الفريق أول / صدقى صبحى يلتقى وزيرة القوات الجوية الأمريكية

ارجو ان نحصل على رخصة تصنيع الميج 35 وهى من وجهة نظرى افضل من الاف 16 بلوك 52 والميج طائرة شرقى ممكن يتركب لها افيونكس وتسليح غربى

أتمنى من كل قلبي لكني برده افضل تصنيع الميج 35 في مصر
فكر معايا معاك 6 مليار دولار
فرنسا تعرض الرافال بعدد 42 مقاتله مع نقل التقنيه
روسيا تعرض الميج35 بعدد 120 مقاتله مع نقل التقنيه
امريكا تعرض تطوير اي عدد اف16 الي المعيار في مع نقل التقنيه و حزمه تسليح كامل غير منقوص مع امكانيه التصنيع لاستبدال القديم في حاله عدم الموافقه علي تطويره
قارن بين الثلاث خيارات من حيث شكل القوات الجويه المصريه في 2020 و الاستعداد لدخول الجيل الخامس من امريكا او روسيا او الصين

ليس شرط ان يعطوك اكثر من الاف16 لكنها لن تكون بنفس المواصفات التسليحيه و التجهيزات بل افضل كثيرا عن السابق

فاهم يا أستاذى , كلامى كان رد على أحد الأخوة شطح بأحلامه فى الـ F-15 وبأعداد كبيرة مع كميات ونوعيات ذخيرة عالية وأنا رأيى من رأيك , نصيب الأمريكان من قواتنا الجوية (عددياً ونوعياً إلى الآن) كبيرة أكثر من اللازم وأنه أفضل حل هو التطوير بردار إيسا و قدرات BVR مع ذخائر ذكية بكميات محترمة ويسموا التطوير زى ما يحبوا V , E مهلبية أى حاجة (أمنية خاصة فى كل مقاتلاتنا عموماً والإف 16 بالمرة هى تزويدها بقدرات تهديف سلبى زى الـ osf والـ ols )

المهارة عندنا دلوقتى أننا نوزن ما بين الدول المصنعة لمقاتلاتنا بحيث لا نسمح بتحولها لنقطة ضغط علينا فى أى وقت وياحبذا لو حصلنا على رمانة الميزان فى اللعبة كلها (المنتج المحلى المتميز) .

ربنا يوفق القائمين على الأمر يارب لكل ما فيه الخير عاجلاً غير آجل .

فاهم يا أستاذى , كلامى كان رد على أحد الأخوة شطح بأحلامه فى الـ F-15 وبأعداد كبيرة مع كميات ونوعيات ذخيرة عالية وأنا رأيى من رأيك , نصيب الأمريكان من قواتنا الجوية (عددياً ونوعياً إلى الآن) كبيرة أكثر من اللازم وأنه أفضل حل هو التطوير بردار إيسا و قدرات BVR مع ذخائر ذكية بكميات محترمة ويسموا التطوير زى ما يحبوا V , E مهلبية أى حاجة (أمنية خاصة فى كل مقاتلاتنا عموماً والإف 16 بالمرة هى تزويدها بقدرات تهديف سلبى زى الـ osf والـ ols )

المهارة عندنا دلوقتى أننا نوزن ما بين الدول المصنعة لمقاتلاتنا بحيث لا نسمح بتحولها لنقطة ضغط علينا فى أى وقت وياحبذا لو حصلنا على رمانة الميزان فى اللعبة كلها (المنتج المحلى المتميز) .

ربنا يوفق القائمين على الأمر يارب لكل ما فيه الخير عاجلاً غير آجل .
اتفق معك شكلا و موضوعا

لا روسيا متردده ولا مصر تعيد النظر
مصر تقوم الان بعمل علاقات متوازنة مع كل دول العالم
نعم نحتاج امريكا فى تطوير اف 16 والاواكس والابرامز فنصف اسلحتنا امريكى الصنع ولا يمكن الاستغناء عن تلك العلاقات على الاقل لعشر سنوات قادمة
ونعم نحتاج فورا لبدء التصنيع مع نقل تقنية وهذا سوف يكون من السق الروسى والفرنسى لكى نستطيع فى غضون 10 سنوات ان يكون لنا استقلالية فى مجال التسليح باخراج اسلحة مصرية للنور
الوضع الان معقد عالميا ويجب ان تستطيع السباحة جيداا

امريكا تعرض تطوير اي عدد اف16 الي المعيار في مع نقل التقنيه و حزمه تسليح كامل غير منقوص مع امكانيه التصنيع لاستبدال القديم في حاله عدم الموافقه علي تطويره
قارن بين الثلاث خيارات من حيث شكل القوات الجويه المصريه في 2020 و الاستعداد لدخول الجيل الخامس من امريكا او روسيا او الصين
كل الخيارات جميلة بصراحة والواحد يحتار مع ان العرض الامريكي هنا سيكون اقوى العروض
وأي واحد عاقل يرضى بالعرض الامريكي نظراً للأسطول المهول اللي عندك من الاف 16 بجميع معياراته لكني كرهت ما هو امريكي لذلك لو الامر بيدي لاخترت برده الميج 35 نقل تقنية بعدد 120 + تصنيع كامل تسليحها (حلم) خصوصاً كامل تسليحها ديه .
كذلك العرض الفرنسي ودرة المقاتلات الاوربية رفال ايضاً عرض مغري جداً
لكن الميج 35 ايضاً افضل بالنسبالي شو يا استاذ راجح من الاخر انا عايز
اطلع وأقطع العباءة الامريكية على رأي اخوانا الخليجيين (اشجها شج)

كل الخيارات جميلة بصراحة والواحد يحتار مع ان العرض الامريكي هنا سيكون اقوى العروض
وأي واحد عاقل يرضى بالعرض الامريكي نظراً للأسطول المهول اللي عندك من الاف 16 بجميع معياراته لكني كرهت ما هو امريكي لذلك لو الامر بيدي لاخترت برده الميج 35 نقل تقنية بعدد 120 + تصنيع كامل تسليحها (حلم) خصوصاً كامل تسليحها ديه .
كذلك العرض الفرنسي ودرة المقاتلات الاوربية رفال ايضاً عرض مغري جداً
لكن الميج 35 ايضاً افضل بالنسبالي شو يا استاذ راجح من الاخر انا عايز
اطلع وأقطع العباءة الامريكية على رأي اخوانا الخليجيين (اشجها شج)
220 اف16 معيار في تسليح كامل مع نقل تقنيه حقيقي بدون الحاجه للامريكان في الصيانه او قطع الغيار او التطوير انت كده اكلت الامريكان اكل و ملكت تقنيتك و اصبحت جاهز لانتاج مقاتلتك الخاصه 4++
عموما المتخصصين هم الادري بالامر و هم اصحاب القرار الجميل في الامر كله ان مصر بعد ان كانت تحلم بالبلوك52 مع اي نسخه BVR اصبحت هكذا

بالنسبه للموقف المصرى الروسى لدى ملاحظه بسيطه يتبعها تحليل مبسط جدا للموقف

اولا _ ارى اغلب الاعضاء يغض الطرف عن ان روسيا بها راى عام قوى ولايمكن للكريملين ان يتجاهله مهما بلغت شعبيه الرئيس بوتين فضلا عن المعارضه الروسيه
ثانيا _ الرئيس بوتين فى بادئ الامر تعامل مع الموقف بانه حادث طائره روسيه وقع فى بلد حليف وكان له رد فعل قوى على تصريحات كاميرون ومن جانبها ادارت الحكومه المصريه الازمه فى بادئ الامر بشكل جيد من حيث تشكيل لجنه تحقيق و دعوه الجانب الروسي للمشاركه فى التحقيقات الى ان بدء التضارب فى المعلومات والتصريحات وبدانها نستقى المعلومات من جهات مختلفه وخارجيه ثم ادرك بوتين انه يواجه الموقف كاملا وحده امام الراى العام الروسي واستمات الجانب المصرى فى نفى ان الحادث نتيجه عمل ارهابى انتظارا لنتائج التحقيقات التى لن تخرج فى اقل من سته اشهر وبذلك اتخذت روسيا قرارا باجلاء السياح الروس من شرم ومنع سفر الطيران الروسى لمصر دون رده فعل مصريه كما لو كان هناك اتفاق على ذلك لكن قرار منع سفر مصر للطيران للمطارات الروسيه جاء مفاجاء وذلك وفقا لتصريح وزير الطيران المصرى لقناه القاهره والناس الجمعه الفائته ...فى المجمل هذه قرارات قويه تشبه العقوبات خاصه وان كان الجانب المتضرر من هذه القرارات هو حليف وحليف قوى ايضا وانا كاروسيا فى حاجه اليه وهذا يظهر بوتين امام الراى العام الروسي بمظهر قوى وان الموضوع بين يديه (بالبلدى كده لبسنا القضيه) خاصه ان هذه هى نظره الروس لبوتين بانه القوى الذى لايشق له غبار وعلى الجانب الاخر مراعاه و فى محاوله لاحتواءالراى العام المصرى تواترت انباء واخبار الصفقات العسكريه المصريه الروسه وظهر ماكان خفيا للعلن وحضر مسؤولون روس كبار لمصر لتدشين العمل بمحطه الضبعه النوويه وكان الامور عاديه جدا فضلا على انه لم يخرج اى تصريح رسمى من الجانبين ينبأ عن خلاف او توتر وهذا يدل على حرص الجانبين المصرى والروسى على تحالفهما ...... واسف جدا للاطاله

بالمنطق كده
لو حبينا نختار بين الاف 16 والميج 35 لازم نفكر في المستقبل
حتى لو اخدنا رخصة تصنيع الاف 16 مع كل الذخائر وكمان المعيار V تأكدوا ان ده أقصى شيئ ممكن تعطيه أمريكا لنا
حتى الاف 15 صعب لكن مع روسيا الأمر مختلف أول شيئ تعطيه ليك هو الميج 35 مش بس كده لأ كما ممكن سو 35 والأهم
ممكن تعطيك الباك فا مقاتلة جيل خامس اللي لا يمكن تحلم بيها مع امريكا الا لما تدخل مقاتلات الجيل السادس الخدمة
عندهم وعند اسرائيل ساعتها احتمال يعطوك اف 35 ومش مؤكد كمان ده بخلاف الأسلحة الاخرى والتعاون بينا وبين روسيا
في الدفاع الجوي وفي الطاقة النووية وفي مختلف الصناعات العسكرية سواء هي أو فرنسا
أمريكا بالنسبة لي أخرها اف 16 بقطع غيارها وترقية البلوكات القديمة و 2 امباسادور وتحديث البيري وعلاقات طيبة وبس
أما روسيا استراتيجياً هم أو فرنسا أفضل أضعاف مضاعفة لنا من أمريكا
بالنسبه للموقف المصرى الروسى لدى ملاحظه بسيطه يتبعها تحليل مبسط جدا للموقف

اولا _ ارى اغلب الاعضاء يغض الطرف عن ان روسيا بها راى عام قوى ولايمكن للكريملين ان يتجاهله مهما بلغت شعبيه الرئيس بوتين فضلا عن المعارضه الروسيه
ثانيا _ الرئيس بوتين فى بادئ الامر تعامل مع الموقف بانه حادث طائره روسيه وقع فى بلد حليف وكان له رد فعل قوى على تصريحات كاميرون ومن جانبها ادارت الحكومه المصريه الازمه فى بادئ الامر بشكل جيد من حيث تشكيل لجنه تحقيق و دعوه الجانب الروسي للمشاركه فى التحقيقات الى ان بدء التضارب فى المعلومات والتصريحات وبدانها نستقى المعلومات من جهات مختلفه وخارجيه ثم ادرك بوتين انه يواجه الموقف كاملا وحده امام الراى العام الروسي واستمات الجانب المصرى فى نفى ان الحادث نتيجه عمل ارهابى انتظارا لنتائج التحقيقات التى لن تخرج فى اقل من سته اشهر وبذلك اتخذت روسيا قرارا باجلاء السياح الروس من شرم ومنع سفر الطيران الروسى لمصر دون رده فعل مصريه كما لو كان هناك اتفاق على ذلك لكن قرار منع سفر مصر للطيران للمطارات الروسيه جاء مفاجاء وذلك وفقا لتصريح وزير الطيران المصرى لقناه القاهره والناس الجمعه الفائته ...فى المجمل هذه قرارات قويه تشبه العقوبات خاصه وان كان الجانب المتضرر من هذه القرارات هو حليف وحليف قوى ايضا وانا كاروسيا فى حاجه اليه وهذا يظهر بوتين امام الراى العام الروسي بمظهر قوى وان الموضوع بين يديه (بالبلدى كده لبسنا القضيه) خاصه ان هذه هى نظره الروس لبوتين بانه القوى الذى لايشق له غبار وعلى الجانب الاخر مراعاه و فى محاوله لاحتواءالراى العام المصرى تواترت انباء واخبار الصفقات العسكريه المصريه الروسه وظهر ماكان خفيا للعلن وحضر مسؤولون روس كبار لمصر لتدشين العمل بمحطه الضبعه النوويه وكان الامور عاديه جدا فضلا على انه لم يخرج اى تصريح رسمى من الجانبين ينبأ عن خلاف او توتر وهذا يدل على حرص الجانبين المصرى والروسى على تحالفهما ...... واسف جدا للاطاله

تحليل منطقي جداً أحييك عليه​

التعديل الأخير:
بالمنطق كده
لو حبينا نختار بين الاف 16 والميج 35 لازم نفكر في المستقبل
حتى لو اخدنا رخصة تصنيع الاف 16 مع كل الذخائر وكمان المعيار V تأكدوا ان ده أقصى شيئ ممكن تعطيه أمريكا لنا
حتى الاف 15 صعب لكن مع روسيا الأمر مختلف أول شيئ تعطيه ليك هو الميج 35 مش بس كده لأ كما ممكن سو 35 والأهم
ممكن تعطيك الباك فا مقاتلة جيل خامس اللي لا يمكن تحلم بيها مع امريكا الا لما تدخل مقاتلات الجيل السادس الخدمة
عندهم وعند اسرائيل ساعتها احتمال يعطوك اف 35 ومش مؤكد كمان ده بخلاف الأسلحة الاخرى والتعاون بينا وبين روسيا
في الدفاع الجوي وفي الطاقة النووية وفي مختلف الصناعات العسكرية سواء هي أو فرنسا
أمريكا بالنسبة لي أخرها اف 16 بقطع غيارها وترقية البلوكات القديمة و 2 امباسادور وتحديث البيري وعلاقات طيبة وبس
أما روسيا استراتيجياً هم أو فرنسا أفضل أضعاف مضاعفة لنا من أمريكا​
فرنسا افضل لكن العيب هو التكلفه الكبيره
روسيا و امريكا قليل من الصبر سيكون مفيد معهم بالبلدي نسيبهم يتنافسوا و يجيبوا اخرهم

لو انا لي القرار
الرافال مع نقل التقنيه وبدون نقاش
42 مع التكنولوجيا الفرنسيه المتقدمه عن الروسيه سيكون الانتاج المصري قمه
كما ان هناك نقطه مهمه وهي نطويرات الرافال ناضجه ومخخط لها لفترات قصيره وستدخل الجيل الخامس في القريب
عكس الميج 35 التي مازالت اول الطريق وامامها مشوار صعب حتي تتمكن من الجيل الخامس
كما انه توجد نقطه وهي في الانتاج المصري للرافال يمكن تحميلها بالصواريخ والشق الشرقي من الزخيره
امريكان مره اخري لا والف لا

فرنسا افضل لكن العيب هو التكلفه الكبيره
روسيا و امريكا قليل من الصبر سيكون مفيد معهم بالبلدي نسيبهم يتنافسوا و يجيبوا اخرهم

عارف أخي راجح
بخلاف التفوق التكنولوجي الفرنسي والذي يعد برأيي المتواضع جداً منافس شديد للأمريكي
فرنسا تعاملك معاملة الند وليس معاملة دولة عظمى لاحظ عندما أتى هولاند لافتتاح قناة السويس
خلال توقيع صفقات الرافال والفريم ثم الميسترال التعامل تعامل يشبه لحد كبير تعامل أصدقاء من نفس الدرجة والمستوى
مكاملة تليفونية من السيسي أنهت موضوع الميسترال تماماً
أما أمريكا وحتى روسيا فهم يعاملوك من منطلق دول عظمى يجب أن يكون هناك مقابل سياسي وتنازل عن شيئ مقابل علاقة أو تعاون معهم
وتعاملهم من منطلق أعلى ونحن أقل درجة وهذا لا يحدث مع فرنسا وحتى الصين وهذا مفيد أثناء المفاوضات والتعاون والشراكة
بعكس كل من امريكا وروسيا وحقيقة هما أي امريكا والصين وجهان لعملة واحدة لا يختلفان كثيراً المصلحة من تجمعنا أو تبعدنا عن أحدهم
" مصلحتنا بالطبع "​

لو انا لي القرار
الرافال مع نقل التقنيه وبدون نقاش
42 مع التكنولوجيا الفرنسيه المتقدمه عن الروسيه سيكون الانتاج المصري قمه
كما ان هناك نقطه مهمه وهي نطويرات الرافال ناضجه ومخخط لها لفترات قصيره وستدخل الجيل الخامس في القريب
عكس الميج 35 التي مازالت اول الطريق وامامها مشوار صعب حتي تتمكن من الجيل الخامس
كما انه توجد نقطه وهي في الانتاج المصري للرافال يمكن تحميلها بالصواريخ والشق الشرقي من الزخيره
امريكان مره اخري لا والف لا
طيب و مشكله الكم هتعمل فيها ايه خصوصا ان كده الاف16 هتكون شكرا

طيب و مشكله الكم هتعمل فيها ايه خصوصا ان كده الاف16 هتكون شكرا
الكم يتم تعويضه بشراء الميج 35 وهي ذات خصائص ممتاذه لمصر سواء من ناحيه السعر ومصاريف التشغيل
وتنوع الزخيره ورخصها وطائره قابله للتطوير مستقبلا
صراحه بعد درس الامريكان القاسي لنا في 30/6/2013 لا يمكن امن مكرهم مره اخري
لا تنسي سيكون لديك انتاج رافال مستمر وقد يزيد العدد لاكثر من هذا
التكنولوجيا الفرنسيه هي الكيف في القوات الجويه
الاعداد الروسيه هي الكم ايضا
الاف 16 سيتم حلبها حتي اخر مسمار فيها كما حدث مع الميج 21
تأكد في النهايه الامريكان سيوافقون علي طلبات مصر بخصوص الاف 16 سواء تطوير او نوع جديد لانه باختصار البديل لهم موجود
اما اذا رجعنا مره اخري لهم الجميع سيفقد بنا الثقه مره اخري وساعتها ستكون الخسائر مضاعفه

الكم يتم تعويضه بشراء الميج 35 وهي ذات خصائص ممتاذه لمصر سواء من ناحيه السعر ومصاريف التشغيل
وتنوع الزخيره ورخصها وطائره قابله للتطوير مستقبلا
صراحه بعد درس الامريكان القاسي لنا في 30/6/2013 لا يمكن امن مكرهم مره اخري
لا تنسي سيكون لديك انتاج رافال مستمر وقد يزيد العدد لاكثر من هذا
التكنولوجيا الفرنسيه هي الكيف في القوات الجويه
الاعداد الروسيه هي الكم ايضا
الاف 16 سيتم حلبها حتي اخر مسمار فيها كما حدث مع الميج 21
تأكد في النهايه الامريكان سيوافقون علي طلبات مصر بخصوص الاف 16 سواء تطوير او نوع جديد لانه باختصار البديل لهم موجود
اما اذا رجعنا مره اخري لهم الجميع سيفقد بنا الثقه مره اخري وساعتها ستكون الخسائر مضاعفه
انا لم اتخذ القرار فهو لاصحابه انا اعرض الموقف من وجهه نظري فقط اما راي فهو الاستفاده من الثلاث عروض كالتالي
2 مليار تطوير 100 اف16 بلوك40 للمعيارV
2 مليار شراء 12 رافال جديده
2 مليار تصنيع 44 ميج35
فيكون الناتج النهائي
36 رافال
90 ميج35
100 اف16v
20 اف16 بلوك52
يعاونهم
الميراج2000 و الميراج5 حورس و اعداد من الاف16 القديمه

انا لم اتخذ القرار فهو لاصحابه انا اعرض الموقف من وجهه نظري فقط اما راي فهو الاستفاده من الثلاث عروض كالتالي
2 مليار تطوير 100 اف16 بلوك40 للمعيارV
2 مليار شراء 12 رافال جديده
2 مليار تصنيع 44 ميج35
فيكون الناتج النهائي
36 رافال
90 ميج35
100 اف16v
20 اف16 بلوك52
يعاونهم
الميراج2000 و الميراج5 حورس و اعداد من الاف16 القديمه

مش موافقك في حتة تطوير 100 اف 16
كفاية 50 بس .. لان تطويرك ده مش هيخلص قبل 2020
ولو هتطور 100 معني كده ان خمسين منهم هيكون عمرهم حوالي 20 سنة واكتر كمان للبعض
المفروض الطيارة بعد التطوير تكون هتخدم مش اقل من 15 سنة

كمان المعيار فايبر اقل من البلوك 60 الاماراتي .. سواء على مستوى الرادار او المحرك او حتى التجهيزات
يعني مش هو المعيار اللي يلبي الطموح المستقبلي لينا.. لكنه طبعا نقلة كبيرة للاف 16 بتاعتنا

اما تصنيع الرافال لعدد 42 مقاتلة فهو غير مجدي اقتصاديا ومستحيل .. لا يمكن لو اخدت تقنيتها انك تصنع اقل من 100 .. الا اذا كنت هتاخدها بالاشتراك مع الامارات مثلا

انا وجهة نظري اننا نحصل على 150 ميج 35 شاملة التصنيع + 60 رافال (او 36 رافال + 36 سو 35 .. وان كنت افضل الرافال فقط) + 50 اف 16 فايبر

كده يبقى انت تنوع كبير في التسليح ومفيش نوع من الذخيرة مش هيكون عندك

لا روسيا متردده ولا مصر تعيد النظر
مصر تقوم الان بعمل علاقات متوازنة مع كل دول العالم
نعم نحتاج امريكا فى تطوير اف 16 والاواكس والابرامز فنصف اسلحتنا امريكى الصنع ولا يمكن الاستغناء عن تلك العلاقات على الاقل لعشر سنوات قادمة
ونعم نحتاج فورا لبدء التصنيع مع نقل تقنية وهذا سوف يكون من السق الروسى والفرنسى لكى نستطيع فى غضون 10 سنوات ان يكون لنا استقلالية فى مجال التسليح باخراج اسلحة مصرية للنور
الوضع الان معقد عالميا ويجب ان تستطيع السباحة جيداا

هي دي الخلاصة , و هو ده الكلام اللي من الاخر ..

مش موافقك في حتة تطوير 100 اف 16
كفاية 50 بس .. لان تطويرك ده مش هيخلص قبل 2020
ولو هتطور 100 معني كده ان خمسين منهم هيكون عمرهم حوالي 20 سنة واكتر كمان للبعض
المفروض الطيارة بعد التطوير تكون هتخدم مش اقل من 15 سنة

كمان المعيار فايبر اقل من البلوك 60 الاماراتي .. سواء على مستوى الرادار او المحرك او حتى التجهيزات
يعني مش هو المعيار اللي يلبي الطموح المستقبلي لينا.. لكنه طبعا نقلة كبيرة للاف 16 بتاعتنا

اما تصنيع الرافال لعدد 42 مقاتلة فهو غير مجدي اقتصاديا ومستحيل .. لا يمكن لو اخدت تقنيتها انك تصنع اقل من 100 .. الا اذا كنت هتاخدها بالاشتراك مع الامارات مثلا

انا وجهة نظري اننا نحصل على 150 ميج 35 شاملة التصنيع + 60 رافال (او 36 رافال + 36 سو 35 .. وان كنت افضل الرافال فقط) + 50 اف 16 فايبر

كده يبقى انت تنوع كبير في التسليح ومفيش نوع من الذخيرة مش هيكون عندك
لو هتقصر الامر علي 20 سنه تشغيل بعد التطوير يبقي مفيش غير 45 اف16 بلوك40 هما ما تم تسليمه بعد عام 99 لكن عمليه التطوير ستشمل عمره البدن يعني اضافه 2000 ساعه تشغيل زياده يبقي كده دفعات عام 90 هتكون معانا شامله كل اف16 بلوك40 بعدد 136 طائره طبعا الارقام بدون احتساب الخسائر يعني يتوفر اكثر من 100 طائره بعمر التشغيلي اكبر من 20 سنه
الرافال انا اخترت اضافه 12 مقاتله ب2 مليار اما خيار التصنيع فكان مطروح بشراكه مع الامارات بعدد 102 مقاتله الامارات 60 منهم و مصر 42
الميج35 عدد150 كتير و يفقد القوات الجويه توازن المنشا للطائرات بها كما ان 90 عدد ممتاز مع 120 اف16 كامله من الجيل الربع+ و الرابع++
بالنسبه لافضليه نسخ من الاف16 المعيار v مناسب جدا
ملاحظه اخيره ما ذكرته انت يتجاوز التكلفه المقدره ب6 مليار دولار بكثير

عودة
أعلى