سلاح المروحيات المصري كيف توقظ الوحش النائم؟!

MrHBK

عضو
التفاعل
23,685 0 0
مع الصفقات المصريه الاخيره و مع طفره التسليح في كافه افرع القوات المسلحه رغبت ان نتناول بالتفصيل سلاح المروحيات المصري و كيفيه تحديثه مع العمليات الجاريه

اولا القطع المصريه العامله حاليا و ملحوظات عليها

- مصر تمتلك 260 مروحيه تقريبا لكن نسبه كبيره منهم تقريبا الثلث هي للمروحيه الجازيل
- هناك 6 شينوك مازلوا تحت الطلب و لا يوجد ما يفيد تسليمهم و الباقي تم تطويرهم من المعيار C الي المعيار D في 2010
- يتم تطوير الاباتشي المصريه و غير محدد المواصفات او الي اي معيار

الصفقات المصريه المؤكده و المتوقعه هي Ka-52 و Ka-52K و NH-90

لمزيد من المعلومات عن الثلاث مروحيات

المروحية البحرية NH-90 NFH
Ka-52K
المروحية الروسية الهجوميّة " التمساح Ka-52 Alligator "

للعين المجرده غير الخبيره يتضح ان السلاح مازال يحتاج الي اضافات مستقبليه
اولا بديل للجازيل لنفس المهام او اكثر بشرط الكميه و بشرط التصنيع المحلي
ثانيا مروحيات نقل بمختلف الفئات لتواكب تحديث وسائل النقل الجويه و صفقات النقل المصريه من C-295 و A400M و IL-76 و تطوير المي 8 الي المعيار المسلح Mi-8AMTSh
ثالثا تجهيز كل المروحيات الحاليه و المستقبليه ب EW للحمايه و الدفاع عن نفسها و رادار اللونج بو للاباتشي
رابعا ان تكون كل المروحيات المستقبليه قادره علي التزود بالوقود جوا خصوصا مع وجود ال A400M
خامسا استمرار انتاج و تطوير الجازيل ربما بالشراكه مع شركات اجنبيه و استخدامها في حرس الحدود و الشرطه المصريه
سادسا ادخال مروحيات صغيره علي شاكله ليتل بيرد و الانتاج الكمي لها

مواضيع عن بعض المروحيات التي تم ذكرها بالموضوع

Boeing AH-64 Apache Helicopter
مروحية النقل العسكري شينوك Boeing CH-47 Chinook
Mil Mi-8
مروحية النقل المسلحة Mi-8AMTSh
المروحية بلاك هوك
مروحية الغازيل الهجومية
العروس الجديد فى عائله القوات الجويه المصريه (شرح وليس خبر صفقه )
الشينوك (ch 47 Chinook) المصرية

الموضوع مفتوح للمقترحات و التصورات اما للصفقات المستقبليه او للتطويرات علي الاسطول الحالي

MrHBK

وليه ادخل مروحية كاليتل بيرد وانا عندي الجازيل كافية للدوريات ...
تصنيع مروحية ليست اولوية بالنسبة لي , بل استيرادها افضل مع فقط تصنيع الصواريخ في المستقبل ...

وليه ادخل مروحية كاليتل بيرد وانا عندي الجازيل كافية للدوريات ...
تصنيع مروحية ليست اولوية بالنسبة لي , بل استيرادها افضل مع فقط تصنيع الصواريخ في المستقبل ...

و الله في تصوري الشخصي هذا معتمد علي ناحيتين
اولا تكلفه الانتاج و ثانيا امكانيه الانتاج الكمي
لو تبحث تجد مروحيات مثل ليتل بيرد

او مثلا MD530G

تجد ان تكلفه انتاجهم الكمي بسيطه للغايه لبساطه التصممات نفسها في حين انه مع مثلا في معركه مدرعات في سيناء مثلا ستجد ان الدفع باعداد من هذه سيكون مئثر في صالح المعركه بالاضافه الي استخدامها في اعمال الاستطلاع و المراقبه و مكافحه التهريب
عموما حتي الليتل بيرد تم انتاج نسخه منها بدون طيار اراها جيده و هذه مواضيع عن المروحيتين

الهليكوبتر الهجومية MD 530G
Little Bird.. بدون طيار!

تصنيع الصواريخ و الذخائر هذا مفروغ منه

ولمادا لا تتجه مصر الي الصينية wz 10 بدل الغازيل في صورة انتاج مشترك

الصورة دي ل z10 وبصراحة انا اعشقها واتمناها لمصر
والصينين مش عندهم مانع وعرضوها فعلا واعتقد قادمة رغم اختلاف اكثر من زميل معايا

طب ايه مقترحاتك يا احمد بك لسلاح المروحيا غير دي؟

مصر عندها الاباتشي افضل مروحيه في السوق

اتوقع انها تحتاج الى اعداد كبيره من مروحيات رخيصه وعمليه

يعني مثل الطيران عندها رافال قليل وهي من افضل الطائرات من جيلها وعندها عدد مهول من الF16

يعني مروحيات للمهمهات البسيطه
ومروحيات للمهمات المستحيله

الخيار الافضل للانتاج المشترك
بدلا للجازيل
او الاتجاة لتايجر الفرنسية
او الاوجوستا الايطالية

انا راضي جدا عن الشق الهجومي الثقيل في القوات الجوية 100 طائرة تقريبا اباتشي و كا 52 + احتمال 30 كا 52 بحري .... و لا احلا الاحلام
بدون ذكر ان التقارب الامريكي المتوقع مستقبلا ان حدث قد يحمل زيادة الاباتشي ب 10 -20 اضافية و توفير اللونج بو ............ يعني 150 !!! كده خلااااااص حنرجع م\د مش حنضرب م\د :D

راي مثل رايك تمام المشكلة في مروحية خفيفة استطلاعية مسلحة بسيطة التركيب و سهلة التشغيل و الصيانة تكون بديل للجازيل
فعلا مثيلات الليتل بيرد ستكون امر رائع جدا او ما يشابها خصوصا لحرس الحدود لا اعلم هل اجوستا تتوفر على موديلات مشابهة ام لا

و امر آخر ايضا نحتاج لنقل تكتيكي مسلح متوسط بشدة على غرار البلاك هوك للعمليات الخاصة و النقل المتوسط عموما قد تنفع ال NH90 TTH هنا او السوبر بوما او الكراكال
و استخدام اعداد منها كا CSAR و احلال الكوماندو مع الوقت و المي ميل 8 ( على فكرة نحتاج لوحدات مختصة فقط في ال CSAR لضخامة اعداد الطيارين و العمليات الخاصة عموما و الدور الهجومي المتوقع ) و مكن من نفس البلاتفورم توفير نقل شخصيات مهمة و رئاسة و غيره

التعديل الأخير:
ولمادا لا تتجه مصر الي الصينية wz 10 بدل الغازيل في صورة انتاج مشترك

بديل الجازيل

wz 19 helicopter

ال Z 10
مروحية هجوم تقارن بالاباتشي والفئة دى

المصادر بها ان مصر تمتلك 30 بلاك هوك
وده غير صحيح تماما مصر تمتلك عدد قليل جدا من البلاك هوك 6 طائرات تقريبا تعمل لصلح رئاسة الجمهورية ونقل الشخصيات الهامة

وده غير صحيح تماما مصر تمتلك عدد قليل جدا من البلاك هوك 6 طائرات تقريبا تعمل لصلح رئاسة الجمهورية ونقل الشخصيات الهامة

غلطة في المصادر، منا لبستها قبل كده :D و كنت سعيد
and about to dance
لحد ما مارشال وقف الميوزيك:oops:

وليه ماعملش برنامج تطوير شامل للجازيل مع فرنسا رادار وانظمه كهروبصريه وافيونيكس واخد التكنولوجيا تنفعنى بعد كده ؟​

غلطة في المصادر، منا لبستها قبل كده :D و كنت سعيد
and about to dance
لحد ما مارشال وقف الميوزيك:oops:

ممكن تكون قديمه و جزء خرج من الخدمه

وليه ماعملش برنامج تطوير شامل للجازيل مع فرنسا رادار وانظمه كهروبصريه وافيونيكس واخد التكنولوجيا تنفعنى بعد كده ؟​

الجازيل مش بتاعت الوقت ده كانت بتاعه وقتها بس اعتقد احنا عدينا مرحلتها

انا راضي جدا عن الشق الهجومي الثقيل في القوات الجوية 100 طائرة تقريبا اباتشي و كا 52 + احتمال 30 كا 52 بحري .... و لا احلا الاحلام
بدون ذكر ان التقارب الامريكي المتوقع مستقبلا ان حدث قد يحمل زيادة الاباتشي ب 10 -20 اضافية و توفير اللونج بو ............ يعني 150 !!! كده خلااااااص حنرجع م\د مش حنضرب م\د :D

راي مثل رايك تمام المشكلة في مروحية خفيفة استطلاعية مسلحة بسيطة التركيب و سهلة التشغيل و الصيانة تكون بديل للجازيل
فعلا مثيلات الليتل بيرد ستكون امر رائع جدا او ما يشابها خصوصا لحرس الحدود لا اعلم هل اجوستا تتوفر على موديلات مشابهة ام لا

و امر آخر ايضا نحتاج لنقل تكتيكي مسلح متوسط بشدة على غرار البلاك هوك للعمليات الخاصة و النقل المتوسط عموما قد تنفع ال NH90 TTH هنا او السوبر بوما او الكراكال
و استخدام اعداد منها كا CSAR و احلال الكوماندو مع الوقت و المي ميل 8 ( على فكرة نحتاج لوحدات مختصة فقط في ال CSAR لضخامة اعداد الطيارين و العمليات الخاصة عموما و الدور الهجومي المتوقع ) و مكن من نفس البلاتفورم توفير نقل شخصيات مهمة و رئاسة و غيره

المروحيات الثقيله محتاجه شغل كتير مع نهضة التسليح الحاليه و النوع ده تحديدا سبب من اسباب هذا الموضوع

ممكن تكون قديمه و جزء خرج من الخدمه

صعب البلاك هوك حديثة لتخرج من الخدمة

المروحيات الثقيله محتاجه شغل كتير مع نهضة التسليح الحاليه و النوع ده تحديدا سبب من اسباب هذا الموضوع

مش فاهمك

عودة
أعلى