إحباط تسلل 17 سودانيًا إلى اسرائيل بمنطقة وسط سيناء

بهدوء بس من غير خناق ان بوضح كلامى لان بعض الناس متخيلة ان مصر والسودان لو اتفقوا هتنتهى مشكلة التهريب نهائى لا هى هتفضل موجودة كل ما فى الامر انها ستقل كثيرا ولاكن لن تختفى

مش بتخانق و الله بس في ناس بتحب يا اقصي اليمين يا اقصي اليسار اللي هو يا اعمل تأمين 100% يا اما بلاش فانا بوضح ان دي راديكاليه مش اكتر
بص مفيش مشكله هتنتهي نهائي او علي الاقل مش علي المدي القريب ممكن علي المدي البعيد تنتهي بس بس عقود من العمل المشترك

حقيقه الحدود المصريه كلها خطر من تهريب و عمليات ارهابيه و و
ربنا يخليلنا البحر هو الوحيد الامن
هههههههههه
ربنا يعين الجميع
المشاكل كثيره جدأ
وان شاءالله مع الايام تتحل

بهدوء بس من غير خناق ان بوضح كلامى لان بعض الناس متخيلة ان مصر والسودان لو اتفقوا هتنتهى مشكلة التهريب نهائى لا هى هتفضل موجودة كل ما فى الامر انها ستقل كثيرا ولاكن لن تختفى
كم طولا الحدود الاسرائيليه المصريه

ولا حتي ٩٠٪ احنا هنتضحك علي بعض
لكن كثرة عمليات مكافحة التهريب وتوجية ضربات موجعة لتهريب المخدرات والسلاح وخسائر بالمليارات هيقلص السوق دة بشكل كبير
وهيسهل علينا ضبط الاوضاع الداخلية
ضبط الحدود من النوعية دي تعتمد علي الدور الاستخباراتي الداخلي للمساعدة في توجية ضربات مكثفة لتجارة السلاح والمخدرات

ولا حتي ٩٠٪ احنا هنتضحك علي بعض
لكن كثرة عمليات مكافحة التهريب وتوجية ضربات موجعة لتهريب المخدرات والسلاح وخسائر بالمليارات هيقلص السوق دة بشكل كبير
وهيسهل علينا ضبط الاوضاع الداخلية
ضبط الحدود من النوعية دي تعتمد علي الدور الاستخباراتي الداخلي للمساعدة في توجية ضربات مكثفة لتجارة السلاح والمخدرات
بالضبط هذا الحل
وانا في احدي المواضيع قلت للاخ MrHBK استعمال الطائرات من غير طيار المسلحه لانها اقتصاديه في الاستخدام وتغطي مساحات كبيره

بالضبط هذا الحل
وانا في احدي المواضيع قلت للاخ MrHBK استعمال الطائرات من غير طيار المسلحه لانها اقتصاديه في الاستخدام وتغطي مساحات كبيره
بكل تاكيد الطائرات بدون طيار مسئلة مهمة
وهتعزز العمل بكفاءة

الي بعرفه تجارة البشر الضباط الفاسدين كثر من السودان ومصر اعرف واحد في حرس الحدود السودانية ملازم موجود في اثيوبيا ده في خلال اشهر أشتراء عماره لو كان لواء في الجيش ما جاب زيها
اسلم حل قوات مشتركة

شوف بنسبه للتأمين من سابع المستحيلات يكون ١٠٠٪ في أقصي الطموحات حا يصل لي ٨٠٪ ٩٠٪ نحن مشكلتنا في فساد في جهاز الشرطة و الله ده كلام شرطي قريبي في بورتسودان با الحرف قالي في ناس تتم رشوتهم من السودان من الشرطة ضباط او ضباط صف و لما يقطعوا لي مصر نفس القصة تتم رشوة الضباط و ضباط صف المصريين عشان يمشوا المهربين
نحن شغلنا لازم يكون ثنائي نكون قوات مشتركة وننضف الداخليه تبعنا عشان تكون لنا النسبه الاكبر في تأمين الحدود

انا من اسوان فعلا فى تسلل كثير للسوادنيين والمقصود بيهم جنوب السودان وليس العرب مفيش سودانى عربى بيهرب لاسرائيل دول جنوب السودان

مفيش تامين حدود كامل صعب فى وديان وجبال وطرق وعرة ومدقات بيتهرب فيها واحيانا بالجمال يعنى مفيش اى مركبة او سيارة تقدر تعدى فيها ولا مدرعة

هذه المشكلة تعاني منها غالب دول العالم،
في بلدي السعودية هناك حل كان ناجح جدا جدا جدا تجاه الإثيوبيين الذين يتم تهريبهم عن طريق حدودنا مع اليمن،
وهو أن هناك قطاع يتبع للداخلية اسمه "المجاهدين"
وهو غالبا من أبناء قبائل تلك المناطق الحدودية،
وتم إعطاؤهم تصريح بإطلاق النار والقتل على أي مهرب سعودي لايتوقف لهم أو يحاول الهرب منهم،
وكذلك لقتل أي متسلل مع الحدود،
ماعدا الإخوة اليمنيين فهناك أوامر بعدم اطلاق النار عليهم اذا كان يعبر الحدود وهو لايحمل معه أي شئ،
هؤلاء هناك أوامر بغض النظر عنهم ﻷنهم يأتون غالبا للعمل وطلب الرزق،
وبعد عاصفة الحزم تم تنظيم أمور هؤلاء أكثر عبر اعطائهم أوراق ثبوتية من القنصليات والسفارات،
الشاهد..
أن قطاع المجاهدين هذا يعمل في الجبال بدوريات وفي المناطق النائية والقرى الحدودية والجنوبية بشكل عام،
وقد ساهم بشكل كبير في منع عمليات التهريب،
أما من يتم القبض عليه وهو يهرب مخدرات
فهذا خلال أشهر بعد حكم المحكمة الشرعية يتم قتله بالسيف

عااااااااااااوز اعرف بس هما بيوصلوا سيناء ازاى
نفق الشهيد احمد حمدى مفيش دبانة بتعدى منه
ازاى بيوصلوا هناك

ازاى بيوصلوا هناك
تقصير اهمال خيانة ذكاء من الارهابى فى اختيار وسائل معينة الف طريق وطريق

ازاى بيوصلوا هناك

تقصير اهمال خيانة ذكاء من الارهابى فى اختيار وسائل معينة الف طريق وطريق
لا خيانة ولا تقصير ولا بيعدوا من النفق اساسا ولا حتى المعديات ...
هناك طرق اخرى وهى المراكب الصغيرة التى توجدفى القناة ويسموا البمبطويه تقريبا
يقوموا بعبورهم عن طريق المراكب هذة للجانب الاخر او مراكب تنقلهم بالبحر من الاسكندرية الى سواحل العريش او من ناحية الجنوب
النفق مفيش دبابة تقدر تعدى منه اساسا
حجم قوات التامين هناك كبير فلو هناك واحد او 2 يقوموا بالتقصير او الخيانة الباقى لا

هل يدخل السلاح المهرب الى سيناء عن طريق نفق الشهيد احمد حمدى ؟
لا بالطبع فنس طرق التهريب للسلاح هى نفس طرق التهريب المتبعة

لا خيانة ولا تقصير ولا بيعدوا من النفق اساسا ولا حتى المعديات ...
هناك طرق اخرى وهى المراكب الصغيرة التى توجدفى القناة ويسموا البمبطويه تقريبا
يقوموا بعبورهم عن طريق المراكب هذة للجانب الاخر او مراكب تنقلهم بالبحر من الاسكندرية الى سواحل العريش او من ناحية الجنوب
النفق مفيش دبابة تقدر تعدى منه اساسا
حجم قوات التامين هناك كبير فلو هناك واحد او 2 يقوموا بالتقصير او الخيانة الباقى لا
انا بتكلم عموما مش نفق احمد حمدى انا زرت النفق ده مرة هو لا يصلح للتهريب

عودة
أعلى