استمرار التظاهر فى جزيرة الوراق

نعم اجزم وشفت المنطقة اكثر من مرة ويؤكد كلامي بيانات الحكومة المصرية

معلوماتك غير صحيحة ،، بيوت البرماوة اغلبيتها اعتداء وليست من ضمن منحة الدولة واغلبهم ممن لم يمنح

التعويض لفئة قليلة منهم بالفعل كان لهم منح

انت اللي معلوماتك غير صحيحه
تكفى روح ابحث وشوف خيارات التعويض اللي من ضمنها اسهم في مشروع الابراج اللي راح تبنى عشان تنفقع مرارتك 🤭
واكثر من ثلاث ارباع العقارات تم تعويضهم اللي متعدين عددهم قليل جدا مقارنه بالمتملكين

كلام جميل لو فيه وفره في الأراضي المنبسطه
حتى الدولة تبني مقارها هناك بنفس الطريقه بتسوية الجبل او سفحه .
حتى مخططات وزارة الاسكان نفس الأمر جرف وتسويه ....
لايوجد حل سحري للمناطق الجبليه ياعزيزي .

واجب وازارة الشؤون البلدية والقروية والاسكان تهيئة سفح أو تل او مساحة منبسطة اياً كان الأمر لا اختلف معك ،، إنما ما حدث خلال 30 سنة مضت محزن جداً وجعل المنطقة غير قابلة للنمو ومعطلة تماماً بدون تجمعات حضرية وتكلفة عالية في ايصال الخدمات والنقل فكل شخص اراد يبني بيت قام وجرف جبل لحسابه وتجد القرية نفسها منتثرة بلا نسق ولا تنسيق مناظر محزنة بصراحة بل رأيت الكثير يجرف الجبل فقط لمجرد نزاعات بينية داخل القرية عالم ضيعت ارثها الحضاري وفقدت عقولها بعد الطفرة الاولى

الأرض ماهي لهم

نعم اجزم على ذلك ،، أنت فقط موقفك بسبب خلفية سياسية لا أكثر ولا أقل

لهذا اقول انت حكمت وانت متبطح ببيتكم انها ليست لهم
انا موقفي واحد بكل مكان نزع الملكيات لا يتم بالاجبار

وانت بسلامتك عايز تقفز لأيام چيانج زيمن من غير ما تعدي علي ماو ولا دينج شياو بينج، عايز تقفز لأيام كيم داي يونج من غير ما تعدي علي جنرال بارك تشونج هي.

ردد ورايا: مفيش عملية قيصرية سهلة لبلد ينهض تعداد سكانه فوق ال 100 مليون لابد من مخاض صعب وبعدها ربك يسهل.

ردك هنا مع - كامل احترامي وقبلاتي- يؤكد لي انك شعبوي ديماجوجي رخو 😀

الدور جاي عليك متخفش

ظَالِمُ الْفَقِيرِ يُعَيِّرُ خَالِقَهُ وَيُمَجِّدُهُ رَاحِمُ الْمِسْكِينِ" (أمثال 14: 31).

«

أبانا الذي في السموات
ليتقدس اسمك،
ليأت ملكوتك،
لتكن مشيئتك،
كما في السماء كذلك على الأرض،
اعطنا خبزنا كفاف يومنا،
واغفر لنا ذنوبنا و خطايانا،
كما نحن نغفر أيضآ لمن اخطأ واساء الينا،
ولا تدخلنا في التجربة،
ولكن نجنا من الشرير
لأن لك المُلك والقدرة والمجد إلى أبد الدهور.
آمين.

»

ما انا بتكلم اهو يا بشمهندس و بقول لازم الحكومة تدفع اكتر و "تشبع" جشع "البعض" من الاهالى اللى ماشين بمدأ ابو بلاش كتر منه و البحر يحب الزيادة .... لأنها (الحكومة) هى كمان اكيد مكوشة على "نصباية" من الجماعة اللى هيشترو الجزيرة "رشوة"
جشع ايه يا عمنا بقولك شقتك اللي علي الدائري اللي 3 غرف وحمام ومطبخ وصاله واللي تقدر ب مليون الي مليون ونصف
طلعك منها واداك 200 الف جنية تعويض واضرب دماغك في الحيط

ودي طبعا علي خلاف الجزيرة ليها عقود وملكيات موثقه

هوا احنا طالما الظلم ماوصلناش نسكت وندفن دماغنا في الرمل

أول مره اعلم انها محميه طبيعية
متصدقش هذا الكاذب الارض دي مسجله كاملاك شخصيه بالشهر العقاري المصريه من عشرات السنين ولم تسطيع الحكومه ان تقول وضع يد وايام مبارك حدثت مقاضاة بين الحكومه والاهالي انتهت بحكم تاريخي ضد الحكومه بعدم سلب الاهالي اراضيهم حيث انها املاك شخصيه وليست اراضي وضع يد ما يحدث في الوراق هو ببساطه بلطجه دولة علي الشعب

جشع ايه يا عمنا بقولك شقتك اللي علي الدائري اللي 3 غرف وحمام ومطبخ وصاله واللي تقدر ب مليون الي مليون ونصف

والله يا صاحبى انا معرفش حوار الدائرى ده بس معقول هيبقى ده اللى بيحصل فى كل السكان اللى فيه و ناس مابتخدش حقها و هيسكوتو و هما زى ما حضرتك ما بتقول الكلام على ملايين؟ بص انا والله مش بتابع اللى الناس بتسميه "الترند" و انا من ساعة ما فهمت حوارات الترندات و شغل التحريض الاعلامى بتاع "الاعلام الموازى" و انا والله مابقتش اخش على الفيس ولا تويتر غير للضرورة و غسلت ايدى من شغل الصعبنيات.....بس انا عارف والله ان زى ما فى جشع من "بعض" الناس........ فى "لامبالاة و تقصير و علوقية" من الحكومة
لا طبعا....... و انا مع كل واحد ليه حق لحد ما ياخذه ........... و احنا لازم مانسكتش على اى حاجة غلط لئن النهاردة عليهم ..بكره هتبقى علينا

متصدقش هذا الكاذب الارض دي مسجله كاملاك شخصيه بالشهر العقاري المصريه من عشرات السنين ولم تسطيع الحكومه ان تقول وضع يد وايام مبارك حدثت مقاضاة بين الحكومه والاهالي انتهت بحكم تاريخي ضد الحكومه بعدم سلب الاهالي اراضيهم حيث انها املاك شخصيه وليست اراضي وضع يد ما يحدث في الوراق هو ببساطه بلطجه دولة علي الشعب
يارجال ذا في كل المواضيع يتفلسف وبه بثاره وحاط نفسه يعرف كل شي وهو اغلب وقته متطبطح فيه بيته ومشغل ورعانه!

جمال سلطان مؤسس جريدة المصرييون "التركية"

و اكبر مطبلاتي لزعيم الامة الاسلامية اردوغان

و الغريب ان تركيا نفسها هدمت منازل و هجرت مواطنيين بنفس الطريقة و الاخ نسي كمان احتجاجات غازي في ٢٠١٣ كمان اللي اردوغان دمر فيها الحديقة لبناء مول و اسناد المشاريع لأصدقائه.

ينتقد المشروع في مصر و يطبل لنفسه في تركيا

ارفع قضية ياعم الحج علشان يرفعلك قيمة التعويض. و دة اللي حصل معانا في الاراضي.

و معرفش مين اللي بيدفع مليون ونص في شقة علي الدائري!!! .

اعرف المنطقة وشفتها اكثر من مرة و80٪ منهم اجزم انه متعدي ووضع يد

نفس وضع البرماوة في مكة او العشوائيات في جدة ومكة والطائف اي واحد يزورها على طول يعرف أنها مناطق معتدى عليها ووضع يد بدون حق
كيف عرفت أنها 80%
هل اطلعت على وثائق من وزارة العدل ووزارة الشؤون البلدية والقروية وامارات المناطق والحجج والاوراق الخاصة بهالموضوع
والا من كيسك يالحبيب؟؟
هات اثباتك وخل تخميناتك على جنب

اتهامك ل 80% من سكان هالمنطقة المالكين بأنهم حراميه ومجرمين ومعتدين على الدولة يدل على رجاحة عقلك وسلامة وضعك العقلي
رجاءً!! فكر قبل ما تدرعم وتتهم أحد

التعديل الأخير:
جمال سلطان مؤسس جريدة المصرييون "التركية"

و اكبر مطبلاتي لزعيم الامة الاسلامية اردوغان

و الغريب ان تركيا نفسها هدمت منازل و هجرت مواطنيين بنفس الطريقة و الاخ نسي كمان احتجاجات غازي في ٢٠١٣ كمان اللي اردوغان دمر فيها الحديقة لبناء مول و اسناد المشاريع لأصدقائه.

ينتقد المشروع في مصر و يطبل لنفسه في تركيا

مركز للقرار الدولي وتهزها تويته !

او مقاطعة بسكوت من السعوديين هههههههه

مركز للقرار الدولي وتهزها تويته !

او مقاطعة بسكوت من السعوديين هههههههه
ده له كمية تطبيل تاريخي لتركيا و اردوغان 🤭 و بيهاجم السعودية باستمرار

و له كمية هبد سياسي تاريخي.

المشكلة ان له قرابة نص مليون متابع 😅

هو ازاي الدولة و المستثمر الاماراتي هيحطوا استثمارت بمليارت في جزيرة في وسط النيل. و وفقا للمعارضة النيل خلاص اثيوبيا هتقفل المحبس و مستواه هيقل و ممكن يجف زي ادعاء البعض ؟!
اي انخفاض في مستوي النيل هيؤثر علي هذة الجزيرة و بقوة. دة غير انه هيقلل من قيمت الجزيرة.

نزع الملكية يكون لبناء النية التحتية او توسعة الطرق او الجسور وغيرها
اما تسحب بيت المواطن لتبني عمارة فهذي حتى المواطن يستطيع عملها يذهب للبنك وياخذ قرض بضمان الارض وبسبب موقعها المميز وبنى اكبر برج🤔

عموما في حادثة لتوسعة الحرم تبين الحكم الشرعي

حين قرر الخليفة عمر توسعة المسجد النبوي الشريف؛ ليستوعب الأعداد المتزايدة من المسلمين في المدينة المنورة "دعا من كان له إلى جانبه منزل، فقال: اختاروا من بين ثلاث خصال: إما البيع فأثمن، وإما الهبة فأشكر، وإما الصدقة على مسجد رسول الله r، فأجابه الناس، وامتنع العباس، فقال له عمر t: إما أن تبيعنيها، بما شئت من بيت المال، وإما أن أخطك حيث شئت من المدينة وأبنيها بما شئت من بيت المال المسلمين، وإما أن تتصدق بها على المسلمين، فتوسع في مسجدهم. ولكن العباس رفض أياً من تلك الخيارات. واتفق الطرفان على الاحتكام إلى أبي بن كعب. وحكم لصالح العباس، فقال عمر"اذهب فلا أعرض لك في دارك، فقال العباس: أما إذا قلت ذلك، فإني قد تصدقت بها على المسلمين أوسع عليهم في مسجدهم " فخط له عمر داره المعروفة بالزوراء، وبناها من بيت مال المسلمين.
افااااا طسم @طسم شوف شغلك مع العباس قاعد يحرض على الحكومة 🥲

عودة
أعلى