مصر تتفاوض علي غواصات S26T الصينية

كلامك صح ١٠٠ في ال ١٠٠ ، القطاع الخاص "الاحتكاري" المصري من الاسباب الرئيسية في تفقير المواطن، هوامش ربح مبالغ فيها، مواصفات متدنية، فساد ، ظروف عمل غير صحية ... الخ
عايز مثل بسيط: السيارات - هل يعقل ان تكون السياره المانيوال في مصر اغلي مرتين من الاوتوماتيك الخليجي؟ بلاش كلام فارغ يا رجل
السيارة المانيوال اغلي
انت حطيت ايديك بالظبط علي الغلط فين
لان الضرائب و الجمارك خلت هوامش ارباح التجار ضعيفه مش قادر يتحمل اي مصروف
اللي بيحصل ان الدوله تدمر القطاع الخاص و ليست تعينه و الامور يطول شرحها و مش موضوعنا ( انا تخصصي اقتصاد)
[/QUOTE]
ازاي الدوله بتدمر الاقتصاد وهي اكثر الدول الافريقيه والشرق الاوسطيه جذبا لاستثمار الاجنبي؟

موضوع السيارات , مفروض فتح استيراد السيارات المستعملة من الخليج بالذات.

موضوع الطرق ده بقي موضوع قديم, فيه طرق كتير تم انشائها و المداخل و المخارج بقت بزيادة و لسه بيتم اضافة الجديد.
استيراد المستعمل هيحل ازمة و هينشط السوق

السيارة المانيوال اغلي
اللي بيحصل ان الدوله تدمر القطاع الخاص و ليست تعينه و الامور يطول شرحها و مش موضوعنا ( انا تخصصي اقتصاد)
ازاي الدوله بتدمر الاقتصاد وهي اكثر الدول الافريقيه والشرق الاوسطيه جذبا لاستثمار الاجنبي؟
[/QUOTE]
لم اقل تدمر الاقتصاد قلت تدمر القطاع الخاص

كلامك صح ١٠٠ في ال ١٠٠ ، القطاع الخاص "الاحتكاري" المصري من الاسباب الرئيسية في تفقير المواطن، هوامش ربح مبالغ فيها، مواصفات متدنية، فساد ، ظروف عمل غير صحية ... الخ
عايز مثل بسيط: السيارات - هل يعقل ان تكون السياره المانيوال في مصر اغلي مرتين من الاوتوماتيك الخليجي؟ بلاش كلام فارغ يا رجل
السيارة المانيوال اغلي
[/QUOTE]
اسمحلي! هوامش مين اللي ضعيفة؟؟ ٧٠٪؜ ضعيفة؟ انت بتتكلم ازاي؟ ضرايب ايه؟ الضرايب علي الاوروبي صفر، شفت سعره نزل؟؟ انا مختلف معاك تماما

السيارة المانيوال اغلي
اسمحلي! هوامش مين اللي ضعيفة؟؟ ٧٠٪؜ ضعيفة؟ انت بتتكلم ازاي؟ ضرايب ايه؟ الضرايب علي الاوروبي صفر، شفت سعره نزل؟؟ انا مختلف معاك تماما
[/QUOTE]
اذا حضرتك مختلف معايا ... انا بقي متفق معاك
حضرتك استورد السيارة و قم ببيعها مخفضة لنا و بلاش تكسب مننا 70 % خليها 15 بس
ثانيا : خلي الدوله تبيع لنا سيارات اوروبي مخفضه بدل استغلال التجار

[/QUOTE]
مش فاهمك؟ قاصدك ان ده دور الدوله ولا القطاع الخاص؟ يعني انت دلوقتي موافق ان الدوله تبيع سيارات ولا لأ؟ الجيس يتدخل ولا لأ؟ لخبطتني ?

كل الكلام الى بتقوله ده لايسمن والا يغنى من جوع
اذا كنت فى سوق حر
ومصانع الحديد والاسمنت على سبيل المثال قامت بتحديد الطن ب10000 جنيه
انت ببساطه لايمكنك عمل شىء لانك ببساطه وكما قلت فى سوق حر
والدوله لاتملك مصانع لمنافسة المعروض من القطاع الخاص
الجيش سواء مصانع الحديد او الاسمنت او الاغذيه
تم انشائها لتلبية متطلباته اولا سواء لمعيشة الافراد او لبناء القواعد والمنشئات والمطارات العسكريه
والفائض يطرحه فى الاسواق حتى لايحدث احتكار
وعلى فكره كل الى شغال فى هذه المصانع من المدنيين
بس هو فى سؤال يعنى هو مين الى كان ممكن من القطاع الخاص يعمل مصنع اسمنت العريش او الصوب الزراعيه او الانفاق او الطرق او مصانع الرخام او استصلاح مئات الالاف من الافدنه فى سينا او المزارع السمكيه هو الجيش منع حد مهى قبل 2011 كانت دولة رجال الاعمال ليه محدش فكر انه يعمل كده
اقولك انا لانهم عايزين ربح سريع ومضمون
والجيش بيدخل ويعمل انفاق وطرق ومصانع وبيستصلح اراضى ليس من اجل ربح وانما امن قومى فى المقام الاول
انت لو قعدت 50 سنه تلم تعريفة عبور مش هتجيب تكلفة صيانة الانفاق حتى
فالموضوع مش ربح وخساره هنا
كما اننا دوله ليس لنا رفاهية التعاقد مع شركات ومصانع لتلبية متطلبات جيش قوامه تقريبا مليون فرد
احنا كده هنصرف ميزانية القوات المسلحه على الاكل والشرب فقط ده اذا كفت اصلا
وبعدين هو ليه انت فاكر ان الضابط ده مش نفسو يقعد على مكتب ويربى كرش ويأكل من كنتاكى
مع العلم ان الجيش المصرى من ناحية التسليح والتدريب والمناورات لايوجد من ينافسه فى المنطقه
فتقريبا لايمر اسبوع بدون تدريب
حتى ان الاسلحه فى رحلة وصولها بنعمل بيها تدريب
ياريت الناس تبص للدول الى لديها قوات مسلحه حولينا وتشوف الميزانيه المخصصه لها وهى تعرف ان الجيش المصرى محقق معجزه بوجوده من ضمن اقوى جيوش العالم واكثرهم كفاءه فى العالم بهذه الميزانيه
فى دول ميزاتية قواتها المسلحه فى سنه تساوى كل الى صرفناه فى 50 سنه على الجيش .
ياعمي مش معني اننا بننتقد حاجه غط يبقا ضد الجيش والبلد
انتا خدتنا في زاويه تانيه خالص وبتقولي تدريب الجيش وميزانيه الجيش وانا متكلمتش في دا خالص
انا بتكلم علي نقطه ان احنا في سبيل معالجه بعض الاخطاء وقله الرقابه علي السوق
بنخنق القطاع الخاص وبنعدمه
وهنا بتكلم علي صغار التجار وليس الشركات الكبري
انا مثلا اشتغلت في قطاع اللحوم المجمده من فتره
وخسرت وغيري كتير بسبب دخول الجيش سوق اللحوم المجمده
وللاسف اللي اتأثر بكده هم صغار التجار في السوق
اما الشركات الكبيره فلم تتأثر
رغم ان احنا ممكن كمان بنوفر منتج اعلي في الجوده مما يقدمه الجيش
ولكن الفكره ان الناس بتثق في حاجه الجيش حتي لو اقل في الجوده
واخيرا اخي الفاضل مش كل اللي بينتقد وضع غلط
مغرض او اخوان او كاره للبلد

مش فاهمك؟ قاصدك ان ده دور الدوله ولا القطاع الخاص؟ يعني انت دلوقتي موافق ان الدوله تبيع سيارات ولا لأ؟ الجيس يتدخل ولا لأ؟ لخبطتني ?
[/QUOTE]
الاخ علي ما اعتقد بيتكلم ان الجمارك والضرائب هيا السبب الاول في ارتفاع اسعار السيارات
دا بجانب جشع التجار طبعا

رجاء من الاخوة الالتزام بالموضوع ومناقشة الصفقة وتسليح الغواصة وما ستضيفه للترسانه المصرية بعيدا عن المانيوال والاوتوماتك وغبور ومنصور

[/QUOTE]
الحوار بدء من منطلق تاييدك لدور الدوله الحالي في القطاع الخاص و استشهدت حضرتك بان التجار مستغلين و جشعين و اخذت مثال ارباحهم من تجارة السيارات
تصل70% عشان تثبت ان كلامي غير صحيح من ناحيه ضعف ارباح القطاع الخاص

واذا صحيح كلامك قم باستيراد السيارات بنفسك كقطاع خاص او ممكن الدوله تستورد السيارات بنفسها كقطاع عام وبعها بسعر رخيص عشان تثبت لنا دليل التجار مستغلين

انا لا ارمي السيسي بتعمد الفساد لكن انبه علي سوء التخطيط

لا يجوز رحمك الله تنافس بائع طماطم عشان مزود السعر بمنتجات من الدوله مدعومه بايدي مجندين منخفضي التكلفه

الدوله حلت مشاكلها الاقتصاديه علي حساب الشعب ... لست ارمي للذم و لكن للنقد البناء
الاجراء الصحيح الذي اتخذه السيسي برفع الدعم الغير مباشر جيد في مقابله
مصر محتاجه تدعم القطاع الخاص بمزيد من تخفيض الضرائب والجمارك اللي هي السبب الحقيقي في رفع الاسعار و ترمي بهتانا علي التجار ( يعني اذا بطلت تدي الناس فلوس بطل تاخد من ضرائب ....امال الضرائب معموله ليه )

الناس محتاجه وظائف و ما لك حل الا انك تدعم الخاص مش تنافسه ... خليه يكسب عشان يتوسع اكثر

الكارثة كبيرة علي القطاع غير المنظور .... الناس الغلابه ..... و هو مستهدف بالتحديد هذا القطاع

ياعمي مش معني اننا بننتقد حاجه غط يبقا ضد الجيش والبلد
انتا خدتنا في زاويه تانيه خالص وبتقولي تدريب الجيش وميزانيه الجيش وانا متكلمتش في دا خالص
انا بتكلم علي نقطه ان احنا في سبيل معالجه بعض الاخطاء وقله الرقابه علي السوق
بنخنق القطاع الخاص وبنعدمه
وهنا بتكلم علي صغار التجار وليس الشركات الكبري
انا مثلا اشتغلت في قطاع اللحوم المجمده من فتره
وخسرت وغيري كتير بسبب دخول الجيش سوق اللحوم المجمده
وللاسف اللي اتأثر بكده هم صغار التجار في السوق
اما الشركات الكبيره فلم تتأثر
رغم ان احنا ممكن كمان بنوفر منتج اعلي في الجوده مما يقدمه الجيش
ولكن الفكره ان الناس بتثق في حاجه الجيش حتي لو اقل في الجوده
واخيرا اخي الفاضل مش كل اللي بينتقد وضع غلط
مغرض او اخوان او كاره للبلد
دا كلام الناس اللي لامسه الواقع
الله يكون في عونك و يعوضك عن خسارتك
حاجه تقهر ... الراجل مثال حي بين شخص بيعمل مشروع في الخارج يبدء بمحل و ينتهي بمصنع
و مصر تبدء بمشروع تنتهي علي القهوه او امام المسجد
دا غير طباعه العمله النقديه التي تجعل الجنيه خمسه قروش بدون وجه حق
من سنه52 الاقتصاد المصري يدار بمثل هذا السوء
المصيبه الكبري منافسه بائع خضروات علي رزقه (ما سبقكم بها احد من العالمين )

حاجه تقهر ... الراجل مثال حي بين شخص بيعمل مشروع في الخارج يبدء بمحل و ينتهي بمصنع
ممكن توضيح لنقطه (طباعه العمله النقديه جعلت الجنيه بخمس قروش)

احتراما لرغبة الاعضاء في عدم تحريف الموضوع، اعتذر عن الرد، مع تحفظي علي كثير من المغالطات في الحديث عن العمله وطباعتها - او منافسه بائعة الخضروات في اكل عيشها الخ الخ - الدولة المصريه انجزت كثير اقتصاديا ولسه اكثر ولكن علي الطريق السليم بشهاده مؤسسات اقتصاديه عديده - شكرا

ممكن توضيح لنقطه (طباعه العمله النقديه جعلت الجنيه بخمس قروش)
الجنيه المصري عند اصدارة اول مره كان يعادل 6000 جنيه بسعر اليوم يعني كان بجنيه واحد تعيش ملك .... تتابع الحكومات وعند اي ازمه يطبع مزيد منه فتقل قيمته ...لذا اي شخص يحمل عمله ورقيه بيتسحب من رصيدها بقيمه معدل التضخم يعني كل سنه اي فلوس شايلها يطير ربعها في سنتان فقط

كل الدول و ليس مصر فقط بتستحل من الشعب ... وكل ما معدل التضخم يزيد انت بيضحك عليك و تمسك الهوا في دول حريصه جدا و دول قله مثل اليابان و سويسرا
مصر برضه محترمه بتعطيك في البنك اقل من التضخم العام 2% بتروح عموله بنك لكن مصيبه لما تسلف شخص يرد لك المبلغ بعد فتره تكون قيمتها الحقيقيه انخفضت

عشان كدا لما تحط فلوسك في بنك مصري في الوضع الحالي و تاخذ منه اعلي عائد تصبح اقل ربويا من تركها في البيت لانها في البيت ..... واقع عليك غبن فقد القيمه كاملا .اما في البنك رغم عائد 15% بيكون التضخم 17.5% ( ملحوظه هذه ليست فتوي تصلح لكل مكان او زمان ) في دول تانيه بتنصب نصب فج يكون هناك تضخم و لا تعطيك عائد مقابله

لكن للامانه بعض الدول تاخد فلوس التضخم في مشاريع هامه و بعضها سوء استعمال و هنا تفرق هل تعود بنفع مره اخري علي الشعب ام هباء منثورا

خلونا في موضوعنا

التعديل الأخير:

CM-708UNA_submarine_launched_antiship_missile_CASIC_Zhuhai_2014_1.jpg

بالوضع الحالي , انا شايف اننا محتاجين عدد محترم من الغواصات, يعني في المتوسط 15 غواصة ديزيل.

هتحتاج تدرب افراد و نفقات زيادة و اماكن رسو و صيانه الخ , لو في سيناريو محترم و اشتبكنا مع اكتر من بحرية فعدد 4 غواصات 209 لا يغني ولا يسمن.

بالوضع الحالي , انا شايف اننا محتاجين عدد محترم من الغواصات, يعني في المتوسط 15 غواصة ديزيل.

هتحتاج تدرب افراد و نفقات زيادة و اماكن رسو و صيانه الخ , لو في سيناريو محترم و اشتبكنا مع اكتر من بحرية فعدد 4 غواصات 209 لا يغني ولا يسمن.
انا من رايي ٤ تايب ٢١٢ مع ٤ يوان كمان زائد الاربعه التايب اللي موجودين دلوقتي يبقي كويس جدا وكافي جدا

عودة
أعلى