جمهورية إفريقيا الوسطى تعقد اتفاقية تسمح بوجود القوات الروسية على أراضيها

كلامك يا اخي سطحي و لا تغضب من التوصيف ،ما تراه ليس حركة تحرر وطني هي صراع على السلطة بين فاسدين و طموح و جشع الرجال و كل مغامر يسعى لمجده الشخصي كما يستطيع و لو برهن ٱمال شعبه لحفنة من اللصوص ،اخي لا امل مما يحذث و لن يتمخض الجبل الا على قطيع من الجرذان هنا و هناك و إعادة استنبات مستبدين صغار سيحكمون كيانات منكوبة و لفيف من البؤساء نسميهم شعوب افريقيا تحت حماية البندقية المأجورة .
برضه مش هنظر على هولاء "البؤساء" اللى اختارو اقل الشريين ولا اذكى احد على احد

برضه مش هنظر على هولاء "البؤساء" اللى اختارو اقل الشريين ولا اذكى احد على احد
اخي كلامي واضح ،البؤساء لم يختاروا مغلوبين على امرهم ،انت تتحذث عن عساكر انقلابية تصارع من اجل الكرسي و ستتطاحن فيما بينها مستقبلا ،ما يحذث ليس اختيار شعبي او ثورات تحرر ،انقلابات و تفاهمات بين عسكريين و مرتزقة ،الفاغنر هي مقاولة و تدار بمنطق المقاولة ،العسكري الذي سيجلس على الكرسي عليه دفع ثمن الحماية و الجزية حتى يبقى مدلدلا رجليه كمستبد على شعبه ،رأينا نتيجة وجود الفاغنر و الروس في السودان و رأيناها في مالي و افريقيا الوسطى ،لن يتغير شئ ،ستتمزق دول الساحل و حتى ذلك الحد الادنى من الامن المتاح اليوم لن يكون متاحا غدا ،ما يقع هو كارثة .

اخي كلامي واضح ،البؤساء لم يختاروا مغلوبين على امرهم ،انت تتحذث عن عساكر انقلابية تصارع من اجل الكرسي و ستتطاحن فيما بينها مستقبلا ،ما يحذث ليس اختيار شعبي او ثورات تحرر ،انقلابات و تفاهمات بين عسكريين و مرتزقة ،الفاغنر هي مقاولة و تدار بمنطق المقاولة ،العسكري الذي سيجلس على الكرسي عليه دفع ثمن الحماية و الجزية حتى يبقى مدلدلا رجليه كمستبد على شعبه ،رأينا نتيجة وجود الفاغنر و الروس في السودان و رأيناها في مالي و افريقيا الوسطى ،لن يتغير شئ ،ستتمزق دول الساحل و حتى ذلك الحد الادنى من الامن المتاح اليوم لن يكون متاحا غدا ،ما يقع هو كارثة .
حضرتك و حضرتى وغيرنا من الدول ذات الحضارات الطويلة و اخلاف عندنا concept العسكر بمعناه "السياسى" غيرنا معندهوش غير مفهوم العسكر بمعناه القديم "المجرد".....يعنى انت مثلا كامغربى ممكن تكون بتكره "العسكر" عشان عسكر الجزائر......و انا ممكن اكون بكره العسكر فى مصر عشان الازمات الاقتصادية......بس احنا ايدينا فى المياه..........هما بقى ميعرفوش العسكر غير بمدأ "الاختيار الاقل شرا" هذه شعوب ماعندهاش رفاهيه الاختيار فى الحاكم او حذبة عشان يختارو حكومة بقى يسارية ولا يمينية ولا جن ازرق....عشان هما تحت استعمار و طالما فى استعمار يبقى البلد فى حالة حرب

المنطق بيقول ابتدى بالسهل ثم الاصعب
الفرنسنيين مش هيسيبو الساحل الافريقى الا وهو مشفوط لحد اخر قطرة من خيراته و بدون اى عائد مستحق طب يعملو ايه ؟ يشوفو بلدهم بتضيع و يسكتو "للابد" ولا يبتدو يخدو خطوات حتى لو نتائجها مش هتبان فى جيل او اتنين؟محدش قال ان الروس احسن اختيار بس هو فيه اى تانى اختيار للتحرر من الاستعمار ؟ طلب النجدة من القلل المتحدة؟

افضل "اختيار" من وجهه نظرى التخلص من الفرنسيين ثم بعد فترة التخلص من فاغنر ثم بعد مده التخلص من العسكريين افضل من ابقاء هذه الشعوب اللى حضرتك بتقول عليها "بائسة" تحت رهينة الاستعمار الفرنسى اللى بيمص من دمهم

lesser of two evils

عودة
أعلى