وزير الري: عجز المياه في مصر 90%.. والدلتا في خطر

اظن قرار ضرب السد بعد تشغيلة والله اعلم غير كدة عدوان مصر هتشوف الاثار الناتجة الاول و بعدين تقرر القوات الجوية قوية جدا سبكو من كلام العيال الهبل مفيش ومعندكش والكلام دة

اظن قرار ضرب السد بعد تشغيلة والله اعلم غير كدة عدوان مصر هتشوف الاثار الناتجة الاول و بعدين تقرر القوات الجوية قوية جدا سبكو من كلام العيال الهبل مفيش ومعندكش والكلام دة
هتضربه بعد ما يمتلئى وتغرق السودان وتضر السد العالى جدا

الخلاف بعد التقرير الاستهلالي حول دراسات سد النهضة .. الحقيقة الغائبة والموقف السوداني - حال البلد

توضيح لوجهة النظر السودانيه بكل مايتعلق بالسد وفائدة السودان

‏السيسي : كنت اتمني اعملكوا حاجة في موضوع المياة وسد النهضة بس المياة دي مش بتاعتي دي بتاعتكوا انتوا والبرلمان والحكومة يشوفوا هيعملوا إيه .. "كده خلصت"

انا ماني خبير ولكن
مافيه شيء يخليكم تستفيدون من مياة النيل التي تذهب هدرا بالبحر ؟

هتضربه بعد ما يمتلئى وتغرق السودان وتضر السد العالى جدا
يا عزت احنا مش لسه هناكل من الاونطة ديه
ديه مشكلتهم يحلوها بحرب بسلم
المهم الخدمة اللى بدفع فيها فلوس تيجئ ليا علشان الجنيه خسارة فى حكومة زى ديه

انا ماني خبير ولكن
مافيه شيء يخليكم تستفيدون من مياة النيل التي تذهب هدرا بالبحر ؟
لو يحولون قنوات من بداية دخول النيل من الجنوب المصري إلى أماكن منخفضة لتشكيل بحيرات ضخمة
أو جعل النهر يمر بأودية معينة وإستنساخ سد نهضة مصغر لإمداد مصر بالطاقة والإهم لجمع مخزون ضخم من المياه

لو يحولون قنوات من بداية دخول النيل من الجنوب المصري إلى أماكن منخفضة لتشكيل بحيرات ضخمة
أو جعل النهر يمر بأودية معينة وإستنساخ سد نهضة مصغر لإمداد مصر بالطاقة والإهم لجمع مخزون ضخم من المياه
سد نهضة مصغر ؟ عبقريتك ليس لها مثيل واصل واصل

الأستاذ الدكتور وزير الري يستخدم حساب خاص في عجز المياه وهو يقوم بحساب كميات المياه اللازمة لاستزراع كل ما نستورده من مواد زراعية كالقمح والسكر وزيت النخيل ....الخ
يعني بحساب الوزير كل دول العالم لديها عجز مائي في الحقيقة جهبذ ؟!!!

علاج كوارث ملف مياه النيل:
1.الغاء الاتفاق الثلاثي الكارثي
2.تفعيل اتفاقية اديس ابابا 1902 التي تمنع السدود
3. عدم استبعاد القوة في المفاوضات
4. عدم القبول بأقل من توقف بناء السد او جعل منطقته دولية تحت إدارة مصرية أثيوبية
لكن هذه السلطة لن تفعل فتفريطها بحقوقنا هو أكبر انجازاتها

‏السيسي : كنت اتمني اعملكوا حاجة في موضوع المياة وسد النهضة بس المياة دي مش بتاعتي دي بتاعتكوا انتوا والبرلمان والحكومة يشوفوا هيعملوا إيه .. "كده خلصت"

الكلام دا كدب كنت اتفرج علية مباشر
تلك الجزئية قالها بالفعل وهو يتكلم عن زراعة الارز الذائدة
وان المياة بتاعتنا يقصد الحفاظ عليها من جانبنا بعدم الاسراف الخ..
الجزئية بتاعت سد النهضة قال بالحرف
محدش يقدر يمس مياة مصر دة موضوع منتهي
وعاد في النهاية مرة اخري قال بالنسبة لسد النهضة خلصت خلاص

انت خسارة تكون معانا هنا
انت مكانك وكالة ناسا للفضاء والابحاث العلمية استمر
:D

الصوره دي بتوضح وضع الاحتياج المياه في العالم عام ٢٠٢٥ شوفوا الشرق الأوسط شوفوا اقل بلد هيكون عنده مشكله مياه الاجابه اسرائيل

مبالغات. ٩٠٪ عجز؟ لماذا لم يتقاتل الشعب حتى الان؟

حرب المياه قربة شكلها و ده شي متوقع صراحه الي مستغرب منه التحالفات الجديده الله يستر بس
ابشركم انتو الاثنين
بان بدات مصر تهيئة الراى الدولى لتوجيه ضربة عسكريه الى السد استعدوا

ابشركم انتو الاثنين
بان بدات مصر تهيئة الراى الدولى لتوجيه ضربة عسكريه الى السد استعدوا
عدم اللامؤخذة مشفناش حاجة من الكلام دة ولا شوفنا مؤتمر زي مؤتمر الشباب اللي كلف مئات الملايين ولا حتي خبر صغير في اي صحيفة عالمية :D

أنسب حل لمصر هي المحطات النووية على البحر وتحلية المياه عن طريقها.

لو تطبق هذه الخطة إستراتيجياً
راح تقول مصر لإثيوبيا نهر النيل اعملوا له يوتيرن وبالشفا
هناك بالفعل مشاريع كبيره لتحلية مياه البحر
لاستخدامها فى المدن الجديده والحدوديه والزراعه ايضا

خبر بقالوه كام يوم

عدم اللامؤخذة مشفناش حاجة من الكلام دة ولا شوفنا مؤتمر زي مؤتمر الشباب اللي كلف مئات الملايين ولا حتي خبر صغير في اي صحيفة عالمية :D
حاضر هنروح نعمل زى مرسى احنا هنضرب السد على الهواء مباشرة
حلوه قوى :D
وعلى العموم

مش ذنبنا ان نظرك ضعيف والله :D
انت بس اطلب وكل حاجه موجوده
الكلام ده برضه ينفع صح :D

عودة
أعلى