السعودية: استبعاد 35,000 ممارس صحي من المملكة

معرفش ايه علاقة ردك بالموضوع بس علي الأقل دوليا عندنا مجدي يعقوب...انتوا بقي عندكوا مين معروف دوليا زيه في الطب؟ عربيا حتي مش دوليا ؟
عبدالله الربيعه الافضل في مجاله
وهو فصل التوأم السيامي

بصراحة المنتدى مستواه في انحدار
تطاول ومعايرة وتلفظ بشكل واضح ضد اعضاء وتقليل من قيمة دول لمجرد ان واحد يقول دولتي الأفضل وفي الاخر مجرد منتدى وكلام لا يغير من سياسات دول او شكلها لو مصر احسن من السعودية أو السعودية احسن من مصر مش عارف اتفرق معاكوا ايه او مين عنده احسن أطباء كمصري اقولك احنا عندنا احسن أطباء واجبلك أمثلة للصبح وممكن اقول ان كثير من الجنسيات العربية بتيجي مصر مخصوص للعلاج واكيد انت اتقوم بالمثل كسعودي او اي جنسية بذكر المثل فا ليه نفتح الباب اصلا

استهدوا بالله واستغفروه وصلوا على نبينا الهادي

بلاش اتكلم علي اسرائيل و افتح جرح عميق جدا ، في البحث العلمي بتاعهم و سمعتهم العالمية و اللي قدموة للعالم في مجال الطب.

بلاش اكلمك علي اختراعتهم في مجال (الاجهزه الطبية) و ازاي بيطوروا اجهزة معقدة جدا في هذا المجال.

انا شايف اعضاء بيتخانقوا علي مين بلدة احسن و فية كلام عنصري بيخرج ، بس بلاش نتكلم علي وضع العرب مقارنة بأسرائيل و دول تانية زي سنغافورة مثلا.
مو فاهم بصراحة الهدف من ردك هذا
كان بإمكانك تزودني بالمعلومة بدل هالدراما كلها
سؤالي كان واضح وطلبت اجابة بسيطة. مجرد رقم فقط لاغير

أي جرح عميق جدا؟ سلامات!!

أنا مطلع على بعض بحثهم العلمي ومكانتهم البحثية بأغلب المجالات بحكم عملي بالبحوث

بالنسبة للعنصرية فهي تمثل آراء أشخاص وليس دول فمن حقك ترد عليهم دون شمل الجميع بردودك كالعرب مثلا
أيضا لا أمانع المقارنة مع اسرائيل او سنغافورة أو أي دولة أعلى تصنيفا من دولتي لأني أكون مطلع على من سبقني بالمجال العلمي واتطلع لمنافسته مستقبلا. ليش لا؟

عموما شكرا على المصادر

معرفش ايه علاقة ردك بالموضوع بس علي الأقل دوليا عندنا مجدي يعقوب...انتوا بقي عندكوا مين معروف دوليا زيه في الطب؟ عربيا حتي مش دوليا ؟

ولا عنصرى ولا حاجه باعم
بس انتوا كده اتجدعنوا وعلموا شبابكم
وخليهم يسدوا الحاجه الماسه فى نقص الكوادر البشرية عندكوا
قبل ما تلوم الناس لوم نفسك كدولة وكشعب
معندوش كوادر ولا قادر يوفرها لبلده
تحياتى

اه نسيت اقولك
ابقى خلى الكفيل السعودى عندة آمانه فى جلب العمال والكوادر
ميروحش يتفق مع مكاتب توظيف رخيصه علسان يجببوا عماله رخيصه ويدوهم ملاليم
وهو يوفر ويذود الفلوس اكتر واكتر
رد غير موفق
اذا كانت لديك مشكلة مع رده واجهه هو شخصيا بدل تحويل رد لشعب دولة

اذا فيه مشكلة معينة ناقشها بدل الاستهزاء والتقليل من الشعب السعودي

بسبب الأخطاء الطبية!!! 🤔 دية هتشمل اية بالظبط هناك نطاق واسع من الاخطأ . دة كدة معظم الاطباء هيتم عزلهم

كمان رقم ٣٥ الف رقم كبير جدا.
بشكل عام حوالي ٣٠٠٠ دولار شهريا صافي دخل للطبيب حديث التخرج.

السعودية فيها اطباء متميزين جدا ودا معروف للجميع
ولكن لا يوجد سبب للاستنقاص من الاطباء في الدول الاخري وخصوصا مصر ( وهو النهج الذي يتبعه الاخوة السعوديين هنا ليثبتوا انهم الافضل )

في مشاركات سابقه وضحت لهم ومن قلب المملكة بوجود الاطباء المصريين المتميزين في قلب النظام الصحي السعودي

رؤساء اقسام في افضل المستشفيات في المملكة

@رجل من أقصى المدينة @Pre-Med

السعودية فيها اطباء متميزين جدا ودا معروف للجميع
ولكن لا يوجد سبب للاستنقاص من الاطباء في الدول الاخري وخصوصا مصر ( وهو النهج الذي يتبعه الاخوة السعوديين هنا ليثبتوا انهم الافضل )

في مشاركات سابقه وضحت لهم ومن قلب المملكة بوجود الاطباء المصريين المتميزين في قلب النظام الصحي السعودي

رؤساء اقسام في افضل المستشفيات في المملكة
كلامك صح فقط من اخذ الزمالة والتدريب والبورد من خارج مصر
اما دكتوارة او ماستر او استشاري من احدى جامعات مصر لا يرتقي لتطور النظام الصحي السعودي
هو اساسا جدا مشابه للامريكا

بعض الناس هنا فاكرة ان مهنة الطب عشان تبقي شاطر فيها لازم تكون خريج هارفارد و تعلمت في كليفلاند كلينيك أو اخدت البورد المريخي حتي نقول عليك طبيب شاطر .....مهنة الطب من المهن المعتمدة علي الممارسة العملية وليست مهنة بحث و تجريب كالفيزياء أو مهنة تصميم كالهندسة مثلا.... كليات الطب في مصر قد لا تكون أفضل الكليات عالميا او عربيا كترتيب و لكن الطبيب المصري يتعرض خلال سنة الامتياز و ما بعدها لكم هائل جدا من الحالات و المواقف الطارئة التي لا يتعرض لها اي طبيب في دولة اخري في هذا السن لذلك هم فعلا متميزون وخبراء في تخصصاتهم مقارنة بالاطباء الاخرين....انا شخصيا لدي تجارب سيئة جدا مع الاطباء في بلاد الغرب و كتير من الاوقات بتمني اني اكون في مصر عشان اتشخص و اتعالج علي ايد حد بيفهم
اسكت الله يصلحك.

مجدي يعقوب يتواجد في مركزه باسوان بشكل دوري طوال العام ...عقبالكم اما يطلع من عندكم عالم زيه و لا نصه حتي و يعملكم مركز عالمي باسمه في السعودية :)
مجدي يعقوب overrated بشكل كبير. لا اعلم لما تأخذونه كمقياس. مثل من يقول شيكابالا افضل مهاجم في الدنيا.

أنا واحد متعلم في واحدة من افضل جامعات العالم و بشتغل في تكنولوجيا دقيقة لو قعدت تدرسها 100 سنة مش هتفهمها ...لو انا طرطور يبقي يا ريتك طرطور زيي لكن انت في الواقع نكرة متجيش ضفري حتي ...معلش تاني 😘
معليش خذها من اخوك, و اعتبرها نصيحه.

انت طرطور. و طرطور شايف نفسه كمان.

ممتاز 👍..

اي دكتور من الدول الي خبري خبرك ومايحترم المهنيه الطبيه يجب ان يستبعد فوراً.

شخصياً انا اعرف دكتور من دولة حي الله، قام باجراء central line على بنت خالي مخالف لتعاليم المهنه الطبيه... ولم يستعين بال Ultra sound ويعمل بالحبيب... هذا لو بلغ عليه خالي كان فصلوه مباشره... ولكن ابشركم خالي ماقصر معاه...

هاني الجهني والقحطاني وغيره الكثير متقدمين كثيرا على مجدي يعقوب....

انا بالمستشفى الي اتدرب به عندنا ١٠ دكاتره سعوديين بمستوى مجدي يعقوب..

امس معطيني محاضرة كلينية عيون استاد مساعد قادم من هارفورد وهو سعودي ...

كفاكم نفخ الصدور ترا والله مافيه مقارنه... بين القطاع الصحي بالمملكة وقطاع الصحي بدول حتى لاتمتلك منصة قبول موحد للتدريب على البورد..

برضه تقليل من الأطباء المصريين
يمكن فعلا النظام الصحي سيئ جدا لكن بدأنا بعد 30 او يمكن 40 سنة من الإهمال لكن الأطباء المصريين اكثر من ممتازين ومش مفاخرة ولا اقول احسن من السعوديين لان مفيش حاجة اسمها انا احسن كذا في الشرق الأوسط وفي العالم اللي بيفكر بالشكل ده اعتقد مش اياخد خطوة لقدام انا بس عيلتي فيها خمس أطباء في المملكة ازاي بقى الأطباء المصريين في قمة السوء وتقول انا احسن منهم ياعم قول اطبائي ممتازين دي حاجة تدعو للفخر لكن مجيش تقول اصل ده احسن من مجدي يعقوب يااخي استحي طب قول مثله مثل مجدي يعقوب لا ازاي ده احسن منه هههههه

مش عارف لو مقارنتوش وقولتوا احنا احسن من فلان اتمرضوا ولا ايه وبالله عليكوا بطلوا شتيمة طرطور عيب والله الواحد بقاله 12 سنة في المنتدى اول مرة اشوف شتايم بشكل واضح في المنتدى كأنه اتحول لمصطبة

نا بس عيلتي فيها خمس أطباء في المملكة ازاي بقى الأطباء المصريين في قمة السوء وتقول انا احسن منهم ياعم قول اطبائي ممتازين دي حاجة تدعو للفخر لكن مجيش تقول اصل ده احسن من مجدي يعقوب يااخي استحي طب قول مثله مثل مجدي يعقوب لا ازاي ده احسن منه هههههه
معليش لكن الحقيقة المرة هي ان سبب التعاقد على اطباء مصريين ومن دول اخرى معينة مثل الهند هي لرخص اجورهم. نفس السبب الذي يجعل الشركات السعودية توظف المهندس والعامل المصري والهندي والبنقالي والفلبيني.

ليست فوقية ولكن هذه الحقيقة التي يتغافل عنها الكثير

معليش لكن الحقيقة المرة هي ان سبب التعاقد على اطباء مصريين ومن دول اخرى معينة مثل الهند هي لرخص اجورهم. نفس السبب الذي يجعل الشركات السعودية توظف المهندس والعامل المصري والهندي والبنقالي والفلبيني.

ليست فوقية ولكن هذه الحقيقة التي يتغافل عنها الكثير
فعلا على كده كندا وامريكا وغيرها من دول أوروبا بيشتغلوا فيها لرخص اجورهم
ياعم ماشي مفيش مشكلة خليك مقتنع باللي في دماغك الأطباء السعوديين من الافضل في العالم والمجرة 👍🏻

فعلا على كده كندا وامريكا وغيرها من دول أوروبا بيشتغلوا فيها لرخص اجورهم
ياعم ماشي مفيش مشكلة خليك مقتنع باللي في دماغك الأطباء السعوديين من الافضل في العالم والمجرة 👍🏻
لا تجمع الطبيب المصري بالكندي والامريكي.

الاطباء الامريكيين والكنديين ومر الدول المتقدمة حتى سلم رواتبهم يختلف لانهم ببساطة يعملون في تخصصات نادرة او لديهم خبرة.

بينما الطبيب المصري كمثال في السعودية سبب استقدامه الاساسي هو رخص الاجر وتحدثه اللغة العربية

فيه دكتور اسنان بنغالي في وحدة صحية بالدمام اتمني إعدامه بالمقصلة :wut face"

عودة
أعلى