استمرار التظاهر فى جزيرة الوراق

الصيني حاله شاذه ؟ 🤭
الحاله الشاذه تحدث بالصين اذا كان الامر يتعلق بتركستان الشرقيه المحتله فقط

وسع مدارك عقلك وابحث في الشعوب والثقافات وشاهد قوانين الدول اللي تصل لدرجه تملك مافي الارض من ثروات اذا كانت الارض ملكك
انت لا تفقه شي بهذا الخصوص

ااحح احاحكح

صوت تنحنحة هههههههههههههه

وكيف عرفت وانت متبطح ببيتكم انه معتدي على ارض ليست ملكه ؟

اعرف المنطقة وشفتها اكثر من مرة و80٪ منهم اجزم انه متعدي ووضع يد

نفس وضع البرماوة في مكة او العشوائيات في جدة ومكة والطائف اي واحد يزورها على طول يعرف أنها مناطق معتدى عليها ووضع يد بدون حق

ده كان زمان دلوقتى بيتبعو أسلوب الامر الواقع ينزلو يهدو ويرفعو الأساسات كل ده فى وقت قصير جدا أسرع من اى عملية تقاضي ده ان دل يدل ان الحرامي عاوز يهرب بسرقتة مش أسلوب دولة ده أسلوب عصابة
انا بتكلم علي حجم التعويضات ، هو كدة كدة هياخد الارض لكن التعويض الناس تقدر تطالب برفع قيمتها في المحكمة و في الغالب بيتم رفع التعويض ، و اعتقد الدولة بتتعمد تحط تعويض اولي منخفض علشان يرفعوه بعد النقض.

الكلام ده مش صحيح

النظام الحالي للتعويضات كالاتي

الفئة الاولى لو انت مالك شرعي الدولة بتعوضك اولا عن الشقة بحساب كل غرفة ب ٤٠ الف جنيه.. وثانيا بتعوضك عن نصيب شقتك في الارض باعلى سعر للسوق في المنطقة.. وبالتالي المحصلة بتاخد تعويض اكبر من القيمة الفعلية لشقتك لو هتبيعها حاليا.. وفي حالة الاراضي الزراعية بتعوضك بسعر اعلى من السوق.. كمثال فدان الارض الزراعية في الوراق الدولة بتعوضه باغلى سعر للارض الزراعية في مصر او ب ١٩ فدان بديل في مدينة السادات.. طالما انت المالك الشرعي وليس وضع يد.. والفئة دي غالبا مبتعملش مشاكل وبتمشي وهي مبسوطة

الفئة التانية بتاعة المشاكل هو اللي باني مخالف والارض مش بتاعته اصلا .. حتى ده الدولة بتعوضة عن المباني اللي دفع فلوسها بسعر ٤٠ الف للغرفة الواحدة.. لكن مبتعوضوش عن الارض لانها مش بتاعته ولا دفع تمنها.. هم دول اللي بيعملوا مشاكل وبلطجة وبيستعينوا بالاخوان لانهم عايزين يتساووا بالفئة الاولى.. مجموعة من الحرامية الدولة بدل ما تحبسهم كافئتهم وبنديهم تعويض ومش عاجبهم.. عايزين يتساووا بالملاك الشرعيين
انا بتكلم علي حكاية تانية في اخد اراضي و بعض المسكان لعمل طريق في محافظتي. (خصوصا حديثي عن الاراضي الزارعية بناء علي تجربة من الواقع)

بعدها الدولة بتطرح تعويض منخفض و انت بتقدر ترفع قيمة التعويض عن طريق التظلم و رفع قضية و بيتم بعدها رفع قيمة التعويض بشكل أكبر.

اما بالنسبة لموضوع القاهرة و الشقق و التعديات فصراحتا ليس لي خبرة نهائيا فيها و لن افتي فيها.

و اكيد اللي واخد ارض بوضع يد هيكون ليس له تعويض لانها ليست ارضة من البداية... لكن حديثي عن ملاك الاراضي و العقارات بعقود صحيحة و قانونية.

عندنا لو ارضك طلع تحتها ثروات شبكوها
ولا لك شي

القانون ينص على أن مافي باطن الارض ملك للدولة ،، وسيمنح صاحب الارض تعويض جراء نزع ملكيته

انا بتكلم علي حجم التعويضات ، هو كدة كدة هياخد الارض لكن التعويض الناس تقدر تطالب برفع قيمتها في المحكمة و في الغالب بيتم رفع التعويض ، و اعتقد الدولة بتتعمد تحط تعويض اولي منخفض علشان يرفعوه بعد النقض.

انا بتكلم علي حكاية تانية في اخد اراضي و بعض المسكان لعمل طريق في محافظتي. (خصوصا حديثي عن الاراضي الزارعية بناء علي تجربة من الواقع)

بعدها الدولة بتطرح تعويض منخفض و انت بتقدر ترفع قيمة التعويض عن طريق التظلم و رفع قضية و بيتم بعدها رفع قيمة التعويض بشكل أكبر.

اما بالنسبة لموضوع القاهرة و الشقق و التعديات فصراحتا ليس لي خبرة نهائيا فيها و لن افتي فيها.

و اكيد اللي واخد ارض بوضع يد هيكون ليس له تعويض لانها ليست ارضة من البداية... لكن حديثي عن ملاك الاراضي و العقارات بعقود صحيحة و قانونية.
مش هتلحق ابسطها لك الحكومة بتنزل تحط علامات حمراء على المنازل تصحي الصبح تلاقي بيتك هيتهد وبعد كده الناس بتجري على الأماكن الى بيقولو عليها علشان تلحق تقدم ورقها علشان يعوضوهم بكلام فاضي وفى المرحلة دى بيحصل نصب كتير وبعد كده بخشو يهدو ويطلعو على طول بمبانى جديد شغل هب هب اما المحاكم تحديدا فى موضوع التعويضات حبلها طويلة جدا انا جدى أثناء بناء الطريق الدائري القديم هدو له بيت وادولة تعويض صغير رفع قضية افتكر ساعتها اخد التعويض بعدها ب16سنه 🤣 كان سعر المتر ضرب فى السما وعوضوه برضو بكلام فاضي مقارنة بسعر المتر وقتها فى كل السنريوهات انت الخسران
images (2) (12).jpeg

المادة 14 من النظام الاساسي للحكم

اقصد التعويض للهدم او الاستلاء على الارض

المادة الرابعة عشرة​

جميع الثروات التي أودعها الله في باطن الأرض، أو في ظاهرها، أو في المياه الإقليمية أو في النطاق البري والبحري الذي يمتد إليه اختصاص الدولة، وجميع موارد تلك الثروات، ملك للدولة، وفقا لما يبينه النظام.
ويبين النظام وسائل استغلال هذه الثروات، وحمايتها، وتنميتها لما فيه مصلحة الدولة وأمنها واقتصادها.

اقصد التعويض للهدم او الاستلاء على الارض

المادة الرابعة عشرة​

جميع الثروات التي أودعها الله في باطن الأرض، أو في ظاهرها، أو في المياه الإقليمية أو في النطاق البري والبحري الذي يمتد إليه اختصاص الدولة، وجميع موارد تلك الثروات، ملك للدولة، وفقا لما يبينه النظام.
ويبين النظام وسائل استغلال هذه الثروات، وحمايتها، وتنميتها لما فيه مصلحة الدولة وأمنها واقتصادها.

اكيد بتنزع ملكية الأرض اذا كان في باطنها ما يستوجب نزعها

وما دام بتنزع ملكيتها فللمواطن حق بالتعويض مثل أي نزع ملكيات

مش هتلحق ابسطها لك الحكومة بتنزل تحط علامات حمراء على المنازل تصحي الصبح تلاقي بيتك هيتهد وبعد كده الناس بتجري على الأماكن الى بيقولو عليها علشان تلحق تقدم ورقها علشان يعوضوهم بكلام فاضي وفى المرحلة دى بيحصل نصب كتير وبعد كده بخشو يهدو ويطلعو على طول بمبانى جديد شغل هب هب اما المحاكم تحديدا فى موضوع التعويضات حبلها طويلة جدا انا جدى أثناء بناء الطريق الدائري القديم هدو له بيت وادولة تعويض صغير رفع قضية افتكر ساعتها اخد التعويض بعدها ب16سنه 🤣 كان سعر المتر ضرب فى السما وعوضوه برضو بكلام فاضي مقارنة بسعر المتر وقتها فى كل السنريوهات انت الخسران
مشاهدة المرفق 509484
ياحبيبي حصل كدة مع الاراضي و دخلوا حطوا مدقات و رموا رملة و اخدوا الاراضي بسرعة.

انت بعد كدة بترفع قضية علشان يرفعوا قيمة التعويض و بقولك دة عن تحربة شخصية.

المحكمة اخدت ثلاث سنوات و رفعت التعويض و سملت الشيكات للمحامي بالمبلغ الاعلي. و المحامي حتي مش بيسلم الشيك الا لو انت اديلتة نسبته

انا حطيت ليك القانون و هو دة فعل اللي حصل و الكلام دة كان في ٢٠١٨.

جيد تراجعك ،، يكفي هذا الجزء من مشاركتك فهو الجزء المهم وباقي المشاركة مجرد كلام شعبوي

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
دايم تتمسك بالوهم عشان تصور نفسك انك صح
وين التراجع 😭😭😭😭😭

اعرف المنطقة وشفتها اكثر من مرة و80٪ منهم اجزم انه متعدي ووضع يد

نفس وضع البرماوة في مكة او العشوائيات في جدة ومكة والطائف اي واحد يزورها على طول يعرف أنها مناطق معتدى عليها ووضع يد بدون حق

جزمك هذا تبنى عليه التوقعات والاراء مو الحقائق
قاعد تهبد على افتراضات منك ولا علم لك بها

بالمناسبه بيوت البرماويه في مكة ليس معتدى عليها وممنوحه لهم من الحكومه لهذا تم تعويضهم بشكل مجزي ، بل انهم افضل من تم تعويضه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
دايم تتمسك بالوهم عشان تصور نفسك انك صح
وين التراجع 😭😭😭😭😭

التراجع انك ذكرت "اذا كانت الارض ملكك" وهذا تراجع جيد

بعد ان كنت من اول الموضوع تدافع عن متعدين لا يملكون الارض اساساً وتتهمني بأنني ادافع عن الباطل

التراجع انك ذكرت "اذا كانت الارض ملكك" وهذا تراجع جيد

بعد ان كنت من اول الموضوع تدافع عن متعدين لا يملكون الارض اساساً وتتهمني بأنني ادافع عن الباطل

شوف اسلوب العباطه ذا تستخدمه مع احد ثاني مو معي

لا تعتقد انك اذا سويت نفسك عبيط راح تقيم حجه

من البدايه اتكلم على مبدا ان الارض لهم ، اما انت تجزم بان الارض ليست ملكهم لهذا افتراضك ان كلامي تراجع امر مضحك ويجعل منك اضحوكه

جزمك هذا تبنى عليه التوقعات والاراء مو الحقائق
قاعد تهبد على افتراضات منك ولا علم لك بها

بالمناسبه بيوت البرماويه في مكة ليس معتدى عليها وممنوحه لهم من الحكومه لهذا تم تعويضهم بشكل مجزي ، بل انهم افضل من تم تعويضه

نعم اجزم وشفت المنطقة اكثر من مرة ويؤكد كلامي بيانات الحكومة المصرية

معلوماتك غير صحيحة ،، بيوت البرماوة اغلبيتها اعتداء وليست من ضمن منحة الدولة واغلبهم ممن لم يمنح

التعويض لفئة قليلة منهم بالفعل كان لهم منح

شوف اسلوب العباطه ذا تستخدمه مع احد ثاني مو معي

لا تعتقد انك اذا سويت نفسك عبيط راح تقيم حجه

من البدايه اتكلم على مبدا ان الارض لهم ، اما انت تجزم بان الارض ليست ملكهم لهذا افتراضك ان كلامي تراجع امر مضحك ويجعل منك اضحوكه

الأرض ماهي لهم

نعم اجزم على ذلك ،، أنت فقط موقفك بسبب خلفية سياسية لا أكثر ولا أقل

عودة
أعلى