الاحتفال بتدشين اول غواصة تايب-209 مصرية

الغواصات اليونانية مطورة من 1200 يعنى مينغعش نقارنها ببتاعتنا لاختلاف المكونات فعادى لما يكونو طول بعض بعد تطوير 1200 بالـ AIP
احنا نقارن بالـ 1400
فعلا كلامك سليم تم القطع و اضافه جزء بطول 6.5 متر لذلك هي بنفس ابعاد المود1400

فعلا كلامك سليم تم القطع و اضافه جزء بطول 6.5 متر لذلك هي بنفس ابعاد المود1400
الله ينور عليك تمام كدة
.
بس نفهم من كدة اننا معندناش زييهم ؟

الله ينور عليك تمام كدة
.
بس نفهم من كدة اننا معندناش زييهم ؟
مش شرط التاكيد الوحيد غواصه من نفس الفئه بطول 68-70 متر فمن الجائز ان زياده الطول بين الطراز 1200و1400 هو لمكان خلايا نظام AIP لذلك لا تحتاج الي اضافه اجزاء لزياده طول الغواصه من الاساس لان المساحه متوفره من الاساس و انا اتكلم عن صور فعليه و ليس تصميمات او مخططات

مش شرط التاكيد الوحيد غواصه من نفس الفئه بطول 68-70 متر فمن الجائز ان زياده الطول بين الطراز 1200و1400 هو لمكان خلايا نظام AIP لذلك لا تحتاج الي اضافه اجزاء لزياده طول الغواصه من الاساس لان المساحه متوفره من الاساس و انا اتكلم عن صور فعليه و ليس تصميمات او مخططات
لا طبعا الغواصة الحالية مفيهاش مكان فاضى احنا بنتكلم عن مساحة سكشن طوله اكتر من 6 متر و عندك بقيت الغواصات من طراز 1400 التى ليس بها AIP نفس طول بتاعتنا

التايب-209 معلوماتي انه الصفقة من البداية لم تتضمن الـAIP

المعلومة مش متأكد منها تماماً ... لكن بنسبة كبيرة كلامي صحيح

بالمناسبة طول الغوصة لا علاقة كبيرة له بالـAIP هناك غواصات 209 فئات اقدم&أصغر تم تطويرها بالـAIP

التعديل الأخير:
فرق المساحة بين 1200 و 1400 التطوير الخاص بالـ AIP غير الـ 1400 الجديدة لانها فرق فى الالكترونيات و الاجهزة الداخلية اما المطورة لحمل الايب ليس لديها نفس المستوى من التجهيزات الداخلية المماثلة لـ 1400 mod

التايب-209 معلوماتي انه الصفقة من البداية لم تتضمن الـAIP

المعلومة مش متأكد منها تماماً ... لكن بنسبة كبيرة كلامي صحيح
لو تعرف تتأكدلنا من الحوار ده تبقى كسبت فينا ثواب كبير انا من انبارح محروق دمى بحث و تفتيت فى كل المصادر

ألمانيا كدولة تتفق او تختلف معاها و بغض النظر عن كونها الداعم رقم 2 لإسرائيل بعد الولايات المتحدة .. لكن تحترم فيها انه لها سياستها المستقلة ..

على عكس دولة طرطور زي بريطانيا مثلاً ...

لما صفقة الغواصات تمت إسرائيل إعترضت بشدة و ألمانيا كان ردها شديد و قوي و الواضح إنها رفضت مبدأ الضغط عليها و من ضمن الكلام انه بستغرب إنه برغم بيعها غواصة أفضل لإسرائيل (السوبردولفين) بالانابيب الـ650 ... فإسرائيل تمانع صفقة التايب لمصر

لو تعرف تتأكدلنا من الحوار ده تبقى كسبت فينا ثواب كبير انا من انبارح محروق دمى بحث و تفتيت فى كل المصادر

عندي مصادر بتقول AIP و مصادر مش بتتضمنه ... لكن مفيش مصدر بينفيه مع إنه فيه مدون ألماني صاحبي قالي انه رايه انه مفيش و انا بثق في كلامه ..

بشكل عام الفرق مش كبير اصلاً و التصميم يسمح بدمجه لاحقاً

إسرائيل مضايقة جداً من الصفقة دي بالذات و حاولت تعرقلها 6 مرات تقريباً

لا طبعا الغواصة الحالية مفيهاش مكان فاضى احنا بنتكلم عن مساحة سكشن طوله اكتر من 6 متر و عندك بقيت الغواصات من طراز 1400 التى ليس بها AIP نفس طول بتاعتنا
احنا عايزين تاكيد 100% لا شك فيه لذلك لا يكفي النفي فقط بل و التاكيد ايضا
لذلك السؤال طيب و المزوده بالنظام اكبر في الطول

عندي مصادر بتقول AIP و مصادر مش بتتضمنه ... لكن مفيش مصدر بينفيه مع إنه فيه مدون ألماني صاحبي قالي انه رايه انه مفيش و انا بثق في كلامه ..
هو التصميم فعلا يسمح بضمه لكن الوضع الحالى اشك فى انها مزودة به حاليا
لكن هى بشكل عام جيدة سواء به او بدونه و دول محترمة زى جنوب افريقيا لم تدمجه يبقى احنا فى السليم مفيش مشاكل
احنا عايزين تاكيد 100% لا شك فيه لذلك لا يكفي النفي فقط بل و التاكيد ايضا
لذلك السؤال طيب و المزوده بالنظام اكبر في الطول
فى الغالب و طبقا للمصادر بتبقى اطول حوالى 6 متر طول الكبسولة او الموديول الخاص بالنظام
لكن التأكيد الوحيد هو غواصة من نفس الفئة 1400 mod و مزودة بيه
ربنا يسهل

متفهمش ليه حارقاهم !!
تقولش واخدين ياسين كلاس و احنا مش عارفين

هو لو حنتكلم بصرلحة مهمات ال reconnaissance و الاستخبرات و التسلل حتتاثر بالموضوع دا
لكن بعيدا عن كده من حتفرق المتوسط كله 250 - 300 كلم نطاق في شرقه

متفهمش ليه حارقاهم !!

مش عايز اقول الكحكة في ايد اليتيم عجبة :D

بس دا شئ مقدرش أفسره غير بالعداوة بين مانشستر وليفربول بصراحة :D

متفهمش ليه حارقاهم !!
عشان كل اما تيجى سيرة الغواصات المصرية يفتكروا الحصار اللى اتعمل عليهم و علمهم الادب ونيمهم من المغرب :D

هو لو حنتكلم بصرلحة مهمات ال reconnaissance و الاستخبرات و التسلل حتتاثر بالموضوع دا
لكن بعيدا عن كده من حتفرق المتوسط كله 250 - 300 كلم نطاق في شرقه

على رأيك بس هى مش بتتقاس بالمسافة بتتقاس بالمدة يعنى هتفضل غطسان قدام سواحلهم بتراقب لمدة كام يوم ؟
لو ضفت الدفع اللاهوائى متنساش تزود مخزون الاكل :100&:

كم فترة بقاء التايب غاطسة دون AIP اخي؟
بالاقصى 10 ايام على ما اذكر كان قد ذكرها الاستاذ الموريسكي
مش عايز اقول الكحكة في ايد اليتيم عجبة :D

بس دا شئ مقدرش أفسره غير بالعداوة بين مانشستر وليفربول بصراحة :D
لووووووووووووووووووووووول حلوة :D
عشان كل اما تيجى سيرة الغواصات المصرية يفتكروا الحصار اللى اتعمل عليهم و علمهم الادب ونيمهم من المغرب :D

على رأيك بس هى مش بتتقاس بالمسافة بتتقاس بالمدة يعنى هتفضل غطسان قدام سواحلهم بتراقب لمدة كام يوم ؟
لو ضفت الدفع اللاهوائى متنساش تزود مخزون الاكل :100&:
اصل دي ناس معدلة الجالف ستريم بنسخ واطية للمراقبة و الاستطلاع مش حيغلبو في نسخة شبه البوسايدن
ان مكنتش على ال list للشراء هي كمان قدام التوسع المرعب بتاعنا بحريا ففكرة اننا نقرب من سواحلهم مستخبيين صعب و زاي ما قولت المتوسط بيئة مش ظريفة للغواصات

حل الموضوع دا في الاوشن لان لو طلع موضوع ال AIP فنكوش
يبقى مينفعش يجي صيني نهائي لان الاساس التقني اللي مرتكز عليه عندي منقوص مع التايب و الالمان لو حكمل معاهم مش حاخد شئ nice و سوسو حتقعد تصدعنا و السكوربيون ليه ارضى بيها و امامي الاوشن حل لكل المشاكل و زيادة للامام باستفاضة و اريحة و مزاج كمان

هو التصميم فعلا يسمح بضمه لكن الوضع الحالى اشك فى انها مزودة به حاليا
لكن هى بشكل عام جيدة سواء به او بدونه و دول محترمة زى جنوب افريقيا لم تدمجه يبقى احنا فى السليم مفيش مشاكل

فى الغالب و طبقا للمصادر بتبقى اطول حوالى 6 متر طول الكبسولة او الموديول الخاص بالنظام
لكن التأكيد الوحيد هو غواصة من نفس الفئة 1400 mod و مزودة بيه
ربنا يسهل
تمام كده حتي المواقع مش عارفه و الكلام كله زي كده
It has not been confirmed if the Egyptian Type 209/1400s will be equipped with air-independent propulsion (AIP),

عودة
أعلى