"السيسى" يصدق على إنشاء أول كلية طب عسكرية .

رد: "السيسى" يصدق على إنشاء أول كلية طب عسكرية .

حضرات الاطباء

لا يخفى عليكم القيمة العلمية التي تحملها

كلمة مبادئ الاسعاف الاولي

لكل شي مبادئ و أساسيات

أيضا في التخاطب و التعامل مع الجمهور هناك مبادئ و أساسيات

ياليت تهدوء الوضع واللي عنده أي أظافة أو تعليق أو تفصيل لأي أمر

يشرحه للجميع بطريقة سهله وواضحه وعندما تضع كلمة علمية طبية باللغه الانجليزية أو العربية

عليك أن تشرحها بشكل مبسط لكي يشارك الجميع

الرجاء التقيد بالموضوع وعدم الخروج عليه

لكن برضو الالتزام العسكري يختلف عن الالتزام العلمي

في النهاية جميع الاطباء العامليين في الجيش المصري هم عسكريين 100% وحاصلين علي بكالريوس علوم عسكرية من الكلية الحربية المصرية

لكن ما اتحدث عنه ان الكلية الجديدة
ستخرج عناصر افضل وافضل ...........والتزامها وتدريبها العسكري 10 اضعاف التدريب العسكري للعناصر الحالية

الاناث العاملين في التمريض في الجيش المصري
اجد بعضهم حاصل علي دورة مظلات!!!!!!!!!

وهم في النهاية اناث!!

لكن بسبب اختيارهم المجال العسكري من البداية
فتدريباتهم وتأهليهم العسكري ممتاز!!!

تخيل اصابتك في المعركة تجد طائرة سي 130 تمطر اطباء وممرضات ههه

تصدق أنا بشوف بشكل شبه يومي الاناث العاملين بالسلاح الطبي و لم أركز يوماً على الشارات

عموماً معظمهم أجسادهم رشيقة و رياضية و ده معروف

يعني في الأولومبياد الأخير كان فيه واحد في سادسة طب مشارك سباحة ماشاء الله عليه

Pre-Med

بارك الله أخي الكريم .. وجزاك الله كل خير على روحك الكريمة الطيبة.

طيب لو تسمحولى انا ممكن اكون عندى اضافة مهمة .. انا طبيب بشرى و قدمت فى الكلية الحربية و منتظر نتيجة القبول ان شاء الله و ارى ان الغرض الاساسى لانشاء الكلية دى هو الارتقاء بالطاقم الطبى للعاملين بالقوات المسلحة .. لا يخفى عليكم ان اللى بيتقدم للالتحاق بالكلية الحربية من الاطباء بيبقى مش من الافضل لان فى الطب الاوائل يلتحقوا بالجامعات و غالبا المستشفيات الجامعية هى الافضل و يأتى بعدها المعاهد و المستشفيات التعليمية زى احمد ماهر و الجلاء للولادة و المطرية و الساحل و معاهد السكر و الكبد و خلافه .. طبعا ناهيكم عن البعد عن الحياة العسكرية التى يراها الكثيرون مرهقة و لا يتحملوها .. فبالتالى ما تحصل عليه كقوت مسلحة اطباء بتقدير يبدأ من جيد يعنى 65 بالمائة و مطالبين انهم يلبوا طموحات القوات المسلحة بتبذل مجهود عنيف للارتقاء بهم و تطوير ادائهم و تعانى من عدم تربيتهم عسكريا لفترة طويلة و هما برضه بيعانوا من عدم ملائمتهم للحياة العسكرية و اغلبهم و عن معرفة شخصية بيفضل الاستقالة بعد رتبة مقدم ده غير انه غير مسموح لهم السفر للعمل بالخارج .. و من هنا ليه متقدمش للجيش طبيب عسكريا ممتاز و داخل الكلية بمجموع ممتاز اقل من الجامعات بدرجة او اثنين مئوية يعنى 96 بالمائة و تؤهله عسكريا و طبيا بشكل ممتاز و الالتزام العسكرى هيخلق طبيب ممتاز افضل من الجامعات و امكانيات مستشفيات القوات المسلحة تحت امره و هيكفى حاجة القوات المسلحة و يبقى ابنهم مائة بالمائة و هيبقى ممتاز افضل مليون مرة من اللى بيقدموا كل سنة للالتحاق بالجيش و هم مدنين .. دى وجهة نظرى

طيب لو تسمحولى انا ممكن اكون عندى اضافة مهمة .. انا طبيب بشرى و قدمت فى الكلية الحربية و منتظر نتيجة القبول ان شاء الله و ارى ان الغرض الاساسى لانشاء الكلية دى هو الارتقاء بالطاقم الطبى للعاملين بالقوات المسلحة .. لا يخفى عليكم ان اللى بيتقدم للالتحاق بالكلية الحربية من الاطباء بيبقى مش من الافضل لان فى الطب الاوائل يلتحقوا بالجامعات و غالبا المستشفيات الجامعية هى الافضل و يأتى بعدها المعاهد و المستشفيات التعليمية زى احمد ماهر و الجلاء للولادة و المطرية و الساحل و معاهد السكر و الكبد و خلافه .. طبعا ناهيكم عن البعد عن الحياة العسكرية التى يراها الكثيرون مرهقة و لا يتحملوها .. فبالتالى ما تحصل عليه كقوت مسلحة اطباء بتقدير يبدأ من جيد يعنى 65 بالمائة و مطالبين انهم يلبوا طموحات القوات المسلحة بتبذل مجهود عنيف للارتقاء بهم و تطوير ادائهم و تعانى من عدم تربيتهم عسكريا لفترة طويلة و هما برضه بيعانوا من عدم ملائمتهم للحياة العسكرية و اغلبهم و عن معرفة شخصية بيفضل الاستقالة بعد رتبة مقدم ده غير انه غير مسموح لهم السفر للعمل بالخارج .. و من هنا ليه متقدمش للجيش طبيب عسكريا ممتاز و داخل الكلية بمجموع ممتاز اقل من الجامعات بدرجة او اثنين مئوية يعنى 96 بالمائة و تؤهله عسكريا و طبيا بشكل ممتاز و الالتزام العسكرى هيخلق طبيب ممتاز افضل من الجامعات و امكانيات مستشفيات القوات المسلحة تحت امره و هيكفى حاجة القوات المسلحة و يبقى ابنهم مائة بالمائة و هيبقى ممتاز افضل مليون مرة من اللى بيقدموا كل سنة للالتحاق بالجيش و هم مدنين .. دى وجهة نظرى

كلام جميل جداً 2000000%
و ربنا يوفقك و مستقبل مبشر ان شاء الله

غير كدة كتير اوي من الاطباء المصريين بيفضل يعمل معادلة و يروح امريكا و كندا

تصدق يعني لو عرفت انصحك بيها احسن من الجيش هههههههه

طيب غالبا انا هكون المتخصص التالت اللى هايرد على الموضوع ده
انا معنديش مشكلة فى وجود الكلية دى لكن انا مشفق على اللى هايدخلها
لاشك ان الامكانيات هاتكون موجودة و بوفرة لكن فين الكوادر التعليمية؟؟ (لا اقلل ابدا من عمالقة الجيش فى الخدمات الطبية ) فين الكم الهائل من المرضى المترددين على الكلية ؟؟ فين الوقت اللى هاتسمح بيه للطالب انه يذاكر مع نفسه و يحضر دروس و مراجعات ( ده اذا اعتبرنا ان الهدف من الكلية دى هو زيادة التدريبات العسكرية )

بالنسبة لأطباء الجيش : اولا مش كلهم فشلة او مجاميع قليلة ( انا 82% و بفكر ادخل )
ثانيا هم افرادا عسكريين و منضبطين مثلهم مثل اى فرد اخر بالقوات المسلحة حاصلين على بكالوريوس العلوم العسكرية
ثالثا يتم تدريبهم داخل الكلية الحربية على القفز من الطائرة سى 130 بالمظلات ( بالحرف من فم رائد طبيب بالقوات المسلحة )
رابعا بعد التخرج من الكلية الحربية يتم اخذ فرقة لمدة 6 شهور مرتبطة بالطب فى الحروب
خامسا لا يتم الاستعناء عنهم الا بموافقة القوات المسلحة و ليس حسب رغبتهم

اظن بعد كل ده مفيش فارق نهائى بين خريج الطب من الكليات المدنية او العسكرية بل و الرأى رأيا شخصيا خريج الكلية المدنية اظنه افضل لانه المطالب فى الطبيب العسكرى ان يكون طبيبا اولا

طيب غالبا انا هكون المتخصص التالت اللى هايرد على الموضوع ده
انا معنديش مشكلة فى وجود الكلية دى لكن انا مشفق على اللى هايدخلها
لاشك ان الامكانيات هاتكون موجودة و بوفرة لكن فين الكوادر التعليمية؟؟ (لا اقلل ابدا من عمالقة الجيش فى الخدمات الطبية ) فين الكم الهائل من المرضى المترددين على الكلية ؟؟ فين الوقت اللى هاتسمح بيه للطالب انه يذاكر مع نفسه و يحضر دروس و مراجعات ( ده اذا اعتبرنا ان الهدف من الكلية دى هو زيادة التدريبات العسكرية )

بالنسبة لأطباء الجيش : اولا مش كلهم فشلة او مجاميع قليلة ( انا 82% و بفكر ادخل )
ثانيا هم افرادا عسكريين و منضبطين مثلهم مثل اى فرد اخر بالقوات المسلحة حاصلين على بكالوريوس العلوم العسكرية
ثالثا يتم تدريبهم داخل الكلية الحربية على القفز من الطائرة سى 130 بالمظلات ( بالحرف من فم رائد طبيب بالقوات المسلحة )
رابعا بعد التخرج من الكلية الحربية يتم اخذ فرقة لمدة 6 شهور مرتبطة بالطب فى الحروب
خامسا لا يتم الاستعناء عنهم الا بموافقة القوات المسلحة و ليس حسب رغبتهم

اظن بعد كل ده مفيش فارق نهائى بين خريج الطب من الكليات المدنية او العسكرية بل و الرأى رأيا شخصيا خريج الكلية المدنية اظنه افضل لانه المطالب فى الطبيب العسكرى ان يكون طبيبا اولا

بص انا مقولتش فشلة انا قلت قصدى جرى العرف و هو ده اللى بيحصل فعلا و يا ريت فعلا نفسر ليه محدش بيفضل يقدم فى القوات المسلحة من الاوائل او الصف المتميز جدا و مش بقول ان الباقى فشلة بس كقوات مسلحة ليه مبقاش رقم واحد .. و انا على فكرة 84 بالمائة و قدامى خيارات كثيرة جدااااااااا
لو مكان اللقائد العام .. ان كنت تبغى الكمال او انك تكون رقم واحد فده هو الطريق الوحيد .. ده لو انا عايز صف اول من الاطباء العسكريين و اغلب اطباء الجيش مش زى ما الناس متصورة هما خدمتهم الاساسية و الاساس دايما هو الخدمة فى مستشفيات القوات المسلحة و اغلبها خدمة عادية لا تتعلق بالحروب يعنى فيه برده خدمة لعائلات العاملين بالقوات المسلحة و اسرهم و يهمنى الكادر الطبى مش بس يكون كويس لا يكون الافضل .. اما بالنسبة لطب الحروب او الحوادث العنيفة فده بنتعرضله من و احنا حتى اطباء امتياز بالقصر العينى فمش محتاج كلية علشان تتخصص فيه ..
الملخص هو ان السيسى عايز يستخدم امكانيات مهدرة و يعمل صرح طبى او كوادر طبية على اعلى طراز يكونوا الافضل فى مصر و انا شايف انه حقه ..

فكرة طيبه تخفف الضغط عنالكليات العامة

عودة
أعلى