ماذا يعني ارتفاع الدين الخارجي لمصر؟

لانك لاتعرف الا من هم على نفس توجهك :)

ههههههههههههههههههه حلوه

اللي اعرفهم فيهم ناصريين ومحبين لحسني والسيسي من جميع التيارات الفكريه ماعدا الصوفييين والمسيحيين

ان شاء الله يجي اليوم اللي نشوف العالم يقترض من مصر.
بس لو سمحتو اعطوني نسبة فايدة منخفضة علشان الفال الحلو ?

معنى ذلك انهم كانوا فى الخليج لفترة كبيرة ووضعهم المادى جيد وعموما لا تسأل مصرى عن وضعه المادى لأنه لن يقول لك الحقيقة ابدا لأن معظم المصريين يخافون من الحسد حتى لو كان وضعه الأقتصادى متوسط

واحد فقط وضعه المادي جيد لانه يعمل مدرس خاص هنا لكن لا يستطيع العوده الى مصر حتى ينتهي من تعليم اولاده وهو اكثر من يذهب ويعود بسبب اجازات المدارس وهو اكثر متذمر وفي نفس الوقت مطبل لسيسي لكن بدا يخف شويه هالفتره ?

اللي عندي يتكلمون عن ارتفاع تكاليف المعيشه واسعار الغاز خاصه مع دخول عدادات الغاز الالكترونيه
كلامك حقيقي
اسعار الغاز والكهرباء والمياه ارتفعت بشكل كبير وانا من الاشخاص اللي لسه معاني من يومين بسبب دفع فاتورة الكهرباء???
لكن السبب هو بناء شبكه كهرباء تقريبا جديده كليا وممكن تاخد لفه في جوجل ع الكهرباء ف مصر قبل٢٠١٣والان
اما اسعار السلع بدات تنزل بسبب انخفاض الدولار الان
في مشروعات بنيه تحتيه الان ف كل مكان ف الدوله
الاقتصاد لن يتحسن في فتره قصيره لكن بدأ ف التعافي
كل التقارير الدوليه وليس الحكوميه بتقول ذلك
نفس الموضوع بالنسبه للغاز والمياه
الغاز كمثال بدا ينتشر توصيل الغاز الطبيعي للمنازل ف الصعيد وتحديدا المدن البعيده في الاول كنت بتقعد شهر علشان تشتري انبوبه
ارتفاع الأسعار لتغطيه المشاريع لان اغلب المشاريع بنيه تحتيه يعني ليس لها دخل سوي جيب المواطن

واحد فقط وضعه المادي جيد لانه يعمل مدرس خاص هنا لكن لا يستطيع العوده الى مصر حتى ينتهي من تعليم اولاده وهو اكثر من يذهب ويعود بسبب اجازات المدارس وهو اكثر متذمر وفي نفس الوقت مطبل لسيسي لكن بدا يخف شويه هالفتره ?

اى مصرى يعيش فى الخليج حتى لو كان مرتبه متوسط يعتبر وضعه المادى فى مصر جيد بسبب فرق العملة وانت تتحدث عن أشخاص موجودون فى السعودية منذ فترة كبيرة يعنى وضعهم المادى جيد جدا فلا تصدق شكواهم معظمهم بيغزى العين ليس أكثر مثلا أعرف شخص يعمل بالسعودية منذ 30 عام ولديه فى مصر فيلا واولاده فى مدارس وجامعات خاصة ومع ذلك كثير الشكوى ولو سألته عن وضعه بالسعودية يقولك الوضع صعب وبفكر فى العودة لمصر ومرت 30 عام ولم يعد :ROFLMAO:

الى عايز يعرف معدل النمو والاصلاح الاقتصادى انعكس فين وعلى مين
يسأل المليون مصرى الذين كانوا ينتظرون الموت ببطىء وتم علاجهم من فيروس سى
الى عايز يعرف يسأل مئات الالاف من الاسر الذين تم نقلهم من العشوائيات والمناطق غير الادميه الى مناطق ومساكن مفروشه بالكامل بدون دفع مليم واحد
الى عايز يعرف يسأل الكهرباء من اربع سنين كان فيها ايه ودلوقتى كم الفائض
الى عايز يعرف يسأل اى حد معاه عربيه كان بيعمل ايه علشان يجيب بنزين من 4 سنين ودلوقتى ايه
الى عايز يعرف يسأل واحد كان طول الطابور كان قد ايه علشان يجيب عيش ودلوقتى ايه
الى عايز يعرف يسأل واحد عايز يعمل عمليه وبينهشه المرض والالم ومستنى طابور طويل علشان يعملها ودلوقتى 300 الف عمليه جراحيه تم اجراؤها لانهاء قوائم الانتظار مجانا
الى عايز يسأل يسأل شبكة الطرق والكبارى وفرت قد ايه وامنت قد ايه وانقذت ارواح كم من البشر بسبب الحوادث التى كانت تحدث بسبب سوء الطرق من قبل
الى عايز يعرف يسأل الى كانوا بيروحوا وييجو من سينا كانوا بيتعزبوا قد ايه فى المعديات وبعد الانفاق الخمسه الوضع دلوقتى عامل ازاى
الى عايز يعرف يسأل 2 مليون اسره بتاخد تكافل وكرامه شهريا
الى عايز يعرف يسأل ملايين العمال الى شغالين بشكل مباشر وغير مباشر فى مشاريع المدن والبنيه التحتيه الجديده
الى عايز يعرف يسأل سكان النوبه الى مخوش حقوقهم من عشرات السنين وتم رد حقوقهم ليهم
الى عايز يعرف يسأل جندى او ضابط او اى حد ليه علاقه بالعسكريه عن حال وتسليح وتدريب الجيش من اربع سنين ودلوقتى
الى عايز يعرف ومش عارف يجيب اى مجله اقتصاديه متخصصه فى الاقتصاد ويقرأ فيها على وضع الاقتصاد المصرى
اه على فكره احنا السنه الى فاتت فقط مسددين 14 مليار تقريبا ديون خارجيه مستحقه واكثر من 105 مليار جنيه ديون داخليه وفى نفس الوقت ارتفع الاحتياطى النقدى ليصل الى 45.450 مليار دولار
فى الوقت الذى ديونه الخارجيه 35% من اجمالى الناتج المحلى
وعلى فكره صفقات التسليح المصريه اكبر مؤشر على قوة الاقتصاد المصرى فلا ايطاليا والا المانيا والا فرنسا هيدوك بدولار واحد لولا تأكدهم من قوتك الماليه والاقتصاديه
واتحدى من اى شخص حتى صاحب الموضوع ان يقوم بمقارنه بما قامت به مصر فى خلال الخمس سنوات الماضيه اقتصاديا وعسكريا وسياسيا وعلى مستوى البنيه التحتيه واى دوله فى محيطنا
مع الفارق مع ما مرت به مصر من ازمات وتحريض وتمويل ضدها مستمر حتى الان

اى مصرى يعيش فى الخليج حتى لو كان مرتبه متوسط يعتبر وضعه المادى فى مصر جيد بسبب فرق العملة وانت تتحدث عن أشخاص موجودون فى السعودية منذ فترة كبيرة يعنى وضعهم المادى جيد جدا فلا تصدق شكواهم معظمهم بيغزى العين ليس أكثر مثلا أعرف شخص يعمل بالسعودية منذ 30 عام ولديه فى مصر فيلا واولاده فى مدارس وجامعات خاصة ومع ذلك كثير الشكوى ولو سألته عن وضعه بالسعودية يقولك الوضع صعب وبفكر فى العودة لمصر ومرت 30 عام ولم يعد :ROFLMAO:

ليس جميعهم وضعهم جيد ، المدرس الخاص فقط وضعه جيد البقيه اغلبهم عمال بناء ويعتمد دخلهم على سوق العقار اذا نشط عندنا او انخفض وحاليا يعتبر وضعهم متحسن قليلا لان صرفت دفعات قروض للعساكر لبناء البيوت فنشط السوق قليلا

اللي عندي يتكلمون عن ارتفاع تكاليف المعيشه واسعار الغاز خاصه مع دخول عدادات الغاز الالكترونيه
الناس لسه عايشة علي ايام زمان ببلاش
دلوقتي الوضع اتغير والناس الي بتشتكي من فاتورة الغاز بس ياسيدي انا راضي بالتسعيرة بتاعت الحكومة
بس هي توصلي خط غاز للبيت وحدفع تكاليف التوصيل .
الناس دي مش عارف قيمة الي عندها يعني عن نفسي بنستخدم 2 انبوبة بوتجاز 1 للفرن العيش
يعني 3*75= 225 جنية انابيب ومعنديش سخان غاز

الدين الاردني الخارجي صار اكثر من 30 مليار دولار ولم نخرج من عنق الزجاجة
الدين المصري الخارجي 106 مليار دولار لكن هل خرجوا من عنق الزجاجة ام لا ؟

انت ازاي بتقارن الأردن بمصر اصلا

المقارنه غير صحيحه الدين يقاس بحجم الاقتصاد والناتج الاجمالي للدوله ككل ليس كرقم فقط
يعني ممكن يكون دوله دينها عشره مليارات وتعلن إفلاسها ودوله اخره دينها عشره تريليون واقتصادها قوي

المقارنه غير صحيحه الدين يقاس بحجم الاقتصاد والناتج الاجمالي للدوله ككل ليس كرقم فقط
يعني ممكن يكون دوله دينها عشره مليارات وتعلن إفلاسها ودوله اخره دينها عشره تريليون واقتصادها قوي
لو عايز يقارن يبقى يقارن نصيب الفرد في كل من الاردن و مصر من الدين الخارجي

اسعار السلع والغاز فعلا ارتفعت بشكل جنوني بعد ٢٠١٦ بشكل جنوني صدم المجتمع كلة
لاكن الجميع تكيف الان وتوقفت الاسعار عن الزيادة منذ سنتين تقريبا ودي حاجة عمرها محصلت حتي فعز استقرار الاوضاع ايام مبارك
المرتبات ذادت والمعاشات ذادت مش بنسبة زيادة الاسعار بس سندت الناس شوية والدنيا مشت .ودي ضريبة الاصلاح الاقتصادى
لازم تستحمل احنا دولة معندهاش موارد طبيعية نبيع ونوزع ولادولة عدد سكنة قليل علشان اي حاجة تكفينا .اقسملك ان الحكومة عندنا بتعمل مجهود جبار يفوق اي حد فالمنطقة بمراحل بس برضو مش مكفي

ايوه في زيادة في اسعار الخدمات دا شئ محدش ينكره
بس الحق يتقال أحنا شعب اتعود علي السبهللة وابو بلاش واي زيادة ولو عادلة لمجرد ان تستمر الخدمة المقدمة لك او تحسين جودتها يقابله الرفض والتشكي

الناس لسه عايشة علي ايام زمان ببلاش
دلوقتي الوضع اتغير والناس الي بتشتكي من فاتورة الغاز بس ياسيدي انا راضي بالتسعيرة بتاعت الحكومة
بس هي توصلي خط غاز للبيت وحدفع تكاليف التوصيل .
الناس دي مش عارف قيمة الي عندها يعني عن نفسي بنستخدم 2 انبوبة بوتجاز 1 للفرن العيش
يعني 3*75= 225 جنية انابيب ومعنديش سخان غاز
باشا ان عايش فمنطقة كان مستحيل افكر فموضوع الغاز دا مجرد تفكير
دلوقتي النطقة كلها دخلها غاز ومكسرين كل الشوارع للصرف .وفالمرحلة الاولي لتجديد الطرق الداخلية قرفينا ومكسرين الطريق وشغلين فية .الاحوال الداخلية اه متغيرتش نفس مستوي المعيشة بس فية شغل عمرنا مكنا نحلم بية بقي بيحصل قدام عيونا .بعد دا مش عيزيني اطبل ازاي بس ?

اختلاط المصريين بدول الخليج وليبيا والدول النفطية عامة خلق نوع من انواع التزمر الغير مستحق .مصر مش دولة نفطية مستوي المعيشة مش هيكون ابدا زي قطر والامارات فحياتنا علي الاقل .نرضي بقستمنا ونحمد ربنا ونجتهد نحسن ظروفنا ولا نبص بقي علي الناس ونتحسر .وعموما ربنا يرزقنا زي السعودية الامارات مش حسد والله ?

الى عايز يعرف معدل النمو والاصلاح الاقتصادى انعكس فين وعلى مين
يسأل المليون مصرى الذين كانوا ينتظرون الموت ببطىء وتم علاجهم من فيروس سى
الى عايز يعرف يسأل مئات الالاف من الاسر الذين تم نقلهم من العشوائيات والمناطق غير الادميه الى مناطق ومساكن مفروشه بالكامل بدون دفع مليم واحد
الى عايز يعرف يسأل الكهرباء من اربع سنين كان فيها ايه ودلوقتى كم الفائض
الى عايز يعرف يسأل اى حد معاه عربيه كان بيعمل ايه علشان يجيب بنزين من 4 سنين ودلوقتى ايه
الى عايز يعرف يسأل واحد كان طول الطابور كان قد ايه علشان يجيب عيش ودلوقتى ايه
الى عايز يعرف يسأل واحد عايز يعمل عمليه وبينهشه المرض والالم ومستنى طابور طويل علشان يعملها ودلوقتى 300 الف عمليه جراحيه تم اجراؤها لانهاء قوائم الانتظار مجانا
الى عايز يسأل يسأل شبكة الطرق والكبارى وفرت قد ايه وامنت قد ايه وانقذت ارواح كم من البشر بسبب الحوادث التى كانت تحدث بسبب سوء الطرق من قبل
الى عايز يعرف يسأل الى كانوا بيروحوا وييجو من سينا كانوا بيتعزبوا قد ايه فى المعديات وبعد الانفاق الخمسه الوضع دلوقتى عامل ازاى
الى عايز يعرف يسأل 2 مليون اسره بتاخد تكافل وكرامه شهريا
الى عايز يعرف يسأل ملايين العمال الى شغالين بشكل مباشر وغير مباشر فى مشاريع المدن والبنيه التحتيه الجديده
الى عايز يعرف يسأل سكان النوبه الى مخوش حقوقهم من عشرات السنين وتم رد حقوقهم ليهم
الى عايز يعرف يسأل جندى او ضابط او اى حد ليه علاقه بالعسكريه عن حال وتسليح وتدريب الجيش من اربع سنين ودلوقتى
الى عايز يعرف ومش عارف يجيب اى مجله اقتصاديه متخصصه فى الاقتصاد ويقرأ فيها على وضع الاقتصاد المصرى
اه على فكره احنا السنه الى فاتت فقط مسددين 14 مليار تقريبا ديون خارجيه مستحقه واكثر من 105 مليار جنيه ديون داخليه وفى نفس الوقت ارتفع الاحتياطى النقدى ليصل الى 45.450 مليار دولار
فى الوقت الذى ديونه الخارجيه 35% من اجمالى الناتج المحلى
وعلى فكره صفقات التسليح المصريه اكبر مؤشر على قوة الاقتصاد المصرى فلا ايطاليا والا المانيا والا فرنسا هيدوك بدولار واحد لولا تأكدهم من قوتك الماليه والاقتصاديه
واتحدى من اى شخص حتى صاحب الموضوع ان يقوم بمقارنه بما قامت به مصر فى خلال الخمس سنوات الماضيه اقتصاديا وعسكريا وسياسيا وعلى مستوى البنيه التحتيه واى دوله فى محيطنا
مع الفارق مع ما مرت به مصر من ازمات وتحريض وتمويل ضدها مستمر حتى الان
بصراحه ردك مقنع جد بس نسيت خط الربط بين مصر و السعودية بقوة ٣٠٠٠ ميجاوات ده غير قوة مصر في انها تقول للعالم اجمع ان امن الخليج خط احمر و كله مسافة السكة

دى طبيعة المصريين دائمى "الشكوى و التململ" مش حاجه جديدة
يا أخي دا طبع فينا بسبب وبدون سبب
انا متذكر اما عملوا زيادة في اسعار تذاكر المترو الناس بقت معترضة رغم كل ما قيل ان الزيادة ليست لتحقيق مكاسب ولكن لمحاولة ايقاف نزيف الخسائر اللي بتهدد المرفق مع مرور الوقت ورغم ذلك الناس برضوا معترضة

عودة
أعلى