وفد مصري يزور حامله الطائرات الامريكيه هاري ترومان

الرافال احسن منها يا رجالة انتو مستقليين بالرافال كده ليه .. البلوك التاني منها هيكون ممتاز جدا خصوصا بدخول بود الرصد الحراري Legion .. لكن البود الفرنسي القادم تاليوس هيكون زيه وممكن احسن في قدرات الرصد الحراري .

الحلو فيها فقط نسخة الجراولر .. غير كده الرافال برقبتها

الرافال احسن منها يا رجالة انتو مستقليين بالرافال كده ليه .. البلوك التاني منها هيكون ممتاز جدا خصوصا بدخول بود الرصد الحراري Legion .. لكن البود الفرنسي القادم تاليوس هيكون زيه وممكن احسن في قدرات الرصد الحراري .

الحلو فيها فقط نسخة الجراولر .. غير كده الرافال برقبتها
توازن مهام الهورنيت اعلى من الرافال في ال جو - جو و ال جو ارض ، و تشكيلة الذخائر اوسع و اريح و انجع ، تطويرات الادفانسد اديتلها بعد تاني خالص ب kit داخلي مشابه للجوينت
+ ال EW + الردار بتاعها + المرونة و الدفع + امكانات التطوير اصبح لديك بيبي ايجل مخصوص للبحرية
اي دولة عايزة مقاتلة دعم بحري و في ايديها الهورنت مينفعش تحود عنها نهائي مش تقليل من الرافال لكن الدبور غلس

مش هكتب تعليق ولا حاجه ...داخل بس اجرب الايموشنز الجديده
ربنا يكرم اللى حطهالنا هنا ولو انها من ايام الكفار ع الفيس
تست تست واحد انين تلاته ...الله اكبر الله اكر
:ها::)):p::حب مجنون::يفكر::ملل:
:ملاك::خجول::ورطه::ملل::CH::زعلان::نصر::تحية::واحد::ممتاز::مغلق::فقدان الأمل::لا يعجبني::غ::يسار::يعجبني::يمين:​
ادعوا لعمكم
G @حفيـد الفاروق

توازن مهام الهورنيت اعلى من الرافال في ال جو - جو و ال جو ارض ، و تشكيلة الذخائر اوسع و اريح و انجع ، تطويرات الادفانسد اديتلها بعد تاني خالص ب kit داخلي مشابه للجوينت
+ ال EW + الردار بتاعها + المرونة و الدفع + امكانات التطوير اصبح لديك بيبي ايجل مخصوص للبحرية
اي دولة عايزة مقاتلة دعم بحري و في ايديها الهورنت مينفعش تحود عنها نهائي نش تقليل من الرافال لكن الدبور غلس

يا صديقي ما تقوله كلام عام دون تفاصيل لو ناقشنا تفاصيله ستكتشف كلام اخر .. انا اتفق معاك ان تشكيلة ذخائرها افضل .. لكن غير هذا اختلف معاك

رادارها apg 79 قريب من اداء الرادار القديم apg 73 .. وقد اشتكى الامريكان من ذلك .. الرافال مقاتلة omnirole اكثر من الادفانسد .. الايرودينامكس والمناورة الرافال افضل .. السبيكترا افضل من نظيره على الادفانسد

انا مش بقول انها وحشة .. دي فوق الممتازة .. لكن الرافال افضل

يا صديقي ما تقوله كلام عام دون تفاصيل لو ناقشنا تفاصيله ستكتشف كلام اخر .. انا اتفق معاك ان تشكيلة ذخائرها افضل .. لكن غير هذا اختلف معاك

رادارها apg 79 قريب من اداء الرادار القديم apg 73 .. وقد اشتكى الامريكان من ذلك .. الرافال مقاتلة omnirole اكثر من الادفانسد .. الايرودينامكس والمناورة الرافال افضل .. السبيكترا افضل من نظيره على الادفانسد

انا مش بقول انها وحشة .. دي فوق الممتازة .. لكن الرافال افضل
متفقين و مختلفين
اصل الرود ماب لبوينج مخصلش بالكامل و بوينج داخلة في برنامج تطوير موازي للوكهيد في ال NGJ للتصدير لعملائهم بالنسبة EW كان بلاك شاهين جبلي مصدر عليه
السبيكترا حقيقي لا خلاف عليه ابدا Electronic awareness environment متخصص و محدد top notch system
الايرودانامكس نتفق و نختلف بس الاتنين تحفة لا جدال
ميزة الهورنيت الخاصة انها بنيت بالكامل للبحرية بكل صورها و لم تكن معروضة لتخدم برية و بحرية و جوية مما ينقص من مواصفاتها بعض الشئ للتواءمة لكن عموما بمعايير اليوم لم تعد تفرق كثيرا

متفقين و مختلفين
اصل الرود ماب لبوينج مخصلش بالكامل و بوينج داخلة في برنامج تطوير موازي للوكهيد في ال NGJ للتصدير لعملائهم بالنسبة EW كان بلاك شاهين جبلي مصدر عليه
السبيكترا حقيقي لا خلاف عليه ابدا Electronic awareness environment متخصص و محدد top notch system
الايرودانامكس نتفق و نختلف بس الاتنين تحفة لا جدال
ميزة الهورنيت الخاصة انها بنيت بالكامل للبحرية بكل صورها و لم تكن معروضة لتخدم برية و بحرية و جوية مما ينقص من مواصفاتها بعض الشئ للتواءمة لكن عموما بمعايير اليوم لم تعد تفرق كثيرا

بالمناسبة صحيح .. برنامج ngj مش هيبدا يدي نتايج اولية غير بعد 2020 .. وقدرات كاملة على حوالي 2025
فمتحطهوش في حساباتك اوي

الرافال ما يميزها عن باقي طائرات جيلها هي والهورنت انها برية وبحرية في نفس الوقت

بالمناسبة صحيح .. برنامج ngj مش هيبدا يدي نتايج اولية غير بعد 2020 .. وقدرات كاملة على حوالي 2025
فمتحطهوش في حساباتك اوي

الرافال ما يميزها عن باقي طائرات جيلها هي والهورنت انها برية وبحرية في نفس الوقت
عارف الرافال مشكلتها فقط انها عايزة معركة من العيار المتوسط او الثقيل و صدقني معايير كتير جدا جدا حتتغير ليها و النظرة ليها حتبقى تضعها كمقياس لامور كثيرة
عايزة combat marketing فقط

عارف الرافال مشكلتها فقط انها عايزة معركة من العيار المتوسط او الثقيل و صدقني معايير كتير جدا جدا حتتغير ليها و النظرة ليها حتبقى تضعها كمقياس لامور كثيرة
عايزة combat marketing فقط

يا صديقي الرافال هي الطائرة الوحيدة اللي تدخلت في ليبيا في نفس يوم القرار السياسي .. دخلوا بثقة كاملة في قدراتهم على اخماد الدفاعات الجوية الليبية .. عكس التايفون او الاف 18 الامريكية .. وكما قال صديقنا كاميكازي الاماراتي الرفاال تفوقت في قطر على الاف 18 والاف 15 .. وفي كوريا الجنوبية على الاف 15 كيه .. وفي كل مكان في الحقيقة تفوقت الرافال على كل منافسيها من الجيل الرابع ... سواء تدريبات او تقييمات او حتى حروب u name it

بالمناسبة دي توقيتات برنامج ngj .. لو لاحظت هتلاقي في 2019 انتاج عدد محدود لاستخدامه في اكمال التجارب مش للجيش .. والقدرات الاولية في 2021

يا صديقي الرافال هي الطائرة الوحيدة اللي تدخلت في ليبيا في نفس يوم القرار السياسي .. دخلوا بثقة كاملة في قدراتهم على اخماد الدفاعات الجوية الليبية .. عكس التايفون او الاف 18 الامريكية .. وكما قال صديقنا كاميكازي الاماراتي الرفاال تفوقت في قطر على الاف 18 والاف 15 .. وفي كوريا الجنوبية على الاف 15 كيه .. وفي كل مكان في الحقيقة تفوقت الرافال على كل منافسيها من الجيل الرابع ... سواء تدريبات او تقييمات او حتى حروب u name it

بالمناسبة دي توقيتات برنامج ngj .. لو لاحظت هتلاقي في 2019 انتاج عدد محدود لاستخدامه في اكمال التجارب مش للجيش .. والقدرات الاولية في 2021

اشكرك على الصورة الزمنية ال NGJ حيبقى major pain in the ***
بالنسبة للرافال انا عارف ، تحليلات كتير تناولت النقطة دي في ليبيا لان الطائرة حقيقي بها كل ما تحتاج لاخماد و اختراق و استهداف في حين الامريكان بيلعبوها by the book ايا كان
و المناورات حتلاقي كتير فعلا
لكن ما اقصده هو real life 1 on 1 سناريو خصم تقيل و خصم وسط مثلا مثل الفوكلاند او حرب البلقان او العراق ساعتها الكل حيسكت و يستمتع ، التسويق القتالي الفعلي مفيش بعديه السن الناس بتميل للتبعية في الراي كسيكولوجيا
و انا جبت جاز من المقارنات الصراحة :ها:
شوية و حنزل اي كافيه الاقي التايفون و الرافال على menu المكان :oops:

اشكرك على الصورة الزمنية ال NGJ حيبقى major pain in the ***
بالنسبة للرافال انا عارف ، تحليلات كتير تناولت النقطة دي في ليبيا لان الطائرة حقيقي بها كل ما تحتاج لاخماد و اختراق و استهداف في حين الامريكان بيلعبوها by the book ايا كان
و المناورات حتلاقي كتير فعلا
لكن ما اقصده هو real life 1 on 1 سناريو خصم تقيل و خصم وسط مثلا مثل الفوكلاند او حرب البلقان او العراق ساعتها الكل حيسكت و يستمتع ، التسويق القتالي الفعلي مفيش بعديه السن الناس بتميل للتبعية في الراي كسيكولوجيا
و انا جبت جاز من المقارنات الصراحة :ها:
شوية و حنزل اي كافيه الاقي التايفون و الرافال على menu المكان :oops:

يا حج المواجهات ديه حصلت في مناورات كتير .. والاهم من المناورات في تقييمات كتير سواء في سويسرا او الهند او البرازيل او كوريا الجنوبية او الامارات او قطر وغيرهم .. وتم فيها المواجهة بين تلك الطائرات في مواجهة اقرب للواقع لان كل واحد بيحاول يبيع .

واضح جدا أن الأمريكان بيحاول يرجعوا الود القديم ... الي اتفرج علي مناظره الحزب الجمهوري امبارح هيعرف أن العلاقات مع الأمريكيان هتتحسن جدا يمكن اكتر من أي وقت فات ... ده طبعا لو الجمهوريين كسبوا الانتخابات السنه الجايه
لا مشاكل لدينا مع البنتاجون بل نقول ان البنتاجون هو قناه الاتصال الوحيده لنا في أميركا البنتاجون نفسه يعارض سياسات الكونجرس والبيت الأبيض المعاديه لمصر كون تفهمه لاهميه مصر القصوى واهميه جيشها في تأمين مساراته الاستراتيجيه في المنطقه

انا كنت محظوظ برؤية هذه الحامله اثناء مرورها من قناة السويس وانا راجع من الإسماعيليه بالصدفه ساعتها نزلت من العربيه وفضلت مذبهل امامها وهي بتعدي وبتفرج علي قطع التأمين الخاصه بيها بصراحه منظرها كان مهيب بكل معني الكلمه منظر يشدكـ ويخليكـ تبكي وتقول امتي يا بلد :D ..
انا شاء الله قريب وسوف ينصر الله جنده

على فكرة متكبروش الموضوع ....

في 2010 فيه حاملة أمريكية أثناء عبورها قناة السويس استضافوا طيارين مصريين و اطقم ارضية للتعرف على الحاملة كنوع من التدريب ...

و دا بيحصل كتير ...

و غالباً البنتاجون بيعمل كدة عايز يجر ناعم لانه مصر هتحتاج تدريب كتير لتشغيل الميسترال بشكل كفئ ... سواءً بقا كان روسي فرنسي أمريكي ... و هم عارفين انهم احسن حد عنده خبرة ..

هل من الممكن ان نرى تشكيل القوات الجويه المصريه يضم هذا التشكيل الغير ادمى المميت دا:جدا:
Rafale F3R
F16 Block 52
Mig-35
F 18 Advanced Super Hornet
Sukhoi PAK FA

ج9

عودة
أعلى