مصر مستمرة في تحديث جيشها بأسلحة روسية رغم مخاوف إسرائيل وأمريكا

+ 2 امبسادور اضافي .. و شكرا على كده

تمااااااام وياريت لو بازاحة اكبر شوي ولتكن 3000 طن زي ما كان نفسي اننا نضيف 4 جونيد بس تكون ازاحة فوة 4000 طن ويعمل كفرقاطة متوسطة يااااااه وسعتها هيكون وجودة مع الميسترال اضافة قوية جدا جدا عن وضعه الحالي ويكون تأثيره أقوي وبقائه خارج المياه الأقلمية فترة اطول دون الحاجة للمؤن و

يا راجل عايز تصرف 3 مليار دولار في 10 لنشات صواريخ المبلغ ده يجيب 10 جويند او 3 فريم +2 جويند او 2 هورايزون او 42 مولينا مزود 16 صاروخ KH-35
القطعة تستاهل في رأيي
وبلاش سيرت المولينا دة بالله عليك
وبعدين من فلوس المعونة
وعلي خمس سنوات

السلاح الامريكي عموما باهظ جدا , لكن طالما من فلوس المعونه و كده كده هتتصرف على سلاح امريكي يباه هوه اولى
تصميمه مميز جدا
بصراحه التصميم خرافي معاك في دي
لكن السعر باهظ جدا و المعونه موجود فيها الاهم و هي التسليح الموجود بالفعل الاف16 لوحدها محتاجه 3-4 مليار علشان يكون عندنا 100 طائره موازيه للصوفا الاسرائيلي

تمااااااام وياريت لو بازاحة اكبر شوي ولتكن 3000 طن زي ما كان نفسي اننا نضيف 4 جونيد بس تكون ازاحة فوة 4000 طن ويعمل كفرقاطة متوسطة يااااااه وسعتها هيكون وجودة مع الميسترال اضافة قوية جدا جدا عن وضعه الحالي ويكون تأثيره أقوي وبقائه خارج المياه الأقلمية فترة اطول دون الحاجة للمؤن و
مستحيل الازاحه بتاعه الامبسادور توصل 6 اضعاف طيب ازاي انت كده بتتكلم في LCS بمليار دولار اما الجويند اخره 3000 طن بقيمه 400 مليون يورو زي ماليزيا و لن تفيد في شئ نفس تسليح الجويند المصري ماعدا NSM بدل الاكسوسيت3

القطعة تستاهل في رأيي
وبلاش سيرت المولينا دة بالله عليك
وبعدين من فلوس المعونة
وعلي خمس سنوات
انا بتكلم علي project 12418 متاح مع نقل التقنيه ب 70 مليون دولار بص عليه و قلي رايك

اقطع دراعي من لغلوغه لو الروس صنعوا رادار نيتريد حقيقي قبل 2025 .. لما يبقوا يعرفوا الاول ينتجوا الارسنيد بشكل ناضج

بالمناسبة افضل موديولات الارسنيد التي يتم انتجاها حاليا تتحمل حتى 16 وات (امريكا واليابان) .. اما الغالبية فواقعيا حتى 10 وات .. لكن مستقبلا سيتم انتاج ارسنيد يتحمل حتى 25 وات واكثر من ذلك حتى

الجدول ده يضع ارقام غير واقعية ولا علاقة لها بما هو موجود حاليا

"رادار المستقبل" لمقاتلة الجيل الخامس

قال فلاديمير ميخييف، مستشار النائب الأول للمدير العام لشركة التقنيات اللاسلكية الإلكترونية (راديو إلكترونيه تيخنولوجيه)، للصحفيين إن مقاتلة الجيل الخامس الروسية "تي-50" قد تحصل على جهاز رادار جديد يستخدم الهوائي الشبكي اللاسلكي البصري.

وتواصل الشركة الروسية العمل لصنع جهاز الرادار هذا الذي سيعادل وزنه نصف وزن أجهزة الرادار الحالية، فيما تعادل قدرة التحليل لمبيِّنه عشرات أمثال قدرة أجهزة الرادار الحالية. وستظهر على شاشة الرادار المُنتظر نفس الصورة التي تظهر على شاشة التلفزيون.

ومن المتوقع أن تضم قائمة الطائرات التي تستعد الشركة الصانعة لتزويدها بالرادار الجديد، طائرة "تي-50".

وأنجزت مقاتلة الجيل الخامس الروسية رحلتها الجوية الأولى في عام 2009، وهي مجهزة بإلكترونيات الطيران الجديدة ومحطة الرادار الجديدة التي تستخدم الهوائي الشبكي.

التعديل الأخير:

الجويند الازاحه الاكبر ربما تعني استبدال الميكا بالاستر .. سيكون ممتاز
لكن الامبسادور لماذا ازيد ازاحته ؟ .. ميزته الاساسيه في شبحيته و حجمه الصغير

بصراحه التصميم خرافي معاك في دي
لكن السعر باهظ جدا و المعونه موجود فيها الاهم و هي التسليح الموجود بالفعل الاف16 لوحدها محتاجه 3-4 مليار علشان يكون عندنا 100 طائره موازيه للصوفا الاسرائيلي

الأولويه لتطوير الاف 16 طبعا .. لكن لو الأمريكان رفضوا ؟

الجويند الازاحه الاكبر ربما تعني استبدال الميكا بالاستر .. سيكون ممتاز
لكن الامبسادور لماذا ازيد ازاحته ؟ .. ميزته الاساسيه في شبحيته و حجمه الصغير
ماليزيا شغلت عليه بالنهايه الميكا

الأولويه لتطوير الاف 16 طبعا .. لكن لو الأمريكان رفضوا ؟
يبقي مزودش معاهم في قطع جديده و المعونه صيانه و قطع غيار و تطوير و تسليح و شكرا اكتر من كده يبقي بتورط نفسك معاهم

انا بتكلم علي project 12418 متاح مع نقل التقنيه ب 70 مليون دولار بص عليه و قلي رايك
ياراجح المشكلة في التصميم
بالمناسبة الشبحية مش رفاهية
تسليحة ممتاز بالنسبة لسعرة
لكن الامبسادور من المعونة وبالعدد ١٠ افضل
ويقفل البند تماما

يبقي مزودش معاهم في قطع جديده و المعونه صيانه و قطع غيار و تطوير و تسليح و شكرا اكتر من كده يبقي بتورط نفسك معاهم
المشكلة انت عاوز تطور الاف١٦ اصلا
تصوري لا
مطالبك الجوية تتلخص في حاجة واحدة فقط الامرام
بالمناسبة ياراجح
هي الاف١٦ علشان تشيل الميكا لازم تعديل
ولا علشان غربي ممكن تشيلوا عادي

ماليزيا شغلت عليه بالنهايه الميكا

خلاص لو زيادة الازاحه لن تضيف شيئ للتسليح يبأه بلاش ..
بس خلي بالك انت واخد نقل تقنيه و هتصنعه هنا عندك .. يعني ممكن نظبط الامور مع الجانب الفرنسي و نعمل نسخه خاصه بينا

ياراجح المشكلة في التصميم
بالمناسبة الشبحية مش رفاهية
تسليحة ممتاز بالنسبة لسعرة
لكن الامبسادور من المعونة وبالعدد ١٠ افضل
ويقفل البند تماما
كلهم سيعملون علي الساحل و سيظهرون كلنشات صيد علي رادارات القطع البحريه و لو ترفض المولينا عندك التايجر او المشروع الجديد 22800 اما 300 مليون دولار في FMC باسعار 2009 هذه سرقه و اهدار اموال

المشكلة انت عاوز تطور الاف١٦ اصلا
تصوري لا
مطالبك الجوية تتلخص في حاجة واحدة فقط الامرام
بالمناسبة ياراجح
هي الاف١٦ علشان تشيل الميكا لازم تعديل
ولا علشان غربي ممكن تشيلوا عادي
لازم تعديل من الامريكان السورس كود مغلق فامكانيه الدمج شئ و الدمج الفعلي شئ اخر
مطالبك الجويه ليست الامرام فقط فتسليح الاف16 المصريه من الثمانينات و التسعينات اخي العزيز و تحتاج تطوير الطائرات علي الاقل بالرادار V9 ان لم يكن SABR

خلاص لو زيادة الازاحه لن تضيف شيئ للتسليح يبأه بلاش ..
بس خلي بالك انت واخد نقل تقنيه و هتصنعه هنا عندك .. يعني ممكن نظبط الامور مع الجانب الفرنسي و نعمل نسخه خاصه بينا
انت اهم زبون لدي DCNS و فرنسا انت و شطارتك بقي اعمل شراكات معاهم و عندك FTI جاهزه في 2022

من اهم مميزات القطع البحرية ذات الازاحة المنخفضة فعلاً إنها عندما تسير بسرعات منخفضة تكون خادعة جداً حيث قد تظهر كلنشات صيد بريئة المظهر ..

كلهم سيعملون علي الساحل و سيظهرون كلنشات صيد علي رادارات القطع البحريه و لو ترفض المولينا عندك التايجر او المشروع الجديد 22800 اما 300 مليون دولار في FMC باسعار 2009 هذه سرقه و اهدار اموال

التصميم كان Special order و المشروع اخد وقت طويل ...

لكن لا اختلف معك انه كان مكلف بالزيادة جداً فعلاً

من اهم مميزات القطع البحرية ذات الازاحة المنخفضة فعلاً إنها عندما تسير بسرعات منخفضة تكون خادعة جداً حيث قد تظهر كلنشات صيد بريئة المظهر ..
تماما كما حدث في اغراق ايلات و كان اللنشان يسيران بجانب بعض بمسار واحد لهذا الغرض و لم ينفصلا بتشكيل القتال الا بعد ان اصبحت ايلات في مرمي الاستايكس اي علي بعد اقل من 40 كم

عودة
أعلى