هل انت مع قيام حرب ضد اسرائيل ام لا؟؟

انا فلسطيني و لست مع الحرب ضد اسرائيل
لان يجب علينا العرب ان نقوم بتنظيف انفسنا من الداخل لكي نكون مستعدين للمواجهة في الخارج وان لا نسمح للاخرين مثل ايران بالتدخل في الشؤون العربية لانهم اخطر من اليهود.
واسرائيل هي مجرد حصن للاوروبين تقوم من خلاله الحكومات الاوروبية بابقاء ايديهم على المنطقة
و الغرب يعلمون ان هذا الحصن سوف يزول لاكن يريدون كما قلت سابقاً ان يسيطرو على المنطقة وان يستنزفو اكبر قدر ممكن من الموارد العربية

هل يمكن ان يجاوبني احد
كيف هزمت حماس اسرائيل !!!!!!!
فهناك فرق بين المقاومه وبين الهزيمه

اولاً الي صار في غزة هو حرب عصابات يعني اضرب و اهرب
وحماس اعتمدت في حربها على الكمائن للجيش الاسرائيلي و اسطتاعت حماس اختراق اجهزة الاتصال الخاص بالجيش الاسرائيلي مماسمح لهم بالتعرف على تحركاتهم
واعتقد انه العامل المدني فاد حماس بشكل كبير لانه اسرائيل كانت تضرب صواريخ على المناطق المدنية ومش عارفة اذا كانت بتضرب حماس او لا

يمكن تكون هناك حروب اقليمية مع حماس وحزب الله وسوريا ويمكن ايران بس العرب كعرب مستحيل تقوم حرب تحررية

انا فلسطيني و لست مع الحرب ضد اسرائيل
لان يجب علينا العرب ان نقوم بتنظيف انفسنا من الداخل لكي نكون مستعدين للمواجهة في الخارج وان لا نسمح للاخرين مثل ايران بالتدخل في الشؤون العربية لانهم اخطر من اليهود.
واسرائيل هي مجرد حصن للاوروبين تقوم من خلاله الحكومات الاوروبية بابقاء ايديهم على المنطقة
و الغرب يعلمون ان هذا الحصن سوف يزول لاكن يريدون كما قلت سابقاً ان يسيطرو على المنطقة وان يستنزفو اكبر قدر ممكن من الموارد العربية

الله اكبر والله كلامك من ذهب اخي ان العرب الى الان في موقف الضعف وان دخلنا في حروب الان وخسرنا سوف ينهشون فينا اكثر واكثر وسوف نحتاج الى عشرات السنوات ايضا حتى نعود الى حالنا الان

يجب لا ندخل الحرب الى ونحن مستعدون لجميع الاحتمالات وقادرين على تصدي جميع الاخطار وهذا يكون تكوين قوة عربية اسلامية

اسرائيل ليست ضعيفه( قيام حرب مع اسرائيل يعتبر خطر ) وبالذات القنابل النوويه التى تمتلكها لكن الدوله الوحيده التى قادره على تحدى اسرائيل تكنولوجيا هى السعوديه تمتلك تكنولوجيا قويه وستكون دوله عظمى قريبا

انا أشعر بالخزي من كلام الأخ عبوس الطيب من السعودية . مالذي تريده السعودية .مرة سألت أحد أتباع المذهب الوهابي السخيف عن الفتوى في الجهاد في فلسطين . فرد بعدما يصبح كل المسلمين .يتبغون المذهب السلفي
ومرة يطلع علينا الأخ . بحكاية صنع السلاح
أليست السعودية أول مستورد للسلاح في العالم ؟
هل انتصرت فيتنام . لأنها تصنع السلاح ؟ أفضل من السلاح الامريكي ؟
ما لجدوى من صفقات السلاح الموجهة لجيوش الخليج العربي ؟
لماذا لا توجه هذه الصفقات لجيش مصر الأبي -خير أجناد الأرض- أعتقد ان هذا أفضل ما تفعله السعودية
أعتقد بان المشكلة ليست اسرائيل . بل العرب أنفسهم
أسوأ عدو للعرب هم العرب أانفسهم " عدو عاقل خير من صديق جاهل "
اللهم لا تجعل مصيبتنا في ديننا

انا أشعر بالخزي من كلام الأخ عبوس الطيب من السعودية . مالذي تريده السعودية .مرة سألت أحد أتباع المذهب الوهابي السخيف عن الفتوى في الجهاد في فلسطين . فرد بعدما يصبح كل المسلمين .يتبغون المذهب السلفي
ومرة يطلع علينا الأخ . بحكاية صنع السلاح
أليست السعودية أول مستورد للسلاح في العالم ؟
هل انتصرت فيتنام . لأنها تصنع السلاح ؟ أفضل من السلاح الامريكي ؟
ما لجدوى من صفقات السلاح الموجهة لجيوش الخليج العربي ؟
لماذا لا توجه هذه الصفقات لجيش مصر الأبي -خير أجناد الأرض- أعتقد ان هذا أفضل ما تفعله السعودية
أعتقد بان المشكلة ليست اسرائيل . بل العرب أنفسهم
أسوأ عدو للعرب هم العرب أانفسهم " عدو عاقل خير من صديق جاهل "
اللهم لا تجعل مصيبتنا في ديننا
لاتقارن دوله بدوله اخرى ومن انت حتى تقول المذهب الوهابى السخيف احترم نفسك ولا تتكلم عن السعوديه

اسرائيل ليست ضعيفه( قيام حرب مع اسرائيل يعتبر خطر ) وبالذات القنابل النوويه التى تمتلكها لكن الدوله الوحيده التى قادره على تحدى اسرائيل تكنولوجيا هى السعوديه تمتلك تكنولوجيا قويه وستكون دوله عظمى قريبا

اخي لا توجد دولة عربية قادرة علي تحدي اسرائيل مع امتلاكها السلاح النووي ، وما الذي ستفعله التكنولوجيا السعودية امام السلاح النووي ؟

وحتي لو لم تكن اسرائيل تمتلك السلاح النووي فاعتقد ان مصر هي الاقدر عربيا على مواجهتها ، فالسلاح الوحيد الذي تتفوق فيه السعودية على مصر من وجهة نظري هو السلاح الجوي فقط ..

أبطال الحجارة

دُمــــــوعَ العين ِ والقلب ِ *** تحيِّ برعمَ العُــــــرْب ِ

تُحيِّ فــــــي فلسطيــــنَ *** بسالةَ فلــذةَ القلـــــــبِ

وبالأحجـــارِ يرجمهـــم *** بلا خوفٍ ولا رُعــــبِ

ولا يخشى مدافعهُــــــم *** ولا أسطورةَ الكـــــذبِ

ولا الغازاتُ تُرهبــــــهُ *** علـــى بُعـــدٍ وعن قُربِ

يبثُّ الذعــرَفي حُمـــــرٍ *** تَفِـرُّ بدرعهــــا الصلــبِ

فيــا أحبــابَ درَّتنــــــا *** أضأتمْ موكـِـبَ الشُهــــبِ

وسطَّرتمْ بطولتكـُـــــــم *** فكنتـــم زينــــــةَ الكُتــــبِ

ويا أبطالَ أمَّتنـــــــــــا *** أقدِّم ها هـــــــوقلبــــــــي

تُّمجِّدُ سعيكمْ حمـــــص *** بلحنٍ خالــــــدٍ عـــــــذبِ

ونحيا ليلنـــا نـــدعـــو *** نُناجــــــي اللــــه يا ربي

اذا اردت رأيي اخي العزيز فالمقاطعة احد سيف
و التربية القومية
الدفاع عن العروبة
الدفاع عن الدين

اخي لا توجد دولة عربية قادرة علي تحدي اسرائيل مع امتلاكها السلاح النووي ، وما الذي ستفعله التكنولوجيا السعودية امام السلاح النووي ؟

وحتي لو لم تكن اسرائيل تمتلك السلاح النووي فاعتقد ان مصر هي الاقدر عربيا على مواجهتها ، فالسلاح الوحيد الذي تتفوق فيه السعودية على مصر من وجهة نظري هو السلاح الجوي فقط ..
هذه وجهه نظرك وانا احترمها اخى

اولاً الي صار في غزة هو حرب عصابات يعني اضرب و اهرب
وحماس اعتمدت في حربها على الكمائن للجيش الاسرائيلي و اسطتاعت حماس اختراق اجهزة الاتصال الخاص بالجيش الاسرائيلي مماسمح لهم بالتعرف على تحركاتهم
واعتقد انه العامل المدني فاد حماس بشكل كبير لانه اسرائيل كانت تضرب صواريخ على المناطق المدنية ومش عارفة اذا كانت بتضرب حماس او لا

هذا ما لا يفهمه الكثيرون ممن يجذبوا بالشعارات واحاديث الاستهلاك الشعبى

وسؤالك يا اخ محمد بطرحه من بعد نهايه العدوان
بس تقول لمين بأه
اصحاب العقول فراحه

النسرالمصرى

انا مع قيام بحرب ضد اسرائيل
الحرب ضد اسرائيل واجب علينا
و لكن لازم نحسبهاااا برشة قبل البداية

الامن القومي !!!
يتم منع الفلسطينيين من العبور للاراضي المصرية كلاجئين من الحرب باسم الامن القومي !
ويتم اغلاق المعبر في وجه المصابين من الاطفال والنساء باسم الامن القومي !
ويتم منع المساعدات عن الفلسطينيين بينما يتم تصدير الغاز لاسرائيل باسم الامن القومي !
ايها الامن القومي كم من المهازل ترتكب باسمك .
نحن هنا لا نتحدث عن سوريا والاردن بل نتحدث عن موقف محدد اتخذته الحكومة المصرية تجاه غزة ، وهو انها وقفت مع الجانب الاسرائيلي ضد الفلسطينيين او على الاقل لم تفعل شيئا لنجدة غزة .
ارجو الا نخوض في مسالة الحكومة المصرية لانها معروفة للجميع .
وما هي تلك الموارد التي تصدرونها لفلسطين بما يكفل لها حياة كريمة ؟؟
انا هنا بالطبع اتحدث عن الحكومة المصرية وليس عن الشعب المصري ....
مين بقي اللي قال ان المصابين بيتمنعوا من الدخول ؟ اهي الحرب خلصت و الاحصائيات بتقول اننا عندنا مئات من الجرحي بيتعالجوا في مستشفياتنا علي حسابنا انتوا بقي عملتوا ايه ؟ بعدين اه هنخلي الفلسطينيين بره عشان الامن القومي و لا انت مش واخد بالك من حاجه اسمها التهجير يعني اسرائيل تضرب غزه شويه نفتح لهم احنا المعبر ساعتها نلاقي قطاع غزه كله عايش في سينا و مش هنعرف نطلعهم بالذوق علي الاقل . ايه بقي حكايه الغاز دي مالكم متضايقين منه علي الاقل الطيارات و الدبابات مش بتمشي بالغاز و لا ايه و لا البترول بتاعكم بيمشوا بيه عربيات اسعاف مانتوا بتبيعوا بترول لامريكا جت علي الغاز بتاعنا اللي بيروح اسرائيل بعدين دي اتفاقيات احنا محكومين بيها . من نحيه الحياه الكريمه احنا بندي كهربه و غاز و مليون حاجه للفلسطينيين كفايه نكران جميل و قله اصل بقي اعترفوا باللي احنا بنعمله صدقني لو سيبناهم هتبقي هي دي نهايه فلسطين و لا قطر و لا السعوديه هتعرف تعملهم اي حاجه . احنا مش بنوفرلهم حياه كريمه بس علي الاقل بنوفرلهم حياه اصلا

مين بقي اللي قال ان المصابين بيتمنعوا من الدخول ؟ اهي الحرب خلصت و الاحصائيات بتقول اننا عندنا مئات من الجرحي بيتعالجوا في مستشفياتنا علي حسابنا انتوا بقي عملتوا ايه ؟ بعدين اه هنخلي الفلسطينيين بره عشان الامن القومي و لا انت مش واخد بالك من حاجه اسمها التهجير يعني اسرائيل تضرب غزه شويه نفتح لهم احنا المعبر ساعتها نلاقي قطاع غزه كله عايش في سينا و مش هنعرف نطلعهم بالذوق علي الاقل
هناك اكثر من 5000 الاف مصاب ، هل يمكنك ان تخبرني كم منهم يعالج بمصر ؟
وهل تطلق على ماحدث بقطاع غزة اسرائيل تضرب غزه شويه
والاتفاقيات الدولية توجب على مصر ان تستقبل اللاجئين من الفلسطينيين وقت الهجوم على غزة ام انك لا تعرف عن هذه الاتفاقيات شيئا .
ايه بقي حكايه الغاز دي مالكم متضايقين منه علي الاقل الطيارات و الدبابات مش بتمشي بالغاز و لا ايه
اذا فانتم تحسبون الامر هكذا ،، ساتحالف مع الشيطان مادام لا يستخدم هذا التحالف في قتل اصدقائي ،، ليس من الغريب ان تغلقوا المعبر في وجه النساء والاطفال اذا .
البترول بتاعكم بيمشوا بيه عربيات اسعاف مانتوا بتبيعوا بترول لامريكا جت علي الغاز بتاعنا اللي بيروح اسرائيل
من قال لك انني من الخليج ، لانني لست منه ، ام انك تحاول ان تنتقدني فقط ( هذا ان كنت تتحدث عن الخليج هنا بالطبع وهذا ما اعتقده )
بعدين دي اتفاقيات احنا محكومين بيها
وياليت اسرائيل تلتزم بها ..
من نحيه الحياه الكريمه احنا بندي كهربه و غاز و مليون حاجه للفلسطينيين كفايه نكران جميل و قله اصل بقي اعترفوا باللي احنا بنعمله صدقني لو سيبناهم هتبقي هي دي نهايه فلسطين و لا قطر و لا السعوديه هتعرف تعملهم اي حاجه . احنا مش بنوفرلهم حياه كريمه بس علي الاقل بنوفرلهم حياه اصلا
كهرباء وغاز وحياة كريمة ، على اي كوكب تعيش يا اخي ، لا الكهرباء او الغاز او الحياة الكريمة يجدها الفلسطينيين بغزة منذ اشهر بسبب قيام مصر بغلق معبر رفح والمشاركة بالحصار المفروض عليهم .
وبالمناسبة الكهرباء التي تقدمها مصر لغزة تصل الي 17 ميغاوات وتزودها اسرائيل بحوالي 120 ميغاوات وتنتج محطة الطاقة الرئيسية بغزة 55 ميغاوات .

هناك اكثر من 5000 الاف مصاب ، هل يمكنك ان تخبرني كم منهم يعالج بمصر ؟
وهل تطلق على ماحدث بقطاع غزة اسرائيل تضرب غزه شويه
والاتفاقيات الدولية توجب على مصر ان تستقبل اللاجئين من الفلسطينيين وقت الهجوم على غزة ام انك لا تعرف عن هذه الاتفاقيات شيئا .

خلاص بقي معبر رفح هو مشكله العرب ؟ بعدين احنا عالجنا او بنعالج المئات عندنا و لو كان ال 5000 جريح دول جم علي مصر كنا اغثناهم و لا انت عايزنا ندخل نجيبهم من بلدهم و نعالجهم عندنا غصب عنهم ؟ بعدين احنا اكتر ناس بتحترم الاتفاقيات و كله عارف كده كويس حكايه اللاجئين دي اترفضت من حماس قبل مصر حماس عايزه فتح كامل للمعبر يا اما بلاش احنا حاربنا عشان ندخل المصابين يبقي ده جزائنا ؟

اذا فانتم تحسبون الامر هكذا ،، ساتحالف مع الشيطان مادام لا يستخدم هذا التحالف في قتل اصدقائي ،، ليس من الغريب ان تغلقوا المعبر في وجه النساء والاطفال اذا ..

انا مش هتحالف مع حد احنا بنعمل اللي علينا و بنعمله كويس قوي و اللي مش عاجبه اللي احنا بنعمله يورينا نفسه و شغله و نشوف هو هيعمل ايه

من قال لك انني من الخليج ، لانني لست منه ، ام انك تحاول ان تنتقدني فقط ( هذا ان كنت تتحدث عن الخليج هنا بالطبع وهذا ما اعتقده ).
انا مش بحاول اني انتقدك و لا انتقد غيرك انا معرفكش اساسا انا برد علي كلامك من غير ما اتطرق لشخصك بعدين ايا كانت جنسيتك احنا كمصرين مابنقبلش ان حد يزايد علينا و علي دورنا
وياليت اسرائيل تلتزم بها ...

يعملوا اللي يعملوه احنا دورنا ملتزمين بيه عشان لو حصلت حاجه او حرب مانبقاش احنا الغلطانين و تبقي معانا الشرعيه الدوليه

كهرباء وغاز وحياة كريمة ، على اي كوكب تعيش يا اخي ، لا الكهرباء او الغاز او الحياة الكريمة يجدها الفلسطينيين بغزة منذ اشهر بسبب قيام مصر بغلق معبر رفح والمشاركة بالحصار المفروض عليهم .
وبالمناسبة الكهرباء التي تقدمها مصر لغزة تصل الي 17 ميغاوات وتزودها اسرائيل بحوالي 120 ميغاوات وتنتج محطة الطاقة الرئيسية بغزة 55 ميغاوات .
انا عايش علي كوكب الارض في مصر في القاهره كمان بعدين احنا بندي كهربه و غاز و بلاوي زرقا للفلسطينين كون بقي ان اسرائيل عامله عليهم حصار و مانعه الكلام ده فده مش ذنبا و لا انت عايزنا عشان نوصل الحاجات دي ندخل في حرب احنا كدوله مالناش دعوه بيها اساسا , وبترجع تاني تقول معبر رفح يا اخي هو احنا هندخلهم الكهربا في كراتين من معبر رفح ؟؟ اللي علينا ادينا بنعمله بعدين يا سبحان الله انتوا تتكلموا علي المعبر و اسرائيل تتكلم علي الانفاق طب نعملكوا ايه ننسف الحدود كلها و نخلص ؟ مالهم ال 17 ميجاوات ؟ وحشين يعني اهو احسن من مفيش بعدين نحمد ربنا اننا عارفين نوصلهم حاجه في ظل الاوضاع الاقتصاديه الحاليه في العالم كله

الامن القومي !!!
يتم منع الفلسطينيين من العبور للاراضي المصرية كلاجئين من الحرب باسم الامن القومي !
ويتم اغلاق المعبر في وجه المصابين من الاطفال والنساء باسم الامن القومي !
ويتم منع المساعدات عن الفلسطينيين بينما يتم تصدير الغاز لاسرائيل باسم الامن القومي !
ايها الامن القومي كم من المهازل ترتكب باسمك .
نحن هنا لا نتحدث عن سوريا والاردن بل نتحدث عن موقف محدد اتخذته الحكومة المصرية تجاه غزة ، وهو انها وقفت مع الجانب الاسرائيلي ضد الفلسطينيين او على الاقل لم تفعل شيئا لنجدة غزة .
ارجو الا نخوض في مسالة الحكومة المصرية لانها معروفة للجميع .
وما هي تلك الموارد التي تصدرونها لفلسطين بما يكفل لها حياة كريمة ؟؟
انا هنا بالطبع اتحدث عن الحكومة المصرية وليس عن الشعب المصري ....

من الواضح انك انت من لا تعلم اى شئ
ميناء رفح البرى مفتوح من اول يوم للعدوان على غزه
المصابين يعالجون الان بمصر , والتأخير كان من حماس فى بدايه العدوان لأسباب يقولون انها امنيه بالنسبه لبعض المصابين
ثم بعد سيطرة اسرائيل على الجانب الاخر من المعبر بدأت تتلكع فالنقل

عزيزى لن نسمح بما تكرر من عبور لحدودنا كالسابق مهما كانت الظروف
وفعلا والله فيه ناس كتيييييييييير جدا بيبصوا تحت رجليهم بس
وده الى منيلنا كده

النسرالمصرى

خلاص بقي معبر رفح هو مشكله العرب ؟ بعدين احنا عالجنا او بنعالج المئات عندنا و لو كان ال 5000 جريح دول جم علي مصر كنا اغثناهم و لا انت عايزنا ندخل نجيبهم من بلدهم و نعالجهم عندنا غصب عنهم ؟ بعدين احنا اكتر ناس بتحترم الاتفاقيات و كله عارف كده كويس حكايه اللاجئين دي اترفضت من حماس قبل مصر حماس عايزه فتح كامل للمعبر يا اما بلاش احنا حاربنا عشان ندخل المصابين يبقي ده جزائنا ؟

والله دخلنا ودخلنا وجبناهم من مستشفى الشفا من جوه ومحدش عبرنا ولا جاب سيره ده
كبر دماغك من العالم دى علشان مصدعش ع الفاضى
الى عملناه مش عاوزين حد يشكرنا عليه

النسرالمصرى

عودة
أعلى