توقيع اتفاقيات فى مجال الدفاع بين مصر وفرنسا اثناء زياره رئيس الوزراء الفرنسى للقاهره

هناك فعلا مفاوضات لتصنيع مقاتله متطوره جدا من الجيل الرابع++ ستقتنيها مصر باعداد محترمه جدا عن طريق صفقتين متساويتين شراء مباشر و نقل تقنيه و لن تكون الرافال
شكلك كده وصلة للمعلومه اخي العزيز كلمة السر بطن الزير انت عارف لو قلت دلوقتي علي نوع الطائرة هايضربوك بصوريخ ارض ارض اوع تقول

شكلك كده وصلة للمعلومه اخي العزيز كلمة السر بطن الزير انت عارف لو قلت دلوقتي علي نوع الطائرة هايضربوك بصوريخ ارض ارض اوع تقول
حاضر يا باشا مع ان الامور واضحه جدا

اللهم نسألك رافالا ونيرونا وسكوربيونا صناعة وتجميعا
طيب مفيش واحد شارل ديجولا كمان و هريزوننا بالمره
نتكلم بجد اذا استمر التعاون بهذا الشكل فالنيرون قادمه بلا شك لتكمل الثنائي مع الرافال
الاسكوربيون هناك الافضل منها بمراحل الاوشن

طيب مفيش واحد شارل ديجولا كمان و هريزوننا بالمره
نتكلم بجد اذا استمر التعاون بهذا الشكل فالنيرون قادمه بلا شك لتكمل الثنائي مع الرافال
الاسكوربيون هناك الافضل منها بمراحل الاوشن

لسه عندي العقدة بتاعة زماااان لما كنا زمان بنقول يااه لو نجيب الميج 29 smt مع الاف 16 ونحلم بحاجات كدا بسيطة وعلي قدنا حتي وقتها كان الي بيفكر في الرافال بيتقال عليه مبالغ لانها غالية
لكن دلوقتي من حقنا فعلا نحلم بالشارل ديجول والهريزون كمااان
يمكن انا قلت الاسكوربيون لاني طمعان في تصنيع مشترك
النيرون مكمل حقيقي للرافال ولازم تيجي

لسه عندي العقدة بتاعة زماااان لما كنا زمان بنقول يااه لو نجيب الميج 29 smt مع الاف 16 ونحلم بحاجات كدا بسيطة وعلي قدنا حتي وقتها كان الي بيفكر في الرافال بيتقال عليه مبالغ لانها غالية
لكن دلوقتي من حقنا فعلا نحلم بالشارل ديجول والهريزون كمااان
يمكن انا قلت الاسكوربيون لاني طمعان في تصنيع مشترك
النيرون مكمل حقيقي للرافال ولازم تيجي
احفظ هذه العباره مصر لا تشتري الا احدث المتاح لها

هو اكثر ردع بدون اعلان رسمي لعدم معرفه الاعدادات و نوع النسخه و مواصفاتها اما صور الاقمار الصناعيه و التسريبات غير الرسميه ستظهر بعد التشغيل الفعلي
هنقول ايه هو ده جيش مصر اللي محير اعدائه و محبيه ايضا
مجرد ان تحصل على الصفقة سيعرف عنها العدو على الاقل انك امتلكتها
لكن من الطبيعي معروف اننا قلما ما نعلن عن المواصفات مثلا
طبعا عن التكتيكات المسخدمةوالمواقع

كان فيه مفاوضات طويله اكتر من 6 شهور و لا يمكن يكون موضوعها مواعيد التسليم فالاتفاق القديم نص علي تصنيع الجويند بعدد 6 الي 3 بمصر و 3 بفرنسا لتسريع التسليم لينتهي تسليم السته معا في 2019 طبقا للمخطط
ممكن يكون التفاوض على شئ جديد وليس بالضرورة الجاويند
التفاوض المقصود كان ممكن عن الميسترال وطاقم الحماية

عودة
أعلى