الآن متابعة التطورات في السودان

نمط الرقابة(مفعل): سوف تخضع اي مشاركات جديدة للموافقة اليدوية من قبل طاقم الإدارة
يارب تعرفوا وتقدروا الموقف . وعدم افتعال نبرة كدابة اسمها التنطيط عالغير . خصوصا من دول لها كل التقدير والاحترام مهما فعلت .

نحسن الظن انا قد حطيت ايشمون ضحك على خبر وفاة وتداركت الوضع بسرعه :cry:
يارجل انا من شفت الخبر حطيت ايموشن ضاحك ان حتى بالسودان لازم يكون فيه خلل بممتلكاتنا+ توقعت مافيها احد
لكن الناس حقدت علي من كنت اتكلم عن الديمقراطيات😓 يدورون الزله😬

المشكلة مصر عملت و ما عملتش
يعني التواجد هناك ليس بالقوة الي تفيدك ولا ريحت دماغك و ريحتنا
مخدناش منه غير القرف

لو الجو العام منع التواجد العسكري
يبقى ضربة معلم منهم

الاكيد هي رسالة

لكن كل بلد فيها مخابرات
فين رجالتك ! بما ان الجو عام واضح من اسبوع والكلام عنكم وعن التواجد

يارجل انا من شفت الخبر حطيت ايموشن ضاحك ان حتى بالسودان لازم يكون فيه خلل بممتلكاتنا+ توقعت مافيها احد
لكن الناس حقدت علي من كنت اتكلم عن الديمقراطيات😓 يدورون الزله😬

خبر عادي تصير مع اي طيران

امريكا بكبرها تم اختراق طيرانهم وضربهم

واخرها قبل ايام التلاعب بالرحلات الخ نتيجة اختراقات

امر طبيعي لا تكبره

بردو اجلاءهم من الطائرة بالزلاجات كان به خطورة ان يتم اصاباتهن برصاص طائش اثناء تبادل الرصاص في ارضية المطار، وان احتمائهم داخل حديد الطائرة من الرصاص كان افضل

لكن محدش يعلم الغيب وان بعض المسلحين بالجنون انهم يضربو قذائف علي طائرة مدنية
الكيروزين من اشد المواد اشتعالا إصابة الجناح مكان تواجد الوقود برصاص طائش من اعيرة كبيرة مثل 14.5 سيسبب كارثة ...
فور اشتعال النيران وإصابة الطائرة البروتوكول المتبع هو الاخلاء الفوري الاحتماء داخل الطائرة امر غير صائب تسرب الدخان سيسبب الاختناق او ممكن تنفجر الطائرة لا قدر الله لذالك التصرف كان سليم
وحسب بروتوكول السلامة المتبع

خبر عادي تصير مع اي طيران

امريكا بكبرها تم اختراق طيرانهم وضربهم

واخرها قبل ايام التلاعب بالرحلات الخ نتيجة اختراقات

امر طبيعي لا تكبره
طيب بس وش معنى الطائرة السعوديه فقط فيه غيرها بالمطار كثير ليه بالذات الطائره هذي

بردو اجلاءهم من الطائرة بالزلاجات كان به خطورة ان يتم اصاباتهن برصاص طائش اثناء تبادل الرصاص في ارضية المطار، وان احتمائهم داخل حديد الطائرة من الرصاص كان افضل

لكن محدش يعلم الغيب وان بعض المسلحين بالجنون انهم يضربو قذائف علي طائرة مدنية
هذي طائرة مدنية وليست مدرعه حتى يحتموا في حديدها

الجو العام بتويتر يتحدث ان مصر جايه تدور مشاكل
حميدتي يتكلم عن القاعدة

الاعلام الاقليمي لاهي بالاتفاقيات الجديدة بالمنطقة

هذا مايعذر مسؤولينك
المثل يقول اللي تغلبه العبه والناس تستغل اي حدث
بص مصر بالذات بيتم استهدفها إعلاميا فى السودان من مده كبيرة كل الحكاية ان فى فصيل كبير فى السودان موالى لاثيوبيا ومولودين فى السودان او عايشين بينهم مستحيل تعرف تفرقهم عن بعض فى عهد البشير الناس دى تم تصعيدهم للنخب الصحفية والسياسية وتقريبا فى كل المجالات لدرجة السودان اصبح أسير لهم ومضحكش عليك الشعب السودانى من معاشرتي لهم ودنين فى كل مظاهرة بتلاقي التيار ده بينزل يعبي مخ الناس تحديدا البسطاء منهم زى فى مره إثيوبيا فتحت أبواب السد لتصريف المياه وكان فى أمطار وسيول تخيل يقولو لهم ايه ان مصر قفلت أبواب السد العالى فا ده الى تسبب فى غرقكم مع العلم ان فارق المنسوب بين مصر والسودان مئات الأمتار يعنى المياه بتنزل مش بتطلع 🤣

طيب بس وش معنى الطائرة السعوديه فقط فيه غيرها بالمطار كثير ليه بالذات الطائره هذي

مافيها وش معنى

الطيارة تستعد للاقلاع وتسوء تصرف من الجهلة المهاجمين

واجراءات السلامة اللي تم اتخاذها تدل على هالشي
فلا نكبر الموضوع

ههههههههه والله ماعرفت قصد حضرتك ولكن توقعتها مسخرة عليا ولذلك قولت اعرف حضرتك غلاوة السودان عندنا .
يا حاج انا مصرييي
و و الله مش بتريق عليك انا بتريق على الوضع الي حاصل و الصمت المريب من القيادات

الجنحويد حوثيين السودان طبعا والي داعمتهم دولا ما تكره تشوف دولة عربية بامان وقوة

بص مصر بالذات بيتم استهدفها إعلاميا فى السودان من مده كبيرة كل الحكاية ان فى فصيل كبير فى السودان موالى لاثيوبيا ومولودين فى السودان او عايشين بينهم مستحيل تعرف تفرقهم عن بعض فى عهد البشير الناس دى تم تصعيدهم للنخب الصحفية والسياسية وتقريبا فى كل المجالات لدرجة السودان اصبح أسير لهم ومضحكش عليك الشعب السودانى من معاشرتي لهم ودنين فى كل مظاهرة بتلاقي التيار ده بينزل يعبي مخ الناس تحديدا البسطاء منهم زى فى مره إثيوبيا فتحت أبواب السد لتصريف المياه وكان فى أمطار وسيول تخيل يقولو لهم ايه ان مصر قفلت أبواب السد العالى فا ده الى تسبب فى غرقكم مع العلم ان فارق المنسوب بين مصر والسودان مئات الأمتار يعنى المياه بتنزل مش بتطلع 🤣

هذا الشي لا يعذر المسؤلين
اذا متفقين الكلام صحيح

للأسف الطرفين مخطئان...
الجيش السوداني غبي وغير مهني ...كيف يستعمل الطيران ضد مباني سكنية وسط المدينة وكيف يسمح الشعب السوداني لطغة من العسكريين الفاسدين بسيطرة على مقدراته رغم قيامهم بثورة ضد البشير...
مصر عليها عدم دعم طرف على طرف وسحب جنودها ومعداتها وكفى الله المسلمين شر القتال...

عودة
أعلى