مصر تعلن تدمير 1500 نفق مع غزة

كلام عاطفي لا فائدة منه ،،
أنا عن نفسي لم أنكر سماح مصر لتهريب من عام 2008 حتى 2017. أما بعد ذلك فتوقف التهريب تماماً ولو كان كما تقول لكان الاسهل لي أن اقول التهريب توقف مع مجئ السيسي وهذا غير صحيح
هو فعلا الكلام معاك لا فائدة منه عشان كده منفض لكلامك اللى انت جايبو من قناة الخنزيرة لأنه لا يستحق الرد عليه و عشان كده انا برد العضو أحمس مش عليك.....انا عارف ان الاوهام/الامال بتنفع فى المواقف اللى زى ده عشان كده مش متخد كلامك بحمل شخصى و عشان كده ردى بيبقى بمصادر لا تحمل منفعة فى انصاف مصر عشان عارفكم انتو بتموتو فى النوعيه ديه من المصادر

روح بقى كلم جارك الصهيونى مايكل روبن اللى بيدحض كلامك و بيحمل مصر مسئولية وصول الاسلحه لحماس و قوله ان الاسلحه اللى حماس بتحارب بيها بقالها 7 شهور جايه من التهريب من اسرائيل و يبطلو تفجيع و تحريض على مصر سواء كان بين الشعب او بين المسئوليين الاسرائليين و مابين المسئوليين الامريكان و اديهم مصادرك بتاعت الجزيرة يمكن يقتنعو ان مصر مدخلتش رصاصة من 2017

كيف أهاجم مصر ؟ افهم من كلامك أن رئيس هيئة الاستعلامات صهيوني عميل لوحدة 8200 وللمرة المليون لم ننكر سماح مصر بتهريب من عام 2008 الى عام 2017 لكن بعد ذلك التاريخ لم تسمح بتهريب بأي شكل
كيف تهاجم مصر؟ و هو انت لما تتبنى رواية الروافض و الاخونج ان مصر مابتخدلش رصاصة من 2017 و تقلب الرأى العربى و الاسلامى على مصر انت كده بتعمل لمصر جميله؟
وساعيدها للمرة المليون
حدودكم وانتم احرار بها تفتوحها تغلقوها تقوموا بوضع مليون مكعب خراساني .. الخ الامر عائد لكم
لكن أن ان تمنعنا من ذكر حقيقة وتتهمنا أننا صهاينة او خونة فهذا غير مقبول

متى منعتك من ابداء رأيك؟ ده بالعكس انا فى اول كلام للعضو أحمس قولتله سيبه يقول اللى فى قلبه⬇️

لن يقتنع...و ارجو ان حضرتك تسيبه لرأيه

فين نص كلامى انى قولت انكم صهاينة؟

بص يا بابا لما انت تهاجم مصر فى نفس الوقت اللى الصهاينة بيهاجمو فيها مصر فا انت كده بتساعدهم سواء بقى بجهل منكم او بقصد...و انتو ليك اوبشن اننا نفكر فى كلامك انه مممكن يكون بجهل لأنها رأى غير بعيد عن جماعات حماس او الغزاويين بشكل عام لأن اكيد لما تبقى غزاوى و فى 13 مليون فلسطينى بره غزه و مساعداتهم لا تذكر مقارنة مع المساعدات العربية فا انا اكيد اتوقع ان فى حاله نفسيه بتشعرو بيها من ناحيتهم بناء عليه بيخرج بنى ادمين ممكن يصدقو "اى حاجة" زى ان اكبر دولة قدمت شهداء و مصالحها ضدد الصهاينة تكون مدخلتش رصاصة من 2017 فا صدقنى انت رأيك لا يحمل وزن عندى عشان ان انت مش فى حاله ادراك كامله.

دلوقتى حماس وقفت مع الاخوان ضد مصر هلى مصر دخلت شن هجمات جوية و ابدات حماس و لا اكتفت بتأديبها؟
- شاطر اكتفت بتأديبها عشان قتل حماس لا يفيد فلسطين و ده اللى كان المفروض يحصل منكم ولكن لا اعرف بجهل منكم او بقصد منكم تهاجمو مصر فى نفس وقت مهاجمة الصهاينة لينا فا ده مش عارف فى قاموسك اسمه ايه

ذكرت لك سابقاً انا لا أصدق تصريحات اليهود مهما كان مكتوب بها ،، ولا يمكن أن تطلب مني أن أخذ ما أريد وأترك ما لا يحلو لي
ولهذا أنا أكتفي فقط بتصريح الطرفين الفلسطيني والمصري ولا اخذ بقوم معروفين بالكذب
والا فيجب أن أصدق هذا ايضا " وهو ما لا أفعله " ويوجد الكثير مثل هكذا تصاريح ولكني لا أهتم بها "

الصهاينة كذابين ولكن القطريين و الايرانيين صادقين....got it

و انا كمان لا اثق فى الصهاينة ولكن ربنا المفروض مدينا عقل نفكر بيه
7 شهور قتال اكل/شرب/ذخيره جاي تهريب من اسرائيل؟ هو ده العقل؟ هو ده المنطق؟ ثم مصدرك من 2016 و غرضه كان تقليب العرب على مصر

اما مصدرى 2024 و غرضه فرضه عقوبات على مصر لصالح اسرائيل... و برضه لا اصدقه عميانى

الاسوء تحالفكم مع الاعلام و المسئوليين الصهاينة
التحالف= موالاة

هل تقصد بالايرانين حماس ؟
اذا كنت لا تريد مني أن اجلب تصريحات الصهاينة ولا تصريحات حماس ولا تصريحات رئيس هيئة الاستعلامات
تصريحات من نصدق ؟!؟؟؟

7 شهور قتال اكل/شرب/ذخيره جاي تهريب من اسرائيل؟ هو ده العقل؟ هو ده المنطق؟
المنطق والعقل أن جميع الحركات المسلحة تمتلك مخزون لاسلحتها
مثلما كانت الفصائل السورية تقاتل لسنوات في الغوطة رغم الحصار المفروض من قبل النظام وليس شيئ خيالي وراجع كتب التاريخ العسكري

ثم مصدرك من 2016 و غرضه كان تقليب العرب على مصر

اما مصدرى 2024 و غرضه فرضه عقوبات على مصر لصالح اسرائيل... و برضه لا اصدقه عميانى
وهذا دليل على أن تصريحات اليهود لا يأخذ منها لا حق ولا باطل

التحالف= موالاة
هو قاموسك مفيهوش كلمه تقابل مصالح؟
هل تقصد بالايرانين حماس ؟
اذا كنت لا تريد مني أن اجلب تصريحات الصهاينة ولا تصريحات حماس ولا تصريحات رئيس هيئة الاستعلامات
تصريحات من نصدق ؟!؟؟؟
لا يا حبيبى اجلبهم وانا برضه هجيبلك تصريحات هنيه اللى بيشكر فيها مصر اولا بس ده هيفيد بايه معاك؟ ولا حاجة عشان كده انا مرضتش عليك كشخصك لأنى عارف انك اكيد دولقتى ما بعد 7 اكتوبر انك فى حاله ذهنيه و نفسيه تدعوك للتشبث باى افكار تجبرك على التطلع الى الافضل حتى لو كان وهم عشان كده انا اقتبست للعضو احمس و اعطاءه هو و اى حد لا يمر باى صراعات فكريه او واقعيه "الرأى الاخر" للاراء و الافكار و الاشاعات الاخوانيه او الايرانيه او الصهيونية اللى هدفها النيل من مصر..لأن المعرف الخاص به يقول انه "مصرى" و ده الرأى اللى انا اهتم بيه...فا ربنا يعينكم على نفسك فيما يخص بمن يساعدكم و هو ليس برافضى الهوى او اخونجى الهوى و يعينكم على الاحتلال الاسرائيلى...
ويصبركم فى طعنة ال 12 مليون فلسطينى اللى مش معبرينكم...i know it gotta hurt

المنطق والعقل أن جميع الحركات المسلحة تمتلك مخزون لاسلحتها
مثلما كانت الفصائل السورية تقاتل لسنوات في الغوطة رغم الحصار المفروض من قبل النظام وليس شيئ خيالي وراجع كتب التاريخ العسكري
بالظبط كل اسلحه حماس طول ال7 شهور اللى فاتت جت تهريب من اسرائيل و الاكل و الشرب جاى من عمليه البناء الضوئى و مصر مدخلتش رصاصة من 2017 و السيسى امه يهوديه.....
وهذا دليل على أن تصريحات اليهود لا يأخذ منها لا حق ولا باطل
لا يأخذ منها لا حق ولا باطل طالما تذكر ايران او قطر او حماس و لكن لما تقول ان مصر دمرت كل الانفاق يبقى ساعتها نروح لقاعدة: لكل قاعدة استثناء و نيجى نهرول فى المواضيع و نقول ان مصر مدخلتش لغزة رصاصة من 2017....sounds about right

هو قاموسك مفيهوش كلمه تقابل مصالح؟

لا يا حبيبى اجلبهم وانا برضه هجيبلك تصريحات هنيه اللى بيشكر فيها مصر اولا بس ده هيفيد بايه معاك؟
تصريحاته وشكره لدور مصر في الوساطة والمساعدات الانسانية وهذا لا احد يستطيع جحده
مثلما يشكر دول الخليج على إعادة الاعمار
ويشكر إيران على السلاح

ولا حاجة عشان كده انا مرضتش عليك كشخصك لأنى عارف انك اكيد دولقتى ما بعد 7 اكتوبر انك فى حاله ذهنيه و نفسيه تدعوك للتشبث باى افكار تجبرك على التطلع الى الافضل حتى لو كان وهم عشان كده انا اقتبست للعضو احمس و اعطاءه هو و اى حد لا يمر باى صراعات فكريه او واقعيه "الرأى الاخر" للاراء و الافكار و الاشاعات الاخوانيه او الايرانيه او الصهيونية اللى هدفها النيل من مصر..لأن المعرف الخاص به يقول انه "مصرى" و ده الرأى اللى انا اهتم بيه...فا ربنا يعينكم على نفسك فيما يخص بمن يساعدكم و هو ليس برافضى الهوى او اخونجى الهوى و يعينكم على الاحتلال الاسرائيلى...
ويصبركم فى طعنة ال 12 مليون فلسطينى اللى مش معبرينكم...i know it gotta hurt
لا اعلم لما مصر على الخروج عن الموضوع وتمسكك بكلام وحجج عاطفية "اترك للاعضاء الحكم "
لو كان مقصدي النيل أو الهجوم من مصر كان لمحت مثلك ان ما فعلته مصر هو تحالف مع صهاينة او حسب قاموسك الالتقاء مصالح لكني كررت وسأكررها أن ما فعلته مصر هو شأن يخصها وتفعل ما تراه لمصلحتها

بالظبط كل اسلحه حماس طول ال7 شهور اللى فاتت جت تهريب من اسرائيل و الاكل و الشرب جاى من عمليه البناء الضوئى و مصر مدخلتش رصاصة من 2017 و السيسى امه يهوديه.....
من قال انه خلال الحرب جاءت اسلحة للمقاومة من اليهود؟
وكلامنا عن السلاح وليس الاكل والشرب فلا خلاف ان الاكل والشرب والمساعدات الغذائية قادمة من معبر رفح ثم الى معبر كرم ابو سالم
و اسلوب اتهام الخصم بالاخونجية قديم وممل فأين قلت أن سيسي أمه يهودية .. الخ

7 شهور قتال اكل/شرب/ذخيره جاي تهريب من اسرائيل؟ هو ده العقل؟ هو ده المنطق؟ ثم مصدرك من 2016 و غرضه كان تقليب العرب على مصر

قصدك انو خلال الحرب اجتنا ذخيرة من مصر ؟ مصدرك ؟

تصريحاته وشكره لدور مصر في الوساطة والمساعدات الانسانية وهذا لا احد يستطيع جحده
مثلما يشكر دول الخليج على إعادة الاعمار
ويشكر إيران على السلاح
يعنى مصر حلوه ساعه المذاج و وحشه ساعه المذاج؟
اومال مابنشوفش الكلام ده ليه غير لما تتذنقو؟ وكلام الذم هو الطاغى؟ تعليمات ولا ذكر دور مصر مجبر اخاك؟

ياعم مش عاوزينو برضه كل اللى احنا عاوزينو تبطلو نشر الاشاعات بدون دليل قاطع و اختيار اوقات نشر الاشاعات بحيث لا تساعد الاشاعات الصهوينة/الاسرائلية ممكن ولا مش ممكن؟

لا اعلم لما مصر على الخروج عن الموضوع وتمسكك بكلام وحجج عاطفية "اترك للاعضاء الحكم "
لو كان مقصدي النيل أو الهجوم من مصر كان لمحت مثلك ان ما فعلته مصر هو تحالف مع صهاينة او حسب قاموسك الالتقاء مصالح لكني كررت وسأكررها أن ما فعلته مصر هو شأن يخصها وتفعل ما تراه لمصلحتها
يا حبيبى ما ده كلامك ان مصر متحالفه مع الصهاينة بس المشكلة ان انت اللى فاكر نفسك slick و هو انت لما تقول ان مصر مدخلتش لغزة رصاصة من 2017 ده تصريح المفروض يمر مرور الكرام و انه مش تلميح؟ اسف يا صديقى بس انت مابتتكلمش مع ناس على الفيس بوك و تويتر و احنا اتولدنا و اتربينا فى الشرق الاوسط و بنعرف نقرأ الكلام اللى بين السطور
من قال انه خلال الحرب جاءت اسلحة للمقاومة من اليهود؟
وكلامنا عن السلاح وليس الاكل والشرب فلا خلاف ان الاكل والشرب والمساعدات الغذائية قادمة من معبر رفح ثم الى معبر كرم ابو سالم
و اسلوب اتهام الخصم بالاخونجية قديم وممل فأين قلت أن سيسي أمه يهودية .. الخ
و مين قال انها الاسلحه جت خلال الحرب؟ انت اللى كلامك ان المقامة مادخلهاش اسلحه من 2017 يعنى هى بتحارب بمخذون ما قبل 2017 و اللى بعد 2017 جاى من التهريب

انا ماقولتش انك اخونجى ان قولت ان كلامك زى كلام الاخونج و انا اللى ذكرت يهودية ام السيسى لأنى لاحظت انها وقعت منك على سهوه

لا قصدى ان فى سلاح بيخش لغزة ما بعد 2017 و اللى الذخيره اللى بتحارب بيها المقاومة مش تهريب من اسرائيل
خلاص كان زمان وخلص
الارهابى اللى هيعمل نفق هيتدفن فيه ده اذا عرف يعمل اصلا

لا قصدى ان فى سلاح بيخش لغزة ما بعد 2017 و اللى الذخيره اللى بتحارب بيها المقاومة مش تهريب من اسرائيل
علي اخر سنه 2017انتهت المراحل الثلاثة الاولى من تهجير رفح المصرية مركز مدينه وقري والمرحلة الرابعة كانت تحت التنفيذ علي اخر 2018 كان اكتمل التنفيذ والعملية الشاملة في بداياتها وسيناء بالكامل ممنوع الدخول إلا لحاملين إقامتها والعاملين بها لو حصل تهريب بعد 2017 فهو هيكون ضعيف جداً للتعقيد الي محتاجه

اهلا بيهم فين كل القساميين اللى دخلو سيناء تم قتلهم وبقى الجيش المصرى
اللى هيجى منهم هيحصل اللى سبقو
يرجل طبعا مش قصدي يحابوكوا ! لاجل يستقبلوا تهريب السلاح والمكونات لهم

يرجل طبعا مش قصدي يحابوكوا ! لاجل يستقبلوا تهريب السلاح والمكونات لهم
ولا يهمك يا غالى حتى لو تقصد الحرب عادى احنا عارفين اسلوبهم كويس جدا وان شاء الله هنصفيهم زى اللى قبلهم
تعرف ان الفديوهات اللى بتيجى من العناصر المسلحه فى غزه انا بشوفها انا وزمايلى وبقولهم دى يا رجاله نسخه من فديوهات ولايه سيناء تقريبا اللى كانو بيصورو لولايه سيناء جالهم عقد هناك بعد الولايه ما اتفشخت فى سيناء

ولا يهمك يا غالى حتى لو تقصد الحرب عادى احنا عارفين اسلوبهم كويس جدا وان شاء الله هنصفيهم زى اللى قبلهم
تعرف ان الفديوهات اللى بتيجى من العناصر المسلحه فى غزه انا بشوفها انا وزمايلى وبقولهم دى يا رجاله نسخه من فديوهات ولايه سيناء تقريبا اللى كانو بيصورو لولايه سيناء جالهم عقد هناك بعد الولايه ما اتفشخت فى سيناء
أعتقد شغل مونتاج المقاومة بالوضع الحالي أغلبه من إيران أو لبنان، الله يعينهم

أي احد يعتدي على بلدك افشخه، لكن لا تنسى انه اللي دخلوا على سيناء (أقصد القلة اللي كانوا اعضاء من المقاومة وعسكريين) كلهم أعضاء غير منضبطين، وهؤلاء مقاومة وتنظيم غير نظامي، فما بالك بضباط جيش وانحرفوا وتطرفوا وأصبحوا ارهابيين وأولهم هشام عشماوي، وعندنا حتى صارت مع واحد او اثنين، فهو شيء لا يعمم

الجميل في حرب سوريا و غزة انها اخرجت المنافقين من جحورهم .وهدا بداية النصر

مصر تربطها إتفاقية سلام مع إسرائيل ولا أعتقد أنه من الحكمة أن تعلن دعمها العلني للفصائل الفلسطينية أو أن تظهر دور المتساهل في قضية تهريب السلاح عبر الانفاق أو غيرها !!! مثال واحد على التساهل المصري يظهر بوصول أسلحة من ليبيا للقطاع، وإذا أعتقد البعض أن تلك الأسلحة تصل دون علم المصريين وبتسهيلات منهم، على الأقل في زمن الراحل حسني مبارك، فأعتقد أنه متوهم !!!

أحسنت يا أستاذ أنور

كلمة تاريخية من حسني مبارك رحمه الله.. فالأشقاء بغزة يعلمون ان هذا الرجل تساهل في موضوع الأنفاق ومصر تغاضت عن التهريب من الانفاق دعما للأشقاء.. وكثير من الذخائر التي وصلت للقطاع هي ذخائر ليبية بعد انهيار نظام القذافي والمؤسسات العسكرية الليبية وليست أسلحة إيرانية..

ما فعلته مصر بسكان غزة لم تفعله اسرائيل بنفسها ربما إسرائيل ارحم بالفلسطينيين من مصر

هو فعلا الكلام معاك لا فائدة منه عشان كده منفض لكلامك اللى انت جايبو من قناة الخنزيرة لأنه لا يستحق الرد عليه و عشان كده انا برد العضو أحمس مش عليك.....انا عارف ان الاوهام/الامال بتنفع فى المواقف اللى زى ده عشان كده مش متخد كلامك بحمل شخصى و عشان كده ردى بيبقى بمصادر لا تحمل منفعة فى انصاف مصر عشان عارفكم انتو بتموتو فى النوعيه ديه من المصادر

روح بقى كلم جارك الصهيونى مايكل روبن اللى بيدحض كلامك و بيحمل مصر مسئولية وصول الاسلحه لحماس و قوله ان الاسلحه اللى حماس بتحارب بيها بقالها 7 شهور جايه من التهريب من اسرائيل و يبطلو تفجيع و تحريض على مصر سواء كان بين الشعب او بين المسئوليين الاسرائليين و مابين المسئوليين الامريكان و اديهم مصادرك بتاعت الجزيرة يمكن يقتنعو ان مصر مدخلتش رصاصة من 2017

كيف تهاجم مصر؟ و هو انت لما تتبنى رواية الروافض و الاخونج ان مصر مابتخدلش رصاصة من 2017 و تقلب الرأى العربى و الاسلامى على مصر انت كده بتعمل لمصر جميله؟

متى منعتك من ابداء رأيك؟ ده بالعكس انا فى اول كلام للعضو أحمس قولتله سيبه يقول اللى فى قلبه⬇️

بص يا بابا لما انت تهاجم مصر فى نفس الوقت اللى الصهاينة بيهاجمو فيها مصر فا انت كده بتساعدهم سواء بقى بجهل منكم او بقصد...و انتو ليك اوبشن اننا نفكر فى كلامك انه مممكن يكون بجهل لأنها رأى غير بعيد عن جماعات حماس او الغزاويين بشكل عام لأن اكيد لما تبقى غزاوى و فى 13 مليون فلسطينى بره غزه و مساعداتهم لا تذكر مقارنة مع المساعدات العربية فا انا اكيد اتوقع ان فى حاله نفسيه بتشعرو بيها من ناحيتهم بناء عليه بيخرج بنى ادمين ممكن يصدقو "اى حاجة" زى ان اكبر دولة قدمت شهداء و مصالحها ضدد الصهاينة تكون مدخلتش رصاصة من 2017 فا صدقنى انت رأيك لا يحمل وزن عندى عشان ان انت مش فى حاله ادراك كامله.

دلوقتى حماس وقفت مع الاخوان ضد مصر هلى مصر دخلت شن هجمات جوية و ابدات حماس و لا اكتفت بتأديبها؟
- شاطر اكتفت بتأديبها عشان قتل حماس لا يفيد فلسطين و ده اللى كان المفروض يحصل منكم ولكن لا اعرف بجهل منكم او بقصد منكم تهاجمو مصر فى نفس وقت مهاجمة الصهاينة لينا فا ده مش عارف فى قاموسك اسمه ايه

اتعامل بهدوء يا لؤي....احنا بنتعامل مع مسلمين وأشقاء لنا وهم في كرب وشده..لا تستعمل اسلوب حاد معهم..

وبعدين انت ايه اللي مضايقك؟

اغلب ذخائر الفصائل دخلت من الحدود المصريه من اواخر عهد مبارك حتى بدايات حكم السيسي وبعدها تم عمل قبضه أمنيه شديدة على الحدود الغربية وسيناء ودمرت اغلب الانفاق ..

والذخائر ليست مصريه وإنها هي ذخائر ليبية

الفصائل إستطاعت فعليا إدخال عدد كبير من قذائف الهاون وال RPG وذخائر الأسلحة الفردية ...أما الصواريخ المضادة للدروع لم تحصل الإ على عدد بسيط منها هي ومضادات الطيران المحمولة كتفاً

حابب اعرف انت مزعل نفسك ليه وبتكلم الناس بأسلوب معصب ليه..احنا مصريين زي بعض.. والفلسطينين مسلمين وعرب مثلنا وحتى وان اختلف البعض في الفكر فلا نعمل على تعميق الخلافات بس ننساها وندعمهم

عودة
أعلى