قائد القوات الجويه المصريه :إتاحة التصنيع المشترك شرط رئيسى لإتمام أى صفقة جديدة

Mig -35 و Rafale و F-16 block 52 و Mirage 2000 -9 :rolleyes: لو التشكيله دى بالعلم المصرى هنعمل حاجات +18 مع اى حد :D

بالتوفيق للأشقاء المصريين خصوصاً في الحصول على أعداد محترمة
من Mig-35 و الرافال إن أمكن ..

Mig -35 و Rafale و F-16 block 52 و Mirage 2000 -9 :rolleyes: لو التشكيله دى بالعلم المصرى هنعمل حاجات +18 مع اى حد :D
تشكيله فرنسي روسي امريكي. نطمن علي الطيران حاجه كده بتاع 5 او 10 سنين قدام.
كده يبقي طيران و دفاع جوي سوبر. نسيبنا من مشاريع التسليح او نخفها شويه و ندخل اكثر في مشاريع التصنيع.
يعني لو هجيب مصنع عندي اعمل 100 طياره لبلاد تانيه انا الكسبان اني دخلت خبرات و صنعت.
و شويه شويه واحد من اللي شغاليين دول هيطلع بتصميم مصري ان شاء الله.

كنت قريت قبل كده .. انه لتصنيع توربينات الضغط المنخفض لمحركات ال f-100 عموما !!
وبردوا قريت فى مصادر تانيه ومحترمه بردوا .. ان مصنع محركاااات ال f-100 !!

فعموما احنا بنصنع اما التوربينات فقط .. و اما التوربينات واجزاء اخرى !!
ومتنساش محركات الكى-8 !! اه هى مش بنفس قوه محركات ال after-burner
بس عموما ... انت على الاقل شغال فعليا فى المحركات من زمن ..

لكن الافيونكس و انظمه الرصد .. زى مستشعرات الرافال مثلا .. وانظمه الرصد والتحذير .. على حسب ما اعرف ..
احنا ماشتغلناش فى المجال ده .. او مش بالشكل الكافى ..
بالذات لو كان طموحنا انتاج مقاتله وطنيه .. فده مش بشكل كافى تماما !!
اتقل تاخد حاجة نضيفة
مصر بتصنع عدد كبير من اجزاء وقطع غيار الاف 100 ومنها توربينة الضغط المنخفض فعلا وهناك مصادر قالت ان مصر تصنع المحرك كامل فى مصنع حلوان
اول مره اعرف صراحة ان احنا بنصنع محرك الكى 8 ...فين الكلام ده يا معلم اعرف ان احنا اشتريناه مش صنعناه
اما الباقى مصر بتصنع جزء من الالكترونيات للكى 8 منها الضفائر الالكترونية
طبعا مش كافى
لكن ما تتصورش ان احنا هاناخد كل حاجة مره واحدة
مره رادار ومره افيونكس وربنا ييسر ان شاء الله
ولو فعلا هاناخد تقنية الرافال عندنا تبقى نقلة نوعية كبيرة
وخبرة ممتازة تخيل ان انت بتصنع رافال يا معلم
وهاتعرف كتير عن صناعة الطيران
وقتها هانكون قصرنا على نفسنا شوط كبير فى مجال صناعة الطيران

تشكيله فرنسي روسي امريكي. نطمن علي الطيران حاجه كده بتاع 5 او 10 سنين قدام.
كده يبقي طيران و دفاع جوي سوبر. نسيبنا من مشاريع التسليح او نخفها شويه و ندخل اكثر في مشاريع التصنيع.
يعني لو هجيب مصنع عندي اعمل 100 طياره لبلاد تانيه انا الكسبان اني دخلت خبرات و صنعت.
و شويه شويه واحد من اللي شغاليين دول هيطلع بتصميم مصري ان شاء الله.
مش قولتلكوا انتظروا المفاجاة فى بداية السنه الجديدة
لكن تقريبا كده شكلها هاتظر قبل بداية السنه الجديدة

اتقل تاخد حاجة نضيفة
مصر بتصنع عدد كبير من اجزاء وقطع غيار الاف 100 ومنها توربينة الضغط المنخفض فعلا وهناك مصادر قالت ان مصر تصنع المحرك كامل فى مصنع حلوان
اول مره اعرف صراحة ان احنا بنصنع محرك الكى 8 ...فين الكلام ده يا معلم اعرف ان احنا اشتريناه مش صنعناه
اما الباقى مصر بتصنع جزء من الالكترونيات للكى 8 منها الضفائر الالكترونية
طبعا مش كافى
لكن ما تتصورش ان احنا هاناخد كل حاجة مره واحدة
مره رادار ومره افيونكس وربنا ييسر ان شاء الله
ولو فعلا هاناخد تقنية الرافال عندنا تبقى نقلة نوعية كبيرة
وخبرة ممتازة تخيل ان انت بتصنع رافال يا معلم
وهاتعرف كتير عن صناعة الطيران
وقتها هانكون قصرنا على نفسنا شوط كبير فى مجال صناعة الطيران

دى غلطتى انا .. فى الفيديو ده كلام لرئيس هيئه العربيه للتصنيع السابق.. من الدقيقه 9 .. لاخره .. بيقول فى جزء منه " عندى مصنعين جسم ومحرك لطائرات ثابته الجناح !! "
اللى انا كنت فاكره انها للطائره كى-8 .. بس بعد مراجعه الفيديو طلع انه كلام عام .. لامؤاخذه :3

التعديل الأخير:
دى غلطتى انا .. فى الفيديو ده كلام لرئيس هيئه العربيه للتصنيع السابق.. من الدقيقه 9 .. لاخره .. بيقول فى جزء منه " عندى مصنعين جسم ومحرك لطائرات ثابته الجناح !! "
اللى انا كنت فاكرعه انها للطائره كى-8 .. بس مبعد مراجعغه الفيدوا طلع انه كلام عام .. لامؤاخذه :3

لا غلطة ولا حاجة يا كبير
صباح العنب يا معلم

قائد القوات الجوية: لدينا عروض لطرازات أسلحة مختلفة من روسيا والصين

قال الفريق يونس المصرى قائد القوات الجوية إن مصر لديها عروض لطرازات أسلحة مختلفة من روسيا والصين وغيرها من الدول الأخرى مشدداً على أن القوات المسلحة لم تشارك فى أى أعمال عسكرية خارج الحدود نافياً أى أخبار تخص اشراك مصر فى التحالف الدولى ضد تنظيم داعش فى العراق وسوريا. وشدد المصرى عبر لقائه ببرنامج "على مسئوليتى" مع الإعلامى أحمد موسى على فضائية "صدى البلد"، على عدم وجود أى قواعد أمريكية أو غيرها داخل مصر للمشاركة فى التصدى للإرهاب، مشيراً إلى أن دولة ليبيا لم تطلب تدخل عسكرى لوقف نزيف الدم بالدولة، وقال: "لن نتدخل عسكريا فى ليبيا مستقبلاً ولكن يقتصر دورنا فى تدريب قواتهم داخل مصر للتصدى للإرهاب". وأوضح أن القوات الجوية وفرت عددا كبيرا من فرص الحج والعمرة لأسر شهداء القوات المسلحة، كتقدير لهم لما قدموه للدولة المصرية والتضحية من أجل الوطن.

قائد القوات الجوية: ليست كل معداتنا أمريكية.. ونطور الأسلحة بعد شرائها

قال الفريق يونس المصرى، قائد القوات الجوية، إن هناك تعاونًا مشتركًا بين القوات الجوية وقوات الدفاع الجوية، والقواعد العسكرية بمطارات الدلتا ساهمت بشكل كبير فى تعزيز المعركة الجوية فى حرب 1973. وأضاف المصرى عبر لقائه ببرنامج "على مسئوليتى" مع الإعلامى أحمد موسى على فضائية "صدى البلد" أن القوات الجوية لن تعتمد على شراء المعدات من الولايات المتحدة الامريكية فقط لكن تقوم بشراء الأسلحة من كثير من الدول الأخرى التى لدينا علاقات ثنائية معها، لافتًا إلى تطوير كل الأسلحة التى يتم شراؤها من الخارج قائلاً: "لم نتأثر بالتهديدات لأننا لدينا منظومة تأمين فنى قوي".

قال الفريق يونس المصرى قائد القوات الجوية إن مصر لديها عروض لطرازات أسلحة مختلفة من روسيا والصين وغيرها من الدول الأخرى مشدداً على أن القوات المسلحة لم تشارك فى أى أعمال عسكرية خارج الحدود نافياً أى أخبار تخص اشراك مصر فى التحالف الدولى ضد تنظيم داعش فى العراق وسوريا. وشدد المصرى عبر لقائه ببرنامج "على مسئوليتى" مع الإعلامى أحمد موسى على فضائية "صدى البلد"، على عدم وجود أى قواعد أمريكية أو غيرها داخل مصر للمشاركة فى التصدى للإرهاب، مشيراً إلى أن دولة ليبيا لم تطلب تدخل عسكرى لوقف نزيف الدم بالدولة، وقال: "لن نتدخل عسكريا فى ليبيا مستقبلاً ولكن يقتصر دورنا فى تدريب قواتهم داخل مصر للتصدى للإرهاب". وأوضح أن القوات الجوية وفرت عددا كبيرا من فرص الحج والعمرة لأسر شهداء القوات المسلحة، كتقدير لهم لما قدموه للدولة المصرية والتضحية من أجل الوطن.

برنامج احلام وامانى
القادم افضل باذن الله

تقصد برنامج أماني و أغاني :D
انا مش عايز الافضل انا عايز التصور الي انا بتمناه ده بجد هتكون نقلة قوية للقوات الجوية المصرية

فعلا هذا اجمل ما جاء فى الخبر على لسان الفريق المصرى وقد نوهت عنه فى المشاركة السابقة
اذا
فان التكهنات التى كانت فى الايام الماضية عن الميج بنوعيها 29 و35
اصبحت غير دقيقة
لانه تم التصريح على لسان الفريق المصرى ان هناك عروض مقدمة من فرنسا وروسيا والصين
اذا دائرة التكهنات تم توسيعها
لتشمل فرنسا والصين
وفرنسا لا يوجد عندها حاليا سوى الرافال
فهل من الممكن ان تفاجئ مصر الجميع بأن تصنع او تجمع بمعنى ادق الرافال
واذا تم تجميع الرافال وتم قبول العرض الفرنسي
فان العدد سيكون فوق كل التوقعات لانك عندما ستفتح خط انتاج لن تجمع سربين فقط
وبالنسبة للصين ما المتاح لتقدمة لنا ليتم تصنيعة على اراضينا غير الجيان 10
ولا اتمناها اطلاقا
الميج35
أفضل المتاح الان بالنسبه لإمكانيتها و تسليحها و تكاليفها

الرافال
لا أعتقد إنظر للتكلفه الباهظه فى الصفقه الهنديه

الصين
لديها نسخ السوخوى30
و لديها الj31 مستقبلآ
فلما لا مع مراعاة مرونة الصينيين فى نقل التكنولوجيا
فهم أقل فى الشروط و الأسعار و لنا معهم تجارب سابقه

الميج35
أفضل المتاح الان بالنسبه لإمكانيتها و تسليحها و تكاليفها

الرافال
لا أعتقد إنظر للتكلفه الباهظه فى الصفقه الهنديه

الصين
لديها نسخ السوخوى30
و لديها الj31 مستقبلآ
فلما لا مع مراعاة مرونة الصينيين فى نقل التكنولوجيا
فهم أقل فى الشروط و الأسعار و لنا معهم تجارب سابقه

متفق معاك ان الميج افضل المتاح حاليا

بالنسبه للصين رغم ان كل الكلام سابقا كان بيتكلم عن الاف سي1 ولكنها مستبعده تماما
كانت مجله DSI العسكريه الفرنسيه تحدثت عن اهتمام مصر بالــ j-11 ايضا "عام 2011"

اتمنى تصنيع الميج 35 ومحركاتها وصفقه سيربين رفال (مش متوقعها اوى ) ومع الصين تجميع طائره التدريب المتقدم l-15
وحلو اوى كده

عروض فرنسية ........!!! أممممممممم. الرافال اقتربت كثيرا من القوات الجويه المصريه ياجدعان .

الفريق يونس المصري قال في خوراه مع احمد موسي علي صدي البلد انه تلقي عروض من فرنسا والصين وروسيا والصين بخصوص طرازات جديدة ياااااااااااااااااااااارب

الفريق يونس المصري قال في خوراه مع احمد موسي علي صدي البلد انه تلقي عروض من فرنسا والصين وروسيا والصين بخصوص طرازات جديدة ياااااااااااااااااااااارب
فاكر يا معلم المفاجاة اللى قولتلك عليها ولا مش فاكر ؟

عودة
أعلى