روسيا: عرض دبابة "أرْماتا" لممثلي مصر

أتمنى نكون أول دولة مشغلة للارماتا بعد روسيا مباشرة

يا استاذي
انا قلت ان تصميم الدبابة ممتاز
احنا مش بنصنع البرج علي حد علمي
فنطلب من ايطاليا تصميم برج جديد للدبابة
زي ما الاردن عملت مع الام ٦٠
وامول المشروع واصنع البرج عندي
اما الدروع فممكن اتعاون مع الصين او اوكرانيا
المهم اني مش هعمل اباحث من الصفر لدبابة وانا بالاساس بصنع الابرامز
اخراج دبابة من رحم الابرامز حتي لو بدات ب٤٠٪تصنيع واستيراد الباقي هيبقي افضل من الدخول في تجميع دبابة جديدة
اما مسئلة التنويع ممكن في الطائرات اما الدبابات فالموضوع مختلف خصوصا انك بتصنع الدبابة وقطع غيار وذخيرة واللي هيتوقف عنك ممكن تصنعة او تشترية من مستخدمين حلفاء ليك
او تصنيعة بمساعدة الصين
غير الطيران تماما امريكا لو وقفت قطع غيار عن اسطول الاف ١٦ هتشل الاسطول تماما
ودة صعب نسبيا في الدبابات

نسبة التصنيع في الابرامز تفوق الـ90% شاملة من ضمنها البرج و الهيكل و المدفع

الـKits الأمريكاني بتكون المحرك و ناقل الحركة و منظومات ادارة النيران و التصويب و البيرسكوب و غيرها من تجهيزات الدبابة و بعض مكونات الدروع

لكن الابرامز بالكامل شاملة البرج بتنتج هنا , أنا فاكر في 2011 كنت حطيت صور في منتدى اّخر للاسف تم مسحه تماما و الصور مسحت من موقع وزارة الانتاج الحربي

التعديل الأخير:
نسبة التصنيع في الابرامز تفوق الـ90% شاملة من ضمنها البرج و الهيكل و المدفع

هيكل الابرامز بنتج بالكامل شاملة البرج هنا , أنا فاكر في 2011 كنت حطيت صور في منتدى اّخر للاسف تم مسحه تماما و الصور مسحت من موقع وزارة الانتاج الحربي
طيب بعد كل دة احطها جنب الحيط واصنع دبابة غيرها ولا ابني عليها دبابة حاصة بيا
مصر مش محتاجة ارماتا
كل اللي محتاجة تستبدل الدبابات القديمة الروسي بالتي٩٠ وتبدا برنامج انتاج دبابة خاصة بيها بناء. علي هيكل الابرامز

i think its safe to say
طالما يوجد عرض مبدئي للارماتا اذا الامر يحوي عائلة الدروع الجديده بالكامل و مما يفرض فكرة خط انتاج مستقل موازي لمصنع 200 الحربي
و ايضا ان هنالك اخبار عن صفقات لتسليح قطاع بري واسع من الجيش المصري لا يمكن عدم ربطها بالامر
السؤال او العامل هنا هو جودة و تحقيق المنظومة للمتطلبات المصرية حيث انها منصة اختبارات و ليست نموذج نهائي و ايضا عامل الوقت
هل قد نرى مزيج t90ms + T14 مع الكروجانتس 25 و اختها الاكثر تدريعا ؟؟
الله اعلم ... المهم مستقبل مستوى الدروع يبدو مشرق

علي فكره بمناسبه العلاقات المصريه الروسيه و الوفد الروسي في مصر

يفتتح "شامل ميخائيل أورلوف" رئيس مجلس الأعمال الروسي المصري منتدى مجلس الأعمال الروسي لمناقشة الإقتراحات التي تهدف إلى دعم العلاقات الثنائية بين البلدين و ذلك اليوم بالمركز الثقافي الروسي ..
الأمير شامل هو إبن الأميرة فادية صغرى كريمات الملك فاروق و التي تزوجت من الأمير الروسي بيير أورلوف زواجاً رسمياً في لندن بعد أن أشهر إسلامه و أصبح بيير سعيد و قد أثمر الزواج عن "شامل" و "علي" ....​

الملكيه حاجه نضيفه فعلا

عاجل | وزير الصناعة الروسى : مستعدون لتوريد الدبابة T-14 أرماتا لمصر .

- قال وزير الصناعة و التجارة الروسى "دينيس مانتوروف" ، إن روسيا مستعدة لتوريد دبابات "تى-14 أرماتا" الحديثة إلى مصر بعد الإنتهاء من برنامج تسليح الدولة ، و تنفيذ الخطط الخاصة بها ، و أضاف الوزير الروسى ، أن الرئيس عبد الفتاح السيسي ، إطلّع على إمكانيات الدبابة الجديدة خلال زيارته روسيا فى أعياد النصر يوم 9 مايو أيار الماضي و قال الوزير : و نحن مستعدون لمناقشة توريدها للجانب المصري و أوضح وزير الصناعة الروسى فى تصريحاتٍ صحفية لوكالة الأنباء الروسية ريا نوفوستي : بالطبع سنكون سعداء باتخاذنا مثل هذه الخطوة ، و لكن عقب الإنتهاء من برنامج تسليح الدولة ، و الزملاء المصريين مهتمون للغاية بهذه الدبابة ، و نحن على إستعداد لمناقشة مثل هذا الأمر ،،

- هذا و كان قد وجه أوليج سيينكو ، المدير العام لمصنع "أورال فاجون زافود" المُصنع للدبابات ، الدعوة للمصريين لمشاهدة أحدث دبابة روسية تي- 14 أرماتا خلال معرض للأسلحة سيعرض فى روسيا خلال شهر سبتمبر القادم .

طيب بعد كل دة احطها جنب الحيط واصنع دبابة غيرها ولا ابني عليها دبابة حاصة بيا
مصر مش محتاجة ارماتا
كل اللي محتاجة تستبدل الدبابات القديمة الروسي بالتي٩٠ وتبدا برنامج انتاج دبابة خاصة بيها بناء. علي هيكل الابرامز

طب ممكن سؤال؟
احنا ليه غاصبين نفسنا ان الارماتا او التي 90 احنا اللي هنستخدمهم؟ ما نتفق علي تصنيعهم هنا و نكون احنا المورد لصفقات روسيا مع دول اخري في المستقبل!!
كما اثير في موضوع ورش الهليكوبترات الروسيه في مصر
تكون زي توكيل او مركز اقليمي للدبابات الروسي في المنطقه و ده لوحده مكسب رائع

بصراحه انا مش عارف النقاش الطويل في ماذا بالنسبه لي انا اري كلمه ارماتا جنب كلما مصر احس ان هناك خطوات ايجابيه ايا كانت

طب ممكن سؤال؟
احنا ليه غاصبين نفسنا ان الارماتا او التي 90 احنا اللي هنستخدمهم؟ ما نتفق علي تصنيعهم هنا و نكون احنا المورد لصفقات روسيا مع دول اخري في المستقبل!!
كما اثير في موضوع ورش الهليكوبترات الروسيه في مصر
تكون زي توكيل او مركز اقليمي للدبابات الروسي في المنطقه و ده لوحده مكسب رائع

بصراحه انا مش عارف النقاش الطويل في ماذا بالنسبه لي انا اري كلمه ارماتا جنب كلما مصر احس ان هناك خطوات ايجابيه ايا كانت
انا بالنسبة ليا هتبقي مجال قلق علي جدوي الصناعة العسكرية
الي ان يتضح مصير مصنع ٢٠٠حربي ومصير جهودنا علي مدار ٢٠ سنة تصنيع للابرامز

اهو الماكينة دي بالذات اهم من الدبابه نفسها

على فكرة لقيت ألبوم الصور اللي كان ضايع :D

أغلب الصور ضاعت للاسف لكن كتير منها لسة معايا , للاسف ضاعت الصور الامريكاني

اتبقت الصور اللي كان حاططها موقع وزارة الانتاج الحربي قبل ما يتغير

انا بالنسبة ليا هتبقي مجال قلق علي جدوي الصناعة العسكرية
الي ان يتضح مصير مصنع ٢٠٠حربي ومصير جهودنا علي مدار ٢٠ سنة تصنيع للابرامز
شوف يا اخي الفاضل انسي مصنع 200 مع امريكا هذه قصه و انتهت
امريكا علقت التصدير الينا كادت ان تغلق المصنع تماما!!
القياده المصريه لن تغامر حتي في التفكير في استمراريه المصنع كما كان ( صباعه تحت ضرس امريكا )
موضوع الازمه أزمة بسبب توقف مصنع 200 الحربي لإنتاج الدبابات الإبرامز منذ أشهر

على فكرة لقيت ألبوم الصور اللي كان ضايع :D

أغلب الصور ضاعت للاسف لكن كتير منها لسة معايا , للاسف ضاعت الصور الامريكاني

اتبقت الصور اللي كان حاططها موقع وزارة الانتاج الحربي قبل ما يتغير

الحمد لله على كل شئ :)
و الامريكان قانونيا لن يسمحو باستعمال منظوماتهم في 200 الحربي لخدمة اي معدات روسي لا من قريب و لا من بعيد الا لو كنا نستطيح تحمل تبعات الامر معهم
لابد من انشاء خط انتاج موازي حتى لان المواصفات التصنيعية بالمعدات ستختلف

القياده المصريه لن تغامر حتي في التفكير في استمراريه المصنع كما كان ( صباعه تحت ضرس امريكا )

المصنع وقف علشان اعتصام العمال بسبب مشاكل مع ادارة المصنع امريكا مالها و مال الكلام ده :D

من المستعبد قيام الجيش المصرى بشراء دبابات روسية
وخاصة أنه قام بتحويل معظم فرقه المدرعة إلى دبابات أبرامز عداً الفرقة 21 التى تحويله من تى-62 الى باتون
بمعنى أنه مهتم أكثر بالدبابات الغربية
أو الإشتراك فى برنامج تصنيع دبابة محلية
ومعظم صفقات الأسلحة هى أصلاً بمجال الدفاع الجوى والطيران

يا اخي فلتذهب امريكا للجحيم
المصنع ملكي والدبابة تحت ايدي
اريد ان اعمل برنامج دبابة جديدة علي هيكل الابرامز ومساعدة اجنبية لتحويل البرج الي ذاتي الحركة
وتعديل الدبابة بما يتناسب مع ذلك
الدروع ممكن اشتريها حتي من روسيا او اوكرانيا او الصين وكذلك مدفع اقوي
فقط برنامج لبناء دبابة من رحم الابرامز
مش اروح اجيب دبابة روسي واصنعها بنسبة من اول وجديد
للاسف دي دائرة مفرغة
وان دلت فهي تدل ان صانع القرار غير جاد في انشاء. صناعة عسكرية متقدمة

الامريكان قانونيا لن يسمحو باستعمال منظوماتهم في 200 الحربي لخدمة اي معدات روسي لا من قريب و لا من بعيد الا لو كنا نستطيح تحمل تبعات الامر معهم

على فكرة الكلام ده برضه يحتمل الخطأ بنسبة كبيرة جداً ,

المصنع وقف علشان اعتصام العمال بسبب مشاكل مع ادارة المصنع امريكا مالها و مال الكلام ده :D
يا جدع ما انت كنت هناك في الموضوع مش بتقري الردود ليه!!

البنتاجون: استمرار حجب طائرات F16 ودبابات M1 وصواريخ "هاربون" عن مصر

قالت وزارة الدفاع الأمريكية، إن إدارة الرئيس أوباما سوف تستمر فى حجب طائرات F-16، ودبابات M-1، وصواريخ هاربون عن مصر.

وأرجع المتحدث باسم البنتاجون، الكولونيل ستيفن وارن، ذلك القرار إلى: "شكوك الولايات المتحدة حول عملية التحول الديمقراطى فى مصر".

وأكد "وارن" أن العمليات التى يقوم بها الجيش المصرى من أجل محاربة الإرهاب، دفعت بالإدارة الأمريكية إلى الإفراج عن صفقة مروحيات الأباتشى، التى وصفها بأنها "أحد الوسائل المهمة والقوية من أجل مساعدة المصريين فى حربهم ضد الإرهاب، خاصة فى سيناء".

وأشار الكولونيل وارن، إلى أن بلاده ما زالت تتعاون بشكل مستمر ووثيق مع الحكومة المصرية، فى مجال مكافحة الإرهاب، معتبرا ذلك بأنه "أمر مهم وفى صالح الأمن القومى الأمريكى، ويمثل مصلحة متبادلة للبلدين"، مؤكدا أن وزارة الدفاع تراجع بشكل شامل برامج التعاون العسكرى مع مصر.

الدبابات اتوقفت فبديهي العمال مايلاقوش حاجه يعملوها فطبيعي الاداره تسرح عدد منهم و توقف المعلاوات و المكافأت فطبيعي العمال تعمل اعتصام !!

وخاصة أنه قام بتحويل معظم فرقه المدرعة إلى دبابات أبرامز عداً الفرقة 21 التى تحويله من تى-62 الى باتون

nothing is absolute
الا الله عز و جل
كل شئ قابل للتغيير

هو دة المنطق السليم
انما بعد برنامج ابرامز
الجا لبرنامج مشابه من الصفر
طيب استفادة اية
مصر ممكن تشتري بعض دبابات التي ٩٠
مكان الروسي اللي طلع

عودة
أعلى