رئيس هيئة الاستشعار عن بعد:الصين تتنصل من المشاركة بتصنيع إيجبت سات3 بمصر

الله اكبر حتي الصيني ابو التقليد والسرقه صار يتكبر علينا وطلع له ريش o_O

العرب اتأخروا كتير والنتيجة ان الصين حتي بستكبر علينا :(, الطريق اصعب مما نتصور :oops:

قرار غريب جدا
لو هذا الامر هكذا ولن يتم العمل بالاتفاق سنتجة لجهه اخرى غير الصين وغالبا هاتكون روسيا

وروسيا هتوافق يا عادل علي نقل التقنيه وامدادنا بالتصميمات اللازمه كلها ؟؟
ولو هتوافق طيب ليه متفقناش معاهم من الأول ؟

خبر مفرح
انا مبسوط
ممكن اتشمت؟؟؟ بمزح معاكم
يا اخوان مصر راح تلاقي صعوبات ,و وصعوبات كبيره , و مصر اما خياران
1-التخلي عن المشروع ,طبعا هذه شي مستبعد
2-تحدي الصعوبات في محاولت حل المشكلات التقنية اما بالبحث العلمي او الاستعانه بدول اخرى او شركات او حتى خبراء من تحت الطاولة ولكن النتيجه
مصر سوف تتخطى الصعوبات و سوف تصل الى ما تسعا اليه
الي بنا الاهرام و الي روض النيل والي شق القناه ميقدرش شي يقف في طريقة

االامر ما زال طى المفاوضات
لا نريد استباق الاحداث خصوصا ان الصين لن تغامر بخساره العلاقات المستفيضه فى كافه المجالات وانفتاحها بعد ثوره يونيو
الامور لا تاتى بالخناق .....التفاوض فى تلك المسائل على نسبه نقل التكنولوجى هى سيد الموقف
وان لا قدر الله لم يتم الامر ......فروسيا التى ستصنع لنا قمر رادارى اعتقد انها متلهفه على ايجبت سات 3
اشياء عاديه بنظرى

وروسيا هتوافق يا عادل علي نقل التقنيه وامدادنا بالتصميمات اللازمه كلها ؟؟
ولو هتوافق طيب ليه متفقناش معاهم من الأول ؟
انت مش هاتنقل تصميمات يا كبير
ان هاتشارك اساسا فى التصميم من البداية وانت هاتصنعه
وانت برضة مش عاوز تتجه لشق واحد مثلا القمر اللى فات كان مع روسيا وكان فيه مصريين كتير مشاركين فيها
انت عاوز تشوف كل التجارب من اماكن مختلفة عشان يكون عندك خلفية من كل الجهات

انت مش هاتنقل تصميمات يا كبير
ان هاتشارك اساسا فى التصميم من البداية وانت هاتصنعه
وانت برضة مش عاوز تتجه لشق واحد مثلا القمر اللى فات كان مع روسيا وكان فيه مصريين كتير مشاركين فيها
انت عاوز تشوف كل التجارب من اماكن مختلفة عشان يكون عندك خلفية من كل الجهات

تسلم يا عادل اجابه شافيه ووافيه بكل المعلومات الف شكر :)

قال الدكتور مدحت مختار، رئيس الهيئة القومية للاستشعار عن بعد، التابعة لوزارة البحث العلمى المصرية، إن الصين تنصلت من اتفاقية تصنيع القمر الصناعى "إيجبت سات 3" والذى وقع الرئيس عبد الفتاح السيسى خلال زيارته للصين مؤخرًا اتفاقية إطلاقه بتكلفة تبلغ 50 مليون جنيه، بعد تصنيعه فى مصر.

وأضاف مختار فى تصريحات صحفية، أن التنين الصينى تنصل من الاتفاقية بعدما وافق على الاستعانة به بحجة أنها مسئولية كبيرة لن تتحملها وطالبت الصين بإجراء صناعة القمر فى بلادها حتى تتبرأ من أى مشكلة يقع فيها المصريون أثناء تصنيعه.

وأكد مختار، أن التنصل فى حد ذاته بمثابة كارثة، لأن مصر قررت الاعتماد على ذاتها وهذا سيؤدى إلى استغراق وقت طويل لإطلاق قمر صناعى مصرى، مضيفًا أن مصر لا توجد لديها خبرات كافية فى إطلاق القمر وتصنيعه بدون خبرات إضافية ما يتطلب البحث عن خبرات أخرى للمشاركة فى تصنيعه.

كان الدكتور علاء النهرى نائب رئيس الهيئة قد صرح لـ"اليوم السابع"، بأن هناك اجتماعات مصرية صينية للاتفاق على تصنيع القمر وهو ما نفاه رئيس الهيئة اليوم فى تصريحاته.

وكان من المتفق أن تصنع مصر القمر الصناعى لأول مرة وتقوم الصين بمراجعة هذا التصميم ثم عمل مركز كبير لتجميع الأقمار الصناعية فى مصر، وعند رفض الصين هذه الاتفاقية لم تخضع مصر لها.

يصنع فى روسيا ومع ذلك فقدنا قمرين يقال الاخير تم استرداده فمابالك لو تم صناعته فى مصر :confused::confused::confused::confused:

يصنع فى روسيا ومع ذلك فقدنا قمرين يقال الاخير تم استرداده فمابالك لو تم صناعته فى مصر :confused::confused::confused::confused:

مفقدناش القمر الاخير من اصله
و مش عارف هو اللى على مزاجه كدبة ليه بيصدقها و بيكررها كتير؟

اعتقد وبعدد حل المشكلة الصغيرة دى نحاول نكتسب تكنولوجيا شوية فى الحوار دا لأنو ببساطة مش معضلة او تكنولوجية محطات فضائية متكاملة واحتلال فضاء ودا هيكسبنا تكونولوجية خصوصا فمجال الصواريخ
اسرائيل طلعت 17 قمر
انا قايم ازاكر

مفقدناش القمر الاخير من اصله
و مش عارف هو اللى على مزاجه كدبة ليه بيصدقها و بيكررها كتير؟
القمر فقد وتم استرداده .. صحيفه روسيه لها وزنها قالت فقد السيطره عليه فنفت الهيئه وبعدها قال حدث عطل فنى وبعدها ..ذكرت وكاله سبوتنيك الروسيه ان القمر تحت السيطره ..كل هذا يدل على ان القمى فقد بالفعل .

القمر فقد وتم استرداده .. صحيفه روسيه لها وزنها قالت فقد السيطره عليه فنفت الهيئه وبعدها قال حدث عطل فنى وبعدها ..ذكرت وكاله سبوتنيك الروسيه ان القمر تحت السيطره ..كل هذا يدل على ان القمى فقد بالفعل .

صحيفة روسية لها وزنها اعتمدت فى مصدرها على صحفى يعيش فى امريكا و قالت انه مستشار اعلامى لوكالة الفضاء الروسية

ثم المتحدثة الرسمية لوكالة الفضاء كذبت انه يعمل لديهم اصلا و انه هاوى فضاء لا اكثر و ان القمر تحت السيطرة

ههههههههههههههههههه
صحيفة لها وزنها قال

االامر ما زال طى المفاوضات
لا نريد استباق الاحداث خصوصا ان الصين لن تغامر بخساره العلاقات المستفيضه فى كافه المجالات وانفتاحها بعد ثوره يونيو
الامور لا تاتى بالخناق .....التفاوض فى تلك المسائل على نسبه نقل التكنولوجى هى سيد الموقف
وان لا قدر الله لم يتم الامر ......فروسيا التى ستصنع لنا قمر رادارى اعتقد انها متلهفه على ايجبت سات 3
اشياء عاديه بنظرى
متلهفه ؟؟؟؟
الكلام ده الواحد بيتفقع منه:eek: ....الاول كان ان الصين سوق مفتوح وهتاخد منها اللي انت عايزه
دلوقت بقت روسيا متلهفه دا علي اساس ايه فلوسنا الكتير ولا نفوذنا عند روسيا وانت اساسا لسه مفرقعهم في صفقة الرافال
الطريق نحو التكنولوجيا العسكريه مش هيكون سهل كده ...اعتقد اننا هنتحارب اكتر من كده كمان ولازم نكون عارفين ده

اختصار الموقف المصري (( اللي عايز الدح ما يقولش اح))....سلام

متلهفه ؟؟؟؟
الكلام ده الواحد بيتفقع منه:eek: ....الاول كان ان الصين سوق مفتوح وهتاخد منها اللي انت عايزه
دلوقت بقت روسيا متلهفه دا علي اساس ايه فلوسنا الكتير ولا نفوذنا عند روسيا وانت اساسا لسه مفرقعهم في صفقة الرافال
الطريق نحو التكنولوجيا العسكريه مش هيكون سهل كده ...اعتقد اننا هنتحارب اكتر من كده كمان ولازم نكون عارفين ده

اختصار الموقف المصري (( اللي عايز الدح ما يقولش اح))....سلام
كلامك صحيح 100% لكن روسيا بوتين متفهمين موقف مصر جيداً
وأنها لم يكن في مقدورها رفض الصفقة بعد سحب السعودية الدعم المالي للصفقة الروسية
وإستبدالها بالرفال الفرنسية وعلى ما اعتقد بأن مصر لم تلغي أي صفقة مع روسيا ربما تم التأجيل فقط والايام ستثبت بأن الصفقة لم تلغى لحساب الرفال

عودة
أعلى