هبوط احترافي لطيار مصري في مطار هيثرو أثناء عاصفة يونس

استطاع الكابتن طيار وليد مراد قائد طراز البوينج ٧٧٧ والدريم لاينر ٧٨٧ الهبوط بمهارة وإنسيابية في مطار هيثرو بلندن

ما بين الشجاعة والحماقة خيط رفيع !!! لو كنت أملك القرار لأوقفت الطيار عن العمل وحولته لمحاكمة تأديبية بتهمة الإستهتار بالطائرة وبحياة الركاب !!!!!! لو أصيبت الطائرة بخلل وهي بالجو واستطاع الطيار الهبوط بها وإنزالها بسلام، كنا هنا نستطيع وصف الحدث "بالمهارة والإنسيابية"، غير ذلك الأمر لا يزيد عن كونه حماقة وعدم مسؤولية !!!!

شف المقطع من الدقيقة 5:40
واتمنى انك تستوعب وتفهم

انا اللي افهم بردوه!!!!
دا لو طياره مخطوفه و الطيار حب يهبط فيها في أي مطار ميقدرش يمنعه غير قرار سياسي فقط من الهبوط في المطار
فعلا الواحد يرجع ميتكلمش تاني في المنتدي لانه في ناس وصلت فيه الحضيض
اظن بردوه لو هبوط اضطراري لطياره و برج المراقبه ملهوش الهوا يخليه يهبط في المطار هيمنعه صح !!

انا اللي افهم بردوه!!!!
دا لو طياره مخطوفه و الطيار حب يهبط فيها في أي مطار ميقدرش يمنعه غير قرار سياسي فقط من الهبوط في المطار
فعلا الواحد يرجع ميتكلمش تاني في المنتدي لانه في ناس وصلت فيه الحضيض
اظن بردوه لو هبوط اضطراري لطياره و برج المراقبه ملهوش الهوا يخليه يهبط في المطار هيمنعه صح !!

لا تجيب حالات طوارئ كحجة لك بل هي على جهلك ..

مخطوفة ولا بعطل هنا حالات طوارئ اما صعوبات تواجه الهبوط و الاقلاع الطيار ما يملك الا توجيهات البرج وهم المسؤولين عن كل ما يحدث بالمطار الخاص بهم ...

قبح الله فعلك السيئ و غيره للافضل اترك عنك هالعادة الوقحة .

ما بين الشجاعة والحماقة خيط رفيع !!! لو كنت أملك القرار لأوقفت الطيار عن العمل وحولته لمحاكمة تأديبية بتهمة الإستهتار بالطائرة وبحياة الركاب !!!!!! لو أصيبت الطائرة بخلل وهي بالجو واستطاع الطيار الهبوط بها وإنزالها بسلام، كنا هنا نستطيع وصف الحدث "بالمهارة والإنسيابية"، غير ذلك الأمر لا يزيد عن كونه حماقة وعدم مسؤولية !!!!
علي فكره ركاب الطائرة يستطيعوا محاسبته هو و شركته و إجبارهم علي دفع تعويضات لهم لو أثبتوا أن الطيار تعمد تعريض حياتهم للخطر
لماذا لم يقدم أحد من ركاب الطائرة علي اقامه دعوة أو رفع قضيه علي الطيار و. الشركه
طبعا انا كلامي دا ع حسب رؤيتك و كلامك

لا تجيب حالات طوارئ كحجة لك بل هي على جهلك ..

مخطوفة ولا بعطل هنا حالات طوارئ اما صعوبات تواجه الهبوط و الاقلاع الطيار ما يملك الا توجيهات البرج وهم المسؤولين عن كل ما يحدث بالمطار الخاص بهم ...

قبح الله فعلك السيئ و غيره للافضل اترك عنك هالعادة الوقحة .
هششش
انا مش كل واحد مبيفهمش هفضل ارد عليه و أفهمه

علي فكره ركاب الطائرة يستطيعوا محاسبته هو و شركته و إجبارهم علي دفع تعويضات لهم لو أثبتوا أن الطيار تعمد تعريض حياتهم للخطر
لماذا لم يقدم أحد من ركاب الطائرة علي اقامه دعوة أو رفع قضيه علي الطيار و. الشركه

عنزة ولو طارت !!! لساك مصر على المكابرة والخطأ :unsure:

للعلم فقط
معظم حوادث الطيران كانوا الطيارين فيها يملكون الآلاف من ساعات الطيران
لكن نحن بشر نخطئ و نصيب
اعتقد حتى لو كان هناك خلل في الطائره
يحاسب عليه الطيار
شغله مش سهله ابداً

عنزة ولو طارت !!! لساك مصر على المكابرة والخطأ :unsure:
لو كنت مخطئ كنت اعترفت
انا ممكن اجبلك اكتر من اسكرين شوت بقدم فيه اعتذارات سواء لأشخاص أو عن معلومه او خبر او رأي قولته
كلامي واضح الطيار رقم واحد والباقي كله عامل مساعد له برج المراقبه مهمته العمل علي تسيير حركه الملاحه الجويه و تقديم الدعم و النصيحه لكابتن الطياره لكن لا يستطيع إجباره علي تغييره هبوط لمطار تاني او مهبط تاني لأن القرار الأول و الأخير للطيار
اللي شايف عكس كلامي هو حر

لو كنت مخطئ كنت اعترفت
انا ممكن اجبلك اكتر من اسكرين شوت بقدم فيه اعتذارات سواء لأشخاص أو عن معلومه او خبر او رأي قولته
كلامي واضح الطيار رقم واحد والباقي كله عامل مساعد له برج المراقبه مهمته العمل علي تسيير حركه الملاحه الجويه و تقديم الدعم و النصيحه لكابتن الطياره لكن لا يستطيع إجباره علي تغييره هبوط لمطار تاني او مهبط تاني لأن القرار الأول و الأخير للطيار
اللي شايف عكس كلامي هو حر
انت مخطيء وعمال تكابر على خطأك

قولا واحدا الهبوط ليس قرار بيد الطيار بل فقط بيد برج المراقبة وهو الوحيد الذي يملك منح اذن الهبوط والاقلاع غير ذلك هبد وجهل

شكرا للطيار المصرى على الهبوط الجميل الذى اسر المعلق الانجليزى وحرق قلوب الحاقدين
شكرا كابتن مراد فقد اسعدتنى مرتين

هو فعلا ركاب الطائرة و خاصة الانجليز منهم كان لهم موقف من هذا الهبوط
فقد صفقوا بحرارة للكابتن مراد واصروا على مقابلتة و مصافحتة بعد الهبوط
اذا نحاكمة و نطردة من الخدمة و نوصى جميع شركات الطيران بعدم توظيفة
هنا المنطق ينظر بقرف لحساد مصر

لو جاب الطيار كارثة كان هو اللي هيحاسب على المشاريب 🤣🤣🤣🤣
عموما لو كان الهبوط غير ممكن لم يكن ليسمح للطيار بالهبوط.

يعني بلاش تطبيل
ايوة يعني انهي تعليق هو الصح ، مسؤلية الطيار ولا المطار 🤔

يعني المطار هيعطي امر بالهبوط ولو الطيار فشل بسبب الاعصار هو إللي هيتحاسب!!!!!!

اتفق مع الاخوة ان امر السماح بالهبوط تابع للمطار و بياخد تصريح للهبوط في المطار. لو عملها غصب هيحاسب و ممكن يتحاكم و تتلغي رخصة طيرانة.

في الحالة دية زي مالخبر بيقول بدون تحريف. هناك طيارات كثيرة هبطت و هناك من حول الرحلة لمطارات اخري. حتي في الفديو فيه طيارات فشلت في المحاولة. لكن الاكيد كان فية مخاطرة و واضح من الفديوهات

شكرا للطيار المصرى على الهبوط الجميل الذى اسر المعلق الانجليزى وحرق قلوب الحاقدين
شكرا كابتن مراد فقد اسعدتنى مرتين
الحاجات دى بتضايقهم جدا، فمراعاه لمشاعرهم نضايقهم اكتر

ايوة يعني انهي تعليق هو الصح ، مسؤلية الطيار ولا المطار 🤔

يعني المطار هيعطي امر بالهبوط ولو الطيار فشل بسبب الاعصار هو إللي هيتحاسب!!!!!!

اتفق مع الاخوة ان امر السماح بالهبوط تابع للمطار و بياخد تصريح للهبوط في المطار. لو عملها غصب هيحاسب و ممكن يتحاكم و تتلغي رخصة طيرانة.

في الحالة دية زي مالخبر بيقول بدون تحريف. هناك طيارات كثيرة هبطت و هناك من حول الرحلة لمطارات اخري. حتي في الفديو فيه طيارات فشلت في المحاولة. لكن الاكيد كان فية مخاطرة و واضح من الفديوهات
في الحالة هذي ان كان يرى الطيار ان الهبوط يتعذر القيام به يبلغ برج المراقبة بأنه لا يستطيع الهبوط.

بعدها يعطيه الاذن اما بتحويله لمطار اخر بديل او بتغيير درجة الهبوط (نفس المطار لكن مدرج اخر او من اتجاه معاكس)

للأمانة الموقف صعب على الكابتن بما ان الطائرة مليئة بالركاب وقد تحدث كوارث لكن الحمد لله يوجد مقطع لهبوط طائرة اماراتية 😟هو الاخطر بالنسبة لي

للأمانة الموقف صعب على الكابتن بما ان الطائرة مليئة بالركاب وقد تحدث كوارث لكن الحمد لله يوجد مقطع لهبوط طائرة اماراتية 😟هو الاخطر بالنسبة لي

طيران الامارات و الاتحاد افضل طيارين بالعالم بشكل عام وشروط القبول صعبة، و التدريبات و المحاضرات طوال السنة عندهم ، وهذا سبب تميزها و القطرية بعد ممتازين

اما فلاي دبي بصراحة ماتعجبني تحس راكب كروزر عندهم

عودة
أعلى