مصر تستأنف برنامج الابرامز رسميا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ماهو اكيد بعد الهبل اللى حصل ده هايكون فى تصرف مننا
وزى ما قولت اتجهنا للصين وانتجت لينا القطع اللى عاوزينها لكن فى نفس الوقت مش هاتكون بنفس الجودة الاصلية
لازم نتعامل مع الكلاب دولباسلوب ذكى يخلينا نعمل مخزون كبير جدا من قطع الغيار والذخائر

بالظبط يا عادل بك انا دمي اتحرق من ساعه ما قريت المشاركه اصلا ما بالك بالقياده و الجنود اللي عاشوا الموضوع ده يوميا

لازم يا دكتور لا ن كده الموضوع خطير
اه امريكا دوله عظمي و كل حاجه انما ماتتحكمش في اسطول الابرامز عندي و لو علي رقبتهم
المفروض دلوقت و عاجل يتم حصر الابرامز مسمار مسمار و عمل خطه بمصدر و اتنين و تلاته للحصول علي هذه القطع في حاله عدم تصنيعها محليا و لو امريكا عملتها معايا تاني نطلع تصميم الابرامز نفسه بره للصين خليهم يعملوا زيها بدل التايب بتاعتهم دي بقت حاجه تقرف

نخلص ال 125 دول و نحول المصنع كله للصيانه و انتاج قطع الغيار كلها مفيش تصنيع ابرامز تاني بقي كفايه و الشرقي نعمله مصانع لوحده
فعلا اتمنى عدم ادخال اى سلاح امريكى الخدمة بعد الان

بالظبط يا عادل بك انا دمي اتحرق من ساعه ما قريت المشاركه اصلا ما بالك بالقياده و الجنود اللي عاشوا الموضوع ده يوميا
يا حج الجيش والافرع بتاعته الفتره اللى فاتت كانوا شغالين جامد عشان يرفعوا الكفاءة لان كفاءة المعدات كانت هباب فعلا
مفيش اى تجديد خالص
عشان كده بتلاقى كم الصفقات اللى تمت .. اللى تم توقيعة اليومين اللى فاتوا المفروض كان يتعمل من سنين فاتت

على فكره اشترينا طيارة انذار مبكر هوك اى E2C من امريكا مؤخرا تم اعلان الخبر النهاردة
مش قولتلكم ان لو فيه اواكس جديد مش هايخرج عن زيادة عدد الهوك اى
وعلى فكره مستعملة مش جديدة لان النسخة C ماعدش منها جديد بيتصنع النسخ الجديدة اللى بتتصنع حاليا هى النسخة D

على فكره اشترينا طيارة انذار مبكر هوك اى E2C من امريكا مؤخرا تم اعلان الخبر النهاردة
وعلى فكره مستعملة مش جديدة لان النسخة C ماعدش منها جديد بيتصنع النسخ الجديدة اللى بتتصنع حاليا هى النسخة D
متفاوضناش ليه على الدى

ياخي يحرق كده بقي
انا بشتري الجديد من العالم كله اللي حتي لسه مادخلش خدمه و امريكا تبيعلي مستعمل؟
هما فاكرين نفسهم ايه؟
تولع الاواكس علي امريكا في يوم واحد
و الله لو هدي الكاسا بتاعتي لرافاييل تعملها اواكس يبقي اكرملي من الذل للامريكان
يعني تديني طارز قديم و كمان مستعمل و تدي لناس تانيه جديد الجديد؟
باشا دمي اتحرق كده شكرا

الإتجاه للشرق سيكون أفضل لنا من الغرب
فالغرب مستحيل أن يساعدوك عند حربك مع إسرائيل
أما روسيا سنكرر ما حدث مع الإتحاد السوفياتي ولكن يجب أن نقوي علاقاتنا الإقتصادية و السياسية بها

الإتجاه للشرق سيكون أفضل لنا من الغرب
فالغرب مستحيل أن يساعدوك عند حربك مع إسرائيل
أما روسيا سنكرر ما حدث مع الإتحاد السوفياتي ولكن يجب أن نقوي علاقاتنا الإقتصادية و السياسية بها

الموضوع لا علاقه له باسرائيل اساسا
امريكا اول من يعرف انه لن يكون هناك حرب مصريه اسرائيليه
الموضوع عباره عن كسر للعين
يحسسك انك مهما كبرت صغير
هتشتري حامله هيل او احدث مقاتلات العالم برضه هديك مستعمل من عندي و مش عاجبك اشرب من البحر

ياخي يحرق كده بقي
هما فاكرين نفسهم ايه؟
باشا دمي اتحرق كده شكرا

اللي بيشتري وبيدفع غير اللي بياخد ببلاش (باستثناء اسرائيل طبعا)
بتهيالي ممكن يوافقوا لو هندفع على النسخة دي
بس ده هيكون بعد ما اوباما يتكل ويروح بيتهم

ياخي يحرق كده بقي
هما فاكرين نفسهم ايه؟
باشا دمي اتحرق كده شكرا
امريكا بتستبدل تقريبا كله بالنسخة دى وهى مش متاحة للتصدير حاليا
والنسخة سي حلوه مش وحشة ومطورة واحدث معيار حالى للتصدير
حلوه مش وحشة ياكبير على فكره
وببلاش

ياخي يحرق كده بقي
هما فاكرين نفسهم ايه؟
باشا دمي اتحرق كده شكرا

تاخذ منهم نسخه اصليه عامله بالجيش الامريكي
بدون دفع دولار واحد
لاكن لو كان في دفع اموال فالفرنسي والروسي افضل واجدى
لا تدفع اموال للشيطان الامريكي:D:D

اللي بيشتري وبيدفع غير اللي بياخد ببلاش (باستثناء اسرائيل طبعا)
بتهيالي ممكن يوافقوا لو هندفع على النسخة دي
بس ده هيكون بعد ما اوباما يتكل ويروح بيتهم

انا مش باخد منهم ببلاش شحاته و لا معونه بدل فقر
دي اتفاقيه امريكا ملزمه انها تدفع لمصر كنوع من التعويض عن الخسائر في 73 و ما قبلها

يقال انها لا ستبدال اول طائرة هوك اى استلمتها لانها استهلكت وستخرج من الخدمة

امريكا بتستبدل تقريبا كله بالنسخة دى وهى مش متاحة للتصدير حاليا
والنسخة سي حلوه مش وحشة ومطورة واحدث معيار حالى للتصدير
حلوه مش وحشة ياكبير على فكره
وببلاش

يا باشا و الله مش بتكلم علي الطياره نفسها انا بتكلم علي كسر العين و انه يحسسك انك مش هتكبر عليه
يعني مصر لو اتعرض عليها e3 awacs و تدفع كاش هترفض؟
الموضوع مالوش دعوه بمعونه و لا بامكانيات يا عزيزي

الموضوع لا علاقه له باسرائيل اساسا
امريكا اول من يعرف انه لن يكون هناك حرب مصريه اسرائيليه
الموضوع عباره عن كسر للعين
يحسسك انك مهما كبرت صغير
هتشتري حامله هيل او احدث مقاتلات العالم برضه هديك مستعمل من عندي و مش عاجبك اشرب من البحر

إذن الحل أن نتكل على أنفسنا و نبدأ بالتخطيط لصناعة أسلحة محلية (ليس فقط دبابات بل أيضا صواريخ طائرات زوارق وهاكذا )

استاذ انور بحكم خبرتك
لو قمنا بعمل تطوير على الابرامز خاص بينا بعيدا عن التعنت الامريكي
-بتغيير المحرك باخر ديزل
-نظام حماية ارينا مثلا (ثمنه فى حدود 350 الف دولار بكامل ملحقاتة وانظمة التحذير ) السعر من الشركة نفسها او اى نظام اخر اذا تعذر علينا تركيبة على الابرامز لكن لا يكون مكلف كثيرا حتى لايزيد التكلفة
-تم اضافة الواح تدريع مركب فى المقدمة للدبابة ومقمة البرج بواقع لوح تدريع
ودروع تفاعلية على الاجناب وشبكية فى الخلف
-نظام ادارة نيران وملحقاتة من الهارد وير
-انظة رصد ومناظير للقائد والمدفعجى ونظام رصد حرارى

بكده نخرج بدبابة قوية ومحمية بشكل كبير
التكلفة هنا متى ستقدر هل ستكون اعلى من 1.5-2 مليون دولار ؟
بخلاف ان بعض الانظمة ممكن نصنعها عندنا مثل
-انظمة الرؤية والرصد سواء الحرارية او الاخرى
-لو حصلنا على تقنية ومواد دروع مركبة
سيقلل هذا التكلفة بشكل كبير

معلومة لك أخي عادل ومن المصنع 200 تحديدا ، هذه المعلومة تقول أنه غير مسموح لطاقم العمل المصري بالإطلاع على تركيب دروع الدبابة أبرامز ، وعند العمل يتولى طاقم أمريكي تركيب صفائح هذه الدروع ولحيم الدرع بعد ذلك تحت إطار من السرية !! بنود الصفقة التي وقعت في التسعينات لا تتيح للمصريين مساحة كبيرة لحرية العمل والتطوير خصوصاً في ظل المعونة الأمريكية التي تدعم عملية الإنتاج ، ولهذا سبق لنا الحديث وفي أكثر من مناسبة عن أهمية مشروع الدبابة الوطنية !! عموماً الأبرامز لا تحتاج لهذا الكم الهائل والمكلف من الإضافات ، فقط المحرك وبعض الإضافات الخارجية والداخلية وتكون الدبابة جاهزة لخوض أقسى المعارك ... لا أخفي سراً أن الأبرامز في وضعها الحالي تعاني من مشاكل كثيرة واجهتنا في الكويت والسعودية وأفترض أن المصريين يواجهون نفس المشاكل !! لابد من عملية تطوير وبرنامج ترقية للدبابة لزيادة ورفع قابلياتها القتالية .

المحرك هو ما سيكون اغلى ما فى التطوير لان قدرة المحرك عالية لتحافظ على الحركية للدبابة فعند تغييرة ساقوم بتركيب محرك بنفس القدرة الحصانية لكن ديزل
المشكلة فى الصيانة فعلا قطع الغيار
فيه كلام يمكن اول مره اقولة لكن جه وقته
فيه ناس كتير ما تعرفش ان كان فيه فى حدود 200 دبابة ابرامز واقفة عن العمل بسبب نقص قطع الغيار
امريكا منعت عننا قطع الغيار للابرامز بشكل تام .
فيه بعض قطع الغيار نصنعها لكنها حاجات خفيفة (جلب - عجلات واشياء من هذا القبيل )
انما قطع غيار المحركات وناقل الحركة ونظام التعليق والالكترونيات كنا بناخدها من امريكا فضلنا نستهلك منها لحد ما خالتدريبي لها عشان كده ماكانش بنشوف الابرامز فى العمليات فى سيناء لعد الضغط عليها عمليا

التبديل ليس للمحرك فقط ، بل ناقل الحركة أيضاً !! بالنسبة لقطع الغيار فيكفي أن تعرف أننا ننتظر أشهر للحصول على محرك جديد بدل التالف !! المصريين كما سبق وذكرت ، يعانون من إرتفاع كلف تشغيل الأبرامز وهذا هو السر في تفضيل ال M60 .. ربما لا يصح مناقشة هذه الأمور بتفصيلاتها في المنتدى ، لكن إذا كنت تعرف أحد أطقم الأبرامز ربما يخبرك ببعض التفاصيل .

إذن الحل أن نتكل على أنفسنا و نبدأ بالتخطيط لصناعة أسلحة محلية (ليس فقط دبابات بل أيضا صواريخ طائرات زوارق وهاكذا )

يا عزيزي التصنيع لا خلاف عليه لكن مع احترامي في كام بلاتفورم في العالم كله ينفع يتحول اواكس؟ طب مين اللي بيعمل البلاتفورم دول؟ هتلاقي 6 او 7 دول بالكثير هما اللي يقدروا يعملوا طائرات تنفع بلاتفورم و اكبرهم بوينج ؤ ايرباص و اليوشن غير كده هتلاقي تباديل علي الطائرات دي زي مثلا تعديل الكاسا تبقي اواكس
هل انا في مصر عندي بديل بوينج او ايرباص او اليوشن تصنيع؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى