طيار مصري مجهز بالخوذة الصهيونية HDTS - Elbit

نمط الرقابة(مفعل): سوف تخضع اي مشاركات جديدة للموافقة اليدوية من قبل طاقم الإدارة
السلام عليكم

بعد البحث والسؤال والكلام من مصدر موثوق جداً

بخصوص الخوذه فعلاً خوذ مروحيات المي 24 من شركة Elbit ولو هيتم بقائها مصر هتستبدل المكونات حسب ما فهمت

المشكلة ان الشراء اساساً كان من طرف الامارات واللي جابتها من دوله من اوروبا الشرقية لصالح ليبيا وكانت بالفعل مجهزة من قبل ما تيجي بالخوذات والانظمة الاسرائيلي وبسبب العقوبات لم يتم اكتمال وذهاب المروحيات لليبيا ومصر تحتضنهم الان بحساب الايجار او على نية الشراء لو تم رفع العقوبات عن ليبيا ستذهب المروحيات اليها ولو تقرر بقائهم وشراءهم سيتم استبدال الخوذ والانظمة ... وللاسف اقوى تكنلوجيا موجودة في السوق العسكري هو للشركة الاسرائيلية وزي ماقولت قبل كدة اجلاً او عاجلاً هنتعامل في سلاح ضروري ولا بد منة وهيكون فية صناعة اسرائيلية هل ساعنها كل دولة هتجيب هنقول دي فيها مكون صهيوني ! ولا هنتعامل انها شركة اسرائيليه عسكرية مادام فية تطبيع ... دة سؤال مهم

بخصوص الاخ Saudi silent الاول لازم نقولة شابوة على الملحوظة هو والاخ DOUBLESHOT وانهم خدوا بالهم

ونمرة اتنين اتمنى ان يكون فعلاً ظني مش في محلة انا والاخوة وانة ميقصدش التقليل او الاساءة بشكل ما لمصر في الطرح
شكرا على شجاعتك في قول الحق .. والله لم اقصد الأساءة ابداً
رغم ذلك تم شتمي والأساءة الي وقفل موضوعي بسبب الأبلاغ
فقط لأني قلت ان الخوذة اسرائيلية وقمت بتشريح القطع وعرضتها
-
ولا يوجد اي اعتذار حتى الأن , جميعهم اختفوا من الموضوع

جماعة الخير مش عاوز اصدمكم بي على حد علمي(حد يصححلي لو المعلومه منقوصه) جميع خوذ طائرات الأباتشي لجميع الدول من فرع الامريكي لشركة elbit

ههههههههههههههههههههههههههه

اصبر يجونك حقين العدو القومي وهالخرابيط للحين عايشين احلام راديو صوت العرب

كل ماقلنا لهم مافيه سبب امتلاك جيش ضخم بالحجم وضعيف بالقدرات صاحو اسرائيل اسرائيل 😂
اذا ايران ليست عدوة لنا ما الموازين انقلبت والعدو بقى صديق .انتهى

والله لم اقصد الأساءة ابداً

صادق من غير حلفان

طيب انت تعترف بإسرائيل وأغلب تسليحك امريكي وستحصل على F15 وكمان تأخذ فلوس فوق البيعة

العلاق الان بين مصر وإسرائيل في افضل حالاتها اسرئيل تضغط على امريكا وألمانيا لأجل تسليح مصر ولاارى مانع أن تتسلح مصر من إسرائيل مباشرة
ياسيدي الاف 16 حتي الان بدون الامرام و في كله جلسة الامريكان يتكلموا عن ضمان التفوق الإسرائيلي. و صفقة الاف ١٥ غير مؤكدة.

و كلامي مع رسلان عن "العسكريين" اللي هما اكثر ناس حاربوا إسرائيل اساسا.

علاقتنا مؤخرنا في السنوات السابقة تحسنت مع إسرائيل. لكن هذا لاينفي العداء التاريخي و عدم الثقة بين البلدين.

و الاخوة كبروا الموضوع علشان خوذة مستعملة من احد الادول الاوروبية 😄. جاية مع باكدج طائرة مستعملة.

السلام عليكم

بخصوص الخوذه فعلاً خوذ مروحيات المي 24 من شركة Elbit ولو هيتم بقائها مصر هتستبدل المكونات حسب ما فهمت

المشكلة ان الشراء اساساً كان من طرف الامارات واللي جابتها من دوله من اوروبا الشرقية لصالح ليبيا وكانت بالفعل مجهزة من قبل ما تيجي بالخوذات والانظمة الاسرائيلي وبسبب العقوبات لم يتم اكتمال وذهاب المروحيات لليبيا ومصر تحتضنهم الان بحساب الايجار او على نية الشراء لو تم رفع العقوبات عن ليبيا ستذهب المروحيات اليها ولو تقرر بقائهم وشراءهم سيتم استبدال الخوذ والانظمة ... وللاسف اقوى تكنلوجيا موجودة في السوق العسكري هو للشركة الاسرائيلية وزي ماقولت قبل كدة اجلاً او عاجلاً هنتعامل في سلاح ضروري ولا بد منة وهيكون فية صناعة اسرائيلية هل ساعنها كل دولة هتجيب هنقول دي فيها مكون صهيوني ! ولا هنتعامل انها شركة اسرائيليه عسكرية مادام فية تطبيع ... دة سؤال مهم

بخصوص الاخ Saudi silent الاول لازم نقولة شابوة على الملحوظة هو والاخ DOUBLESHOT وانهم خدوا بالهم

ونمرة اتنين اتمنى ان يكون فعلاً ظني مش في محلة انا والاخوة وانة ميقصدش التقليل او الاساءة بشكل ما لمصر في الطرح

انتم حساسين زيادة عن اللازم اين المشكلة إذا كانت صناعة إسرائيلية كل الدول المطبعة تتعامل مع الأسلحة الاسرائيلية لم يعترض أحد ولكن أن تكون انت المطبع الاول وتنفى خبر حقيقي هنا الاشكال

تعامل كالبقية بكل شجاعة

انتم حساسين زيادة عن اللازم اين المشكلة إذا كانت صناعة إسرائيلية كل الدول المطبعة تتعامل مع الأسلحة الاسرائيلية لم يعترض أحد ولكن أن تكون انت المطبع الاول وتنفى خبر حقيقي هنا الاشكال

تعامل كالبقية بكل شجاعة

اتوقع انك مقريتش ردي كويس لاني قولت من اول مشاركة
( الفترة الجاية العرب هيشتروا مع الوقت اسلحة بمكونات صهيونية بنسب اجلاً او عاجلاً )

وفي المشاركة التانية قولت

وللاسف اقوى تكنلوجيا موجودة في السوق العسكري هو للشركة الاسرائيلية وزي ماقولت قبل كدة اجلاً او عاجلاً هنتعامل في سلاح ضروري ولا بد منة وهيكون فية صناعة اسرائيلية هل ساعنها كل دولة هتجيب هنقول دي فيها مكون صهيوني ! ولا هنتعامل انها شركة اسرائيليه عسكرية مادام فية تطبيع ... دة سؤال مهم
ف بالبعكس انا عقلاني جداًّ... لسبب مهم افضل سلاح هو الامريكاني وللاسف الامريكان مش بيشاركوا التكنلوجيا بشكل كبير غير مع الاسرائيلين بل كمان بيدعموهم بمبالغ كبيرة تصل لمليارات في الابحاث والامريكان نفسهم خدوا القبة الحديدة من اسرائيل ودمجوها في النظام الدفاعي للبحرية الفترة اللي فاتت ... انا عتابي على سعودي سيلنت كان في اسلوب الطرح واختيار كلمة صهيوني بدل من اسرائيلي وهو اقسم بالله انة ميقصدش حاجة وخلي بالك دول عربية كتير في السكة انها هتاخد سلاح اسرائيلي ف هل كل دولة منهم لما تجيب هيعمل عنوان الدولة العربية x تتعاقد مع سلاح x الصهيوني ؟ !

السلام عليكم

طيب ومصدر الكلام ده ايه

طيب ومصدر الكلام ده ايه
المصدر مش هاقدر طبعاً اشاركة بس هو حد معروف جداً وثقة وكلنا عارفينة والموضوع قالهولي على الخاص مش العام لغاية لما هو يطلع يتكلم او يصرح على صفحتة الشخصية انا مقدرش اقول هو مين بالتأكيد بس ممكن اقدر اضيف مصدر بيتكلم عن الموضوع بس لازم تكون مشترك ( انا معنديش اشتراك ) في الموقع

المصدر مش هاقدر طبعاً اشاركة بس هو حد معروف جداً وثقة وكلنا عارفينة والموضوع قالهولي على الخاص مش العام لغاية لما هو يطلع يتكلم او يصرح على صفحتة الشخصية انا مقدرش اقول هو مين بالتأكيد بس ممكن اقدر اضيف مصدر بيتكلم عن الموضوع بس لازم تكون مشترك ( انا معنديش اشتراك ) في الموقع

هشوف الموقع وابلغك لاكن عذرا بدون مصدر على كلامك يكون مصدر قوى هيكون كل الكلام ده مجرد رأى شخصى لا يلزم الا صاحبه

هشوف الموقع وابلغك لاكن عذرا بدون مصدر على كلامك يكون مصدر قوى هيكون كل الكلام ده مجرد رأى شخصى لا يلزم الا صاحبه
اتفضل .... والعكس ايضاً صحيح

الصهاينه ولو بينت جانب الايجابيه من العرب إلا ان مخططاتها مكشوفه وضد العرب ..... الصهاينة دوله استعمارية من طراز توسعي وخطر كبير التعامل معها في الاجهزة العسكرية من دولنا العربيه

تعامل كالبقية بكل شجاعة
اتفق معك في سفاره مصريه لدى اسرائيل او قنصل لا اعرف بالضبط وزعلانين على كم قطعه
الأخوه المصريين الإسرائيلين في شرم الشيخ يتمشون ويغنو ويرقصو يعني واقفه على خوذه صناعه اسرائيليه 😁😁😁😁

الأخوه المصريين الإسرائيلين في شرم الشيخ يتمشون ويغنو ويرقصو يعني واقفه على خوذه صناعه اسرائيليه 😁😁😁😁
انت مثال حى على مايعتقده المصريون(داخل مصر) بشأن المواطن الخليجى عموما
اتحداك تقول الكلام ده وجها لوجه اما مواطنيين مصريين

بغض النظر عن أن الخوذه إسرائيلية حسب ناشر الموضوع (وانا لا أثق به )أو بريطانيه أو كانت لطرف ثالث
الاسلحه الإسرائيلية متواجده فى المغرب ويفتخرون بإقتنائها
والخوذات الاسرائيليه متواجده على كل الطائرات القطريه
والشركات الإسرائيلية متواجدة فى الامارات غير الانباء القويه عن تواجد انظمه دفاع جوي بها
والمعدات الأمنيه متواجده فى معظم الدول العربيه
أبشركم
كل الدول العربيه المستخدمة للسلاح الأمريكى سيجد قطع إسرائيله فى سلاحه فى المستقبل القريب

الأمر و ما فيه أننا نشأنا منذ الصغر علي كراهية الكيان حتي بوجود التطبيع الحكومي و هذه الكراهية نتوارثها جيل بعد جيل و هذا الكيان كان يوما ما يعبث في أراضينا و يقتل في اطفالنا فالحساسية شيئ طبيعي و مفهوم الغير مفهوم هو عدم تقبلكم و تفهمكم لهذا الأمر .​

انت مثال حى على مايعتقده المصريون(داخل مصر) بشأن المواطن الخليجى عموما
اتحداك تقول الكلام ده وجها لوجه اما مواطنيين مصريين
يعتقدون اللي ودهم مايهم الحقيقه ماتزعل

بغض النظر عن أن الخوذه إسرائيلية حسب ناشر الموضوع (وانا لا أثق به )أو بريطانيه أو كانت لطرف ثالث
والشركات الإسرائيلية متواجدة فى الامارات غير الانباء القويه عن تواجد انظمه دفاع جوي بها
أبشركم
كل الدول العربيه المستخدمة للسلاح الأمريكى سيجد قطع إسرائيله فى سلاحه فى المستقبل القريب
يكون عنده او لايكون.....تحس ان فيه نوع من النشوة لما البعض بيكتب عن مصر وانه عمل انجاز يعنى
السؤال
....كم واحد من مصر مهتم انه يعمل موضوع عنه سواء عنده اسرائيلى أو لأ ؟

أبشركم
كل الدول العربيه المستخدمة للسلاح الأمريكى سيجد قطع إسرائيله فى سلاحه فى المستقبل القريب​

حتى الأسرائيلي سيجد قطعة سعودية في مروحياته وطائراته
عادي يعني.

عودة
أعلى