مصر تحصل علي طائره أنظار مبكر من طراز E-2C Hawkeye

jhenen

عضو
التفاعل
2,622 2 0
Egypt is to get an additional Northrop Grumman E-2C Hawkeye early warning and control aircraft.

It was announced on 15 October that the US Naval Air Systems Command (NAVAIR) intended to award Northrop Grumman Systems Corporation a contract to provide the supplies and services necessary to deliver an ex-US Navy E-2C (aircraft A-97) to the Egyptian Air Force (EAF) and get it operational within approximately three months.

The title of that announcement, which was posted on the US government's Federal Opportunities website, also suggested the work would include an upgrade to aircraft A-119, which was delivered to the EAF in December 2010.

يعنى الأمريكان أخبرو "نورثغرومان" بتقديم الدعم والتعديلات والخدمات اللازمة لطائرة E2C مستعملة تابعة للبحرية الأمريكية لنقلها للقوات الجوية المصرية

e2c مره اخرى ؟

إظاهر الصينى والروسى لم يعجب القيادة المصرية بس فى حاجة مصر محتاجة 2 من ال E2C فعلاََ ليحلوا محل 2 من الموجودين فى الخدمة حالياََ لأن حالتهم الفنية أصبحت سيئة ... يعنى إحلال وتجديد لكن مافيش جديد ... الله المستعان .

من المعونة وتسليم سريع يبقى مفيش مشكلة
اللي ييجي منهم احسن منهم

إظاهر الصينى والروسى لم يعجب القيادة المصرية بس فى حاجة مصر محتاجة 2 من ال E2C فعلاََ ليحلوا محل 2 من الموجودين فى الخدمة حالياََ لأن حالتهم الفنية أصبحت سيئة ... يعنى إحلال وتجديد لكن مافيش جديد ... الله المستعان .
ال e2c فعلا اهلكت ولكن كذلك تعتبر جيل قديم من طائرات الانذار المبكر ان لم يعجيك الصينى والروسى هناك الفرنسى والسويدى

ال e2c فعلا اهلكت ولكن كذلك تعتبر جيل قديم من طائرات الانذار المبكر ان لم يعجيك الصينى والروسى هناك الفرنسى والسويدى

ماهى فرنسا بتستخدم الامريكى ..

مع إنى أتمنى السويدى بعدد 4 طائرات بصراحة .

ما شاء الله تبارك الله
هذه نتيجة القياده الشابه سياسيه او عسكريه
انجزو في عام ما تاخرو فيه 10 اعوام
بالتوفيق لجيش مصر العتيد

السويد العن من امريكا سياسيا للاسف

انا نفسى نشترى الرادار من ساب السويدية ونركبه على أى طيارة إن شالله السوخوى جيت المدنية الخاصة بالركاب .. يا إما التوجه إلى الشرق يعنى إحنا تقريباََ حلينا مشكلة طائرات الدورية البحرية بتحويل ال 4 الكاسا الأسبانى الباقية من ال8 إلى دورية بحرية .. لكن كطائرات إنذار مبكر الموضوع معقد مع إن مصر لو طلب من شركة "تاليس" تصميم رادار إنذار مبكر خاص بالطائرات والله يعملوها ويكون مشروع مصرى فرنسى مشترك .. بحيث نستبدل الأمريكى .

كده يبقى في الكيس E2D بس كمان شوية
ياما نفسي في السنتشري

حتى لو E2D لا جديد أنا زى ما قلت نطلب من تاليس رادار خاص لينا لتركيبة على أى طائرة نقل عسكرى .

ده مشروع ياخد سنوات طويلة جدا
لو لاحظت هتلاقي كل صفقات الجيش بلا استثناء تشمل تسليم سريع
مفيش حاجة بعد 2020
ولو لاحظت كمان بتاخد الاسلحة اللي فيها تعثر لاسباب غير فنية
وبنستغل التعثر ده لفرض تسهيلات مالية وسرعة تسليم

حتى لو E2D لا جديد أنا زى ما قلت نطلب من تاليس رادار خاص لينا لتركيبة على أى طائرة نقل عسكرى .
كلامك وش صحيح انا بتكلم على المعونة المجاني اللي متاح .. دا اتجاه
الاتجاه التاني هو فعلا لازم تنويع في الاواكس لكن الموردين المشكلة مفيش امكانيات ,,, كونسبت ال A330 هو الوحيد اللي شوفته اوروبيا بحجم ربما يقترب من السنتشري ففعلا ممكن ثاليس تكون اتجاه
و الشرقي نفس الشئ

انا بقول على موضوع الطلب من تاليس مش على أساس الإستلام السريع يعنى مثلاَ على 2018 أو 2019 ونمشى نفسنا بالموجود بحيث تكون ملكية خاصة بمصر بمواصفات وإمكانيات خاصة مع أجهزة الحرب الإليكترونية غيره وساعتها نحط إلى إحنا عايزينه يعنى بحيث على 2020 يكون عندنا لإسطول شبه كامل بتكنولوجيا عالية ومتقدمة وخاصة من طائرات الأواكس أنا بتكلم عن مشروع للمستوى الإستراتيجى بحيث يكون عندك التكنولوجيا الخاصة بالرادارت إلى زى دى ووقتها مصر حتكون بها قاعدة صناعية وعلمية كبيرة نقدر بعد كده نصنعها ونطورها وساعتها نطلب من الأمريكان ال E3C كبديل طبيعى عن الأواكس الموجود فى الخدمة إن قبلوا كان بها وإن رفضوا هما أحرار وبعدين بعد 2018 حتشترى إلى عايزه بفلوسك وحتتعامل مع شركات السلاح مباشرتاََ من غير وسيط والموضوع حيتوقف على موافقة الكونجريس إلى ساعتها حيكون إتغير حيحاول يصلح العلاقات مع مصر .

انا بقول على موضوع الطلب من تاليس مش على أساس الإستلام السريع يعنى مثلاَ على 2018 أو 2019 ونمشى نفسنا بالموجود بحيث تكون ملكية خاصة بمصر بمواصفات وإمكانيات خاصة مع أجهزة الحرب الإليكترونية غيره وساعتها نحط إلى إحنا عايزينه يعنى بحيث على 2020 يكون عندنا لإسطول شبه كامل بتكنولوجيا عالية ومتقدمة وخاصة من طائرات الأواكس أنا بتكلم عن مشروع للمستوى الإستراتيجى بحيث يكون عندك التكنولوجيا الخاصة بالرادارت إلى زى دى ووقتها مصر حتكون بها قاعدة صناعية وعلمية كبيرة نقدر بعد كده نصنعها ونطورها وساعتها نطلب من الأمريكان ال E3C كبديل طبيعى عن الأواكس الموجود فى الخدمة إن قبلوا كان بها وإن رفضوا هما أحرار وبعدين بعد 2018 حتشترى إلى عايزه بفلوسك وحتتعامل مع شركات السلاح مباشرتاََ من غير وسيط والموضوع حيتوقف على موافقة الكونجريس إلى ساعتها حيكون إتغير حيحاول يصلح العلاقات مع مصر .

المشكلة بقى ان عندي احساس ان كونسبت فرنسا دا من ايرباص مبني على ردار السنتشري .. AN/APY-1/2 :D
لان تطوير ردار اواكس اكس باند ايسا حيعدي 5 سنين مرتاح بس حتى لو الوقت اخد راحته فعلا المشروع يستحق

عودة
أعلى