تحليل لزيارات الرئيس المتوقعه الفتره القادمه

ومتى قلت الاعداد يا كبير ؟
لم احدد اعداد
ومصر لن تصنع نوعين من الطائرات بل نوع واحد فقط لكن سيكون نوع اخر بجانبة كمسانده وتنويع وتعويض ايضا لخروج البعض من الخدمة ..

كده بوظت الداخله :D :D

الكلام المذكور كان عن اعداد لا تتخطى ال 24 لكل مقاتله الرافال و الميج-29 والميج-35 !
طيب .. ماهى المقاتله التى ممكن تدخل وبتصنيع محلى !! اى باعداد كبيره !! ميج-35 مثلا !

الكلام المذكور كان عن اعداد لا تتخطى ال 24 لكل مقاتله الرافال و الميج-29 والميج-35 !
طيب .. ماهى المقاتله التى ممكن تدخل وبتصنيع محلى !! اى باعداد كبيره !! ميج-35 مثلا !
اتقل تاخد حاجة نضيفة
لوز الوز

انت تحتاج مقاتلة ذات بروفايل تقني لقيادة اسرابك فاﻷمريكان لن يعطوك اﻹمرام و ستتلخص مهام الفالكون في الدعم القريب والدفاع الجوي القريب بمعاونة الدفاع الجوي وباقي المقاتلات
بقيت طائرة مهام خاصة لمهام SEAD .DEEP STRIKE وقيادة اسراب اﻹعتراض . برأيي قدوم الرافال = مفيش ميج 29

هنا نرجع نرتب افكارنا
الفرنساويين
## شراء سرب مستعمل ميراج 2000وتطويره محليا
## شراء الرافال وسيكون عبر دفع 24 ثم دفعه اخرى ثم دفعة اخرى
تكلفة انتاج الرافال بنقل تقنية كامل للبرازيل دفعة 36 مقاتلة ب 8مليار دولار

بحسابات نحن نحتاج اكثر من 36 مقاتلة وربما هذا ما أشار له الرئيس بكلمة التعاقد مع فرنسا مرتبط ب تسهيلات

وكأن السيسي يضرب بالرمح قائلاً ،، الارض ارضي والزمان زمانيه

بأذن الله يكون وجه خير وقوه لمصر

لو متطلباتي زادت هن 24 مقاتلة وعرض فرنسي جيد سيكون اﻷمر ممتاز خصوصا اذا ربطنا صفقة رافال اﻹمارات بمصر ساعتها سيكون هناك جدوى لتوطين خط الرافال في مصر بالتزامن مع تلكؤ الهند وربما يكون هذا سببه النظر لما حدث في صفقة الهند فالهند طلبت عدد كبير وارادت تعويضه في انتاج قطع غيار وهو ما تعنتت فيه فرنسا بعدم جهوزية الهند وانعكاس سوء صناعاتها في قطع الغيار على سمعةالطائرة

ربما لا نبدأ بخطوة التصنيع بل دورة تجميع وهذا سيهبط بسعر الصفقة كثيرا أو تصنيع جزئي

الغريب ان سابقتنا القريبة مع فرنسا غريبة وهي تصنيع ثلاثة كورفيتات جاويند مع توطين تصنيع نظام القتال البحري SETIS في مصر وانتهاء الصفقة بمبلغ 250مليون يورو فقط للكورفيت بما يقارب سعر اﻷمباسادور بدون تصنيع

انت تحتاج مقاتلة ذات بروفايل تقني لقيادة اسرابك فاﻷمريكان لن يعطوك اﻹمرام و ستتلخص مهام الفالكون في الدعم القريب والدفاع الجوي القريب بمعاونة الدفاع الجوي وباقي المقاتلات
بقيت طائرة مهام خاصة لمهام SEAD .DEEP STRIKE وقيادة اسراب اﻹعتراض . برأيي قدوم الرافال = مفيش ميج 29
على كلامك يا كبير
احنا طبعا باذن الله هنجيب العروسة لمهام الاختراق والضرب خلف الخطوط وتسهيل دخول الاف 16 مثلا
والاف 16 ستكون للدعم والدفاع عن نقطة معينة
لكننا نريد ايضا طائرة كمثل الميج 29 للاعتراض الجوى والقتال وتكون مسلحة بصواريخ bvr متوسطة الى فوةق متوسطة
قدوم الرافال لايلغى شراء على الاق 20 طائرة كيج 29 كمجرد دعم فقط لاغير وليست كطائرة رئيسية

لو متطلباتي زادت هن 24 مقاتلة وعرض فرنسي جيد سيكون اﻷمر ممتاز خصوصا اذا ربطنا صفقة رافال اﻹمارات بمصر ساعتها سيكون هناك جدوى لتوطين خط الرافال في مصر بالتزامن مع تلكؤ الهند وربما يكون هذا سببه النظر لما حدث في صفقة الهند فالهند طلبت عدد كبير وارادت تعويضه في انتاج قطع غيار وهو ما تعنتت فيه فرنسا بعدم جهوزية الهند وانعكاس سوء صناعاتها في قطع الغيار على سمعةالطائرة

ربما لا نبدأ بخطوة التصنيع بل دورة تجميع وهذا سيهبط بسعر الصفقة كثيرا أو تصنيع جزئي

الغريب ان سابقتنا القريبة مع فرنسا غريبة وهي تصنيع ثلاثة كورفيتات جاويند مع توطين تصنيع نظام القتال البحري SETIS في مصر وانتهاء الصفقة بمبلغ 250مليون يورو فقط للكورفيت بما يقارب سعر اﻷمباسادور بدون تصنيع

لو فتحنا خط انتاج اقل شئ 3 دفعات من 20 الى 24 طائرة
الصفقة البرازيلية تكلفة الطائرة مع توطين التكنولوجيا تعدت ال 220 مليون دولار للطائرة الواحدة
لكن مصر لن تقدر على الحصول على توطين وتصنيع بسبب الغلاء المبالغ فيه فكما قلت سيكون الامر مقتصر على التجميع وربما بعد اول دفاع سيسمح لك تصنيع بعض الاجزاء من البدن مثلا اما قطع الغيار لااعتقد

على كلامك يا كبير
احنا طبعا باذن الله هنجيب العروسة لمهام الاختراق والضرب خلف الخطوط وتسهيل دخول الاف 16 مثلا
والاف 16 ستكون للدعم والدفاع عن نقطة معينة
لكننا نريد ايضا طائرة كمثل الميج 29 للاعتراض الجوى والقتال وتكون مسلحة بصواريخ bvr متوسطة الى فوةق متوسطة
قدوم الرافال لايلغى شراء على الاق 20 طائرة كيج 29 كمجرد دعم فقط لاغير وليست كطائرة رئيسية
هو انا لما اقول ميراج 2000 مسلح بالميكا انا بقول ايه كده وارجع بالفالكون طائرة متوسطة عالية المناورة هو انا هجيب 20 من دي وسرب من دي وسرب من دي طيب مانا ليه خرجت الفانتوم من الخدمة برضك قتال جو جو متوسط طيب الميكا موجود والقريب الميكا موجود لكن ماشي ميج 29 ميزتها القتال في بيئة الكتروني طيب ماهي الرافال كده وميكس مع الميراج في الايسكورت ايه لازمة الميج هنا اللي هيفتحلها الباب غلو ثمن الرافال لكن عملياتيا ملهاش موقع اذا الرافال جات

لو فتحنا خط انتاج اقل شئ 3 دفعات من 20 الى 24 طائرة
الصفقة البرازيلية تكلفة الطائرة مع توطين التكنولوجيا تعدت ال 220 مليون دولار للطائرة الواحدة
لكن مصر لن تقدر على الحصول على توطين وتصنيع بسبب الغلاء المبالغ فيه فكما قلت سيكون الامر مقتصر على التجميع وربما بعد اول دفاع سيسمح لك تصنيع بعض الاجزاء من البدن مثلا اما قطع الغيار لااعتقد
يا حبيبي السعر كل ماطلبيتك زادت بينزل ماهو 36 غير 48 كمان فيه نقطة ... حسابات البنية التحتية ماهو انته لغيت مشروع الميراج لكن بعد شغل 10 سنين بنية تحتية برضك البرازيل لو هتاخد الجاويند مش هتاخده بربع مليار وتصنيع

هو انا لما اقول ميراج 2000 مسلح بالميكا انا بقول ايه كده وارجع بالفالكون طائرة متوسطة عالية المناورة هو انا هجيب 20 من دي وسرب من دي وسرب من دي طيب مانا ليه خرجت الفانتوم من الخدمة برضك قتال جو جو متوسط طيب الميكا موجود والقريب الميكا موجود لكن ماشي ميج 29 ميزتها القتال في بيئة الكتروني طيب ماهي الرافال كده وميكس مع الميراج في الايسكورت ايه لازمة الميج هنا اللي هيفتحلها الباب غلو ثمن الرافال لكن عملياتيا ملهاش موقع اذا الرافال جات
تمام انا غابت عنى حته شراء سربين ميراج 2000 محدثه
فشراء الميراج 2000 المحدثة بعدد سربين او ثلاثة ستغنيني عن استقدام الميج 29
اما لو لا يوجد ميراج 2000 محدثة
فاعتقد ان الخيار سيقع على الميج 29 ام 2

تمام انا غابت عنى حته شراء سربين ميراج 2000 محدثه
فشراء الميراج 2000 المحدثة بعدد سربين او ثلاثة ستغنيني عن استقدام الميج 29
اما لو لا يوجد ميراج 2000 محدثة
فاعتقد ان الخيار سيقع على الميج 29 ام 2
ماهو انا عندي سرب ميراج يا احييه يا ابيعه واخلص منه ..برضك التسهيلات المالية هتفرق وباكيدج تسليح الميراج هو هو باكيدج رافال وارجع اقول السيادة الجوية للميراج والقصف الجراحي للرافال ... صفقة الامارات بتعمل دعم قرار هنا

يا حبيبي السعر كل ماطلبيتك زادت بينزل ماهو 36 غير 48 كمان فيه نقطة ... حسابات البنية التحتية ماهو انته لغيت مشروع الميراج لكن بعد شغل 10 سنين بنية تحتية برضك البرازيل لو هتاخد الجاويند مش هتاخده بربع مليار وتصنيع
36 من 48 مش هاتفرق كتير هاتنزل ل 200 او 210
لكن لو زاد العدد بالتاكيد سعر الطيارة هايقل عن 200
لكن اللى هايخدمنا فعلا هو حزمة تسليحية كاملة هاتدى لينا تسهيلات كتير
وزى مانت قولت التجميع يفرق عن التصنيع
اما الجاويند فهو عشان انها من غير التسليح وكمان عشان هى صفقة كبيرة مش قليلة 6 جاويند ومن ضمن حزمة كاملة ( احتمال غواصات .رافال .ميراج 2000 .فريم)
كل ده هايدينا تسهيلات

ماهو انا عندي سرب ميراج يا احييه يا ابيعه واخلص منه ..برضك التسهيلات المالية هتفرق وباكيدج تسليح الميراج هو هو باكيدج رافال وارجع اقول السيادة الجوية للميراج والقصف الجراحي للرافال ... صفقة الامارات بتعمل دعم قرار هنا
تمام كده
يبقى مثلا هانزود اسطولنا من الميراح ل 40 او 45 طيارة
بجانب 24×24×24 رافال
كده سيادة مع جراحة
ده غير الدعم الارضي من الدفاع الجوى من الاس 300 والاستر 30 اللى اتوقع بنسبة كبيرة انه هايجي مع الرافال ليحقق التكامل بشكل كبير جدا

36 من 48 مش هاتفرق كتير هاتنزل ل 200 او 210
لكن لو زاد العدد بالتاكيد سعر الطيارة هايقل عن 200
لكن اللى هايخدمنا فعلا هو حزمة تسليحية كاملة هاتدى لينا تسهيلات كتير
وزى مانت قولت التجميع يفرق عن التصنيع
اما الجاويند فهو عشان انها من غير التسليح وكمان عشان هى صفقة كبيرة مش قليلة 6 جاويند ومن ضمن حزمة كاملة ( احتمال غواصات .رافال .ميراج 2000 .فريم)
كل ده هايدينا تسهيلات
انا عندي متطلبات غير البرازيل زي مثلا مسألة صناعة المحرك واﻷفيونكس هو انا عاوز نقل كامل ولا دورات تصنيع زي الابرامز وهكذا

انا عندي متطلبات غير البرازيل زي مثلا مسألة صناعة المحرك واﻷفيونكس هو انا عاوز نقل كامل ولا دورات تصنيع زي الابرامز وهكذا
احنا هناخد الامر فى خط انتاج الرافال بالتدرج ... ومش لكشه واحدة زى ما بنقول

ميج 29 ميزتها القتال في بيئة الكتروني طيب ماهي الرافال كده وميكس مع الميراج في الايسكورت ايه لازمة الميج هنا اللي هيفتحلها الباب غلو ثمن الرافال لكن عملياتيا ملهاش موقع اذا الرافال جات

متأكد ان فى طياره روسيه هتدخل الخدمه
ماهو مش معقول تتفق على تدريب وبتتفاوض على تصنيع محلى L-15 الصينيه بلا داعى!

يعنى لو هنحدث الميراج ونزود عددها ونجيب الرافال
ايه الطياره الروسى اللى هتدخل الخدمه؟ ايه اللى اتفقت عليه مع روسيا!
كل المصادر بتتكلم على ميج 35
ممكن الرافال هتيجى بعدد محدود وتعمل بجانب ميج-35!

ولا لو مصر اتعاقدت على الرافال ممكن تغير الصفقه مع روسيا لطائرة اخرى غير الميج-35 ان لم يكن العقد تم توقيعه بالفعل!!
وان كان هناك تصنيع محلى فهل يمكن ان تعطينا فرنسا رخصة تصنيع للرافال!
اعتقد ان فرصه الحصول على تصنيع محلى للميج اكبر

ولا ايه رايكم يا شباب؟

والميراج المستعمله ثمنها التقديرى كام مليون !!
كان فى تقرير اتكلم عن ان تكلفه التحديث للميراجات المصريه هاكون غالى .. والبديل تطوير جو-جو فقط !! ..
طيب الميراج المطوره جاهز هتتكلف كام + تكلفه التطوير للميراجات الموجوده عندك + التسليح الجديد من الميكا الحرارى و الرادارى + شراء سرب او اثنين من الرفال مع انشاء خط تجميع كبدايه !!
صفقه مثل هذه تقارب ال 10 مليار دولا .. مسترييييح !!

ولكن كان فى كلام اتنقل من على لسان مدير الكليه الجويه عن وجود صفقات للطائرات روسيه .. !!

متأكد ان فى طياره روسيه هتدخل الخدمه
ماهو مش معقول تتفق على تدريب وبتتفاوض على تصنيع محلى L-15 الصينيه بلا داعى!

يعنى لو هنحدث الميراج ونزود عددها ونجيب الرافال
ايه الطياره الروسى اللى هتدخل الخدمه؟ ايه اللى اتفقت عليه مع روسيا!
كل المصادر بتتكلم على ميج 35
ممكن الرافال هتيجى بعدد محدود وتعمل بجانب ميج-35!

ولا لو مصر اتعاقدت على الرافال ممكن تغير الصفقه مع روسيا لطائرة اخرى غير الميج-35 ان لم يكن العقد تم توقيعه بالفعل!!
وان كان هناك تصنيع محلى فهل يمكن ان تعطينا فرنسا رخصة تصنيع للرافال!
اعتقد ان فرصه الحصول على تصنيع محلى للميج اكبر

ولا ايه رايكم يا شباب؟
لا يوجد هناك خبر مؤكد عن شاء طائرات روسية كله تكهناك
هناك عروض مقدمة من روسيا وفرنسا والصين لتصنيع طائرة فى مصر
ومصر تفاضل بينهم لتختار الانسب

عودة
أعلى