الرئيس السيسى يلتقى رئيسة شركة "لوكهيد مارتن" ويشيد بتزويدها مصر بطائرات إف 16

بالنسبة للسياسة وعلاقتها بالتسليح الامريكيى وقدوم رئيسة لوكهيد لمصر
ما نقدرش ننحى الجانب السياسي فى الحصول على سلاح منهم اطلاقا
اى نعم هى قدمت لنا وقابلت الرئيس لتقديم عروض علينا لما يوجد عندنا من اكثر من سلاح امريكي
فهى تقدم عرض بغض النظر عن ماهية العرض الذى اتوقع انه تطوير للاف 16 مثلا
هى ستقدم العرض ويتم مناقشتة وما سيتم الموافقة عليه سنبلغهم به وعليه سنبلغ الحكومة الامريكية التى ستبحثة سياسيا
وتحدد ان كانت توافق او لا توافق والشركة سيكون لها دور ايضا فى نقطة الموافقة فهى ستطلب من الحكومة الامريكية ان توافق لان الامر فى مصلحتها ارباح ومبيعات
فلننتظر ونرى ما سيتم

اى نعم هى قدمت لنا وقابلت الرئيس لتقديم عروض علينا لما يوجد عندنا من اكثر من سلاح امريكي
هى ستقدم العرض ويتم مناقشتة وما سيتم الموافقة عليه سنبلغهم به وعليه سنبلغ الحكومة الامريكية التى ستبحثة سياسيا
وتحدد ان كانت توافق او لا توافق والشركة سيكون لها دور ايضا فى نقطة الموافقة فهى ستطلب من الحكومة الامريكية ان توافق لان الامر فى مصلحتها ارباح ومبيعات
فلننتظر ونرى ما سيتم
كلنا على يقين بأن العرض سيكون لتطوير اسطول الاف 16
ومع دخول الميكا والميتور لمصر اصبح من غير المنطقى امتناعهم عن تزويدنا بالامرام

فلننتظر ونرى ما سيتم
كلنا على يقين بأن العرض سيكون لتطوير اسطول الاف 16
ومع دخول الميكا والميتور لمصر اصبح من غير المنطقى امتناعهم عن تزويدنا بالامرام

يقينا سيكون المعيار فايبر :)

ياريت يتم تطوير 50 مقاتله اف 16 من المقاتلات اللي مش متطوره و ترك الباقي ونشوف حاجه جديده
بس لو فعلا هيتم تطوير 50 مقاتله مثلا لمعيار قوي و انفراجه في التسليح بدل التعنت

التطوير مثلا ياخد كم سنه ؟ لو مصر ضغطت عليهم بسرعه التطوير ؟

ياريت يتم تطوير 50 مقاتله اف 16 من المقاتلات اللي مش متطوره و ترك الباقي ونشوف حاجه جديده

التطوير مثلا ياخد كم سنه ؟ لو مصر ضغطت عليهم بسرعه التطوير
15 سنة

التطوير مثلا ياخد كم سنه ؟ لو مصر ضغطت عليهم بسرعه التطوير ؟
من 4-5 سنوات بمعدل 10-12 طائره سنويا بقيمه تتجاوز المليار دولار
و ذلك استنادا علي العرض لسنغافورة لتطوير 60 اف16 علي 6 سنوات تبدا من 2016 بقيمه اجماليه 2.4 مليار دولار

التعديل الأخير:
انا معك انه شخص بغيض ولكن لايجوز استخدام هذه التعبيرات الجاهليه
اهلًا يا أخي
السود الأمريكان بيستعملو الكلمة دي مع بعضهم يعني هي مشً جاهليه
و ليس لها علاقه باي احد اخر خارج أمريكا
و في أمريكا الجنوبيه كلمه negro من الكلمات التي لا تسبب حساسيه
زي حبيبي مثلا بالمصري
تحياتي لك

المنتدى هنا فى حاجة ماسة لدراسة من علماء نفس و إجتماع

لا أعرف كيف يمكن أن تتداخل الأمور إلى هذا الحد ( نبدأ بـ لوكهيد مارتن وننتهى بمدارس الإقتصاد وقليل من قصص المخابرات والأفلام القديمة ....

تقريباً تخطينا النمط المعتاد فى الـ social media

لكن أنا كـ practical magic آخر إنبساط الصراحة :D
:D

اللهم يسر لمصر وكل العرب والمسلمين وكل من سلم الناس من لسانه ويده
مدارس اقتصاد ؟ إنتا بتحدف كلام عليا و لا ايه ياعمً الساحر ؟ المعونه لِسَّه راجعه متخلينيش أوقفها تاني
و الله الكلام جاب بعضه و أهو كله بيستفيد:D
و الآخ AL RAGH @AL RAGH مشارك في الموضوع يعني اللي مش هايلاقيه مناسب يقدر يحزفه طبعا و ماحدش هايعترض

اهم حاجه انك انبسطت يا عاطفً قصدي يا ساحر:p

مدارس اقتصاد ؟ إنتا بتحدف كلام عليا و لا ايه ياعمً الساحر ؟ المعونه لِسَّه راجعه متخلينيش أوقفها تاني
و الله الكلام جاب بعضه و أهو كله بيستفيد:D
و الآخ AL RAGH @AL RAGH مشارك في الموضوع يعني اللي مش هايلاقيه مناسب يقدر يحزفه طبعا و ماحدش هايعترض

اهم حاجه انك انبسطت يا عاطفً قصدي يا ساحر:p

لا يا صديقى أنا مش بحدف كلام ولا حاجة أنا أقصدك أنت وحبيبى batteryneon @batteryneon مباشر وأنا معجب بالحوار والله لكن قلت أفضفض بس وكان نفسى تتكلموا بلغة أكثر فصاحة وأبعد عن العامية لأنها مشاركات دسمة جداً على الأقل من وجهة نظرى وكنت اتمنى ان يستفيد بها الأخوة من جميع الجنسيات .

لا يا صديقى أنا مش بحدف كلام ولا حاجة أنا أقصدك أنت وحبيبى batteryneon @batteryneon مباشر وأنا معجب بالحوار والله لكن قلت أفضفض بس وكان نفسى تتكلموا بلغة أكثر فصاحة وأبعد عن العامية لأنها مشاركات دسمة جداً على الأقل من وجهة نظرى وكنت اتمنى ان يستفيد بها الأخوة من جميع الجنسيات .

أنا بهزر معاك يا حبيبي
مساءك لزيز

من 4-5 سنوات بمعدل 10-12 طائره سنويا بقيمه تتجاوز المليار دولار
و ذلك استنادا علي العرض لسنغافورة لتطوير 60 اف16 علي 6 سنوات تبدا من 2016 بقيمه اجماليه 2.4 مليار دولار

علي كده لو نشتري طياره جديده بي 100 مليون دولار هتكون اوفر من تطوير طياره بنفس الثمن
لان 10-12 طياره = مليار دولار للتطوير
يبقي 10 طيارات جداد = مليار لو الطياره بالتسليح 100 مليون دولار

علي كده لو نشتري طياره جديده بي 100 مليون دولار هتكون اوفر من تطوير طياره بنفس الثمن

هو سعر التطوير مبالغ فيه طبعا

بس تطوير الفالكون افضل من شراء طائرة جديدة غيرها
انت بتطور طائرة ليك فى خبرات كبيرة و مدرب على تكتيكات بتقوم بيه وساعات طيران كتيرة لطيارنينا وهكذا
فاضافات قدرات على القدرات اللى بنمتلكها فى الفالكون هيضيف كتير للقوات الجوية

هو سعر التطوير مبالغ فيه طبعا

بس تطوير الفالكون افضل من شراء طائرة جديدة غيرها
انت بتطور طائرة ليك فى خبرات كبيرة و مدرب على تكتيكات بتقوم بيه وساعات طيران كتيرة لطيارنينا وهكذا
فاضافات قدرات على القدرات اللى بنمتلكها فى الفالكون هيضيف كتير للقوات الجوية

لا انا بتكلم عن شراء طائرات اف 16 بدل تطويرها لكن يكون باخر تطويرات

المليار لعدد 50 طائره اخي العزيز بمعدل 20 مليون دولار للطائره اما عدد 10-12 هو معدل التطوير السنوي اي الكميه التي سيتم تطويرها سنويا

المليار لعدد 50 طائره اخي العزيز بمعدل 20 مليون دولار للطائره اما عدد 10-12 هو معدل التطوير السنوي اي الكميه التي سيتم تطويرها سنويا

اه كده ماشي يبقي نطور 50 طياره من المعونه افضل

فلننتظر ونرى ما سيتم
ببساطه انته بتخرج من نظام برنامج معونة خارجي الى برنامج مشتريات خارجي

عودة
أعلى