش الامريكي لكن في حالة الحرب الحقيقية مع اي حد اكيدلك عندنا قطع غيار تكفينا سنين بدون مبالغة تحياتي للجميع ام تطوير للمعيار ام1اي2 احنا الا مش عاوزينه لاسبب لا نملك ذكرها لكن نخطط من فطره كبيره لوجود دبابا جديدة اكثر قوة واقل تكلفه لتسمح للجيش بزيادة قدراته الكمية في سلاح المدرعات
والله اثلجت صدرى وهديت ربنا يستر

مع احترامي الكامل
مبدأيا معلومة انو في دبابات وقفت عن العمل او اتعطلت بسبب نقص قطع الغيار لما امريكا قطعت قطع غيار الابرامز معلومة غير صحيحة شكلا وموضوعا
ثانيا الضغط علي الباتون لان الجدوي الاقتصادية لاستخدامها افضل وثانيا العمليات في سيناء لاتحتاج دبابة مثل الابرامز

ثالثا : الجيش المصري معندوش حاجة اسمها معدة تعطل عشان ملهاش قطع غيار الموضوع ده غير موجود في قاموس الجيش المصري
وشكرا

اصل مستحيل نكون بنسيب حقنا كده او حتي بناخد اقل من حقنا منهم
بصراحه في جوانب غامضه كثيره في علاقتنا معاهم انا مش فاهمها و لا عندي حتي المعطيات الكافيه اني ابتدي احلل الموقف

معلش لو الرد سياسي... و هل أنت جالس على الكرسي أو كان مبارك إحنا لتقول حقنا

نتمني التحديث لنسخه افضل ونتمني ايضا تي 90 فهي رشيقه ونتمني استبدالها ب تي 55 و62 لمواكبه تطورات الدبابات

معلش لو الرد سياسي... و هل أنت جالس على الكرسي أو كان مبارك إحنا لتقول حقنا

معلش حتي لو كان مبارك اللي في السلطه مبارك اصله فلاح و عسكري في الجيش المصري قبل كل شيء و عمرك ما تلاقي فلاح او عسكري بيسيب حقه كده
عشان كده انا بقول مستحيل تكون الامور بالطريقه دي

معلش حتي لو كان مبارك اللي في السلطه مبارك اصله فلاح و عسكري في الجيش المصري قبل كل شيء و عمرك ما تلاقي فلاح او عسكري بيسيب حقه كده
عشان كده انا بقول مستحيل تكون الامور بالطريقه دي

إذا كان مستحيل لما رأينا هذه البلاوي.... إغراء الكرسى ليس له مثيل

إذا كان مستحيل لما رأينا هذه البلاوي.... إغراء الكرسى ليس له مثيل

بص هو علي حسب تعريف حضرتك لكلمه بلاوي
يعني اكتر ناس بيهاجموا مبارك و الكلام عن انبطاح للامريكان و ما الي ذلك
عينا ان نأخذ مثلا وضع الجيش حينما مسكه مبارك و حينما تركه و نقارن
كان احدث ما لدي مصر هي طائرات الفانتوم التي قتل السادات و هو يشاهدها
مبارك ترك الجيش لديه 240 اف 16!
الدبابات كان احد ما لدي مصر هو تي 62
مبارك ترك الحكم و هناك اكثر من 1000 ابرامز و عدد مهول من ام 60
و هكذا و هكذا يعني بصراحه اي مقارنه بين قبل و بعد ستنصف مبارك او علي الاقل لن تكون فكره " البلاوي " بهذه الكارثيه
صحيح انه كان هناك تنازلات او توائمات لكنها لم تطغي علي السياده المصريه
علينا ان نبحث في التفاصيل للوصول الي نتيجه بخصوص حقنا قبل ان نبحث عن من نتهمه

علينا ان نبحث في التفاصيل للوصول الي نتيجه بخصوص حقنا قبل ان نبحث عن من نتهمه
..

لست معك لأن البحث سيؤدي الى نقاش سياسي و لا داعي له علشان الأدارة

..

لست معك لأن البحث سيؤدي الى نقاش سياسي و لا داعي له علشان الأدارة

ليه؟ انا مش بتكلم من منظور سياسي اطلاقا
انا بتكلم من منظور عسكري بحت
مبارك استلم البلد و الجيش لديه كذا و كذا و تركها و الجيش لديه كذا و كذا

ليه؟ انا مش بتكلم من منظور سياسي اطلاقا
انا بتكلم من منظور عسكري بحت
مبارك استلم البلد و الجيش لديه كذا و كذا و تركها و الجيش لديه كذا و كذا
مبارك إرتمي في أحضان الأمريكان و نال المكافأة لتقوية الجيش لإعتبارات متعددة سياسيه بصفة خاصه و لنا في أبو غزالة عبره فهو من أتى بالأبرامز و عندما تتطلع أكثر لتقوية الجيش بالبعد عن الأمريكان تم طرده بطريقة مهينه عن طريق مبارك حتى الأف 16 ياما تكلمنا عن قدراتها المنقوصة و ذلك حتى أخر صفقة في عهده الميمون

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى