مصر تتفاوض علي غواصات S26T الصينية

RAS DAHB

عضو
التفاعل
10,067 22 19

At the same time as this significant force build-up process, it appears that the Egyptians do not confine themselves to the aspiration of commanding the underwater medium. Recent reports indicated that the Egyptian Navy has been in contact with Chinese government organs and industries regarding the acquisition of additional Chinese-made submarines. The Egyptian Navy expressed an interest in Chinese S26T type diesel-powered submarines. These submarines are manufactured by the China Shipbuilding and Offshore International Company (CSOC), and are, in fact, the export configuration of their Type 39 submarine.

The Chinese Navy employs about 20 submarines of this type, and last year China sold these submarines to the Thailand Navy as well. These submarines, operated by a crew of 38, are about 66 meters long and have a displacement of about 1,900 tons. Their maximum surface speed is about 20 knots. They can operate at a maximum depth of up to 300 meters and remain submerged – according to the manufacturer – for up to 20 days. The maximum sea endurance of this submarine is 60 days.

تقارير تشير لتفاوض مصر مع الصين علي غواصات S26T الصينية و ابدي المصريين اهتمامهم بتلك الغواصات.

طبعاً الغواصات ديه مزودة بنظام AIP , تستطيع البقاء تحت الماء لمدة 20 يوم متواصل و اهم مميزاتها استخدام صواريخ C-708

هل الصيني بيكون منزوع القدرات ؟
يعني ممكن ينزعو قدرات منها مثلا؟
لا طبعاً .. عشان كده انا كنت بهاجم الصفقات الاوروبية لمصر, الصين هتوفرلك كل حاجه ياريت صفقة الغواصات ديه تتم و معاهم صفقة الدرون الشبحي ch-7 و بكده هكون سعيد.

صفقة الغواصات دي لو تمت
يبقي كدا مصر استكفت من الغرب وهتتجه للشرق وتحديدا الصين
مش بعيد نشوف فرقاطات صينية لدي البحرية المصرية وبازاحات ضخمة

اين موقع روسيا من البحرية المصرية !!

لا طبعاً .. عشان كده انا كنت بهاجم الصفقات الاوروبية لمصر, الصين هتوفرلك كل حاجه ياريت صفقة الغواصات ديه تتم و معاهم صفقة الدرون الشبحي ch-7 و بكده هكون سعيد.
مش عايز فرقاطات صينية ولا اي!

صفقة الغواصات دي لو تمت

اين موقع روسيا من البحرية المصرية !!
مصرررر هتحافظ على الشق الغربى والشرقى فى جميييع افرع قواتها المسلحة ده توجه استراتيجى منذ زمن

مصرررر هتحافظ على الشق الغربى والشرقى فى جميييع افرع قواتها المسلحة ده توجه استراتيجى منذ زمن
منا كلامي بناءاً علي كدا
ان فيه سفن روسية قديمة فالبحرية المصرية ومحتاجة تتجدد
وصيني أيضا

منا كلامي بناءاً علي كدا
ان فيه سفن روسية قديمة فالبحرية المصرية ومحتاجة تتجدد
وصيني أيضا
غربى وشرقى
مش روسى وصينى واسبانى وفرنسى وامريكى
يعنى روسيا معندهاش مشروع مناسب ليك مثلا هتروح لبديل شرقى بردو

صفقة الغواصات دي لو تمت