انفوجرافيك الدفاع والتسليح

انت مش كنت عايز انفوجراف انا نزلت كام صوره دقتها تعدى 10000 بيكسل هههههههههههههههه عشان كدا الصفحه بتهنج شويه لما بتوصل لاى صوره من الصور الزرقاء بس حلوين مفيش كلام احنا بنحب نساعد بس :D

هههههههههههههه بتفكرنى بقصة واحد كان طالب كوب مية راحوا وموة فى النيل :D
على العموم استمر استمر ولا يهمك بس يرت الصور الى انت بتحطها تجمعها كلها فى ملف رير وتعملها ابلود على اى سيرفير للتحميل علشان لسة الصفحة 2 مش راضية تفتح حرام كدة النت عندى سرعتة 512 كب:( يعنى انا تحت الارض فياريت تراعونى شوية
وشكرا

هههههههههههههه بتفكرنى بقصة واحد كان طالب كوب مية راحوا وموة فى النيل :D
على العموم استمر استمر ولا يهمك بس يرت الصور الى انت بتحطها تجمعها كلها فى ملف رير وتعملها ابلود على اى سيرفير للتحميل علشان لسة الصفحة 2 مش راضية تفتح حرام كدة النت عندى سرعتة 512 كب:( يعنى انا تحت الارض فياريت تراعونى شوية
وشكرا
هههههههههههه ولا يهمك احنا نقدر نزعل الـ 512 انت ليك الجنه
الـ File بيترفع فيه 13 صوره اللى نزلتهم هنا دا انا كنت بعانى عشان افتح الصفحه التانيه ههههههههههههههههه :D

موجود في احد الصور ان الجزائر تمتلك صاروخ مضاد للسفن (P-900 ALFA) بمدى 660 كلم.
وهناك نسخ منه تركب على الفلانكر بمدى 200 كلم.

تطور سلاح الغواصات الروسى
الغواصات الهجومية التي تعمل بالطاقة النووية

غواصات الصواريخ البالستية التي تعمل بالطاقة النووية

غواصات الصواريخ الموجهة التي تعمل بالطاقة النووية

غواصات هجومية تعمل بالطاقة الكهربيه

مشاهدة المرفق 25451

موجود في احد الصور ان الجزائر تمتلك صاروخ مضاد للسفن (P-900 ALFA) بمدى 660 كلم.
وهناك نسخ منه تركب على الفلانكر بمدى 200 كلم.

سوف أشرح لك P-900 ALFA هو مشروع لصاروخ جوال مضاد للسفن و الغواصات و للأهداف البرية أيضا و هو supersonic تصل سرعته ل 2.5 ماخ و قد ظهر أول مرة سنة 1993 و مداه الأقصى هو 250 كم

كان مقرر أن تصنع منه نسخة يمكن إطلاقها من الجو و نسخ أخرى من السطح أو البحر و لكن المشروع تم توقيفه في أواخر التسعينات ببسبب مشاكل في تمويل المشروع

و لكن تبين فيما بعد أن المشروع لم يتوقف ولكن تم الإعتماد على المشروع لتطوير صواريخ أخرى مثل الكلوب 3M54 Klub SS-N-27

و هذا ما يفسر تواجد الجزائر من بين المشغلين لأنها تملك Klub-S النسخة المخصصة لغواصات Kilo

وهذه حاملة المستقبل وتلقب ( بالطاغية )
رغم انها تبقى خياليه ومشروع صعب تحقيقه لكنها تحفه فنيه بجد
الصينيين بيعرفو تيفننو فعلا
الطاغيه الصينيه.jpg

الطاغيه الصينيه2.jpg

عودة
أعلى