تشكيل اول قطعه من كورفيت الجويند المصري تم اليوم

الاكسوسيت3 المدي 180-200 كم مع ارتفاع تحليق 1-2 متر
بالنسبه للدفاع الجوي طويل المدي يكون دوره الاساسي التصدي للمقاتلات اما الصواريخ فتكون من نصيب القصير اكثر الباراك 8 لن يعترض مقاتلات و بالتالي لن يفيده المدي في شئ و سيكون التصدي الاكسوسيت3 من مدي الرصد اي اقل من 30 كم فقط اي لا فارق في المدي عن الاستر15 و بفارق قليل عن الميكا

يا صديقي انت مصمم تنفي قدرات باراك 8 في التصدي للأهداف القريبة رغم ان المُعلن عنه ليس كذلك ..
طب نرجع للمقارنة تاني
المدي العملياتي للبارك من 0.5 كم الى 90 كم
المدى العملياتي للاستر 15 من 1.7 كم الى 30 كم
المدى العملياتي للميكا V من 1 كم الى 20 كم

يعني الباراك اقل بكثير في المدى العملياتي قصير المدى عن الميكا و الاستر15

يا صديقي انت مصمم تنفي قدرات باراك 8 في التصدي للأهداف القريبة رغم ان المُعلن عنه ليس كذلك ..
طب نرجع للمقارنة تاني

والسرعة كام

طب نرجع للمقارنة تاني

مدي رصد الاكسوسيت3 هو الفيصل لمدي تعامل الباراك معه فلن يتم رصد الاكسوسيت3 من مدي اكبر من 30 كم و بالتالي لن يفيد البارك مداه ذو ال90 كم

يبقى انته لغيت اهم نقطة كده والا كله يتسلح بايجيس بقى وخلصنا
خلينا واقعيين هي معركة اسلحة مشتركة الا بقى لو هتسيب الجاويند مكشوف

بالظبط كده ..
الجويند مكشوف و الساعر 6 مكشوف و العدائيات واحدة و مافيش دعم من قوات صديقة .. ايهما افضل

المقارنة فرضية للوقوف كفاءة القطعتين عشان اقدر اقول ايهما افضل .. و ده موجود في نظريات التقييم " مقارنة بين متغيرين مع ثبات كافة العوامل "

أما عن حرب الاسلحة المشتركة فالأمر مختلف تماما و الظروف مختلفة تماما .. ده مافيش خلاف عليه ..

بالظبط كده ..
الجويند مكشوف و الساعر 6 مكشوف و العدائيات واحدة و مافيش دعم من قوات صديقة .. ايهما افضل

المقارنة فرضية للوقوف كفاءة القطعتين عشان اقدر اقول ايهما افضل .. و ده موجود في نظريات التقييم " مقارنة بين متغيرين مع ثبات كافة العوامل "

أما عن حرب الاسلحة المشتركة فالأمر مختلف تماما و الظروف مختلفة تماما .. ده مافيش خلاف عليه ..
طيب نحط عامل جديد
الاستر 3.5 ماخ والباراك 2
جمع كده الحسابات

اولا حاجه شكرا على الخبر الجميل ده من شخص جميل الاخلاق مثلك
بس عارف انى احلى حاجه فالخبر انى فيها 3 جويند يتصنعو محلى
الف مليون مبروك لبلدى

الميكا 3 ماخ بالمناسبة على tvc هنا نرجع لقدرات الرصد انا هجيب صاروخ هاربون جايلي من كام كليو وهاخد زمن انذار كام
حط ال mf star على الساعر بيجيب الصواريخ ال sea skimming من 25 كيلو مقابل 50 كيلو لل smart s ضد الشبحيات يعني عندي ضعف زمن الانذار و1.5 السرعة يبقى كلامنا بقى مختلف

والسرعة كام

طيب نحط عامل جديد
الاستر 3.5 ماخ والباراك 2
جمع كده الحسابات

و الميكا 3 ماخ

هو ده اللى انا اقصده المقارنة ما بينهم فقط ..
هل عامل السرعة هيكون عامل حاسم بحيث ينفي الفرق ما بين قدرات منظومات الدفاع الجوي و بالتالي الفرق بين قدرات القطعتين

ومعاك الساحر

SETIS: Surface ship integrated combat systemNAVAL COMBAT SYSTEMS > Fully-integrated system > Scalable and evolutive > Joint-operation capability > Large range of sensors and weapons > Long-term support > Fitted for warship modernisationMission:SETIS manages anti-surface, anti-air and anti-submarine warfare and is designed to perform intelligence gathering, land attack and special operations.SETIS can be fitted on all types of surface ships with heavy weapons capabilities to meet evolving navies requirements:defend vital interestguarantee homeland securityresolve conflict and crisisinsure naval superiority

CARACTERISTIQUES

Fully-integrated system:powerful and war-proven algorithms to detect and neutralise threats in real- timeUser-friendly man-machine interfaceCombined combat-support system to incorporate situational awareness, mission planning, air mission management, meteorological and maritime environment, electromagnetic intelligenceIntegrated command information system to manage simultaneously real and differed-time informationOn-board training capability using complete embedded training environment. This capability can be extended to a whole fleet up to a land-based training siteFully operated with multifunction common consolesOptimised physical integration to the platformScable & evolutive:SETIS combat system based on off-the- shelf components can be configured for customised solutions. SETIS open architecture and modularity guarantee that the system can be configured according to the operational requirements. SETIS can be upgraded during its lifetime to adapt to new missions and keep its operational superiority (mine warfare, UXV integration and management, asymmetric threats, etc.).Large range of sensors and weapons: As a leading system integrator DCNS can recommend and integrate a large set of sensors and weapons to meet navies’ requirements.Joint operation capability:SETIS is fully interoperable with national and international data links to allow all types of joint operations. It includes an extensive command support system with mission planning, command aids, secured messaging and recognised maritime picture.Long-term support:DCNS, as the French Navy, main prime contractor, owns all expertise, industrial means and tools to provide long-term support during system full life-cycle, (maintenance, obsolescence management, technical facts recording and analysis, databases update…).Fitted for warship modernization:SETIS can be fitted for warship modernisation programmes with solutions to improve:awareness capabilitysystem interoperabilitycommand & controlimplementation of operational capabilities (CSS, CIS, datalinks, etc)Partnerships:DCNS is open to partnerships and technology transfer with local industry, enabling local through-life support or equipment supply and software.CHARACTERISTICS :Search- 2D/3D, multifunction radar- Optronics, radar and communication ESM- Hull-mounted sonar, towed sonar- AISCountermeasures- R-ECM- Decoy launching system- Anti-torpedo decoy systemWeapons- All guns from 12.7 mm to 127 mm- Surface-air, surface-surface, and cruise missile- EM and/or optronic fire control systems- Torpedo launching systemCommunication- VLF, MF/HF, VHF, UHF, satcom- Tactical data links: L11, L16, L22 J-SAT or non-NATO standards- Underwater telephone- Message handling system- Internal communicationsNavigation- Navigation sensors (inertial platform, speed LOG, echo sounder, GPS) data integration, navigation aids, navigation radarSituation elaboration- CMS for track or plot association and fusion, target motion analysis, system classificationCommand and decision- CMS for threat assessment and tactical navigation planningWeapon control- CMS for the choice, preset, launching and guidance of weaponsSystem support- Performance monitoring and fault localisation up to LRU level- On-board and ashore training- Data recording replay and ashore analysis- Ruggedised COTS computers running Linux operating systemTechnology- Multifunction consoles fitted with two or three high-definition colour displays- Redundant fast Ethernet system network- Open standards: TCP/IP, CORBA….- C++ and Java languages​

و الميكا 3 ماخ

هو ده اللى انا اقصده المقارنة ما بينهم فقط ..
هل عامل السرعة هيكون عامل حاسم بحيث ينفي الفرق ما بين قدرات منظومات الدفاع الجوي و بالتالي الفرق بين قدرات القطعتين
ده انته معاك سرعة وزمن كشف على ومنظومة تحديد عدائيات real time اللي هي setis البارك بيناور على 80 جي مقابل 50 للميكا طبعا السرعة فارقة لكن معاكtvc

الكلام ان الانتاج هيكون في 2018 و كمان سنتين لاصحاب المشروع لاستبدال الاكسوسيت و الهاربون يعني التصدير ممكن بعد 2020 خصوصا ان مصر عميل مهم جدا لفرنسا

من اين بهذا الكلام ؟ ، في اخرة مرة تحدثت مع مسؤولي MBDA كان كلامهم واضحا انه مشروع مستقبلي يحتاج لخمسة عشر سنة تقريبا فكيف بعد ثلاث سنوات ؟

it was conceived by MBDA's Concept Visions project, which every year unveils a weapons concept for deployment in 2030 or beyond. It developed the Perseus concept with input from the British and French navies.

عرفت ليه يا حاج مخابرات ان الجاويند ده خازوق مغري وبعدد كبير

نفس الحال للفريم لكن بالاستر 15 تحقق دفاع جيد جدا لكن استر 30 يرفع قدراتها لما فوق التخيل

ده انته معاك سرعة وزمن كشف على ومنظومة تحديد عدائيات real time اللي هي setis البارك بيناور على 80 جي مقابل 50 للميكا طبعا السرعة فارقة لكن معاكtvc

جميل جدا
سرعة رد الفعل + سرعة صاروخ يمنحنا افضلية في التعامل لكن بالنسبة لفرق المديات نقدر نعوضه ازاي ده غير عدد خلايا الاطلاق اللي بتترجم لكثافة نيرانية هتلعب دور في حال تعدد العدائيات الجوية

عرفت ليه يا حاج مخابرات ان الجاويند ده خازوق مغري وبعدد كبير

اسرائيل طلبت 4 قطع ساعر 6 يعني العدد مساوي لعدد الجويند المتعاقد عليها حتى الان
انا نفسي اطمن زي ما انت مطمن .. لكن كل ما بتخيل الساعر 6 بالامكانيات دي و في الازاحة دي بحزن ..

سؤال او اقتراح ..
بإفتراض و انا معاكوا ان الاستر 15 او الميكا افضل من الباراك و الاكسوسيت افضل من جبرائيل 5
ليه ما اجمعش بين الحسنيين و اطلب الـ DCNS تصميم للجويند شبيه بالساعر 6 يقدر يشيل اكبر عدد من خلايا الاطلاق سواء السطح سطح او الدفاع الجوي بحيث يوفرلي الكثافة النيرانية المطلوبة او حتى اتجه لالمانيا و التسليح فرنسي

سؤال او اقتراح ..
بإفتراض و انا معاكوا ان الاستر 15 او الميكا افضل من الباراك و الاكسوسيت افضل من جبرائيل 5
ليه ما اجمعش بين الحسنيين و اطلب الـ DCNS تصميم للجويند شبيه بالساعر 6 يقدر يشيل اكبر عدد من خلايا الاطلاق سواء السطح سطح او الدفاع الجوي بحيث يوفرلي الكثافة النيرانية المطلوبة او حتى اتجه لالمانيا و التسليح فرنس

وبما أننا بنفترض ونقترح

طيب ما أنا أخدت منهم نظام SITES و mast وأظن بعد تطوير الترسانة ممكن نعمل بدن مصرى (ليه لأ , ممكن نحاول)

إذاً مع العلاقات الجيدة ممكن أعمل تصميم مصرى ما بين الفريم والجويند بإزاحة فيما بينهم والحشو زى ما ربنا يقدرنا معاهم وساعتها ياسيدى ابقى العب بالإستر 30 أو البوك البحرى (أى حاجة متاحة) وتبقى حصلت على إزاحة وكثافة نيران (الإزاحة الأكبر = عدد خلايا دفاع جوى وكروز أكبر ) , صحيح لسه ناقصنا كتير فى مجال السنسور والحرب الإلكترونية لكنها ستكون خطوة رائعة للغاية .

ممكن مصدر على موضوع gowind 2500 technology transfer لمصر عشان مش لاقى تفاصيل خالص ولك جزيل الشكر .

وبما أننا بنفترض ونقترح

طيب ما أنا أخدت منهم نظام SITES و mast وأظن بعد تطوير الترسانة ممكن نعمل بدن مصرى (ليه لأ , ممكن نحاول)

إذاً مع العلاقات الجيدة ممكن أعمل تصميم مصرى ما بين الفريم والجويند بإزاحة فيما بينهم والحشو زى ما ربنا يقدرنا معاهم وساعتها ياسيدى ابقى العب بالإستر 30 أو البوك البحرى (أى حاجة متاحة) وتبقى حصلت على إزاحة وكثافة نيران (الإزاحة الأكبر = عدد خلايا دفاع جوى وكروز أكبر ) , صحيح لسه ناقصنا كتير فى مجال السنسور والحرب الإلكترونية لكنها ستكون خطوة رائعة للغاية .

ممكن مصدر على موضوع gowind 2500 technology transfer لمصر عشان مش لاقى تفاصيل خالص ولك جزيل الشكر .
اميل للرأى ده
اشكل قطعه على مزاجى وهت الى انت عايزه من اى دوله وركب كويس وشغل وعلى البركه
لكن محتاج وقت وجهد كبير اوووووووووى

جميل جدا
سرعة رد الفعل + سرعة صاروخ يمنحنا افضلية في التعامل لكن بالنسبة لفرق المديات نقدر نعوضه ازاي ده غير عدد خلايا الاطلاق اللي بتترجم لكثافة نيرانية هتلعب دور في حال تعدد العدائيات الجوية

اسرائيل طلبت 4 قطع ساعر 6 يعني العدد مساوي لعدد الجويند المتعاقد عليها حتى الان
انا نفسي اطمن زي ما انت مطمن .. لكن كل ما بتخيل الساعر 6 بالامكانيات دي و في الازاحة دي بحزن ..

سؤال او اقتراح ..
ليه ما اجمعش بين الحسنيين و اطلب الـ DCNS تصميم للجويند شبيه بالساعر 6 يقدر يشيل اكبر عدد من خلايا الاطلاق سواء السطح سطح او الدفاع الجوي بحيث يوفرلي الكثافة النيرانية المطلوبة او حتى اتجه لالمانيا و التسليح فرنسي
اه خد بالك المدى ايه بقى ده انا اقتل اي تهديد في حدود عمل صاروخي خلاص عاوز انا ايه تاني
بمناسبة الساعر 6 لاحظ اني مش كل تسليحي هيبقى كورفيت انا بجيب فريم برضك وانته بتجيب 6 جاويند مش 4 ومعاك 4 سليمان
10 لانشات محترمة غير القديم

ومحركيين كهربائيين (زية زى الفريم) يعنى قدرات asw معتبرة (النسخة الماليزية محركين دفع بالرفاصات)
عايز تزود اعداد الخلايا ما تزودها حد منعك،انت بتطلب نسخة خاصة بيك
بتوع البحرية شايفين 16 خلية كويسين على كورفيت

مقال جيد جدا عن الجويند
الجديد فيه التطور في خطوات التصنيع
في فرنسا تم الانتهاء من تشكيل اول جزء من الكورفيت في احواض DCNS بلوريان - فرنسا

بالنسبه لعدد 3 جويند مطابقة سيتم بناؤها محليا في ترسانة الاسكندريه مع نقل التقنيه
يتم تدريب عدد 10 من المصريين في احواض شركه DCNS بلوريان
كما تقوم شركه DCNS و موردينها بنقل المهمات و المكونات المتنوعه الي موقع ترسانه الاسكندريه و تشمل مكونات الماست PSIM
its three sister ships will be carried out locally in Technology Transfer. In this perspective, ten Egyptians are currently training in Lorient. DCNS and its suppliers deliver to the site of Alexandria ASY different facilities including the single mast PSIM (Panoramic Sensor Intelligence Module) incorporating most of sensors and the Central Operation module)

فيديو جميل جدا عن الجويند اهداء لمن يستهين بقدرات هذا الكورفيت

عودة
أعلى