وفد مصري يزور حامله الطائرات الامريكيه هاري ترومان

طيارة قليلة الادب الصراحة :D بلا رافال بلا داسو يا راجل

لو الامريكان هيوافقو على F 18 ADVANCED SUPER HORNET

يبقى مفيش داعي للتفكير في الجيل 5 من عند الروس أو الصينيين .....ننتظر حتى 2030 RAFALE NG أو إف 35 بعد تجميد الحظر عليها للدول العربية

لووووووووووووووووول يا باشا طاجن رز بالكبده لو عايز كمان :p
فرنسا طبعا ملهاش ، يا جماعة في شراكة مع dcns خلاص كده اي قطعة بحرية جديده كبيرة صغيرة حتطلع من ترسانة المصريين برعاية فرنسية ربنا يستر على التوافق المستقبلي السياسي معاهم فقط

ههههههههههههه عبعتلك سندوتشات كبده اسكندرانى مع عندنا
بس تعرف ليه مصر متشتريش الصاروخ الصينى DF21D واى حاملة تهددنا يبقى جاهز لتدميرها انا عارف انه مش سهل انك تدمر حاملة طائرات وبالذات عند ضرب حاملة طائرات يبقى خطر الرد بالنووى عالى بس الصاروخ داه احد الحلول الفاعلة فى مواجهة الحاملات الكبيرة

انا كنت محظوظ برؤية هذه الحامله اثناء مرورها من قناة السويس وانا راجع من الإسماعيليه بالصدفه ساعتها نزلت من العربيه وفضلت مذبهل امامها وهي بتعدي وبتفرج علي قطع التأمين الخاصه بيها بصراحه منظرها كان مهيب بكل معني الكلمه منظر يشدكـ ويخليكـ تبكي وتقول امتي يا بلد :D ..

ههههههههههههه عبعتلك سندوتشات كبده اسكندرانى مع عندنا
بس تعرف ليه مصر متشتريش الصاروخ الصينى DF21D واى حاملة تهددنا يبقى جاهز لتدميرها انا عارف انه مش سهل انك تدمر حاملة طائرات وبالذات عند ضرب حاملة طائرات يبقى خطر الرد بالنووى عالى بس الصاروخ داه احد الحلول الفاعلة فى مواجهة الحاملات الكبيرة
حقيقي لا اعلم بمكن ليس لدينا ما نقدمه للصين للحصول عليه مثل السعودية مثلا ، الصين حرفيا تستند على البترول السعودي تقريبا

يبقى مفيش داعي للتفكير في الجيل 5 من عند الروس أو الصينيين .....ننتظر حتى 2030 RAFALE NG أو إف 35 بعد تجميد الحظر عليها للدول العربية

لا صعب امريكا مينفعش تكون مورد تسليح رئيسي و كلنا عرفنا ليه

حقيقي لا اعلم بمكن ليس لدينا ما نقدمه للصين للحصول عليه مثل السعودية مثلا ، الصين حرفيا تستند على البترول السعودي تقريبا
لا صعب امريكا مينفعش تكون مورد تسليح رئيسي و كلنا عرفنا ليه
بس انتا شايف انه ضرورى لمصر ؟
نقوى علاقتنا مع الصين شوية فهم يشبهون الروس نوعا ما المال اولاا
نحاول نقدم تسهيلات مثلاا على عبور سفن الصين عند المرور بقناة السويس
نحاول نتعاون معاهم فى بعض المجالات ومش ضرورى مجال عسكرى

اوك خد الاف 18 زى ما انت عاوز بس مافيش لا امرام ولا جدام ولا سايدوندر اكس ولا كروز بعيد المدى وشغل عليها الاسبارو والسايدوندر النسخه الاقدم

ممكن طلب بعيد عن الموضوع ازاي اعرف الفرق بين الاف 15 و الاف 18 من الصور و في حاجه غريبه مره التهويه تكون بشكل بيضاوي و مره مربع ده ليه؟؟

بس انتا شايف انه ضرورى لمصر ؟
نقوى علاقتنا مع الصين شوية فهم يشبهون الروس نوعا ما المال اولاا
نحاول نقدم تسهيلات مثلاا على عبور سفن الصين عند المرور بقناة السويس
نحاول نتعاون معاهم فى بعض المجالات ومش ضرورى مجال عسكرى
صراحة لا ، الباليستي عموما يقابل مقاومة شرسة جدا من انظمة الدفاع البحرية و تقريبا معدش نافع ، انظمة الستاندرد ميسايل و الايجيس و الاستر و غيرهم تقريبا صعب جدا ان يمر منهم صاروخ باليستي و يصيب بدقة فا مش جايبة همها و احنا معندناش قدرات تطوير باليستي مثل الروس عموما فا فاكس .... على فكرة الصين في سياستها تقارن بالامريكان و اكتر بكتير براغماتية جدااااااااااااااااااااااا المصلحة هيا الاهم لا اعتقد مجرد تسهيلات عبور حتمنح وصول لسلم تسليحهم العالي اللي هو بالمناسبة ليس جيدا جدا يعني و الا كنا اشترينا منهم اشياء لكن لم يحصل

ممكن طلب بعيد عن الموضوع ازاي اعرف الفرق بين الاف 15 و الاف 18 من الصور و في حاجه غريبه مره التهويه تكون بشكل بيضاوي و مره مربع ده ليه؟؟

الاف 18 الذيل على شكل V الاف 15 عمودى
النسخ الجديده من الاف 18 فتحات المحرك مربعه القديمه بيضاوى

بص انا شبة متاكد ان الموضوع فى الخطة التسليحية لنا على الاقل ممكن نتحرك فى هذا الامر فى 2025
لكن كن على يقين انك لن تتحرك الا من خلال تامين نفسك من خلال نوعية طائرات تستطيع الاقلاع من على حاملات الطائرات ولا اعتقد انها ستكون روسية
تكونش اف 35 او رافال :))

اوك خد الاف 18 زى ما انت عاوز بس مافيش لا امرام ولا جدام ولا سايدوندر اكس ولا كروز بعيد المدى وشغل عليها الاسبارو والسايدوندر النسخه الاقدم

الأمريكان عارفين إنه ماعدش ينفع حركات زمان ....

دا غير إن مصر مش هتقبل أصلا بأسلحة منزوعة المخالب والأنياب

بالنسبة لأسطول إف 16 في مصر 2016 هيبان إذا كان الأمريكان هيوافقوا على تطويرها + تسليح أحدث .

ولو رفضو سوق السلاح كبير

انتو ضاربين ترامادول ولا تامول
الحماية دى عاوز ازيد من 100 مليار دا احنا لحد النهاردة بنضرب اخماس فى اسداس عشان نجيب اسطول حماية للمسترال
تخيل بقى لو جبنا حاملة من اللى بتشيل 40 او 50 طيارة تخيل كم الحماية المطلوبة :ها:

محدش يحلم أنه يفكر فى حلم التفكير :)
احنا فلوسنا على قدنا و زى المثل ما قال " اللى يعوزه الطيران و الدفاع الجوى يحرم على اى حاجة " , و الطيران و الدفاع الجوى محتاج بمعنى كلمة محتاج

الحماية دى عاوز ازيد من 100 مليار دا احنا لحد النهاردة بنضرب اخماس فى اسداس عشان نجيب اسطول حماية للمسترال
تخيل بقى لو جبنا حاملة من اللى بتشيل 40 او 50 طيارة تخيل كم الحماية المطلوبة :ها:

يا برنس اسطول الحمايه بتاع الاتنين ميسترال هيكون جاهز قبل استلام الحاملتين متقلقش من النقطه دى يعنى مفيش اخماس فى اسداد ومنهم الفريم والتايب 209 ضمن الاسطول ;)

يا برنس اسطول الحمايه بتاع الاتنين ميسترال هيكون جاهز قبل استلام الحاملتين متقلقش من النقطه دى يعنى مفيش اخماس فى اسداد ومنهم الفريم والتايب 209 ضمن الاسطول ;)
غير صحيح شكلا وموضوعا الغوصات مش متوفرة +المدمرات الكبيرة مش موجودة +الكورفيتات مش موجودة +الطيران نفسو مش متوفر +الفريم اللى موجودة دى متعملش حاجة خالص مع مسترال وللعلم المسترال جاهزة للتسليم من شهر6 او 7 الجاى لان جاهزة والطقم بيدربو فعليا هناك وهتكون تحت قيادة كاملة لللمصريين من شهر 7 لكن لسه فى تكتكيات تدريب +والصيانة + ومحدش فى 6 شهور يقدر يوفر الاللى انا كتبتو كلو ولا حتى فى سنة

محدش يحلم أنه يفكر فى حلم التفكير :)
احنا فلوسنا على قدنا و زى المثل ما قال " اللى يعوزه الطيران و الدفاع الجوى يحرم على اى حاجة " , و الطيران و الدفاع الجوى محتاج بمعنى كلمة محتاج
شوفت كمية الحماية فوق ؟ اللى فى الصور ؟ لو حبيت تشترى اختها بنفس التأمين انت بتتكلم فى مليارات المسترال ولا حاجة بالنسبة ليها

علي فكرة مش اوي كدة
انت لو جبت حاملة متوسطة بتعمل بمحركات عادية
هتكون تكلفتها اقل بكتير
كمان اسطول الحماية مش شرط زي دة
دي امريكا انك تعالي نشوف حماية شارل ديجول
اقل من كدة بكتير
عموما ربنا يسهلها

غير صحيح شكلا وموضوعا الغوصات مش متوفرة +المدمرات الكبيرة مش موجودة +الكورفيتات مش موجودة +الطيران نفسو مش متوفر +الفريم اللى موجودة دى متعملش حاجة خالص مع مسترال وللعلم المسترال جاهزة للتسليم من شهر6 او 7 الجاى لان جاهزة والطقم بيدربو فعليا هناك وهتكون تحت قيادة كاملة لللمصريين من شهر 7 لكن لسه فى تكتكيات تدريب +والصيانة + ومحدش فى 6 شهور يقدر يوفر الاللى انا كتبتو كلو ولا حتى فى سنة
اولا الميسترال هنستلمها ٣الجاي
تشغيلها بشكل كامل لن يكون قبل ٢٠٢٠
انما انت هتشغلها وحمايتها موجودة وهي البيري
لكن طبعا دة بشكل مؤقت لحين اكتمال الاسطول

الاحلام مش بفلوس بس اعتقد انها اكبر من امكانياتنا الحاليه والمستقبليه
لا تنسوا اقتصاد تكساس يساوي اقتصاد العالم العربي واكثر
امريكا دوله عظمي رغم طغيانها وظلمها لكنها في النهايه لغه المصالح هي ما يربطها بالعالم الخارجي
تكاد تكون ظروف امريكا هي من جعل منها عملاق البحار والمحيطات حاليا لانها محاطه من الشرق والغرب
بالمحيطات الكبيره وتعتبر السفن وسيلتها الاقتصاديه في التنقل والتجاره بالاضافه الي صناعات عسكريه تحمي
قوافل التصدير والسفن التجاريه والدوله نفسها
الامريكان استوعبوا الدرس جيدا بعد علقه هاربير من اليابان فختلفت البحريه الامريكيه 180 درجه عما كانت عليه قبلها

يا عم بالراحه عليا طيب انت داخل تتخانق ههههههههههههههههه مفيش حاجه اسمها تتعاقد على قطعه بحريه بالحجم دا من غير ما تكون مجهز كل حاجه ومش فاضل غير التسليم وانت مش متعاقد على قطعه لا اتنين ميسترال
وياسيدى الفاضل انا بضحك عليك الايام قدامنا بس لو اسطول الحمايه بدا يطلع ويبان ويكتمل قبل الميسترال ليا عندك حق عرب هههههههههههههههههههه :نصر:

عودة
أعلى