هزة ارضية تضرب قناة السويس

اعتذر هذا زلزال
مشاهدة المرفق 554242

سجلت محطات الشبكة القومية لرصد الزلازل التابعة للمعهد القومي للبحوث الفلكية وقوع هزة أرضية على بعد 27 كيلومترا شمالي السويس، شعرت به عدة محافظات مصرية.
وأضاف المعهد أن قوة بلغت 4.1 درجة على مقياس رختر وبعمق 10 كليومترات.
وقال بيان إنه لم يرد وقوع أي خسائر في الأرواح أو الممتلكات.

اعتذر هذا طلع زلزال الساعة 12:30 صباحا

هناك مصادر تقول ان قوة زلزال وسط القاهرة 3.4 ريختر لكنها تظل غير موثوقة نظرا لنفي المرصد الحكومي

بينما زلزال شمال السويس في الصباح سجله و اقره المرصد و كان بقوة 4.1 علي مقياس ريختر

فعلا بجد لكن الناس عاملة عليهم حفلة في الكومنت
من الواضح كده ان المحطات مش شغاله او الزلازل ده إخوان وعاوز يكدر السلم العام أحنا نجيبه ونختصبه فوق سطح الواد حمادة علشان لما يجي يبقا يقول ربنا معانا بجد 🤣

كل يوم تسجل مئات الهزات شي طبيعي وغالبيتها غير محسوس اذا كانت درجة 4 على مقياس ريختر شي طبيعي وكانت محسوسه
شي طبيعي تصير في اي مكان وليس معناه رح تحصل هزه اكبر لاقدر الله تفائلو بالخير تجدوه والزلزال اللي صار في تركيا عافانا الله
حصل اكبر منه في دول اخرى في تشيلي حصل
فوق 9 درجات في الستيات حسب ماقراءت
ولكن لم يكن حينها اعلام يهول الكارثه اكثر ماتحتمل والتسابق على سبق اعلامي للترويع
البشر وسيحصل وسيحصل وعلمه عندالله وسماع المنجمين وتصديقهم تخلف لأن الأقدار بيدالله سبحانه وهو يعلم الغيب وحده ومثل ماقلت تسجل الاف الهزات في الشهر

حفظ الله مصر وكل بلاد المسلمين من الزلازل

والله اعلم

محدش هيجيب المصيبة إلا الجيوفيزيقية دي::Lamo::
في ناس الان جاهم وسواس يحسون الأرض تهتز من الخوف الله يعينهم والله اللي صار في تركيا شي مرعب الله يرحم موتاهم
والإعلام جاب لهم النفسيه

في ناس الان جاهم وسواس يحسون الأرض تهتز من الخوف الله يعينهم والله اللي صار في تركيا شي مرعب الله يرحم موتاهم
والإعلام جاب لهم النفسيه
فيما يخص مصر هناك متخصصين في ترويع المواطنيين، اتذكر اثناء ازمة كورونا مقارنات مع اي دولة حدث لها انهيار كارثي ان مصر التالية مثل إيران ثم إيطاليا ثم بريطانيا ثم البرازيل ثم الهند و ادعاءات عن الفطر ....
حتي في الاقتصاد مصر منذ 2015 فنزويلا ثم لبنان ثم سيرلانكا....
في المياة مصر هتبقي زي العراق و جفاف الانهار في دول في شرق آسيا و...

و الله من يتابع الوسط المصري مؤكد بنسبة 100% اما ان يعاني من اكتئاب نفسي او اصبح لدية برود و تناحة لاي تحليلات و اخبار

يا بختكم معاكم فلوس و بترول و المناخ عندكم هيبقي انهار و خضره و معندكمش زلازل ... و احناا مفلسين و بننضرب بزلازل

مشاهدة المرفق 554064
الحمدالله الذي بنعمته تتم الصالحات

اذكر نفسي واذكرك اخي وغيرنا
بقوله تعالى:
( وما كان الله معذبهم وهم يستغفرون)

يا جدعان بهزر
.. مش بقولها بجد
عارفين اخي والله لا تشيل هم
الله يكتب لك الأجر على تعليقك خلانا نذكر انفسنا واخواننا المسلمين بالإستغفار

انا رديت على التعليق دون ان انتبه من العضو الكاتب لو انتبهت انه انت كان حظرناك اسبوع انت سوابق😁😁🤣🤣😂
لاتشيل هم نقدر نفرق بين المزح والجد

يا جدعان بهزر
.. مش بقولها بجد
لاتهبد وتخلط الأمور علشان كذا مافي غيرك🤣🤣🤣🤣
اتكلم عن تعليقك الأخير المرحوم 😁😁

ماتقدر تحدد وقت الزلزال لكن ممكن تحلل تاريخ الزلازل للمنطقة ويكون توقع لا اكثر
حتى فى الحالة دى هتكون نسبة الخطأ أكثر من الصواب لانه للأسف مفيش قاعدة ثابتة تستند عليها

حتى فى الحالة دى هتكون نسبة الخطأ أكثر من الصواب لانه للأسف مفيش قاعدة ثابتة تستند عليها

التحليلات احيانا تصدق بسبب تاريخ المنطقة
مش اول هزة في مصر

عودة
أعلى