إحباط تسلل 17 سودانيًا إلى اسرائيل بمنطقة وسط سيناء

ليست حاجه و لا يحزنون اغلبهم نوبه متمردين او من دارفور او من الجنوب مافي ولد عرب بيروح اسرائيل اغلبهم الزنوج المسيحين و الوثنين بروح ويعلنوا انهم يهود و للاسف بتعاملوا مواطنين درجة رابعه مو ثالثه وقومو مظاهرات كبيره

يا اخوه الموضوع ليس غرضه التركيز في كون المتسللين سودانيين او ارتريين او اثيوبيين او حتي من كوكب زحل
الغرض هو ما قلنا مرار في مواضيع سابقه الحدود الجنوبيه المصريه خطر بسبب التهريب و يجب علينا و الاخوه في السودان تشكيل قوات مشتركه هناك ان كان حرس الحدود لكل دوله علي حده غير كافي و يستنزف علي طول الحدود البالغه الف كم
بالمناسبه ان كان المتسلليلن جنوبيين فهذا معناه انهم قطعوا كامل الاراضي السودانيه و المصريه حتي وصلوا الي سيناء و هذه افدح
فعلن يا اخي الموضوع خطير و قبل كدا كنت بتناقش معاك وقلت لك وجود قوات مشتركة مهم جدا لي امن السودان ومصر دول بشر وتهربوا ونحن غافلين فا ما بالك بي اسلحة و متفجرات
القوات المشتركة راح تتعمل في القريب العاجل ما باقي الا توقيع السيسي و حايكون قريب جدا

يا اخوه الموضوع ليس غرضه التركيز في كون المتسللين سودانيين او ارتريين او اثيوبيين او حتي من كوكب زحل
الغرض هو ما قلنا مرار في مواضيع سابقه الحدود الجنوبيه المصريه خطر بسبب التهريب و يجب علينا و الاخوه في السودان تشكيل قوات مشتركه هناك ان كان حرس الحدود لكل دوله علي حده غير كافي و يستنزف علي طول الحدود البالغه الف كم
بالمناسبه ان كان المتسلليلن جنوبيين فهذا معناه انهم قطعوا كامل الاراضي السودانيه و المصريه حتي وصلوا الي سيناء و هذه افدح
انا معك في تحليك
لكن نحن نبين اللبس الحاصل في الموضوع
ان المتسللين هم المتمرديين وليسو ابناء القبال في الشمال

انا معك في تحليك
لكن نحن نبين اللبس الحاصل في الموضوع
ان المتسللين هم المتمرديين وليسو ابناء القبال في الشمال
فعلن نقطه وجب توضيحها حتي لو الاخ ما كان يقصد شي من الكلام ده بس وجب توضيح انهم يا نوبه متمردين او من دارفور او جنوبية و ليس اولاد عرب من الشمال ومن قبائل الشماليه

و الله انا ما اعرف اصلها وفصلها وشكر للتنبيه علي فكره انا شفت فيديو في الجزيره عن المواضيع ده

شوف المصريين خصوصا الشباب هدف اسرائيلي ثمييييييين جدا لهم
من طابا المصريه اسرائيل توجد علي مرمي البصر و الشباب المصري بالملايين
يحاولون تجنيدهم و وعدهم بالحياه و الرخاء و النساء و و و في ارض الموعد الاسرائيليه
ان كان علي مدار عقود من الحرب و التجنيد و التجنيد المضاد و قريب الحدود و احتياج الشباب ان كان مع كل هذا 21000 فقط هم ما يقول التقرير انهم ذهبوا
بغض النظر عن مصداقيه التقرير و كاتبه اظن انه رغم ليس خيالي و لا كبير
و بالمقابل نريد مصادر عن من جندتهم مصر من هناك و اخذتهم من الدوله الاسرائيليه خصوصا الاسرائيليين من اصول مصريه

بدل ما نحلل الموضوع
هنتخانق مين الشعب الاكتر وطنية
والله عيب

مش عارف ليه تم التركيز علي الجنسيه و تم اهمال فوضي الحدود!!
طيب من يقول ان المتسللين من الجنوب انا هتفق معك رغم عدم توضيح التقارير اصلهم و فصلهم
لكن تظن انهم قادرون علي عبور الحدود دون مساعده القبائل هناك و المهربون؟

انا رايي ان الحل برنامج رقابة علي الحدود مع السودان مشترك مع حكومة السودان
مع تعزيز الامن علي سيناء. خصوصا الجنوب
المحاور بين جنوب وشمال سيناء. تحتاج الي رقابة مشددة

شوف المصريين خصوصا الشباب هدف اسرائيلي ثمييييييين جدا لهم
من طابا المصريه اسرائيل توجد علي مرمي البصر و الشباب المصري بالملايين
يحاولون تجنيدهم و وعدهم بالحياه و الرخاء و النساء و و و في ارض الموعد الاسرائيليه
ان كان علي مدار عقود من الحرب و التجنيد و التجنيد المضاد و قريب الحدود و احتياج الشباب ان كان مع كل هذا 21000 فقط هم ما يقول التقرير انهم ذهبوا
بغض النظر عن مصداقيه التقرير و كاتبه اظن انه رغم ليس خيالي و لا كبير
و بالمقابل نريد مصادر عن من جندتهم مصر من هناك و اخذتهم من الدوله الاسرائيليه خصوصا الاسرائيليين من اصول مصريه
ليس الشباب المصريين فقط
بل كل شاب مسلم حتي لو ماليزيا التي تبعد الاف الكيلومترات عن اسرائيل
ولك في صفحات الفيس البوك التي تجند الشباب عبره

بدل ما نحلل الموضوع
هنتخانق مين الشعب الاكتر وطنية
والله عيب
معاك حق الله يلعن الشيطان
علي العموم حدودنا خطر علينا وخطر كبير البشر يتم تهريبهم يومين و علي حسب كلام واحد شرطي اعرفه يقول المهربين برشوا الشرطه في السودان و في مصر عشان يفتحوا لهم الطريق لكن مع وجود قوات مشتركة حا نوقف تهريب البشر و الاسلحة الي بتهرب بكميات كبيره يعني ال ١١ نَفَر دول ما يجوا ١٠٪ من كميات التخريب اليومي
اتمني من السيسي يوقع الاتفاقية اليوم قبل بكره و اتوقع في القاء الجديد بين البشير والسيسي راح تتوقع الاتفاقية بين البلدين
السودان وقع مع
١- ليبيا
٢- افريقيا الوسطي
٣- تشاد
٤-اثيوبيا
٥-ارتريا
باقي فقط مصر و في المناطق الخمسه التهريب قله بشكل كبير جدا

انا رايي ان الحل برنامج رقابة علي الحدود مع السودان مشترك مع حكومة السودان
مع تعزيز الامن علي سيناء. خصوصا الجنوب
المحاور بين جنوب وشمال سيناء. تحتاج الي رقابة مشددة
السودان اقترح علي مصر قوات مشتركه وجاري التجهيز لها

ليس الشباب المصريين فقط
بل كل شاب مسلم حتي لو ماليزيا التي تبعد الاف الكيلومترات عن اسرائيل
ولك في صفحات الفيس البوك التي تجند الشباب عبره

متفق معك و لكن الشباب المصري علي رأس القائمه ليس لسهوله اقناعهم و انما بسبب الاسباب الاقتصاديه و الامنيه الحاليه و السابقه مثلا تقول لشاب عاطل عن العمل تعال اسرائيل و لك وظيفه و شقه و زوجه و و و يكون تأثيرها مثل اعلانات التليفزيون حتي برغم الايمان الشديد الوطنيه من الشباب المصري
ثانيا سبب هو قرب الحدود و بالتالي سهوله عمليه التهريب لاقصي درجه
البعض لا يتخيل ان مصر و اسرائيل جيران اي ان ما يفصلهم هو فقط سلك شائك و عقود من العداء و الحرب
للتوضيح هذه صورتين من طابا واحده لشريط الحدود و الاخري للمضيق الفاصل بين طابا و العقبه

1024px-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF_%D8%A8%D9%8A%D9%86_%D9%85%D8%B5%D8%B1_%D9%88%D8%A5%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%84.JPG

1024px-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1_%D8%B9%D8%A7%D9%85_%D9%84%D9%84%D8%A8%D8%AD%D8%B1_%D9%85%D9%86_%D8%A3%D8%B9%D9%84%D9%89_%D9%81%D9%86%D8%AF%D9%82_%D9%87%D9%8A%D9%84%D8%AA%D9%88%D9%86_%D8%B7%D8%A7%D8%A8%D8%A7_%D8%AD%D9%8A%D8%AB_%D8%AA%D8%B8%D9%87%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%86_%D9%81%D9%8A_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%87%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%A9.JPG

هي مسافه عشرات الامتار فقط

السودان اقترح علي مصر قوات مشتركه وجاري التجهيز لها
اعتقد دي مسأله. مهمة وجيد انها مطروحة
بس واحدة من المشاكل الفساد
بكل صراحة تجارة البشر والسلاح والمخدرات
لها ظباط كبار في الداخلية ترعاها
بزنيس بعض رجال الشرطة
كل ما اتمناها مزيد من تطهير جهاز الشرطة

اعتقد دي مسأله. مهمة وجيد انها مطروحة
بس واحدة من المشاكل الفساد
بكل صراحة تجارة البشر والسلاح والمخدرات
لها ظباط كبار في الداخلية ترعاها
بزنيس بعض رجال الشرطة
كل ما اتمناها مزيد من تطهير جهاز الشرطة
كلامك صحيح
ويمكن ان تجد بعض السياسيين في الدوله
وزراء واي منصب وليس فقط ضباط الشرطه

متفق معك و لكن الشباب المصري علي رأس القائمه ليس لسهوله اقناعهم و انما بسبب الاسباب الاقتصاديه و الامنيه الحاليه و السابقه مثلا تقول لشاب عاطل عن العمل تعال اسرائيل و لك وظيفه و شقه و زوجه و و و يكون تأثيرها مثل اعلانات التليفزيون حتي برغم الايمان الشديد الوطنيه من الشباب المصري
ثانيا سبب هو قرب الحدود و بالتالي سهوله عمليه التهريب لاقصي درجه
البعض لا يتخيل ان مصر و اسرائيل جيران اي ان ما يفصلهم هو فقط سلك شائك و عقود من العداء و الحرب
للتوضيح هذه صورتين من طابا واحده لشريط الحدود و الاخري للمضيق الفاصل بين طابا و العقبه

1024px-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF_%D8%A8%D9%8A%D9%86_%D9%85%D8%B5%D8%B1_%D9%88%D8%A5%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%8A%D9%84.JPG

1024px-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1_%D8%B9%D8%A7%D9%85_%D9%84%D9%84%D8%A8%D8%AD%D8%B1_%D9%85%D9%86_%D8%A3%D8%B9%D9%84%D9%89_%D9%81%D9%86%D8%AF%D9%82_%D9%87%D9%8A%D9%84%D8%AA%D9%88%D9%86_%D8%B7%D8%A7%D8%A8%D8%A7_%D8%AD%D9%8A%D8%AB_%D8%AA%D8%B8%D9%87%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%86_%D9%81%D9%8A_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%87%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%A9.JPG

هي مسافه عشرات الامتار فقط
كلام سليم
ماهو طالما اسرائيل علي حدودك لن ترتاح ابدا

ويمكن لاسرائيل تهريب سلاح نوع لداعش سيناء مثل م/ط او م/د

شوف بغض النظر عن اى شئ لا توجد دولة فى الكوكب تضبط حدودها 100 بالمائة لم تفعلها امريكا مع المكسيك ولا اى دولة اخرى نسب النجاح فى افضل الاحوال لا تتجاوز ال90 بالمائة مهما كان

كلام سليم
ماهو طالما اسرائيل علي حدودك لن ترتاح ابدا

ويمكن لاسرائيل تهريب سلاح نوع لداعش سيناء مثل م/ط او م/د

حقيقه الحدود المصريه كلها خطر من تهريب و عمليات ارهابيه و و
ربنا يخليلنا البحر هو الوحيد الامن

شوف بغض النظر عن اى شئ لا توجد دولة فى الكوكب تضبط حدودها 100 بالمائة لم تفعلها امريكا مع المكسيك ولا اى دولة اخرى نسب النجاح فى افضل الاحوال لا تتجاوز ال90 بالمائة مهما كان

تمام و انا عارف عن الحدود الامريكيه المكسيكيه ما في الخمر
لكن ما علينا
ماحدش قال 100% يا عزت بلاش راديكاليه
يعني المصريين و السودانيين اللي في الموضوع كلنا معترفين ان في ازمه و ان في مشكله و بنشوف تتحل ازاي و انت داخل تقول 100%!!
يا عم بلاش 100% طب نوصل لل 90% اللي بتقول عليها دي!

تمام و انا عارف عن الحدود الامريكيه المكسيكيه ما في الخمر
لكن ما علينا
ماحدش قال 100% يا عزت بلاش راديكاليه
يعني المصريين و السودانيين اللي في الموضوع كلنا معترفين ان في ازمه و ان في مشكله و بنشوف تتحل ازاي و انت داخل تقول 100%!!
يا عم بلاش 100% طب نوصل لل 90% اللي بتقول عليها دي!
بهدوء بس من غير خناق ان بوضح كلامى لان بعض الناس متخيلة ان مصر والسودان لو اتفقوا هتنتهى مشكلة التهريب نهائى لا هى هتفضل موجودة كل ما فى الامر انها ستقل كثيرا ولاكن لن تختفى

عودة
أعلى