مصر تعلن تدمير 1500 نفق مع غزة

السادات كتب علي مصر المهانة و الذل بعد توقيعه معاهدة كامب دايفيد.

هذا الشخص قام بتدمير مصر، اقتصاديا و عسكريا ...
السادات الأذكي و الأعظم في تاريخ العرب ملوك ورؤساء
كان المفروض بعد وقف النار وصعوبه واستحاله تطوير الهجوم لتحرير الأرض كامله ما يعملش سلام وياخد بقيت أرضه
لا يفضل فيه جزء من سيناء تحت الاحتلال زي سوريا ولبنان وفلسطين كامله

السادات الأذكي و الأعظم في تاريخ العرب ملوك ورؤساء
كان المفروض بعد وقف النار وصعوبه واستحاله تطوير الهجوم لتحرير الأرض كامله ما يعملش سلام وياخد بقيت أرضه
لا يفضل فيه جزء من سيناء تحت الاحتلال زي سوريا ولبنان وفلسطين كامله
اذكي 😂😂😂😂😂

حلوة اذكي ديه ، و المصيبة بتاعت تطوير الهجوم و تطويق الجيش و رفض الشاذلي تطوير الهجوم؟

أعتقد شغل مونتاج المقاومة بالوضع الحالي أغلبه من إيران أو لبنان، الله يعينهم
لا شغل من غزة ، لما ؟ هو أختلاف التأثيرات لكن الاعلام الحربي ككل مقتبس من محور الممانعة التسمية "الاعلام الحربي " ونهج الافكار
ايضاً لا ترابط بين اصدرات تنظيم الدولة والقسام مثلاً القسام يستخدم الموسيقى ويقوم باصدار مقاطع قصيرة على عكس تنظيم الدولة حصراً اناشيد ومقاطع طويلة دسمة

أي احد يعتدي على بلدك افشخه، لكن لا تنسى انه اللي دخلوا على سيناء (أقصد القلة اللي كانوا اعضاء من المقاومة وعسكريين)
فعلاً هذا الي حصل وهذا كان نتيحة صراع حماس مع الفكر السلفي الجهادي ... وربما أقوم بعمل موضوع عن ذلك

والله نفق من غزة لسوريا او لبنان و تحت الكيان كله اسهل من نفق لمصر . الله يعينا

كله تصريحات اعلامية لاتلتفت لها الانفاق موجود وستظل موجودة بين مصر وغزة لأنها تدر مليارات ولن تتوقف بل هناك الحدود البحرية بين غزة ومصر اخطر من الانفاق ;););)

لا شغل من غزة ، لما ؟ هو أختلاف التأثيرات لكن الاعلام الحربي ككل مقتبس من محور الممانعة التسمية "الاعلام الحربي " ونهج الافكار
ايضاً لا ترابط بين اصدرات تنظيم الدولة والقسام مثلاً القسام يستخدم الموسيقى ويقوم باصدار مقاطع قصيرة على عكس تنظيم الدولة حصراً اناشيد ومقاطع طويلة دسمة

فعلاً هذا الي حصل وهذا كان نتيحة صراع حماس مع الفكر السلفي الجهادي ... وربما أقوم بعمل موضوع عن ذلك

هناك أشياء تعرف ولا تقال حماس كان لها يد كبيرة في القضاء علي داعش بسيناء لذلك داعش كانت تصدر بيانات ضد حماس وتقول عنهم مرتدين ;) ;) ;)

حتي ان وافقت مصر علي دخول رفح من قبل الجيش الإسرائيلي فهي تعلم أن رفح صندوق اسود لن يتم حله وستنسحب اسرائيل منه تحت الضربات وسيكون ماحدث في خان يونس بمثابة نزهة للجيش الإسرائيلي

الجيش المأزوم يعلم جيدا ماهي رفح وانفاقها ويعلم انه سيدخل متاهة تاريخية أكبر من متاهة خان يونس وتصبح فضيحته ام الفضائح لذلك هو يهدد ويتراجع ويهدد ويتراجع ويهدد فهل يقدم سنري في قادم الساعات والايام

هناك أشياء تعرف ولا تقال حماس كان لها يد كبيرة في القضاء علي داعش بسيناء لذلك داعش كانت تصدر بيانات ضد حماس وتقول عنهم مرتدين أ ;) ;)
تعرف وتقال ولكن لا أحد يهتم

والله نفق من غزة لسوريا او لبنان و تحت الكيان كله اسهل من نفق لمصر . الله يعينا
ولذلك قلت لك مهما حكم غزة مستقبلاً يجب ان ينظر الى الامم المتحدة واوروبا وليس لمصر ابداً ولو حصلتم على مميزات مثل تيمور الشرقية تكونوا محظوظين وقتها المصري يلجأ لكم مثل ما يحصل في جزر القمر الجزيرة التي فضلت البقاء مع فرنسا يقوم سكان بقية جزر القمر بالهروب لها

هناك أشياء تعرف ولا تقال حماس كان لها يد كبيرة في القضاء علي داعش بسيناء لذلك داعش كانت تصدر بيانات ضد حماس وتقول عنهم مرتدين ;) ;) ;)
لا تتملق لاحد في حياتك فلن يفيد ركز على بناء الذات والخيار الصحيح وكما قلت لك راهن على الغرب واوربا فقط مثل الامارات وقتها ترى المصري عندك ويقول لك لقد كنتم لنا منذ 67 ويبدأ هو بالتملق وليس العكس

فعلاً انا مهتم لاعرف كيف اخترقت داعش فكرياً الشباب الفلسطيني والمصري ، (( اقصد فكرياً )) وليس تنظيمياً

هل لديك معلومات كيف تغلغل الفكر السلفي في غزة وسيناء ؟

في ظني الغالب والله اعلم من عودة الحجيج يحملونهم كتب السلفية من الحج بقسم شؤون الدعوة والارشاد في السعودية تحت بند نشر العقيدة !! او ابتعاث مجاني الى جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية يشحنون مخه بالفكر السلفي ويرجعونه

هناك دول كثيرة تصادر الكتب في المطارات فور عودة الحجيج منها سوريا والجزائر

ولا يهمك يا غالى حتى لو تقصد الحرب عادى احنا عارفين اسلوبهم كويس جدا وان شاء الله هنصفيهم زى اللى قبلهم
تعرف ان الفديوهات اللى بتيجى من العناصر المسلحه فى غزه انا بشوفها انا وزمايلى وبقولهم دى يا رجاله نسخه من فديوهات ولايه سيناء تقريبا اللى كانو بيصورو لولايه سيناء جالهم عقد هناك بعد الولايه ما اتفشخت فى سيناء

كلام غير صحيح و فيديوهات المقاومة الفلسطينية في غزة اقرب منها لفيديوهات المقاومة العراقية السنية في الفلوجة . فيديوهات داعش مصر و سوريا ممنتجة و الهدف منها الترويع بس

لو تشوف فيدوهات المقاومة في غزة لحتى سنة 2005 يا زلمة كانها فيديوهات من العراق

خلاص كان زمان وخلص
الارهابى اللى هيعمل نفق هيتدفن فيه ده اذا عرف يعمل اصلا

ده شئ مفروغ منه.....بس بالنسبه للانفاق اللى تحت عنينا aka اللى مش موجودة من 2017 لا مانع فى ابقائها لمحاربه ولاد الابالسه

علي اخر سنه 2017انتهت المراحل الثلاثة الاولى من تهجير رفح المصرية مركز مدينه وقري والمرحلة الرابعة كانت تحت التنفيذ علي اخر 2018 كان اكتمل التنفيذ والعملية الشاملة في بداياتها وسيناء بالكامل ممنوع الدخول إلا لحاملين إقامتها والعاملين بها لو حصل تهريب بعد 2017 فهو هيكون ضعيف جداً للتعقيد الي محتاجه

اولا ده مش تهجير ده نقل اقامة و رجع بعضهم فى 2023/2022 و ده كان لابد منه عشان تعرف تقضى على داعش اللى كان بيندس مابين السكان

التهريب اللى كان مفتوح على البحرى و اللى استخدم ضد مصر هو اللى اتقفل و ده الطبيعى

اتعامل بهدوء يا لؤي....احنا بنتعامل مع مسلمين وأشقاء لنا وهم في كرب وشده..لا تستعمل اسلوب حاد معهم..

وبعدين انت ايه اللي مضايقك؟

اغلب ذخائر الفصائل دخلت من الحدود المصريه من اواخر عهد مبارك حتى بدايات حكم السيسي وبعدها تم عمل قبضه أمنيه شديدة على الحدود الغربية وسيناء ودمرت اغلب الانفاق ..

والذخائر ليست مصريه وإنها هي ذخائر ليبية

الفصائل إستطاعت فعليا إدخال عدد كبير من قذائف الهاون وال RPG وذخائر الأسلحة الفردية ...أما الصواريخ المضادة للدروع لم تحصل الإ على عدد بسيط منها هي ومضادات الطيران المحمولة كتفاً

حابب اعرف انت مزعل نفسك ليه وبتكلم الناس بأسلوب معصب ليه..احنا مصريين زي بعض.. والفلسطينين مسلمين وعرب مثلنا وحتى وان اختلف البعض في الفكر فلا نعمل على تعميق الخلافات بس ننساها وندعمهم

انا هادى والله و ده كلامى و انا هادى على فكره و انا اللى بعمل حساب للحرب و القهر و الاوضاع الحاليه و مايترتب عليه الحالات النفسيه لسكان غزة

بس انا بس عاوز حضرتك تروح للصفحة الخامسه و شوف اللى انت بتقول عليهم مسلمين و عرب زينا و هما بيقولو ان مصر بتدخل مساعدات لغزة عشان "الفلوس" و قولى هتضايق ولا لا

يبقى احنا طالعين عين ابونا مساعدات و احنا فى وضع اقتصادى صعب و مش عاجب
يبقى احنا يترفض يتابع لينا اسلحه للامن القومى المصرى عشان خاطر ولاد الابالسه و بسبب حروبنا معاهم و برضه مش عاجب
يبقى احنا نتعرض لاكبر محاولات التضييق و التحريض من الصهاينة بالامريكان و يجي اللى انت بتقول عليهم مسلمين و عرب زينا يهاجمونا
يبقى احنا نتزفت نقاطع المنتجات الغربية و هما تيجى تلاقيهم بيشتروها منها مع انها مش اساسيات

و انا مش عاوزك تزعل منى و انا بكلمك بكل حب اقسم بالله... بس حضرتك و الاخوه المصريين اللى نازلين دفاع مستميت عشانهم سواء فى المنتدى او فيس بوك ولا تويتر/اكس و بلع الاهانات و التجريح التخوين اللى بيجى منهم هو اللى مخليهم ماهما عليه الان.....انتو يا استاذى الفاضل اللى بتدوهم الحاله الوهميه من "الاستحقاقية" المريضة.....اللى بتترجم اننا لازم نسكتلهم فى اى حاجة بيعملوها سواء بقى بقرار ايرانى ولا قطرى و لا حزبى....لا ولا تانى احنا بنعمل اللى علينا وزيادة مسئولية غزة هى فى المقاوم الاول مسئولية ال15 مليون فلسطينى مش ذنبى بقى انا ان فى 13 مليون فلسطينى منفضين لل2 مليون غزاوى.....احنا ماخلفهمش و نسيناهم......يا حبيبنا احنا ضحينا بدم انت عارف يعنى ايه دم؟ و برضه مش ديك ام عاجب و بدل ما يوحدو نفسهم لا ماشين فى المخطط الاسرائيلى فرق تسد......عاوز تهاجم اقوى و اكبر و اهم حليف ليه؟ ماشى هاجم بس لما تتكوى بناره ماتبقاش تيجى تدعى المظلوميه انتو اللى بتساعدو الصهاينة يهاجمو اكبر و اهم حليف ليكم...العرب و المسلمين اللى شايفين ان الفلسطنى ده افضل مخلوق فى العالم دول اتنين ناوع مغيب و نوع التانى دونى و بسبب النوعين دول هما اللى مخليهم يتجرأون علينا بدل ما يلمو شتاتهم و بدل ما يوحدو صفوفهم و بدل ما يركزو فى حروبهم مع الصهاينة و انا يا استاذى لا مغيب و لا دونى عشان اشوف حد بيقف مع الصهاينة عليا و اسكت عشان انا راجل ليا تضحيات و اللى يبخسها ولا يقلل منها مالوش منى لا تعاطف ولا احترام و المعاملة هتبقى بالمثل....وعلى فكره انا بقول كده لأنه ده دورى كاحليف ليهم انى انبهم و اقولهم عيب يا طفل لما يعملو حاجة غلط لأنى توبيخى له الغرض منه مصلحته هو سواء هو بقى فهمها فى وقتها او كالعادة يفهمها بعد فوات الاوان

ولذلك قلت لك مهما حكم غزة مستقبلاً يجب ان ينظر الى الامم المتحدة واوروبا وليس لمصر ابداً ولو حصلتم على مميزات مثل تيمور الشرقية تكونوا محظوظين وقتها المصري يلجأ لكم مثل ما يحصل في جزر القمر الجزيرة التي فضلت البقاء مع فرنسا يقوم سكان بقية جزر القمر بالهروب لها

هو عشان الحج الوالد لجأ لفرينصا يبقى كل الناس زيه؟

خف زيارة قبور و قلة ادب عشان كلامى يبقى خفيف عليك

لا تتملق لاحد في حياتك فلن يفيد ركز على بناء الذات والخيار الصحيح وكما قلت لك راهن على الغرب واوربا فقط مثل الامارات وقتها ترى المصري عندك ويقول لك لقد كنتم لنا منذ 67 ويبدأ هو بالتملق وليس العكس

فعلاً انا مهتم لاعرف كيف اخترقت داعش فكرياً الشباب الفلسطيني والمصري ، (( اقصد فكرياً )) وليس تنظيمياً

M @masrawy_2020 شوفت الفيرنصاوى بيقوله ايه؟ بيقولو ان المفروض المصريين يتملقو الفلسطنيين عشان بس اوريك ان انا مابجبش كلامى من عندى

لم تفهم علي الاخ الكريم لا اقصد الانتشار التنظيمي ، اقصد الانتشار الفكري
انتشر هذا الفكر من البداية بأبي مصعب الزرقاوي وكان بداية داعش الحقيقية في العراق ومع مقتل الزرقاوي بدأ يتمدد التنظيم في سوريا ويستولي علي مناطق كثيرة في سوريا ومنها الرقة وقتها بدعم من المخابرات العالمية ولم يكن التيار الجهادي يعلم حقيقة التنظيم فبدأ افراد ممن يعتنقون الفكرة الجهادية يخدعون بالتنظيم ومنهم افراد من غزة بالتأكيد وينضمون للتنظيم ويبايعونه

ومنهم حركات كانت محسوبة علي القاعدة بدأت بمبايعة التنظيم الجديد والقوي وقتها

وكما قلت انكشفت حقيقة التنظيم سريعا وقادته الذين كانت تنزل الطائرات الامريكية لاخراج قادته من وسط المعارك في الرقة والباغوز

وبالتالي بدأت الفكرة تندثر بعدما صرفت امريكا المليارات لتشويه الجهاد العالمي الذي كان ينطلق بقوة واصبحت محرقة للشباب الاسلامي المحب للجهاد

ماتخافه امريكا الان هو بداية انطلاق فكرة الجهاد الاسلامي الصحيح مع طالبان وحماس وتحرير الارض من المحتل وهذه الافكار بدأت تنتشر في صوف الشباب الامريكي نفسه ونتن ياهو يشكو من جامعات امريكا انها تحولت للفكرة الجهادية

بعدأن شوهت امريكا واسرائيل صورة الاسلام بجهاد داعشي مصطنع

انتشر هذا الفكر من البداية بأبي مصعب الزرقاوي وكان بداية داعش الحقيقية في العراق ومع مقتل الزرقاوي بدأ يتمدد التنظيم في سوريا ويستولي علي مناطق كثيرة في سوريا ومنها الرقة وقتها بدعم من المخابرات العالمية ولم يكن التيار الجهادي يعلم حقيقة التنظيم فبدأ افراد ممن يعتنقون الفكرة الجهادية يخدعون بالتنظيم ومنهم افراد من غزة بالتأكيد وينضمون للتنظيم ويبايعونه

ومنهم حركات كانت محسوبة علي القاعدة بدأت بمبايعة التنظيم الجديد والقوي وقتها

وكما قلت انكشفت حقيقة التنظيم سريعا وقادته الذين كانت تنزل الطائرات الامريكية لاخراج قادته من وسط المعارك في الرقة والباغوز

وبالتالي بدأت الفكرة تندثر بعدما صرفت امريكا المليارات لتشويه الجهاد العالمي الذي كان ينطلق بقوة واصبحت محرقة للشباب الاسلامي المحب للجهاد

ماتخافه امريكا الان هو بداية انطلاق فكرة الجهاد الاسلامي الصحيح مع طالبان وحماس وتحرير الارض من المحتل وهذه الافكار بدأت تنتشر في صوف الشباب الامريكي نفسه ونتن ياهو يشكو من جامعات امريكا انها تحولت للفكرة الجهادية

للاسف لم يشوه احد غيره بل هناك مدرسة قائمة بذاتها تسمى السلفية الجهادية ، اما كلام هيلاري كلينتون عن نحن صنعنا داعش وضحته ولكن الناس يهمها ما يناسبها من الموضوع وبالتالي لا ينقلون لك بقية كلامها

نحن صنعنا داعش تقصد قمنا بالسجون العراقية بخلط شيوخ السلفية مع الحرس الجمهوري وفدائيي صدام فكوّن خليط تنظيمي غاية في القوة مع فكر سلفي جهادي

اغلب عناصر داعش العراقيين فدائي صدام وحرس جمهوري تسلفوا في السجون العراقية هو نفسه الزرقاوي كان تاجر مخدرات تسلّف في السجون الاردنية بقضية تهريب مخدرات

مشكلة القضية الفلسطينية قديمة وعميقة والإعتقاد بأن حلها بيد المصريين وحدهم أمر غير منطقي !!! العرب تخلو عن دورهم في دعم القضية والعديد منهم أخذ يجري خلف التطبيع مع بني صهيون !!!

عودة
أعلى