مصر تتفاوض علي غواصات S26T الصينية

من غير زعل قوة للسعودية بالدفاع الجوى والطيران سلاح بحريتكم أقل بكثير من قدراتكم
كنت استغرب تجاهل وزارة الدفاع على قطاع البحريه . ربما حرب اليمن كشف الكثير من النواقص

غريبة !! لما لا الاتجاه الى الروسي مباشرة وقتناء الكيلو كلاس !!! صناعة موثوقة وخبرة في مجال الغواصات

من غير زعل قوة للسعودية بالدفاع الجوى والطيران سلاح بحريتكم أقل بكثير من قدراتكم
البحريه السعوديه مثل ضيف الشرف فقط للحضور الحقيقه الا التطوسرات الفرنسيه عام ٢٠١٣ مدري ايش تفاصيلها عموما خلها سنتين ونبداء في البناء من جديد عسى الله يعينك

الموضوع عن صفقه غواصات مصريه محتمله، ايه اللي دخل السعوديه في الموضوع؟ اكبر خطأ هذا السجال بين مين اقوي ، من اغني ، من اعظم... قوتنا الحقيقيه في تنسيقنا ولن اقول اتحادنا، حكوماتنا احكم بكثير من شعوبها !

الموضوع عن صفقه غواصات مصريه محتمله، ايه اللي دخل السعوديه في الموضوع؟ اكبر خطأ هذا السجال بين مين اقوي ، من اغني ، من اعظم... قوتنا الحقيقيه في تنسيقنا ولن اقول اتحادنا، حكوماتنا احكم بكثير من شعوبها !

انا ديما بستغرب من المقارنات
بحس اننا في حضانة والله

يعم اللي حوالينا -طالما مش اسرائيل ولا تركيا- اقوي عسكريا منا او اضعف.. ليهم مش لينا ولا يضرنا ولا ينفعنا في شيء

في الواقع النسخة الباكستانية مختلفة عن النسخة التايلاندية ، ازاحة و Aip و تسليح و سعر
الخبرات الباكستانية لا يمكن اغفالها ، احد اوائل مستخدمي Aip ، كما انها تصنع صواريخ الكروز اخطر عنصر في تسليح اي غواصة
تايلاند قد تكون اول مرة تشغل سلاح الغواصات!

في الواقع النسخة الباكستانية مختلفة عن النسخة التايلاندية ، ازاحة و Aip و تسليح و سعر
الخبرات الباكستانية لا يمكن اغفالها ، احد اوائل مستخدمي Aip ، كما انها تصنع صواريخ الكروز اخطر عنصر في تسليح اي غواصة
تايلاند قد تكون اول مرة تشغل سلاح الغواصات!
النسخه التايلانديه مفيهاش AIP؟

متقلبش المواجع , ان شاء الله الصفقات الجديدة خير :cry:

غريبة !! لما لا الاتجاه الى الروسي مباشرة وقتناء الكيلو كلاس !!! صناعة موثوقة وخبرة في مجال الغواصات
هذا ما اقوله هل هناك موانع للتعاقد مع الروس بحريا
هل هم متعنتون معنا وهوا مالا ارجححه
ام مالديهم لا يلبي طموحاتنا وهوا مالا ارجحه ايضا

يا سيدي الفاضل ، منظومة الحكم و آلية الحكم عايز تغير ، يعني حكم الفرد اوً أحلام الرئيس أوامر لازم تتغير ، الموضع عن منظومة مش عن شخص بصرف النظر عن أداءه ، يعني أنت حظك كويس ان عندك رئيس طموح وذكي وفي تقدم في كل المجالات في مصر بس لو الرئيس ده اغتيل او مات ، ممكن تلبس في ثلاثين سنة كمان زي ملبست ثلاثين سنة مع رئيس محدود الإمكانيات حكم مصر صدفا ، لو تابعت حوارات مبارك الإعلامية عن الاقتصاد تستغرب ان ده رئيس يحكم بلد في حجم مصر ، حتي السياسات الخارجية لمبارك اعتمد علي استشاريين ذو رؤية زي اسامة الباز ، ربنا يرحم الجميع
معاك حق وده إلى انا كنت بتكلم فيه قبل كده ان نظام الحكم في مصر مش مؤسسي بل حكم الفرد الواحد وكله تمام يا ريس وديما بيتم تصدير احساس للشعب أن مفيش حد في البلد يقدر يحكم الا الرئيس وبعد ما يموت أو يتم اغتياله ديما الانظار بتتوجه للمؤسسه العسكرية عشان تخرج حد من المجلس العسكرى يحكم البلد أو أي حد خلفيه عسكريه والمصيبه انه بيتقال أن الحكم مش عسكري

ما الذي يمنع ان تقوم مصر بفتح صوامع الصواريخ المغلقه علي الفريم ووضع صواريخ مصريه - نظريا - حتي لو لم يتم ربطها مع كومبيوترات الفرقاطه؟ ما الذي يمنع ربطها باجهزة تحكم اخري واطلاقها بشكل مستقل مثلا بالتنسيق مع القمر العسكري ؟

ما الذي يمنع ان تقوم مصر بفتح صوامع الصواريخ المغلقه علي الفريم ووضع صواريخ مصريه - نظريا - حتي لو لم يتم ربطها مع كومبيوترات الفرقاطه؟ ما الذي يمنع ربطها باجهزة تحكم اخري واطلاقها بشكل مستقل مثلا بالتنسيق مع القمر العسكري ؟
هو احنا بنصنع صواريخ بحرية ياراجل ياطيب :kappa:

عودة
أعلى