وزير الدفاع يغادر إلى أسبانيا في زيارة رسمية تستغرق عدة أيام

قول يا عم وتبقى تتمسك فداء لزمايلك :p
فداء مين يا عم الحاج ده انا فى المنتدى ده من 2008 و بدخل يوميا مش اقل من 10 ساعات وكان ليا موضوعات زمان راحت مع اللى راح و مع ذلك لسة ملازم من ساعتها :cool::confused:

فداء مين يا عم الحاج ده انا فى المنتدى ده من 2008 و بدخل يوميا مش اقل من 10 ساعات وكان ليا موضوعات زمان راحت مع اللى راح و مع ذلك لسة ملازم من ساعتها :cool::confused:

خلاص يا عم عقبال ما تترقى وتيقى من خبراء المنتدى
متقوليناش على اللي شوفته
قولنا تتمنى تشوف ايه ؟ :D

هو احنا لسه هنجيب كاسا جديد غير ال 24 :oops:
الصراحة معتقدش ومتمناش ده ابدا
بالمناسبة اقتصادية جدا وهتريح اسطول الاطلس اللي جاي وتديه فترة خدمة اطول

والله ايام العز كنت بدور على الناس المظلومة في ترقياتها وارقي معليش بقى ممكن سهيت

بالمناسبة اقتصادية جدا وهتريح اسطول الاطلس اللي جاي وتديه فترة خدمة اطول

ايوه هي كويسة لكن 24 عدد اكثر من كافي منها الصراحة
شوف فرق الحجم بين الاتنين

ايوه هي كويسة لكن 24 عدد اكثر من كافي منها الصراحة
شوف فرق الحجم بين الاتنين

خد بالك ان تنقلات قواتي مش لازم قي منناورات وعمليات
تنقل اجازات الرتب من الصعيد للقاهرة تنقلات القيادات نقل قوات البعثات طيب انا مثلا شوفت هيركليز طالعة ب 17 واحد بس اجازات الله مش ده اهلاك فني وحرام
بخلاف ان الكاسا متعدد مهمات ممكن تعدل البلاتفورم عندك لمهام تانية لكن افتكر الدورية هييجي من بره تنه دورية بس

خد بالك ان تنقلات قواتي مش لازم قي منناورات وعمليات
تنقل اجازات الرتب من الصعيد للقاهرة تنقلات القيادات نقل قوات البعثات طيب انا مثلا شوفت هيركليز طالعة ب 17 واحد بس اجازات الله مش ده اهلاك فني وحرام
بخلاف ان الكاسا متعدد مهمات ممكن تعدل البلاتفورم عندك لمهام تانية لكن افتكر الدورية هييجي من بره تنه دورية بس

صحيح
عشان كده انت عندك 26 سي 130 (منهم 22 نقل) و24 كاسا (منهم مثلا 16 نقل و8 بحري) والبافلو 9 (منها 5 نقل)
يبقى عندك 43 طائرة لنقل القوات والبعثات والاجازات وخلافه بشكل محلي او قريب
بتهيالي عدد اكثر من كافي
وخلينا نتجه باه للحاجات المعتبرة
بالنسبة للنسخة البحرية من الكاسا فحسب كلام اخونا yf22 انها موجودة بالفعل

صحيح
عشان كده انت عندك 26 سي 130 (منهم 22 نقل) و24 كاسا (منهم مثلا 16 نقل و8 بحري) والبافلو 9 (منها 5 نقل)
يبقى عندك 43 طائرة لنقل القوات والبعثات والاجازات وخلافه بشكل محلي او قريب
بتهيالي عدد اكثر من كافي
وخلينا نتجه باه للحاجات المعتبرة
بالنسبة للنسخة البحرية من الكاسا فحسب كلام اخونا yf22 انها موجودة بالفعل
مافتكرش ﻷن االلي اتسلمته من عدد وربطة بصور جوجل يقةل ان كله في شرق القاهرة والماظة
تاني شيئ هي هتيجي من هناك باترول مش هشتري واعدل

كاسا تتميز بالهبوط في الأماكن الغير مجهزة .... صحيح سي 130 وطائرات أخرى لها نفس القدرة لكن الكاسا تتميز بالمرونة وصغر الحجم .

يعني ممكن تقوم بأعمال نقل قوات بمدرعة واحدة والهبوط في الصحراء وإنزالهم ثم العودة للإقلاع أو أعمال إخلاء الجرحى وغيره .

كاسا يمكن تحويلها لإنذار مبكر وحرب إلكتروني .

كاسا تتميز بالهبوط في الأماكن الغير مجهزة .... صحيح سي 130 وطائرات أخرى لها نفس القدرة لكن الكاسا تتميز بالمرونة وصغر الحجم .

يعني ممكن تقوم بأعمال نقل قوات بمدرعة واحدة والهبوط في الصحراء وإنزالهم ثم العودة للإقلاع أو أعمال إخلاء الجرحى وغيره .

إنذار مبكر مستحيل علشان رادار IAI اسرائيل

Airbus begins tests of C295 air tanker

Airbus Military has begun tests near Cordoba, Spain of a C295 aircraft modified as an air tanker. The flights went well, according to the company, and further tests are planned in the near future to make a more detailed analysis of the C295 as a firefighter aircraft.

The looks similar to the but it has less impressive performance. According to Wikipedia (see the links above) the payload capacity of the C295 is about 5,000 pounds less and the engines have 57 percent of the horsepower of the C-27J. It would probably carry about 400 gallons less retardant than the C-27J, with a capacity of around 1,400 to 1,700 gallons is our guess.

ال a400m تتميز بنفس القدرة رغم ضخامتها
ولا تحتاج لاي تجهيزات على الارض سواء لافراغ الحمولة او تحميلها

ده تعديل اسرائيلي يعني صعب تحصل عليه
بينما ال a400m يمكن تحويلها الى تانكر وتعود مره اخرى نقل

ال a400m تتميز بنفس القدرة رغم ضخامتها
ولا تحتاج لاي تجهيزات على الارض سواء لافراغ الحمولة او تحميلها

ده تعديل اسرائيلي يعني صعب تحصل عليه
بينما ال a400m يمكن تحويلها الى تانكر وتعود مره اخرى نقل

إنذار مبكر مستحيل علشان رادار IAI اسرائيل

كلامكم صحيح

أنا عارف إن a400m ممكن تقوم بنفس المهام لكن أنا أقصد ميزة C295 من حيث صغر الحجم و المرونة .
الأفضل الإعتماد على طائرة مثل C295 في تلك المهام . وعدم إجهاد الغالية a400m وتركها لمهم أكبر

بالنسبة لنسخة الأواكس .... طيب هو مش ممكن يتم دمج الأواكس بالتعاون مع دول أخرى ..... الصين مثلا على C295 ..

خاصة إن مصر كانت مهتمة في أحد المعارض بالأواكس ZDK-03

الحرب الإلكترونية فطائرات على غرار Bombardier Global Express سرعتها 0.9 ماخ ومدى 9250 كلم وارتفاع مقرب من 15000 متر

البريطانيين مع RAYTHEON عملوا منها RAF SENTINEL R1

جيراننا البعدا

جابوا G550 Airborne Early Warning نفس المواصفات اعلاه

احنا برضك عندنا ال Beechcraft 1900 بنص المواصفات اعلاه من ناحية الإرتفاع والمدى وسرعات أقل

فانته محتاج تعمل حربك الإلكترونية على طيران زي ال FALCON 7X/9X , BOMBARDIER , EMBARER وهكذا

كلامكم صحيح

أنا عارف إن a400m ممكن تقوم بنفس المهام لكن أنا أقصد ميزة C295 من حيث صغر الحجم و المرونة .
الأفضل الإعتماد على طائرة مثل C295 في تلك المهام . وعدم إجهاد الغالية a400m وتركها لمهم أكبر

بالنسبة لنسخة الأواكس .... طيب هو مش ممكن يتم دمج الأواكس بالتعاون مع دول أخرى ..... الصين مثلا على C295 ..

خاصة إن مصر كانت مهتمة في أحد المعارض بالأواكس ZDK-03

عاوز اعمل زي جيراننا البعدا

عودة
أعلى