احتجاج إسرائيلي "شديد اللهجة" على مناورات عسكرية مصرية

هل تعتقد ان العرب سوف يتحركون عسكريا عند تعرض مصر للهجوم

• مجموع المصوتين
    382
  • الاستطلاع مغلق .
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
رد: احتجاج إسرائيلي "شديد اللهجة" على مناورات عسكرية مصرية

شكرا علي مرورك اخي الكريم واراك صادقا في كل ما قلته علي حسب المعلن ان امكانيات سلاح الجو المصري نعم ضعيفة ولكن لو حبيت تقارن بالفرق بين مصر واسرائيل في سلاح الجو في 73 ودلوقتي انا شايف ان الفرق اقل ولا ايه رأيك؟

الفرق بين مصر واسرئيل لو اخذنا حرب 73 اكيد قل كثيرا جدا
وخصوصا ان هناك انباء عن الجي10 الصينيه وصناعتها في مصر وهناك معلومات عن زياده عددالاف16 وخصوصاان عددها مميز220 اتمنى ان يكون قد طور
والميج29 بالظافه الى تطوير الميج21 والميراج
التطور جيد ولصالح مصر اتمنى ان تكون الاخبار صحيحه
شكرا على اهتمامك اخي

مصر قادرة على الدفاع ...........لتلقي ضربة أولى

وقادرة على الهجوم بعد الدفاع (من البر والبحر والجو)

أكرر من البر والبحر والجو

بقدرات تسمى

mass destruction

مصر قادرة على الدفاع ...........لتلقي ضربة أولى

وقادرة على الهجوم بعد الدفاع (من البر والبحر والجو)

أكرر من البر والبحر والجو

بقدرات تسمى

mass destruction

مصر قادره على الدفاع والهجوم
ولاكن اخي الكريم الكلام هنا هو الدفاع والهجوم بأقل خسائر ممكنه
هنا هو مربط الفرس وهو الفرق بين المتفوق تكنلوجيا وبين الاقل تطورا
وبالتالي مصر حتى لو ادخلت الجي10 فأنها افضل بمراحل من الميج21 المطوره
وبالتالي مصر ستقلل خسائرها في اي هجوم مستقبلي مع اسرئيل
وانت ايش رايك اخي

وانت ايش رايك اخي

جى 10 بدون تحديثات جيده لها وتطوير لن تكون أفضل من ميج21 مطوره’لأن ميج21 المصريه مطوره وقويه وسريعه ولكننا نحتاج إلى المزيد وهو فى الجى10 لأنها قابله للتطوير جدا فأكيد سيتم تغيير الردار والصواريخ والمحركات فيها,بالنسبه ل إف 16 فقد تم رفعها لبلوك 52 وتم شراء نوع من الصواريخ لا أتذكره ولكنه قوي جدا لـ إف 16

وانت ايش رايك اخي

ياأخي في الدفاع الجوي المصري حينما نتكلم عن الجي 10 إعلم أنها إما أن دخلت وإما أن دخل ماهو أكثر تطورا منها

نحن لا نعلن عن شيئ قبل تمام التدريب عليه

ونعلم تماما تطور المنظومة العسكرية الهجومية الصهيونية

والموقف مماثل للفكر المصري قبل حرب 1967 مع إختلاف التنفيذ

جاهزون لتلقي ضربة أولى لتفادي النقد الدولي ثم ننتقل لمرحلة الردع الجسيم

مراحل الردع

هناك مرحلة الردع المحدود

وهناك الردع الجزئي

وهناك الردع الجسيم (وهو مايعني ضرب قلب العدو بكل قوة)

ولعلك تعلم عن إنتاج مصر قنبلة لضرب ممرات مطارات العدو

إذا.............ضمنيا مصر تمتلك وسائل هجوم جوية

وذخيرة خاصة بالهجوم

تحياتي

جى 10 بدون تحديثات جيده لها وتطوير لن تكون أفضل من ميج21 مطوره’لأن ميج21 المصريه مطوره وقويه وسريعه ولكننا نحتاج إلى المزيد وهو فى الجى10 لأنها قابله للتطوير جدا فأكيد سيتم تغيير الردار والصواريخ والمحركات فيها,بالنسبه ل إف 16 فقد تم رفعها لبلوك 52 وتم شراء نوع من الصواريخ لا أتذكره ولكنه قوي جدا لـ إف 16

الميج 21 ستكون ذات فائدة قصوى فهي كالخنجر في الأعمال القتالية جو جو

انا هرد حاجة حاجة ... فى اخ قال ان القوات الجوية المصرية ضعيفة .. هل يا اخى قواتنا الحالية فى مواجهة اسرائيل اقوى ولا قواتنا فى 1973 فى مواجهة اسرائيل طبعا احنا دلوقتى اقوى .. ثانيا اعداد الطائرات هائلة اولعقيدة القتالية هىا لقتال بجانب الدفاع الجوى يعنى الطائرات الاسرائيلية هتحارب فوق وعنيها على الارض ... فى اخ قال ان الطائراتا لمصرية اترفعت للبلوك 52 لا يا اخى المعلومة خطأ بل تم رفعها للبلوك 42 وهو نفس البلوك المستخدم من قبل القوات الجوية الامريكية للأخذ بالعلم ... بالنسبة للاخ اللى قال ان القوات البحرية المصرية ليست الاقوى عربيا انا بقولة بلاش الكلمة دى يا اخى علشان منثيرش الناس والقوات البحرية المصرية هى سند للعرب جميعا وكل العرب سند لمصر .... الاخ اللى بيقول ان لو مصر اتضربت او دخلت حرب العرب مش هيتحركو بدليل العراق وافغانستان وغزة ردى عليك اخى هو ان وضع مصر مختلف تماما فالعراق كان مخطىء ومعتدى على الكويت وافغانستان كان بها بن لادن وغيرة من اعتبروهم ارهابيوت وانا ضد ما فعلوة فى 11 سبتمبر لانة قتل ابرياء ومنيين ورسولنا الكريم وصانا بعدم قتل الاطفال والشيوخ او تقطيع الشجر ولا نقابل الشر بالشر اما غزة فقد استطاعت اسرائيل سياسيا ان تجعا غزة واهلها مثل المعتدين وهى المدافعة واجبرت العالم علىا لسكوت اما مصر يا اخى فالكل يعلم من الخليج الى المحيط انها ان سقطت سقط الوطن العربى كلة وان قويت قوى الوطن العربى كلة واقولها بكل ثقة واعلم انكم تعلمون ذلك جيدا انة لاسلام بدون مصر ولا حرب بدون مصر فمصر والمملكة العربية السعودية هما الدولتان الكبيرتان القادرتان على جر قطار الدول العربية الى اى مكان ( دة كلام محلل سياسى امريكى ) واقصد بكلمة كبيرتان ليس كجيوش او اقتصاد ولكن حكمة وتاريخ وسياسة وخير اجناد مصر والقبلة الاسلامية فى المملكة ... فى اخ بيقول ان الجيان 10 الصينية لن تضيف للقوات الجوية انا اتعرض معك اخى فهى اضافة كبيرة ولكن مصر لا تريد شراء طائرات كما يزعم البعض والا كانت اشترت اف 16 بلوك 60 او بلوك 52 بعد ما اوباما رفع الحظر عنها على مصر ولكن مصر تريد ان تصنننننننننننننع ولو بترخيص وبنسبة معينة كبداية مثل الابرامز مثلا والكى 8 ... يوجد اخ بيقول ان مصر ملهاش قدرات جوية هجومية مش هقول اكتر من ( حرام عليك ) ... بلاش نحكم على اى قوة لاننا مش هنقدر لاننا بنحكم عليها من التقارير اللى فى المنتدى والصور وهذا ليس كافى ابدا بل لا يصلح ابدا ابدا للحكم على شىء .. شكرا

مصر لا تستطيع ان تخوض حربا مع اسرائيل حاليا
للفارق الكبير بين القوة الاسرائيلية والمصرية
وهذا لا يخفى على احد
فاسرائيل اقوى من مصر عسكريا

انا اساسا مش عارف انت بتتكلم لية وبناء على اية حكمت على جيش مصر بالضعيف .....لية هو انتافاكرة السودان ولا حاجة ... دة لحد دلوقتى خطط حرب اكتوبر بيدرسوها فى الكليات العسكرية وبعدين انت عندك شك ان اسرائيل تتنازل عن سيناء لجيش ضعيف وبعدين انت عارف يعنى اية تحطم خط بارليف وتدمر القوات الاسرائيلية تماما فى اول 6 ساعات من الحرب اذا كنت انتا مش عارف هما عارفين وعلشان كدة هما سابو سيناء كاملة لمصر فى سبيل ضمان السلام مع مصر وبعدين شوف احنا كنا عاملين ازاى فى 73 وضاعف دة 30 مرة وساعتها هتعرف قوة مصر ازاى

انا هرد حاجة حاجة ... فى اخ قال ان القوات الجوية المصرية ضعيفة .. هل يا اخى قواتنا الحالية فى مواجهة اسرائيل اقوى ولا قواتنا فى 1973 فى مواجهة اسرائيل طبعا احنا دلوقتى اقوى .. ثانيا اعداد الطائرات هائلة اولعقيدة القتالية هىا لقتال بجانب الدفاع الجوى يعنى الطائرات الاسرائيلية هتحارب فوق وعنيها على الارض ... فى اخ قال ان الطائراتا لمصرية اترفعت للبلوك 52 لا يا اخى المعلومة خطأ بل تم رفعها للبلوك 42 وهو نفس البلوك المستخدم من قبل القوات الجوية الامريكية للأخذ بالعلم ... بالنسبة للاخ اللى قال ان القوات البحرية المصرية ليست الاقوى عربيا انا بقولة بلاش الكلمة دى يا اخى علشان منثيرش الناس والقوات البحرية المصرية هى سند للعرب جميعا وكل العرب سند لمصر .... الاخ اللى بيقول ان لو مصر اتضربت او دخلت حرب العرب مش هيتحركو بدليل العراق وافغانستان وغزة ردى عليك اخى هو ان وضع مصر مختلف تماما فالعراق كان مخطىء ومعتدى على الكويت وافغانستان كان بها بن لادن وغيرة من اعتبروهم ارهابيوت وانا ضد ما فعلوة فى 11 سبتمبر لانة قتل ابرياء ومنيين ورسولنا الكريم وصانا بعدم قتل الاطفال والشيوخ او تقطيع الشجر ولا نقابل الشر بالشر اما غزة فقد استطاعت اسرائيل سياسيا ان تجعا غزة واهلها مثل المعتدين وهى المدافعة واجبرت العالم علىا لسكوت اما مصر يا اخى فالكل يعلم من الخليج الى المحيط انها ان سقطت سقط الوطن العربى كلة وان قويت قوى الوطن العربى كلة واقولها بكل ثقة واعلم انكم تعلمون ذلك جيدا انة لاسلام بدون مصر ولا حرب بدون مصر فمصر والمملكة العربية السعودية هما الدولتان الكبيرتان القادرتان على جر قطار الدول العربية الى اى مكان ( دة كلام محلل سياسى امريكى ) واقصد بكلمة كبيرتان ليس كجيوش او اقتصاد ولكن حكمة وتاريخ وسياسة وخير اجناد مصر والقبلة الاسلامية فى المملكة ... فى اخ بيقول ان الجيان 10 الصينية لن تضيف للقوات الجوية انا اتعرض معك اخى فهى اضافة كبيرة ولكن مصر لا تريد شراء طائرات كما يزعم البعض والا كانت اشترت اف 16 بلوك 60 او بلوك 52 بعد ما اوباما رفع الحظر عنها على مصر ولكن مصر تريد ان تصنننننننننننننع ولو بترخيص وبنسبة معينة كبداية مثل الابرامز مثلا والكى 8 ... يوجد اخ بيقول ان مصر ملهاش قدرات جوية هجومية مش هقول اكتر من ( حرام عليك ) ... بلاش نحكم على اى قوة لاننا مش هنقدر لاننا بنحكم عليها من التقارير اللى فى المنتدى والصور وهذا ليس كافى ابدا بل لا يصلح ابدا ابدا للحكم على شىء .. شكرا

تحليلك ممتاز يااخى وضيف على كدة ان التسليح المصرى بيتميز بالسرية ودة بان فى اكثر من موضوع وبالتالى محدش عارف القدرات الحقيقة للجيش المصرى غير صناع القرار فى مصر ودة لسبب بسيط لان مصر فهمت الدرس كويس بعد 67 وهو ان الفشخرة الزايدة عن اللزوم بتكون سبب الكوارث وسبب التعرض لضغوط خارجية وبالتالى اكيد العمل فى الصمت هو الافضل من كل النواحى.... لكن ساعة الجد اكيد فى كلام تانى ......... ودة اكيد اللى مصر بتحاول توصلة عن طريق المناورات المستمرة .... والا فما الداعى لها طالما العملية بايظة من الاساس

انا موافق علي كل حاجة انت قلتها الا حاجة واحدة بس ان مصر لو اتضربت العرب هايتحركوا معذرة ولكن هذا (وجهة نظري ) مش هايحصل وانا اقصد الحكومات العربية وبلاش ياسيدي مصر لو اضربت تعالي نشوف العرب عملوا ايه؟ في 56 و 67 ده حتي حرب 73 كل اللي عملوه هو الفلوس ودعم عسكري انا اراه محدود وليس له قيمة بالمقارنة مع دعم اليهود اللي بالخارج لاسرائيل وودعم امريكا لا ينسي اه امريكا دولة عظمي ولكن سيبك من 73 تعالي نشوف 56 و 67 من الاخر العرب لما هايحصل هجوم مش هايحصل حاجة وتعالي نشوف في حرب لبنان 2006 العرب عملوا حاجة لا وانا بقولها مش هايعمل العرب اي حاجة غير شجب واستنكار :nzd[1]:

مين دة اللى بيقول العرب مش هيساعدونا عسكريا ؟؟

سواء ساعد العرب مصر او لا فامصر تستطيع الصمود لمدة طويلة جدا

للاخوه المصرين لاتنتظرو مساعده الا من الله(وما النصر الا من عند الله)
والخليج اعتقد (السعوديه والامارات )و العراق العظيم لو كان بحاله ما كان تردد

مصر اولا تستطيع الدفاع عن حدودها جيدا وذلك بفضل الله وايمان جنودها وشعبها بالله ثانيا احنا لم نتسول المساعدة من احد بل ستفرض عليهم لان مصر اهم دولة فى المنطقة كلها وسقوط مصر معناة سقوط الكل بلااستثناء من المحيط الى الخليج فهى خط الدفاع الاول والاخير للعالم العربى

مصر لا تستطيع ان تخوض حربا مع اسرائيل حاليا
للفارق الكبير بين القوة الاسرائيلية والمصرية
وهذا لا يخفى على احد
فاسرائيل اقوى من مصر عسكريا

اليس اختلاف الاراء من الديمقراطية

يا اناس احترموا الراي الاخر

هل سب او شتم دولة او رمز من رموز دولة لماذا كل هاته المهاترات عليه

فليقل ما يشاء فهو حر

شرط ان لا يتعد على احد وهو لم يتعدى على احد

مين دة اللى بيقول العرب مش هيساعدونا عسكريا ؟؟

اخي الكريم انا صوتت ان العرب لن يقوموا مع مصر او الجزائر او المغرب او ....اي دولة عربية تقوم بحرب مع اسرائيل او غير اسرائيل

زمن القومية العربية مات مع موت القادة الاحرار

ولناخد عبرة من العراق و افغانستان و الصومال و الشيشان ولبنان و اخرا وليس اخرا قطاع غزة الحبيب

اخي الكريم انا صوتت ان العرب لن يقوموا مع مصر او الجزائر او المغرب او ....اي دولة عربية تقوم بحرب مع اسرائيل او غير اسرائيل

زمن القومية العربية مات مع موت القادة الاحرار

ولناخد عبرة من العراق و افغانستان و الصومال و الشيشان ولبنان و اخرا وليس اخرا قطاع غزة الحبيب

دى حاجة ودى حاجة تانية العرب مش هيسيبونا فى حرب لوحدنا ابدا ولو حتى ضد امريكا

دى حاجة ودى حاجة تانية العرب مش هيسيبونا فى حرب لوحدنا ابدا ولو حتى ضد امريكا

ماذا تعني ب (دى حاجة ودى حاجة تانية )

بالنسبة لي لا فرق بين المصريين و اللبنانين او المصريين والفلسطنين

اما بالعودة لموضوعنا

فانا اعتقد ان

الذين هانت عليهم ولم تحركهم دماء الفلسطنين و اللبنانين

لا اعتقد ان الدماء المصرية ستحركهم

والزمن بيننا

ماذا تعني ب (دى حاجة ودى حاجة تانية )

بالنسبة لي لا فرق بين المصريين و اللبنانين او المصريين والفلسطنين

اما بالعودة لموضوعنا

فانا اعتقد ان

الذين هانت عليهم ولم تحركهم دماء الفلسطنين و اللبنانين

لا اعتقد ان الدماء المصرية ستحركهم

والزمن بيننا

وانا بقولك المصريين مش مستنين دعم من حد سواء منك او من غيرك بس المهم بأذن الله اذا انتصرنا بيقى محدش ينسب النصر لنفسةاو يقول ان العرب انتصرو وعموما ايام 67 الكل ساب مصر وحدها وفى 73 لما مصر انتصرت الكل كان عايز يشارك علشان يقول ان النصر عربى حتى لو كان شارك بالكلام

وانا بقولك المصريين مش مستنين دعم من حد سواء منك او من غيرك بس المهم بأذن الله اذا انتصرنا بيقى محدش ينسب النصر لنفسةاو يقول ان العرب انتصرو وعموما ايام 67 الكل ساب مصر وحدها وفى 73 لما مصر انتصرت الكل كان عايز يشارك علشان يقول ان النصر عربى حتى لو كان شارك بالكلام

اخي العزيز

كما يقال فهم السؤال هو نصف الاجابة

انت لم تفهم السؤال فكان جوابك خارج مجال التغطية

عد واقرا الردود السابقة ثم تعال لي غدا كي نتناقش

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى