السيسي يوجه رسالة إلى السعودية والإمارات بشأن الاستثمار في مصر والودائع

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
كم هي ودائع دول الخليج في مصر

بلغ إجمالي قيمة ودائع دول الخليج لدى المركزي قرابة
(( 12 )) مليار دولار أمريكي.

كان الرقم سجل 15 مليار دولار بنهاية الربع الثاني من العام الماضي، إلا أن قرابة 3 مليارات دولار كانت وديعة سعودية وانتهى أجل ربطها لدى البنك المركزي المصري.

وحتى نهاية الربع الثالث من العام الماضي :-
الكويت : 4 مليارات دولار

الإمارات : 5.7 مليارات دولار

السعودية : 2.3 مليارات دولار

الحل الوحيد للسيسي يتبع منهج مبارك في إلغاء الديون الخارجيه

بلغ إجمالي قيمة ودائع دول الخليج لدى المركزي قرابة
(( 12 )) مليار دولار أمريكي.

كان الرقم سجل 15 مليار دولار بنهاية الربع الثاني من العام الماضي، إلا أن قرابة 3 مليارات دولار كانت وديعة سعودية وانتهى أجل ربطها لدى البنك المركزي المصري.

وحتى نهاية الربع الثالث من العام الماضي :-
الكويت : 4 مليارات دولار

الإمارات : 5.7 مليارات دولار

السعودية : 2.3 مليارات دولار

اعتقد الأرقام اكبر من كده بكتير المشكلة فى مصر مفيش اى شفافيه فى موضوع الأرقام واغلبها اما بيكون مسيس او غير صحيحة و مضللة

تركهم ودائع أفضل نحن لانريد استثمار من دول الخليج نريد استثمار من الاتحاد الاوروبى ودول شرق آسيا
تجد من يدعم بلدك وتسبه عوض أن تشكره
لا مشكل عندي أنك تريد إستتمارات أوروبية أو آسيوية لكن وقت الأزمات لم و لن تجد سوى السعودية و الإمارات و الكويت بجنبك. يا أخي من لا يشكر الناس لا يشكر الله

إذا أردت ان تعرف شخص أنظر من حوله بص فى الفيديو هتلاقية مليان بالوصوليين والمتسلقين والمعرضين فعلا ان كان شخص نضيف لما سمح بالاشكال دى بالاقتراب منه لكن واحد مصاحب مرتضي وتوفيق عكاشة ايام الكحرته مستنى منه ايه
ردا على النقطة دى الدولة دورها وضع و تطبيق قوانين عمل صارمة حتى تمنع القطاع الخاص من البطش بالمواطن
innocent question
لو انت فى عاوز تاخد قرارات زى ده و (خايف) من رد فعل (الشعب) و شيطنة الاعلام الموازى على تصويرك على محارب اصحاب القطاعات الاستثمارية و رجال الاعمال و تصويرك على رجل يغدر بمن وقف معاه فى اسوء حالات البلد بخير او بسوء هولاء الاشخاص مع اخذ الاعتبار انهم زى ما انت ما قولت متسلقين و معرضين وهل انت كا مواطن مصرى شوفت واحد بيعمل كده بناس كانو واقفين معاه بسوء نيه للوصول او بحسن نيه فى الوثوق بالمجهول هتيبقى ايه قراراتك و هتاخدها ازاى و هتبتدى ب ايه و هتقول ايه لشعبك بعيدا عن الاعلام الموازى و تذكر انك اصبحت madodedo محارب رجال الاعمال و المستثمرين و الموظفين الغلابة و محارب المواطن المصرى/الرجل الذى غدر بمن وقف معه و لو انت قدرت تعمل كده. فى من هم من (المقربين) اومال هتعمل ايه فى الغريب؟
و شكرا

الحل الوحيد للسيسي يتبع منهج مبارك في إلغاء الديون الخارجيه
هيسدهم امتا ده عاوز سنين علشان يسد أجزاء بسيطة من المبلغ والسؤال الاهم هل هوا هيتوقف عن الاقتراض استبعد ده وان هوا وافق منتفعين النظام مش هيوافقو اصلها سبوبة كبيرة ابعد من ان يتخيلها اى عقل تقديرات مبدئية لو حبينا نسد ديونا بدون اقتراض تقريبًا كل 9% من الدين هتحتاج علشان تسدهم من4الى 5 سنين فى ظروف مثالية مع تقشف جامد

هيسدهم امتا ده عاوز سنين علشان يسد أجزاء بسيطة من المبلغ والسؤال الاهم هل هوا هيتوقف عن الاقتراض استبعد ده وان هوا وافق منتفعين النظام مش هيوافقو اصلها سبوبة كبيرة ابعد من ان يتخيلها اى عقل تقديرات مبدئية لو حبينا نسد ديونا بدون اقتراض تقريبًا كل 9% من الدين هتحتاج علشان تسدهم من4الى 5 سنين فى ظروف مثالية مع تقشف جامد
نهج مبارك كان (وظف) دور الجيش في مهمات خارجيه لشطب أجزاء من الديون الخارجيه

السيسي لن يستطيع سداد كامل الديون دون مساعدات خارجيه.

سواء هنا او هناك الوضع واحد شحاده
انا بحب الشحاده من الاتحاد الأوروبى ودول شرق آسيا عارف ليه لانهم بيخلقوا قيمة مضافة غير الخليج يشترى اسهم ويستحوذ على كيانات قائمة بتربح ويسموها استثمار :rolleyes:

انا بحب الشحاده من الاتحاد الأوروبى ودول شرق آسيا عارف ليه لانهم بيخلقوا قيمة مضافة غير الخليج يشترى اسهم ويستحوذ على كيانات قائمة بتربح ويسموها استثمار :rolleyes:
فعليا الاستحواذ يسمى استثمار، بينما الاوروبيين يختاروا مصر ودول اخرى بسبب رخص الايدي العاملة فيها.

بعدين ياخي عيب تهين نفسك وتسمي نفسك شحاذ، تركت وش لاعداءك ما دمت تهين نفسك هكذا!!

فعليا الاستحواذ يسمى استثمار، بينما الاوروبيين يختاروا مصر ودول اخرى بسبب رخص الايدي العاملة فيها.

بعدين ياخي عيب تهين نفسك وتسمي نفسك شحاذ، تركت وش لاعداءك ما دمت تهين نفسك هكذا!!
مش انتم يا سعوديين اللى بتسموا الاستثمار شحاده انا رديت عليه بمنطقكم :sneaky:

تعترف بالشحادة ولك وجهه تتكلم بعدها شوي كرامة

innocent question
لو انت فى عاوز تاخد قرارات زى ده و (خايف) من رد فعل (الشعب) و شيطنة الاعلام الموازى على تصويرك على محارب اصحاب القطاعات الاستثمارية و رجال الاعمال و تصويرك على رجل يغدر بمن وقف معاه فى اسوء حالات البلد بخير او بسوء هولاء الاشخاص مع اخذ الاعتبار انهم زى ما انت ما قولت متسلقين و معرضين وهل انت كا مواطن مصرى شوفت واحد بيعمل كده بناس كانو واقفين معاه بسوء نيه للوصول او بحسن نيه فى الوثوق بالمجهول هتيبقى ايه قراراتك و هتاخدها ازاى و هتبتدى ب ايه و هتقول ايه لشعبك بعيدا عن الاعلام الموازى و تذكر انك اصبحت madodedo محارب رجال الاعمال و المستثمرين و الموظفين الغلابة و محارب المواطن المصرى/الرجل الذى غدر بمن وقف معه و لو انت قدرت تعمل كده. فى من هم من (المقربين) اومال هتعمل ايه فى الغريب؟
و شكرا
لما بشوف مسلسل يوسف وهوا مسلسل من إنتاج إيراني حصل عليه جدل كبير دينيا لكن بحب اتفرج عليه بدون معرفة السبب لما بشوف كهنة المعبد فى المسلسل بفتكر رجال الاعلام الملتفين حاليا حولين السيسي تحس استنساخ للواقع بشكل كبير كهنة أمون موجودين فى كل زمان فى تاريخ مصر يبقى فقط ان يتواجد من يسمح لهم بالتواجد حتى يبدعو فى ما يعرفون فعله نحتاج يوسف الأن
مشاهدة ممتعة

افضل طريقة للتعامل معهم

وفى النهاية الحكمة والدرس المستفاد من الاعلام الموجه

التعديل الأخير:
لما بشوف مسلسل يوسف وهوا مسلسل من إنتاج إيراني حصل عليه جدل كبير دينيا لكن بحب اتفرج عليه بدون معرفة السبب لما بشوف كهنة المعبد فى المسلسل بفتكر رجال الاعلام الملتفين حاليا حولين السيسي تحس استنساخ للواقع بشكل كبير كهنة أمون موجودين فى كل زمان فى تاريخ مصر يبقى فقط ان يتواجد من يسمح لهم بالتواجد حتى يبدعو فى ما يعرفون فعله نحتاج يوسف الأن
مشاهدة ممتعة

افضل طريقة للتعامل معهم

وفى النهاية الحكمة والدرس المستفاد من الاعلام الموجه

تبريرك بمشاهدة مسلسل ايراني محرف عن الحقيقة عشان كهة امون ....تبرير سخيف امر محرم ...ليه تتفرج عليه

اصبح الحب اعلى من الدين ......سبحان الله

ربنا يهدي

هوا سؤال بسيط للناس ....هوا لما اقول لأاحد تعالى استثمر عندي ...ايه اللي حصل بيعبر عن شحاتة ولا ضحك ولا سخف ولا استهزاء

معاكم فيه فساد و فيه سوء ادارة وتنظيم ...ماشي كلام جميل

يبقى الاستهزاء و السخرية لازمتها ايه

الرئيس بيقول ان السعودية والامارات دفعوا من غير ما حد يطلب منهم احنا بنحاول نعمل ايه من جانبنا ؟ بنوجههم لتحويل الودائع للاستثمار

السعودية والامارات منذ تأسيسهم من عشرات السنين عارفين مصلحتهم فين وبيستثمروا في مصر في مشروعات لكن يبدو ان الجيل الجديد هيشوف الاستثمار في اسرائيل أفيد.. good luck

بمتابعة الردود على الموضوع شايف أطفال بتنظر على الاقتصاد المصري والدولة المصرية.. اللي فاكر ان السعودية والامارات دفعوا من غير ما حد يطلب منهم مش بغرض الحصول على مصلحتهم.. good luck بردو في تجربة الشعور بالقومية والعنترية يمكن القومية مع شلومو هتكون طعمها حلو.. جربوا

يابن الحلال الخليج وافقك على مساعدة السيسي ...وافق على مساعدة الشعب المصري .....ايه اللي حصل لكل ده انا مش فاهم

مضايقين من ده يا أخي روح كلم الملك ..كلم الامير ....هوا انتوا اللي بتعطونا ولا بلدكم

رزق وجاي لينا تسموها منة ...تسموها شحاتة ....تموها وديعة ...تسموها هدية ...استثمار ..الخ ...الخ

بصين فيه ليه

هيا مش بطونكم مليانة ....واكلين شاربين نايمين في مكيفات...بل بنقول ربنا يزيدكم و يمن عليكم بالخير الوفير ....وبنحبكم ومرغم انا الشعب الغالبان ده ملوش في السياسة لو طلب منه يسيب بلده ودافع عتكم بدمه هيحصل ...و من غير فلوس لأن احنا من زمان و احنا واخدنا عاطفة العروبة

اللي دخلتنا في ازمات وحروب سواء حروب لينا او خروب عشان ناس تانية ...

يبقى ليه كل ده ....موضوع يراد به فتنة اكثر من كونه ...تحيل سياسي او او اقتصادي

هوا سؤال بسيط للناس ....هوا لما اقول لأاحد تعالى استثمر عندي ...ايه اللي حصل بيعبر عن شحاتة ولا ضحك ولا سخف ولا استهزاء

معاكم فيه فساد و فيه سوء ادارة وتنظيم ...ماشي كلام جميل

يبقى الاستهزاء و السخرية لازمتها ايه
ليست سخرية. لنقل اننا ضقنا ذرعا بالوضع المصري المتفاقم باستمرار. عشرات المليارات تلقى و لا تحسن في الافق بل مزيد من الغرق.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى