عاجل امريكا ترفع الحظر عن طائرات اف 16 لمصر وصواريخ هاربون

أوباما أكد أيضا أن الولايات المتحدة ستوقف اعتبارا من السنة المالية 2018 آلية تمويل تسمح لمصر بشراء معدات عن طريق الائتمان
معنى كدا ان المعونات هتتوقف بعد 2018

حسب ماورد فى هذه الفقرة أدناه المقصود بحكاية 2018 أنه بداية من 2018 سيتم توجيه المساعدات العسكرية إلى 4 قطاعات هى مكافحة الارهاب وتأمين الحدود وتأمين سيناء والأمن البحرى وكذلك إدامة أنظمة التسليح الموجودة بالفعل فى الترسانة المصرية.

Beginning in fiscal year 2018, the President noted that we will channel U.S. security assistance for Egypt to four categories – counterterrorism, border security, Sinai security, and maritime security – and for sustainment of weapons systems already in Egypt’s arsenal.

معنى كدا ان المعونات هتتوقف بعد 2018

الكونجرس بيحط موافقة على شكل خطط تستمر لعدة سنوات

الخبر معناه انه الكونجرس موافق على المعونة حتى 2018 و بعدها يطرح على الكونجرس التجديد و هكذا

ده المستمر من السبعينات

حسب ماورد فى هذه الفقرة أدناه المقصود بحكاية 2018 أنه بداية من 2018 سيتم توجيه المساعدات العسكرية إلى 4 قطاعات هى مكافحة الارهاب وتأمين الحدود وتأمين سيناء والأمن البحرى وكذلك إدامة أنظمة التسليح الموجودة بالفعل فى الترسانة المصرية.

Beginning in fiscal year 2018, the President noted that we will channel U.S. security assistance for Egypt to four categories – counterterrorism, border security, Sinai security, and maritime security – and for sustainment of weapons systems already in Egypt’s arsenal.

معناها انهم هيبيعولنا امباسدور زيادة و اباتشي زيادة و ذخائر و قطع غيار و غير كدة روح اشتري من برة :D

دا بيقولك السلاح هيبقى عليه قيود وهيسمح عن طريق 4 حاجات
معدات لسيناء
معدات لمحاربة الارهاب
الكلام حاليا على CBC

دا اللي انا اقصده

لقد فات الامريكان القطار.......على راي الشاويش الاجرب صالح .....اهو بيحاول يحفظ بعض ما بقى من ماء وجهه....زالتحرك العسكري الموحد المفاجيء المنظم صدم الغرب بقوه وعلى راسهم امريكا
يظل لا يوجد سبب مقنع لتسليم اى شىء خصوصا ان موقفهم فى المؤتمر الاقتصادى منذ اقل من شهر يتلخص فى اللا دعم واستمرار الحال
على العموم كنت اتمنى ان يستمر الحظر حتى يضعنا تحت ضعط مستمر للحاجه الى تحديث قدراتنا دون وضع الاسلحه الامريكيه فى الاعتبار

المشكلة انه ابو بلاش معدش حلو زي الاول , ابو بلاش بقا زي الـ***

في الثمانينات ابو بلاش كان بيجيلك منه اف-16 ( كانت احسن طيارة وقتها ) و انتاج دبابة لا يعلى عليها و كان بييجي باتون ببلاش و فرقاطات بـ70 مليون :D

قيمة المعونة اصبحت قليلة جداً حتى السيسي نفسه طلب انه المعونة تزيد بسبب ارتفاع سعر السلاح

دلوقتي امريكا بتسرق المعونة برفع اسعار السلاح علينا زيادة كمان !!!

لنتهى زمن الاعتماديه الكامله على السلاح الامريكي داخل قواتنا المسلحه منذ العام 1997.....استمرار المعونه لها كاموفلاج سياسي مطلوب.....العصر القادم هو طوفان شرقي كامل داخل قواتنا المسلحه يجب الابقاء على الكفتين حسب المتطلبات

يعني ال12 طيارة بلوك 52 هنستلم الجاهز منهم مباشرة ولا ايه ؟

جميل .. كمل اجابه الاسئله !!

مفيش تغيير اعتقد كلهم يمكن اطلاقهم من المارك 141 و المارك 16

يعني ال12 طيارة بلوك 52 هنستلم الجاهز منهم مباشرة ولا ايه ؟
المتوقف تسليمه و جاهز سيتم التسليم مباشره و الباقي حسب معدلات التسليم المخطط سابقا الاف16 كانت علي 5 دفعات 2 تم التسليم و 2 محتجز و واحده قيد التسليم حسب المخطط الزمني اي ال20 طائره سيتم استلامها قبل 30/6 القادم

بصراحة اكبر كسبان من الكلام ده احنا

انا هبقى مبسوط جدا لو اقتصرت المعونة على الاباتشي و الامباسدور :D

مش عايز حاجة غيرهم

و السي كينج طبعا :D

مش عايز حاجة غيرهم

اهم شئ في اي تعاقد قادم من المعونه التعاقد علي الامرام سي 7 و السايدوندر اكس و الهارم الحديث و التاو2بي و الجافلين و رادار اللونج بو وزياده اعداد الهاربون بلوك2 و الهيل فاير يجب توجيه مبلغ المعونه كلها لهذه الاسلحة لمده عامين متتاليين علي الاقل

مش عايز حاجة غيرهم

انا نفسى ماشوفش سلاح أمريكى فى الخدمة خالص !

انا مفهمتش حاجة من التصريح الامريكي
اللي انا كنت فاهمه قبل كده ان المعونة العسكرية الامريكية محجوزة مش ملغاة
يعني معونة 2014 و 2015 موجودة و المفروض اننا نبدا نتفاوض هنجيب بيهم ايه (ده غير طبعا تنفيذ الصفقات القديمة)

وموضوع 2018 ده غريب ويبدو انه غير دقيق .. يعني ايه هيبدا استئناف المعونة من 2018 ؟؟ ده اوباما هيكون روح بيتهم ومعدش ليه لازمة
مش فاهم الصراحة

عموما القطاعات التي حددوها لاستئناف المعونة تعني اننا منقدرش نطلب مثلا اف 15 او اسلحة هجومية (كالعادة)
لكن بالنهاية ده سلاح ببلاش وناخده احسن من وشهم
رايي اننا نركز على الاباتشي وتطوير الابرامز والاف 16 المستلمة بعد عام 2000 وصفقات بحرية .. ولو وافقوا (وده صعب) نجيب الثاد
اما اسلحتنا الهجومية فنجيبها من روسيا والصين وفرنسا بفلوسنا وبشروطنا

كيف و تسليحك الحالي اكثر من 60% منه امريكي و منه التسليح الاساسي لكل افرع القوات المسلحه ما عدا الدفاع الجوي لصالح الروس

عشان كدة بقول "نفسى", وأعرف أنه حتى لو أرادت القيادات التخلص من السلاح الأمريكى سيتطلب ذلك سنوات كثيرة حتى تخرج الأسلحة الأمريكية من الخدمة.

قال الرئيس الأمريكي باراك أوباما إن الولايات المتحدة ستقدم مساعدات أمنية لمصر اعتبارا من العام

المالي 2018 تخصص لأربع فئات وهي مكافحة الإرهاب ، وأمن الحدود، وأمن سيناء، والأمن البحري، وصيانة الأنظمة العسكرية الموجودة بالترسانة المصرية.

جاء ذلك فى الاتصال الهاتفى الذى تلقاه السيسى اليوم من الرئيس الأمريكى وأعلن خلاله استئناف المساعدات العسكرية لمصر.

وأوضح الرئيس أوباما أن تلك المساعدات وغيرها من الخطوات ستساعد في رفع مستوى المساعدات العسكرية الأمريكية لتكون في وضع أفضل لمعالجة التحديات التي تواجه مصالح مصر والولايات المتحدة في المنطقة التي تواجه عدم استقرار وتمشيا مع الشراكة الاستراتيجية طويلة الأمد بين البلدين.

كما تطرق الاتصال إلى التطورات الأخيرة في المنطقة من بينها ليبيا واليمن ، واتفق الرئيسان أوباما والسيسى على مواصلة الاتصال خلال الأسابيع والأشهر القادمة.

عودة
أعلى