مجددا .. إثيوبيا تعلن عن موعد ملء سد النهضة

واحد عايز يقطع المياه المصدر الوحيد لبلدي - يبقي عدو

وجهة نظر تحترم ...

بعيدا عن الشغل اللى مش تمام اللى بيعملوة و الطريقة اللى بيروجو بيها عن مصر و عن احتياجهم للسد و ازاى مصر مكوشة على النيل كلو بدون حق ...

بس هما مقالوش عايزين نقطع المياة بالفم المليان لغرض غير شريف او عسكرى ..

ف هما تهديد للامن القومى المصرى الا اذا صعدو الموضوع او عملو حاجة تانى ..

العدو فى رأيي اكبر من تهديد ..

و هذا فى رأيي المتواضع

والله الضرر في الحالتين يعني لازم هتضربه لو أصرت اثيوبيا ومعتقدش انه لو اضرب بعد الملئ بفتره قليله هيأثر علينا

اذا هذا السد كارثة للامن القومى المصرى ... قبل الملا او بعدة

انا كدا فهمت مبارك مكنش عايز الموضوع كلو يمشى لية اصلا

وجهة نظر تحترم ...

بعيدا عن الشغل اللى مش تمام اللى بيعملوة و الطريقة اللى بيروجو بيها عن مصر و عن احتياجهم للسد و ازاى مصر مكوشة على النيل كلو بدون حق ...

بس هما مقالوش عايزين نقطع المياة بالفم المليان لغرض غير شريف او عسكرى ..

ف هما تهديد للامن القومى المصرى الا اذا صعدو الموضوع او عملو حاجة تانى ..

العدو فى رأيي اكبر من تهديد ..

و هذا فى رأيي المتواضع
المشكلة ان لو نواياهم العدوانيه هتبان بعد امتلاء السد - نواياهم هيبقي ليها مؤشرات - رفضهم التفاوض مؤشر سلبي - تاريخيا علاقتنا سيئة - بصراحه خطر كبير علينا - خلينا نشوف الدوله خطتها ايه

مش عايز اقول عدو .. اصل فى رأيي مش شايف انها عدو الى الان ... بل ند ممكن تكون احيانا ضد .. يعنى الاتنين يتسابقو من الافضل و كان بينهم مناوشات كثيرة جدا .. اخر مرة حرب فى زمن اسماعيل باشا ..

تصدق غيرت رأيي وانا بكتب ممكن تكون عدو فعلا :LOL::LOL: مش عارف الصراحة اصل عدو كلمة كبيرة اقول تهديد حاليا .. اصلى اتحرى الدقة ليس الا

اثيوبيا ليست نظير لمصر بأي حال من الاحوال ف مش متاكد من انها ند لان المعني هو كالتالي :
  • مَا لَهُ نِدٌّ:
    • أَيْ مَا لَهُ نَظِيٌر وَ لاَ مَثِيلٌ. فَلاَ تَجْعَلُوا للَّهِ أَنْدَاداً وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ [قرآن]. (منقول)

اما ضد ف انا اوافقك لانه شيء واضح للجميع.
لكن هي ليست عدو داءم .. اعتقد السبب هو الشعور بعدم الرضاء عن الذات وهو ما يقود بعض الشعوب الي الاستعلاء وبدوره الي كره الاخرين من وقت لاخر .
بس بالتاكيد اثيوبيا حاليا تمثل تهديد وهو ما يجعلنا نفكر في وضعها في خانة العدو

المشكلة ان لو نواياهم العدوانيه هتبان بعد امتلاء السد - نواياهم هيبقي ليها مؤشرات - رفضهم التفاوض مؤشر سلبي - تاريخيا علاقتنا سيئة - بصراحه خطر كبير علينا - خلينا نشوف الدوله خطتها ايه

اتفق معك فى هذة

ولو النوايا ظهرت بعد الامتلاء Too Late

يعني إحنا صح و هما و استشاريهم و شركات الإنشاء غلط يا ريس (بلاش مقاوحة)
ياحج خالد بلاش لوي عنق الحقيقة المقصد هنا السد ليس بلوك مصمت تماما من الخرسانات به فراغات وممرات وفتحات لتصريف المياة فلو أصلعت عليها ستعرف أين توجه ضربتك بدقة وتخرج السد من الخدمة

والله الضرر في الحالتين يعني لازم هتضربه لو أصرت اثيوبيا ومعتقدش انه لو اضرب بعد الملئ بفتره قليله هيأثر علينا
الضرر الاكبر على الأشقاء بالسودان ونحن لن نرضى لهم بذلك

هل ممكن نعمل سد محدق جنوب السودان عشان لما نضرب سد النهضة، المياه تخبط في السد التاني ومش تؤذي السودان!

هل ممكن نعمل سد محدق جنوب السودان عشان لما نضرب سد النهضة، المياه تخبط في السد التاني ومش تؤذي السودان!
يالغالي السد يقع على النيل الازرق الذي يمر بالكامل داخل أراضي شمال السودان

والله فكرة .. انا خايف لنكون بنهبد .. بس الفكرة عاجبانى .. برة الصندوق :LOL: :LOL: :LOL:

بس السد التانى دة لازم يمتلىء .. وبدل سد عندنا اتنين ...

اعتقد حائط صد او حاجة زى كدا .. هل فى حاجة كتدبير امنى للحد من اخطار انهيار السدود ؟

ودة يصب فيما كنت اقولة .. ان لو السد اتعمل و امتلا برضا مصر .. هيكون تهديد امنى لمصر و السودان حال انهيارة

وجنوب السودان مع اثيوبيا اصلا صح ؟؟ وهل بيمر بيها ؟؟

ياحج خالد بلاش لوي عنق الحقيقة المقصد هنا السد ليس بلوك مصمت تماما من الخرسانات به فراغات وممرات وفتحات لتصريف المياة فلو أصلعت عليها ستعرف أين توجه ضربتك بدقة وتخرج السد من الخدمة

يا معلمي أنت قلت

يعني شركات ومكاتب أستشارية كبري تعمل بالمشروع وكلها على خطأ ونحن على صواب

و أنا بس رديت عليك

لماذا لا تقبل أثيوبيا بعرض ملف الإنشاءات لمكاتب دولية متخصصة؟ و هذا مطلب اساسي لمصر منذ البداية

فأنت قلت

المقام الاول هي تعتبر مصر عدو فلا تريد أصلاعها على تفاصيل السد ونقاط الضعف الإنشاىية الممكن استهدافها عسكريا في حال أقدمت القيادة المصرية على تلك الخطوة

فقلت لك

يعني إحنا صح و هما و استشاريهم و شركات الإنشاء غلط يا ريس (بلاش مقاوحة)

فين بقى لوي عنق الحقيقة

يالغالي السد يقع على النيل الازرق الذي يمر بالكامل داخل أراضي شمال السودان
بتكلم علي الفكرة.. اننا نعمل مصد يصد المياه نتفق مع السودان علي عمل سد عند النيل الازرق مثلا لحمايتهم وحمايتنا اللي هتيجي او نعمل مفايض علي حدود السودان
والله فكرة .. انا خايف لنكون بنهبد .. بس الفكرة عاجبانى .. برة الصندوق :LOL: :LOL: :LOL:

بس السد التانى دة لازم يمتلىء .. وبدل سد عندنا اتنين ...

اعتقد حائط صد او حاجة زى كدا .. هل فى حاجة كتدبير امنى للحد من اخطار انهيار السدود ؟

ودة يصب فيما كنت اقولة .. ان لو السد اتعمل و امتلا برضا مصر .. هيكون تهديد امنى لمصر و السودان حال انهيارة

وجنوب السودان مع اثيوبيا اصلا صح ؟؟ وهل بيمر بيها ؟؟
اعتقد جنوب السودان معانا
مهو احنا مش هنستنا لما سد النهضة يتملي ١٠٠٪ فاعتقد لو عندنا نية نضربه.. هنضربه قبل ما يتملي.. واعتقد المياه اللي هتندفع ممكن سد يقابلها بحيث يخفف من الاندفاع وكدا

بس مش عارف هندسيا وعلميا دا ممكن ولا لا

السودان لما رفضت الإتفاق الجزئي قالت فيه إحتمال كبير لانهيار السد؟!!

بتكلم علي الفكرة.. اننا نعمل مصد يصد المياه نتفق مع السودان علي عمل سد عند النيل الازرق مثلا لحمايتهم وحمايتنا اللي هتيجي او نعمل مفايض علي حدود السودان

اعتقد جنوب السودان معانا
مهو احنا مش هنستنا لما سد النهضة يتملي ١٠٠٪ فاعتقد لو عندنا نية نضربه.. هنضربه قبل ما يتملي.. واعتقد المياه اللي هتندفع ممكن سد يقابلها بحيث يخفف من الاندفاع وكدا

بس مش عارف هندسيا وعلميا دا ممكن ولا لا

الاعتراض هو حقا وسيلة لحد من اخطار الانهيار

لقيت حاجات كثير .. طلع الموضوع معقد .. بس الفكرة سليمة

التعديل الأخير:
المشكلة ليست السد فى حد زاته .....فهو فى النهاية سد لتوليد الكهرباء و سعته اقل من نصف سعة السد العالى .....بمعنى انه فى النهاية لا يمكنهم تخزين المياه و قطعها عنا باى حال من الاحوال
مشكلة مصر
اولا فى اعتراف اثيوبيا بحصة محددة لمصر تضمنها لنا سنويا وهو ما ترفضة اثيوبيا منذ عقود

ثانيا ضمان عدم التاثير على السد العالى فى فترة الملئ الاولى بتطويلها بقدر الامكان و على حسب ايراد النهر

السد فعلا انشائيا ضعيف و معامل امانه 1.5 بمعنى انه لا يتحمل ضغط مياه اكثر من 100 مليار متر مكعب مياه بينما السد العالى يمكن ان يتحمل حتى 1400 مليار متر مكعب من المياه فمعامل امانة 8.5

الدولة المصرية مش نايمه وحاطه حلول لأسوء السيناريوهات منها مشروع وزارة الري اسمه التوسع الافقي لو تابعتوه هتعرفو اننا ماشيين صح ومحدش هيقدر يلوي دراعنا ان شاء الله

عودة
أعلى