عاجل : مصنع إيرباص بأشبيلية: مصر تعتزم شراء 12 طائرةA400M بمبلغ 1.8 مليار يورو ^_^

بس مش مبلغ 1.8 مليار دولار كتير ندفعه مره واحدة
كان ممكن نعمل عقد 6 طائرات مع امكانية شراء 6 فيما بعد
احنا لسه محتاجين فلوس كتير للشق الجوي والمفروض نشتري ونتعاقد مع الاهم فالمهم
لا مش كتير مقارنه مع باقي عقود التسليح و لاحظ ان الاطلس مطلب عاجل لمصر لذلك وجب ان تكون الصفقه قويه و مؤثره

واجبها ليه وانا عندى الرافال القاتل الصمت ومع المتتورر يبقى خلصت منا اطلع على بوتين واعجل بصفقة طارئة للجيل الخامس باك فا خصوصا بعد موقف تركيا وتسليم من 2017 وهواكب دخول الاف 35 تركى وإسرائيلى
الرافال ينقصها ذخائر مهمه مثل صواريخ سطح-سطح بعيده المدي و مضاده للرادار عموما الميج35 تعوض هذا نسبيا

لسه تفاصيل التسليم و النسخ لم تعرف
التسليح الغير الامريكي يكاد يقترب من الممتاز

عقبال ماما امريكا

فاكر لما قلت السو-30 و الاف-16 امبارح ... و انه نتيجة مواجهة بينهم محسومة سلفاً من وجهة نظرك

مش عارف ليه حاسس انك قصدت الاف-16 :D

ابو برين أخبارك كلها حلوه الف الف مبروك لبلدي مصر ام الدنيا
نقلة نوعية كبيرة في اسطول النقل المصري

واجبها ليه وانا عندى الرافال القاتل الصمت ومع المتتورر يبقى خلصت منا اطلع على بوتين واعجل بصفقة طارئة للجيل الخامس باك فا خصوصا بعد موقف تركيا وتسليم من 2017 وهواكب دخول الاف 35 تركى وإسرائيلى
يا باشا انت محتاج طارئرة بلطجية مثل السو 35 بصراحة انا احبها جداً وحلم بالنسبة للجوية المصرية

مفاجأة من صفحة القوات المسلحة المصرية ...... Thunderbolt

التعديل الأخير:
بعد موضوع الطائره الروسيه الاولى والثانيه اليوم واتفاقيه المرور فوى قناه السويس ان روسيا ممكن تعطينا اسلحه من فئه الممنوع
لا اقصد نووى لكن اسلحه تسبب صداع نصفى للجوار
جاري العمل علي الامر حاليا ما بين تسليمات و عقود تصدير جديده تشمل اسلحه و تصميمات

لما نجيب نسخه حديثه للاف16 نبقي نتكلم عليه للرافال النسخه المصريه اصدار قديم تقريبا من التسعينات مع اول صفقه بلوك40
احتمال كبير يكون جاى
والنسخة اللىعندكممكن تحدثها وتشغلها حاليا ومداها كويس وتشتغل مع الرافال بقدراتها عنب

احتمال كبير يكون جاى
والنسخة اللىعندكممكن تحدثها وتشغلها حاليا ومداها كويس وتشتغل مع الرافال بقدراتها عنب
النسخه المصريه هي AGM-88B تقريبا المدي 80 كم بعكس النسخه الاحدث E بمدي 150كم و هو عامل في اسرائيل
اعتقد ان العروض الامريكيه كانت اقل من المتوقع و الرد المصري جاري من خلال الاعلان عن حجم التعاون العسكري مع الروس

عودة
أعلى