مصر تطلب التعاقد على فرقاطتين فريم بيرجامينى

طيب مانخلينا مع الصين وهتديك كل ده وتبقا حققت عنصر التنويع وسعر ارخص من الغربى
تنفع لبرنامج صاروخ كروز كتكنولوجيا تتباع بحيث يساعدك تعدي حاجز ال 300 كلم بانظمة توجيه مختلفة و ايدج تقني سواء هايبر سونيك او تصميم منخفض البصمة لانها اسهل و هما اقويا فيها لكن معدات معقدة و مركبة التصميم كغواصات و سفن سطح حتى لا منصحش .. بصمتهم الاكوستيك و الماغناتيك في الالا لاند لسه موصلوش .. تقارير كتير بتبين ازاي ايابان و امريكان بيقدرو يتبعوهم من بحر الصين لاي مكان بدون الدخول في الاعتمادية برغم ان عندهم ابحاث هايلة لكونسبتس كتير .. غواصات الروميو بتاعتنا وضع تاني دي مش غواصات اصلا لولا التطوير الامريكي المكثف و برده بصمتها فضيحة لو في عمليات حقيقية .. الالمان احسن كقيمة للمال ان شاء الله 209 بدون AIP برده انا راضي او كيلو روسي افضل بكتير و بتقدم خليط اعتمادي اكثر خصوصا التسليح بس معتقدش في اهتمام بيها من مصر معرفش ليه

لو حصل زيادة للغواصات عندنا عموما حيكون 2 او 4 تايب او مثلهم يوان صيني للاسف

صناعه كروز مصري امر مهم لإضافة قوه هجوميه كبيره للبحريه المصريه ومدي الصاروخ الجوال امر مهم جدا حتي تبقي القطع البحرية المطلقة للصواريخ الجوالة بعيده عن شواطى القتال ولكن صعب بسبب تكنولوجيا التوجيه و الأمان وده غير متوفر في مصر في اعتقادي ، أفضل حل هو التعاون مع الصين في هذا المجال لان باقي الدول سترفض نقل أي تكنولوجيا في مجال الصواريخ الجوالة

السبب ليس تمويلي بل سياسي بسبب نقد ماكرون للسيسي ، و سبب التسليح الأوربي لمصر هو تركيا بسبب الخلافات التركية الأوروبية ، وعلي سبيل المثال ألمانيا اكثر الدول تدقيق في الصفقات الألمانية لدول الشرق الأوسط ولكن في الحاله المصرية اختلف الوضع بسبب البلطجه التركيه في البحر المتوسط وتهديد مصالح الاتحاد الأوروبي المتمثله في اليونان ، ف الاتحاد الأوربي مجبر لتسليح وتمويل الصفقات المصرية لان الجيش المصري هو الجيش الشرق أوسطي الوحيد القادر علي التعامل بنديه مع الجيش التركي ، واسرائيل خارج الحسابات لان لها علاقات استراتيجيه مع كل الأطراف
فعلا كلامك منطقي ..ومن الممكن أن ألمانيا تريد استبدال تركيا بمصر
أو على الأقل عمل توازن أو مسانده للجيش المصري اكثر

ما عشان كدا قلت محلي كبرنامج .. اكيد مش حيدونا يعني غير الهاربون
القطعة كدا كدا تطلق الكروز افقيا تقريبا بس مش متاكد حتى ال 214 و 209
ليست المشكلة فى الاطلاق العمودى المشكلة فيه حجم الصاروخ بالنسبة لصومعة الاطلاق بالاضافة الى اجهزة الغواصة يجب ان تكون لديها القدرة على اطلاق الصاروخ..
يعنى هتحتاج المانيا علشان التعديل

الكل يتحدث عن التصنيع وكأنه موضوع سهل وفي استطاعة اى دول
لو بس نقول يارب نصنع زخائر الاسلحه الموجوده في الخدمه بكل أنواعها وفي كل الفروع يبقي ده اعجاز ورضا من ربنا كبير والله
.
لو الموضوع بهذه السهولة كانت المانيا كل اسبوع تصنع صاروخ أو طائره أو غواصه جديده .أو على الأقل كانت تسبقنا دول العالم الثاني

مصر تجيد التطوير و التعديل علي المعدات في الجيش المصري وليس التصنيع بشكل كامل واعتقد السبب تمويلي وعدم وجود جدوه اقتصاديه للتصنيع الكامل لان مصر دولة غير مصدره للسلاح ، والتطوير المصري للمعدات جيدا ومناسب مثل منظومات الدافاع الجوي آمون و طير الصباح الي اخره

طب ما نعملها مع الالمان و نفتح كلام في Type 212 مدام الليلة عنب .. قطعتين و يتعدلو يشيلو كروز محلي
انا لدي احساس ان الخطوة القادمة مع الالمان ستكون الغواصة تايب 212 وخصوصا انه من الواضح من التحديات والعدائيات المستقبلية ان 4 غواصات لن تكفي واكيد سنحتاج على الاقل الى غواصتين اضافتين والحقيقة علاقتنا ما شاء الله ممتازة مع الالمان واحنا وشطارتنا في التفاوض
تحياتي لك استاذي

انا لدي احساس ان الخطوة القادمة مع الالمان ستكون الغواصة تايب 212 وخصوصا انه من الواضح من التحديات والعدائيات المستقبلية ان 4 غواصات لن تكفي واكيد سنحتاج على الاقل الى غواصتين اضافتين والحقيقة علاقتنا ما شاء الله ممتازة مع الالمان واحنا وشطارتنا في التفاوض
تحياتي لك استاذي
هيا مش للتصدير خلي بالك نسختها ال 214 المعدة للتصدير بس انا بضرب طموحي للسما مين عالم .. قطعة بحرية شياكة بامانة ? ايطاليا و المانيا فقط من يملكوها و احتمال دولة اخرى اوروبية و الدولفين 2 مبنية عليها مش ال 214

هيا مش للتصدير خلي بالك نسختها ال 214 المعدة للتصدير بس انا بضرب طموحي للسما مين عالم .. قطعة بحرية شياكة بامانة ?
اسف استاذي انا اقصد النسخة التصديرية 214 مثل التي تمتلكها تركيا
اعتقد انه منذ سنتين كان هناك لقاء للرئيس السيسي مع وزير الاقتصاد الالماني وتم ذكر طلب مصر او رغبة مصر فيى الحصول على غواصتين اخرتين واعتقد بعض المصادر كانت ترجح الغواصة تايب 214
شكرا على التوضيح استاذي

1.لازم اربعة تايب 214 او 209 لكن بAIP
2..اربعة مولينيا
3..باستيون ف اقرب وقت ممكن
4..شوية حاجات من الصين كده مش فاكرها..هاه كفاية كدة ولا حد عاوز حاجة تاني?

اسف استاذي انا اقصد النسخة التصديرية 214 مثل التي تمتلكها تركيا
اعتقد انه منذ سنتين كان هناك لقاء للرئيس السيسي مع وزير الاقتصاد الالماني وتم ذكر طلب مصر او رغبة مصر فيى الحصول على غواصتين اخرتين واعتقد بعض المصادر كانت ترجح الغواصة تايب 214
شكرا على التوضيح استاذي
لا تتاسف استاذي على ايه بس
كلامك حقيقي انا سمعت امر مشابه فعلا
لكن كان في مشاكل في النسخة و اشتكت منها كوريا الجنوبية و اعتقد دا ما اخر الامر او رجح كفة ال 209 لكن المفروض الامور اتحلت .. يا رب بس يكون النت فيها مش زاي WE ?

حد يقولنا الست دي بتقول ايه .. مش فاهم حاجة :cool:
فعل الترجمة الالية على اليوتيوب

( زرار مكتوب عليه CC تحت الفيديو و اختار الترجمة الالية و اختار اللغة )

على العموم مبتقولش حاجة مفيدة بتتكلم عن الفريم بشكل عام و انها لاستبدال القطع القديمة فى البحرية الايطالية

الصفقة ممتازة فالفرقاطة تكنلوجيا متقدمة ومتطورة للغاية ولكني مصدوم من شئ الا وهو التسليح فرقاطة بازاحة 6700 طن اقصي شئ تستطيع حمله هو 8 صواريخ سطح سطح و16 صاروخ دفاع جوي فقط ! محدش يقولي بتشيل لحد 32 لان مصر مش هتزود خلايا تاني واصلا الفرقاطة النسخة الايطالية 16 صاروخ فقط واعتقد ان اللي هناخده استر 15 فقط في حين لا يوجد سونار مجرور والحجة انها متعددة المهام وليست متخصصة في مكافحة الغواصات ،، نيجي نشوف فرقاطة زي الميكو بالرغم انها بازاحة3400 فقط اي تقريبا النصف 8 صواريخ سطح سطح قابلة للزيادة ل 16 صاروخ كما النسخة الجزائرية .. 32 صاروخ امخونتو بمدي 60 كلم وهو جيد بالنسبة لمعظم تسليحنا ميكا واستر 15 وايضا تاتي برادار محترم ومنظومة مضادة للغواصات برضه محترمة
في النهاية اتمني يخيب ظني ومتبقاش زي الفريم اكيتين
بوص هو انت عندك حق في قله تسليح الفرقاطة الإيطالية.
بس في نقطتين. أولا ان موضوع صواريخ السطح سطح فهو شاءع نوعا ما في الفرنسي والإيطالي. فالفريم الفرنسي ايضاً ٨ سطح سطح فقط. مع ان الجويند ال نوص إزاحتها ايضاً يحمل ٨ صواريخ. فممكن نعتبر ان ده اسلوبهم.
ثانياً. هو ١٦ صاروخ سطح بحر قليل طبعا ويحد من قدرات الفرقاطة في الكثافه النيرانيه الدفاعية. ولكن مستحيل انها تبقي استر ١٥ مستحيل لاننا بكده هنبقي ما عملناش حاجه. بل بالعكس هتبقي اقل من الفريم الفرنسي. لانهم سيتساو في القدرات الدفاعية. ولكن الإيطالي ستكون منقوصه امكانات حرب الأعماق بدون الكابتس فور. فمش منطقي ابداً ان تأتي بالاستر ١٥.
وممكن جدا ان تكون الخلايا ترتفع الي ٣٢ خليه
أليس هذا ممكن ؟؟؟؟؟؟

مصر تجيد التطوير و التعديل علي المعدات في الجيش المصري وليس التصنيع بشكل كامل واعتقد السبب تمويلي وعدم وجود جدوه اقتصاديه للتصنيع الكامل لان مصر دولة غير مصدره للسلاح ، والتطوير المصري للمعدات جيدا ومناسب مثل منظومات الدافاع الجوي آمون و طير الصباح الي اخره
انا اتفق معك تماما في هذا الطرح. اتفق معك في القدره والخبره المصريه الكبيره في تطوير وتعديل معظم الاسلحه الموجوده لدي الجيش المصري وفي كل الأفرع تقريبا هذا معروف للجميع ولكن ليس معروف مدي وقدره هذا التعديل.
اما موضوع الجدوي الاقتصاديه. هنا إسمحلي اختلف معك. فأنت تعلم ان المعايير العسكريه عنا تختلف عن المدنيه. فحتي ادا استطعنا تصنيع سلاح ما أغلي من المستورد و اقل بقليل من المستورد. فسيكون هذا بالنسبه لنا شيء ممتاز. يعني اقل كفاءه بقليل و غير ذو جدو اقتصاديه في التصنيع. فالمكسب هنا استراتيجي بحت. وهذا في اعتقادي الحاصل.
ونقطه اخيره فيما يخص التسليح الهجومي عموما من الصواريخ الجوالة وغيرها في اي فرع من الأفرع سواءً بحريه او جويه او بريه. فنحن كمصريين نعرف ان للجيش المصري برنامج صاروخي باليستي وهو قديم و متقدم ايضاً. ونعلم ان هناك في الخفاء قدرات صاروخيه مصريه مرضيه لنا جميعاً وهذا شبه موكد.
ولكن عل لنا ان نطمع في ان تكون هناك مفاجئه لنا وللجميع بان هناك ايضاً قدرات مصريه اخري. كمشاريع لصاروخ كروز..!!؟؟ علي الأقل من منصات ارضيه وبحريه ......
يعني هذا هو التطور الطبيعي والتفكير المنطقي لأي موءسسه عسكريه. كان لها تجارب ومشاريع علي الصواريخ من مناصف القرن الماضي. وخصوصا من علمنا علي التركيز المصري علي اجهزه التوجيه والتحكم. ده غير التجربة التي حضرها المشير طنطاوي في ٢٠١١ تقريبا علي ما اطلق عليه صاروخ مصري خالص بر - بحر. دفاع ساحلي.
ما اقصده انه من الممكن جدا ان لدي مصر صاروخ كروز هجومي مصري بحري وبري. ولا استبعد جوي مثل الطارق الإماراتي. ولا استبعد اصلا اشتراك مصر مع الإمارات في هذا المشروع

فعل الترجمة الالية على اليوتيوب

( زرار مكتوب عليه CC تحت الفيديو و اختار الترجمة الالية و اختار اللغة )

على العموم مبتقولش حاجة مفيدة بتتكلم عن الفريم بشكل عام و انها لاستبدال القطع القديمة فى البحرية الايطالية

الله ينور.. بس عاوز اقولك مع اني معرفش ايطالي انما كنت فاهم الست دي بتقول ايه اكتر من الترجمة الالية عربي

اخي الكريم انا تحدث عن معدات عسكرية وليس ذخائر
مصر تصنع الكثير من الذخائر تحتاج لمواضيع كامله للتحدث عنها ، ولكن صناعه المعدات العسكرية هو شئ اخر ، مصر تجمع وتصنع الإبرامز بنسب وصلت الي ٩٠ ٪؜ من اكثر من ٢٥ سنةً ف هل لا تستطيع صناعة دبابة وطنية ، بالطبع تستطيع ولكن ما الجدوى الاقتصادية في ذلك ، مصر بالطبع تستطيع صيانة وإصلاح وإنتاج القطع الأزمة للصيانة مثل مثيلتها الأمريكية لذلك كنت ترسل امريكا دباباتها من العرق لمصر للإصلاح اوً الصيانة ، فلا جدوه من صناعه دبابه جديده ، توطين صناعة القطع البحرية الحديثة سيكون مثل ما حدث مع الابرامز ، أما صناعة الصواريخ ف كل دولة تعتمد علي نفسها لانها ممنوعة دولية شرائها ، أين وصل برنامج الصواريخ المصري لا احد يعلم اوً يجزم به ، مصر حدثت صواريخ سكود السوفيتية و حصلت علي النودونج الكوري الشمالي بمديات تصل الي ١٦٠٠ كم ولكن مصر حصلت علي محركات صواريخ ثنائي المراحل من كوريا الشمالية ولأحد يعلم مداه ونوع الصاروخ المركب علي المحرك ، صيانة المعدات وإنتاج الذخائر لها هو امن قومي وهذه تقوم به مصر ، مصر من اقوي عشر دول عسكرية واقلهم أنفاقا عسكرية لانها تجيد الشراء بما تحتاجه عسكرية في خطط طويلة الأمد ، هناك دول تصرف أضعاف مصر بشراء معدات حديثة ولكن لا تستخدمها الاستخدام الأمثل كمعدات وذخائر ولا تقوم بإنتاج الذخائر ولا صيانة معداتها لذلك لا تتقدم عسكريا كثيرا رغم الإنفاق الهائل .

أخبار جديدة لا أعلم مدى مصداقيتها بأن الصفقة المصرية للفرقاطات الإيطالية تضمن نقل التكنولوجيا لصالح مصر
معنى ذلك انة سوف يتم بناء فرقاطة أو اثنين اخرتين فى الترسانات المصرية وأعتقد انة فى حالة حدوث ذلك أصبح من غير الضرورى السعى لشراء فرقة أخرى فريم من فرنسا أو تفعيل بند 2 جويدة آخرين

الدقيقة 3.50

عودة
أعلى