معركه افتراضيه..... بين تشكيل بحري مصري وتشكيل بحري تركي....

وانا شايف اهتمام بالاداره الحاليه في الموضوع ده الموضوع ده كفيل بانهيار النظام في تركيا رويتز متوقعين نفاذ الاحتياطي النقدي التركي بحلول شهر يونيو .. بيقولوا كمان ان احتياطي تركيا من الذهب حينتهى فى آخر سبتمبر بخلاف ازمه الديون الكبيره في تركيا عندهم عجز كبير في الاحتياطي اردوغان عاوز حقل غاز علشان ياخد قرض بضمانته

السيسي حذر زيادة عن اللزوم وبطي الحسم في ملفات لا تحتمل اي تهاون
زي العداء التركي سد النهضة وليبيا

الله يرحمك يا سادات

واسلامجية سيناء
مهو ده الي انا بتكلم عليه تركيا لاتدعم المسلحين((لا ينتمو للأخوان أصلا))في سيناء ولو بتدعمهم فعلا وده مش صحيح بس علي سبيل التوضيح يبقي انت بتاخد علي قفاك وساكت وانسي تعمل حاجه في ليبيا ما انت كنت عملت في سيناء؟؟؟؟؟
علي عكس تركيا في الملف الكردي او شمال قبرص الي غزوها ودخلوها وضربو برغبه امريكا ومعارضتها عرض الحائط في الملفين وعملو الصح علي عكسك

مهي ديه الفكرة
نقف مع الغرب الكافر قبرص واليونان ضد خليفة المسلمين اردوغان وميخديش متر مكعب غاز
سياسيا عسكريا اي شيء
المهم زي ما بيحاربنا نحاربه بس للاسف ضد مش بيتم

لا ادعم الاكراد عادي هيعموا ايه هيبعتوا الاساطيل تحتل الاسكندرية ؟! ولا هيعمل اسقاط مظلي يحتلوا القاهرة ؟!
مهما كده كده بيحاربونا ومتبنين الاسلامجية وقتوات الاسلامجية واسلامجية ليبيا واسلامجية سيناء اللي قتلوا عشرات المصريين ودبحوهم علي البحر

بس برضه للاسف ده مش بيحصل

لسه مصر في موضوع رد الفعل
وطول ما احنا في موضع رد الفعل
هيفضل خليفة المسلمين وسلطان المؤمنين يحارربنا ويربي في كلاب الاسلامجية عشان نار تنهش في البلد
احنا لسه في مرحله الانطلاق الاقتصادي واكتمال التسليح (بسياسة الحسني)، وزفت كوفيد ١٩ ده عطلنا كمان - مرحلة المواجهة لسه ما جتش - لكن انت عارف احنا ما بنسيبش تارنا..

مهو ده الي انا بتكلم عليه تركيا لاتدعم المسلحين((لا ينتمو للأخوان أصلا))في سيناء ولو بتدعمهم فعلا وده مش صحيح بس علي سبيل التوضيح يبقي انت بتاخد علي قفاك وساكت وانسي تعمل حاجه في ليبيا ما انت كنت عملت في سيناء؟؟؟؟؟
علي عكس تركيا في الملف الكردي او شمال قبرص الي غزوها ودخلوها وضربو برغبه امريكا ومعارضتها عرض الحائط في الملفين وعملو الصح علي عكسك
ما يحدث في سيناء رداً على الإنقلاب العسكري وسيتوقف بمجرد عودة مرسي

فكرتني بالبلتاجي احد اشهر قادة الاخوان لما قال باللفظ ما يحصل في سيناء رد علي الانقلاب العسكري و سينتهي في اللحظة التي تعود فيها الشرعية لاصحابها

ورجع قال الاخوان لم ولن يتبنوا العنف وما قلته هو فبركة مخابراتية اعلامية :ROFLMAO:

ممكن القردوغان لا يدعم اسلامجية سيناء بالسلاح بس كلهم جايين من بوتقة واحدة بتخدم علي بعض والا واحد زي ابن رفاعي سرور مكنيش انضم لحظيا بعد الانقلاب العسكري لولاية سيناء (احد ابرز شيوخ الجهادية السلفية ومع ذلك وقف مع الاخوان ضد الانقلاب العسكري)

ديه قصة كبيرة يا صديقي مش مكانها

بس دعم الاسلامجية واحد اللي بيحمل السلاح زي اللي بيحرض علي حمل السلاح (محمد ناصر في تركيا وفي قناة علي ارض تركية استضاف شيخ وقال حلال قتل السيسي )

فالدعم لاي اسلامجي مهما كان توجه هو دعم يصب في الاخر لاي اسلامجي يحمل سلاح

كل سنة وانت طيب يا نجم الموضوع اتحرف ومش هيحصل صدام عسكري مباشر ما بين مصر وتركيا

فكرتني بالبلتاجي احد اشهر قادة الاخوان لما قال باللفظ ما يحصل في سيناء رد علي الانقلاب العسكري و سينتهي في اللحظة التي تعود فيها الشرعية لاصحابها

ورجع قال الاخوان لم ولن يتبنوا العنف وما قلته هو فبركة مخابراتية اعلامية :ROFLMAO:

ممكن القردوغان لا يدعم اسلامجية سيناء بالسلاح بس كلهم جايين من بوتقة واحدة بتخدم علي بعض والا واحد زي ابن رفاعي سرور مكنيش انضم لحظيا بعد الانقلاب العسكري لولاية سيناء (احد ابرز شيوخ الجهادية السلفية ومع ذلك وقف مع الاخوان ضد الانقلاب العسكري)

ديه قصة كبيرة يا صديقي مش مكانها

بس دعم الاسلامجية واحد اللي بيحمل السلاح زي اللي بيحرض علي حمل السلاح (محمد ناصر في تركيا وفي قناة علي ارض تركية استضاف شيخ وقال حلال قتل السيسي )

فالدعم لاي اسلامجي مهما كان توجه هو دعم يصب في الاخر لاي اسلامجي يحمل سلاح

كل سنة وانت طيب يا نجم الموضوع اتحرف ومش هيحصل صدام عسكري مباشر ما بين مصر وتركيا
وحاجه تانيه يادكتورنا هي لو تركيا ليس لها مصلحه مع الاخوان هتدعمهم بالقنوات والمليارات ليه انا سمعت اقطاي بيقول كان لينا مصالح كبيره مع الاخوان انا مع مع المعارضه الوطنيه بس اي تمويل خارجي لاي معارضه دي خيانه وليست معرضه

وحاجه تانيه يادكتورنا هي لو تركيا ليس لها مصلحه مع الاخوان هتدعمهم بالقنوات والمليارات ليه انا سمعت اقطاي بيقول كان لينا مصالح كبيره مع الاخوان انا مع مع المعارضه الوطنيه بس اي تمويل خارجي لاي معارضه دي خيانه وليست معرضه

اقطاي وكل شلة اردوغان قوميين وطنيين
بيستخدموا الخرفان عشان مصالحهم الوطنية وفاهمين اللعبة كويس
اكيد مش هيسمحوا ابدا بلعبة عليهم بنفس القواعد

دول ناس وطنيين قوميين

السيسي حذر زيادة عن اللزوم وبطي الحسم في ملفات لا تحتمل اي تهاون
زي العداء التركي سد النهضة وليبيا

الله يرحمك يا سادات
فرق كبير بين الشجاعه والحماقه...الحروب او الضربات العسكريه المحدوده بتكون لتحقيق اهداف سياسيه مش لمجرد الضرب وخلاص...شوف وضع ليبيا ازاي حاليا مقابل مثلا في ٢٠١٤ وانت تعرف مصر حققت اهدافها ازاي هناك
هل السد اللي قرب يخلص منع المياه عن مصر
...لاحتي الان لم يحدث...يبقي لسه معندناش مشكله غير انه في حاجه اسمها خديعه ومناوره مش ده داس لي علي طرف اجري اضربه علي طول....اخد الحق صنعه
السادات كان بيرجع ارضه محدش يقدر يلومه غير لما تروح دوله تانيه تضرب حكومه معترف بيها دوليا او تضرب دوله ذات سياده علشان بتبني سد في ارضها
نصبر ونشوف ونثق في بلدنا وجيشنا وقيادتنا

كمية المصريين اللي بيدافعوا عن تركيا سواء في ليبيا ولا سوريا، يعرفنا كم الخونة اللي عايشين وسطنا.
فين الدولة من الخونة دول، ده لو مصر لاي سبب دخلت في اشتباك مباشر مع تركيا، الخونة دول هيكونوا بيطعنوا الشعب المصري في ظهره.
سرطان الاخوان مينفعش معاه طول الوقت العلاج الكيماوي اللي بيأثر على السليم والمصاب، لازم بتر في مرحلة من المراحل.
حضرتك الموضوع مش خيانة .. بص على صورة تركيا فى الاعلام اللى بره مصر ...دولة صناعية و متقدمة و و و ....فيه ناس بقت مبهورة بيها و شايفاها الوضع الامثل من غير تفاصيل و بغض النظر عن الصورة دى.الدور علينا عشان نرجع نبنى اقتصادنا و صورتنا و قوتنا الناعمة و الخشنة ..بص احنا كنا فين فى الخمسينات و الستينات ثقافيا و الوضع النهارده ؟؟؟
موصوع البتر ده غلط ..العنف هيجيب عنف ..مش لازم نخسر اى واحد من ولادنا احنا اولى بيهم بدل ما نرميهم فى حضن العالم دى

حضرتك الموضوع مش خيانة .. بص على صورة تركيا فى الاعلام اللى بره مصر ...دولة صناعية و متقدمة و و و ....فيه ناس بقت مبهورة بيها و شايفاها الوضع الامثل من غير تفاصيل و بغض النظر عن الصورة دى.الدور علينا عشان نرجع نبنى اقتصادنا و صورتنا و قوتنا الناعمة و الخشنة ..بص احنا كنا فين فى الخمسينات و الستينات ثقافيا و الوضع النهارده ؟؟؟
موصوع البتر ده غلط ..العنف هيجيب عنف ..مش لازم نخسر اى واحد من ولادنا احنا اولى بيهم بدل ما نرميهم فى حضن العالم دى
لا خيانه لما يدافع عن بلد عدو ضد بلده خيانه ولو في دوله تانيه كان اتعلق مفيش دوله بترحم الافعال دي تركيا نفسها لو في تركي نفسه وحصل صدام مسلح بينهم وبين مصر عمل ربع اللي عملوه الشعب التركي هيسحلوه لاالاخوان ولا مراكيبهم اولادنا دول سرطان في سوريا وفي ليبيا حاربو ضد بلدهم ولو الدوله ضعفت ضد مصر هيحاربو

وموضوع تركيا صورتها بره زي الزفت ماعدا المنطقه العربيه ومفيش مبرر للخيانه مهما كان

في بريطانيا طفل كتب تغريده بيمدح في داعش اتسجن 15 سنه وهو عمره 16 سنه

لا خيانه لما يدافع عن بلد عدو ضد بلده خيانه ولو في دوله تانيه كان اتعلق مفيش دوله بترحم الافعال دي تركيا نفسها لو في تركي نفسه وحصل صدام مسلح بينهم وبين مصر عمل ربع اللي عملوه الشعب التركي هيسحلوه لاالاخوان ولا مراكيبهم اولادنا دول سرطان في سوريا وفي ليبيا حاربو ضد بلدهم ولو الدوله ضعفت ضد مصر هيحاربو
انا مش قصدى اللى اتورط فى دم ...فكر حضرتك معايا فى كل معارض عمالا يطلع هناك هربان احنا سايبين جالية مصرية عمالة تكبر معادية ليك فى حضن عدوك ..استخدمت الشدة بس لازم تستخدم العقل و الفكر عشان منسيبش الناس دى هناك ..الدولة لازم تتصرف زى ايام المراجعات و نلم الناس دى بالراحة و منسيبش مدخل لعدونا علينا ..مجرد وجهة نظر

وموضوع تركيا صورتها بره زي الزفت ماعدا المنطقه العربيه ومفيش مبرر للخيانه مهما كان
انا مش بدافع عنها خالص على فكرة ..بس هما بقالهم كتير شغالين على نفسهم و اكيد اوروبا مبتحبهمش بس مضطره تتعامل معاهم ...اسرائيل و تركيا اخترقوا مجالات حيوية كتير حوالينا افريقيا مثلا ..المهم نبص عليهم بحيادية عشان نعرف ناخد مكانا تانى ان شاء الله

انا مش قصدى اللى اتورط فى دم ...فكر حضرتك معايا فى كل معارض عمالا يطلع هناك هربان احنا سايبين جالية مصرية عمالة تكبر معادية ليك فى حضن عدوك ..استخدمت الشدة بس لازم تستخدم العقل و الفكر عشان منسيبش الناس دى هناك ..الدولة لازم تتصرف زى ايام المراجعات و نلم الناس دى بالراحة و منسيبش مدخل لعدونا علينا ..مجرد وجهة نظر
حصل مراجعات ورجعو بعضها ايام 30/6 وعملو عمليات الي يكره في داهيه هو اللي اختار طريقه واصبح اداه في يد اعدائه يكفي ان اقولك ان عصام عبد الماجد كان حصل ليه مراجعات وطلع من الحبس
الناس دي خونه لو في دوله تانيه وكتبه اللي قالوه كانو اتعلقو ان اللي يهمني ان القوه الصلبه من الشعب مع دولتها واللي عاوز يغور يغور اصبحت الخيانه وجهت نظر

في بريطانيا طفل كتب تغريده بيمدح في داعش اتسجن 15 سنه وهو عمره 16 سنه
طب و ايه اللالى السجون بتطلعه فى الاخر !! الجماعات و الافكار و البلاوى بتطلع لما تجمع المجرمين على الشباب اللى مش فاهم و قابل بقى المناظر دى لما تطلع

طب و ايه اللالى السجون بتطلعه فى الاخر !! الجماعات و الافكار و البلاوى بتطلع لما تجمع المجرمين على الشباب اللى مش فاهم و قابل بقى المناظر دى لما تطلع
طارق الزمر وعصام عبد الماجد اتعملهم معالجه فكريه وطلعو السجون معموله للسرطانات وهما سرطانات وده طبع الدنيا دول هيفضلو موجودين لو الدوله ضعفت سرطانهم هينتشر

حصل مراجعات ورجعو بعضها ايام 30/6 وعملو عمليات الي يكره في داهيه هو اللي اختار طريقه واصبح اداه في يد اعدائه يكفي ان اقولك ان عصام عبد الماجد كان حصل ليه مراجعات وطلع من الحبس
الناس دي خونه لو في دوله تانيه وكتبه اللي قالوه كانو اتعلقو ان اللي يهمني ان القوه الصلبه من الشعب مع دولتها واللي عاوز يغور يغور اصبحت الخيانه وجهت نظر
يا باشا فكر معايا ..فاكر بعد السلام مع اسرائيل و اللى بقى بينزل سينا يتعرف على اسرائيلية و يجيب منها عيال ؟؟ هتلم الناس دى بعدين ازاى ..انا ضد انى اخسر اى مصرى لصالح عدو ممكن يغسل دماغه و يستغله ضدى بعد كده ..انا بفكر بالراحة رمضان كريم

يا باشا فكر معايا ..فاكر بعد السلام مع اسرائيل و اللى بقى بينزل سينا يتعرف على اسرائيلية و يجيب منها عيال ؟؟ هتلم الناس دى بعدين ازاى ..انا ضد انى اخسر اى مصرى لصالح عدو ممكن يغسل دماغه و يستغله ضدى بعد كده ..انا بفكر بالراحة رمضان كريم
دول بيطلعو من حسبه الوطن بنفس المنطق الكليات العسكريه بتمنع دخول اي حد جدوده ليس مصريا

طارق الزمر وعصام عبد الماجد اتعملهم معالجه فكريه وطلعو السجون معموله للسرطانات وهما سرطانات وده طبع الدنيا دول هيفضلو موجودين لو الدوله ضعفت سرطانهم هينتشر
لا يا باشا القيادات دى لازم تتلم و تتعامل معاملة خاصة طبعا مفيهاش كلام ...انا بتكلم عن العوام اللى لازم متسبهمش ضحية لعدوك

عودة
أعلى