تطوير T-55 مصريه

التفاعل
2,397 0 0
صور لدبابات تي 55 ‫‏مصريه‬
محدش عنده معلومات عن التطوير المصرى لها
واضح ان تم تغيير المدفع
وان التطوير لم يشمل كل التى 55 اللى فى الخدمه
اخر صوره هتلاحظوا وجود درع واقى للجنزير
لكن اول صورتين مفيش

كنت مسافر مطار القاهره شفتها على صحراوى اسماعيليه تقريبا واقفه فى كمين
# خرده_ عسكريه #

حنطور فيها قد ايه تانى ؟؟؟!!!!! خسارة الفلوس نشترى بيها ام 1 او نوفرهم للارماتا ان شاء الله

اما التى 55 فرائئ نكون فرقة فى الداخلية للعمليات الصعبة الداخلية وتخف من ع الجيش .. زى اقتحام عرب شركس او النخيلة وغيره

ايش احسن هذه الدبابه ولا الباتون ام 60

لا مقارنه اخى
هذا جيل متخلف من الدبابات الروسيه وال M60 جيل امريكى حديث نسبيا ينتهى دورها فى تلك الايام بالقيام بمهمه الدعم والاسناد النارى والحفاظ على الثغرات التى تحدثها دبابات القتال الرئيسيه كال M1 مثلا

تطوير أيش
ذي خردة
عفى عليها الزمن ، لم تعد تجدها إلا مع ميليشات تتقاتل حول العالم

أعتقد أن مصر في غنى عنها ، استبدالها أحسن من خسارة الفلوس عليها

للمعلوميه بس يجدعان
ما فيش فى مصر تى 55 فى الخدمه ...اغلبها اتكهن واللى اتخد شاسيهه اتعمل عليه اى حوار وممكن تلاقى واحده ولا اتنين واقفين فى كمين

انا عارف يا شباب انها خرجت من الخدمه واللى موجود منها و تى 62 اعداد قليله جدا وهيخرجوا قريب من الخدمه
انا عايز اعرف بس نوع التطوير اللى تم عليها لانى مقرتش عنه قبل كده فى اى موقع
التطوير مش حديث ده من سنوات طويله

إتعمل عليها تطورات كتيرة غربية وشرقية وفى النهاية ما نفعتش .. كده كتر خيرها .

أعتقد أنها فرصة أن تبيعها مصر في هذه الأيام لليبيا
فهم في حاجة إليها كما أنها متواجدة عندهم في الخدمة حتى الآن
بل أعتقد أنه لا يوجد لديهم غيرها ، مع بعض المدرعات الإيطالية

كما تعلمون ليبيا عليها حظر توريد أسلحة و ظهور التي 55 عندهم
لن يكون محل شك أو موضع اتهام كونه يمكن التجرد من التهم بالادعاء
أنها من ترسانة الجيش الليبي السابق

يا جدعان بس صلوا عالنبي
اللي يتبطر علي النعمه تزول منه
معانا حاجه شغاله زي الفل من 40 سنه مابتقولش لا نقول عليها احنا خرده و نكهنها؟!!!

طيب يا اخوي ما نشيل البرج و نعملها ناقله جند؟ زي النمر علي شاسيه الميركافا او BMPV-64 علي شاسيه t64 !!

احنا مش دوله غنيه للدرجه اننا نرمي القديم و اعتقد ان الجيش بتاعنا من عقيدته انه لا يستغني عن شيئ الا اذا لم يعد صالحا للاستخدام الادمي بمعني الكلمه

نقطه اخري
وجود t55 و t62 هام جدا في القوات البريه المصريه فليست كل المخاطر المتوقعه هي الميركافا او اسرائيل بل هناك من يستخدم دبابات من نفس الجيل يعتبر خطر علينا
و اذا كانت مضادات الدروع لن تفرق في التعامل بين الجيل القديم و بين الابرامز فتكون خساره تي 55 اهون من خساره ابرامز!!

احسبوها بالعقل يا اخوه و لا داعي للانجذاب فقط الي ما هو جديد

تخدم بشكل رئيسي باعداد صغيرة في المنطقة الجنوبية "الحدود مع السودان" والمنطقة الغربية "الحدود مع ليبيا"
اي بشكل رئيسي مع الدول الشقيقة

وتوقعي ان الان يتم التفكير في استبدالها

التطوير إلى إتعمل عليها هو "Jung Jugenthal" وهو تطوير ألماني وفيه تطوير إنجليزى ..

يا جدعان بس صلوا عالنبي
اللي يتبطر علي النعمه تزول منه
معانا حاجه شغاله زي الفل من 40 سنه مابتقولش لا نقول عليها احنا خرده و نكهنها؟!!!

طيب يا اخوي ما نشيل البرج و نعملها ناقله جند؟ زي النمر علي شاسيه الميركافا او BMPV-64 علي شاسيه t64 !!

احنا مش دوله غنيه للدرجه اننا نرمي القديم و اعتقد ان الجيش بتاعنا من عقيدته انه لا يستغني عن شيئ الا اذا لم يعد صالحا للاستخدام الادمي بمعني الكلمه

نقطه اخري
وجود t55 و t62 هام جدا في القوات البريه المصريه فليست كل المخاطر المتوقعه هي الميركافا او اسرائيل بل هناك من يستخدم دبابات من نفس الجيل يعتبر خطر علينا
و اذا كانت مضادات الدروع لن تفرق في التعامل بين الجيل القديم و بين الابرامز فتكون خساره تي 55 اهون من خساره ابرامز!!

احسبوها بالعقل يا اخوه و لا داعي للانجذاب فقط الي ما هو جديد
وحتى لو أصبحت غير صالحة للاستخدام الادمى مش حتطلع جيشنا وانا حافظه معنا م م ط من ايام الانجليز والحرب العالمية الثانية وتتكلم يقولك تطفيش الطائرات ومكافحة الإنزال المظلى :D

عودة
أعلى