انتشار حرس الحدود السعودي في تيران وصنافير

لي وجة نظر مختلفة في موضوع تيران وصنافير

- أولا هناك فعلاً حقائق تثبت ملكية السعودية للجزر وان موضوع ادارة مصر الطويل لها كان مرتبط بفترة الصراع المصري الاسرائيلي

- ثانياً أن الوضع الحالي افضل لمصر لجعل مضيق تيران ممر دولي رسمي للسفن لا يملك اي نظام مغامر مستقبلاً قرار غلقه او التلاعب به سياسياً وما ينتج عن هذا القرار من عواقب دولية غير معروف نتائجها او تداعيتها .

- ثالثاً التواجد السعودي مقابل التواجد المصري علي ضفتي المضيق هو مكسب سياسي و جيو استراتيجي مهم جداً اذا ما تم التنسق فيما بينهم بجانب شراكة السعودية في المسئولية عن تأمين الملاحة في المضيق

- خلق فرص كبيرة في الشراكة لتطوير المنطقة في مشاريع اقتصادية مثل مشروع نيوم المستقبلي وما سينتج عنه من مكاسب اقتصادية

وفي النهاية هناك الكثير من القضايا المعلقة والتي تركها الاستعمار لتكون نقاط خلاف علي حدود بلادنا العربية مثال الخلافات الحدودية بين دول الخليج العربي نفسه والتي من المهم حلها بالتراضي فنحن برأيي في النهاية امة واحدة في اللغة والدين

التعديل الأخير:
وثائق نشرها الاعلام المصري عن جهات سيادية لخطابات سعودية مصرية قديمة بخصوص الجزر

27600-4201610155831346وثائق-جزيرة-تيران---السعودية---ملكية-جزيرة-تيران-(5).jpg
49778-خطاب-موجه-من-وزير-الخارجية-المصرى-الدكتور-عصمت-عبد-المجيد-إلى-الدكتور-عاطف-صدقى-رئيس-الو...jpg
44050-خطاب-موجه-من-وزير-الخارجية-المصرى-الدكتور-عصمت-عبد-المجيد-إلى-الدكتور-عاطف-صدقى-رئيس-الو...jpg
51434-موجهة-من-الأمير-سعود-الفيصل-إلى-الدكتور-عصمت-عبد-المجيد-وزير-الخارجية-المصرى-الأسبق.jpg

مصطفى الحفناوى"، إصدار عام 1956 تحت عنوان “قناة السويس ومشكلاتها المعاصرة

مالوم الاخوة المصريين انولدوا وهم يقولون لهم الجزر مصريه

كفو يالسيسي والله أنه رجال قول وفعل فتحيه لكل منوفي أمين لا يقبل ما ليس له

نيوم فيها 6 جزر ستطور قبل 2030 واول هذه الجزر هي سندالة الجميلة 😍 … ي ترى تيران وصنافير حتكون فيها مشاريع او لا مع انها من اكير الجزر

حبيبي يا معاذ انت و ابو يعقوب

انا عندي احساس اني بصير رجل اعمال
وعد مني لو تحققت لك مني مليون ريال هدية اخوة :alien:
اما أسمه معاذ وانا لي فتره انطق اسمه موزا 🤣🤣🏃

ستري قريبا من سيشرب من البحر😉

ههههههههههههههههههههه انصحك بعصير ليمون انت والاعضاء المصريين 😂🤣

لاني شايف الضغط النفسي واصل عندكم حده 🔥😂🇸🇦✌🏼

احلي حاجه في الموضوع ده كله او عموما المنتدي انا اعضاء دولة كاملة مبيقدروش عليا 😂 تبا لتواضعي

مبيد حشري يتكفل فيك ..

خلصنا من جزيرة تيران الأن دور جزيرة صنافير العزيزه

تاريخ الصورة : 03-05-2023م

تاريخ الصورة : 08-01-2020م

مشاهدة المرفق 586781

عز يا مال العز عقبال المنتجعات والشاليهات ورحلات الغوص

ياخي وش فيك انت هذي الامريكان بنوها.:sot4:

ياأخي انا بحب السعوديين جدا لكن بعض الاشخاص هنا بقوا مقرفيين يعني المصريين مكلموش في الموضوع وقلبوا الموضوع عن ايلات وسيناء وكلام فارغ لا ينم غير عن حقد وكراهية اقسم بالله انا كمصري لا ادخل اي موضوع سعودي غير عسكري او اهتم ان اقرأ عنه لكن اي موضوع مصري لو حتى ترفيهي بلاقي بعض السعوديين داخلين اما استهزاء او سخرية او ضرب في تاريخ مصري ما او تعرض لقيادة دولة ليست دولتهم اهتمام غريب
يارب الاعضاء المحترمين المتبقيين يفضلوا بعيد عن الفئة دي اللي بعضها اصبح صهيوني اكتر من الصهاينة ويتبنوا كل روايات الدولة الصهيونية
يابني الناقص كده ... لازم يشوف اللي حوليه ناقصين عشان يجذبوا الانتباه

عشان ما يكون لوحده هوا الوحيد

على فكرة في مرض نفسي لده

اسمه Histrionic personality disorder

اقرأ عنه وحاول تشوف المثال اللي هنا

مفيش اختلاف .....لذلك كبر دماغك وسيب اللي يعمل يعمل

هوا بس معمول قوانين لعدم الهبد في الطقس يؤدي صاحبها للحبس

لكن تشتم دولة وتتريق على رئيسها

عادي

فليس على المريض حرج :)

ياأخي انا بحب السعوديين جدا لكن بعض الاشخاص هنا بقوا مقرفيين يعني المصريين مكلموش في الموضوع وقلبوا الموضوع عن ايلات وسيناء وكلام فارغ لا ينم غير عن حقد وكراهية اقسم بالله انا كمصري لا ادخل اي موضوع سعودي غير عسكري او اهتم ان اقرأ عنه لكن اي موضوع مصري لو حتى ترفيهي بلاقي بعض السعوديين داخلين اما استهزاء او سخرية او ضرب في تاريخ مصري ما او تعرض لقيادة دولة ليست دولتهم اهتمام غريب
يارب الاعضاء المحترمين المتبقيين يفضلوا بعيد عن الفئة دي اللي بعضها اصبح صهيوني اكتر من الصهاينة ويتبنوا كل روايات الدولة الصهيونية

شكل الضغط عندك 👇🏽

حبتين الصبح قبل الفطور 👇🏽

وخذ كمان روق ☝🏽

متزعلش نعرف الحقيقة بتوجع بس اصبر وافطر بصاره وطعمية وفول

والغدا رجول دجاج مشويه
والعشا كبدة من عند عمك ابراهيم الطوخي والجملي هو املي ..

يابني الناقص كده ... لازم يشوف اللي حوليه ناقصين عشان يجذبوا الانتباه

عشان ما يكون لوحده هوا الوحيد

على فكرة في مرض نفسي لده

اسمه Histrionic personality disorder

اقرأ عنه وحاول تشوف المثال اللي هنا

مفيش اختلاف .....لذلك كبر دماغك وسيب اللي يعمل يعمل

هوا بس معمول قوانين لعدم الهبد في الطقس يؤدي صاحبها للحبس

لكن تشتم دولة وتتريق على رئيسها

عادي

فليس على المريض حرج :)
على رأيك شوية مرضى مع ان كنت بحترم بعضهم ومتابعهم من ايام الساحات لكن اهو خيبوا ظني
ربنا يشفيهم

شكل الضغط عندك 👇🏽
مشاهدة المرفق 587006

حبتين الصبح قبل الفطور 👇🏽
مشاهدة المرفق 587008
وخذ كمان روق ☝🏽مشاهدة المرفق 587009

متزعلش نعرف الحقيقة بتوجع بس اصبر وافطر بصاره وطعمية وفول

والغدا رجول دجاج مشويه
والعشا كبدة من عند عمك ابراهيم الطوخي والجملي هو املي ..
ثوانى بس اى حقيقة مساحة ايلات مثلا إلى اى عاقل يعرف انها هبل وتخريف مثلا

عودة
أعلى